Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
takje

takje

24-04-2020 om 11:53

Groep 8 overslaan, iemand ervaring?

Dochter is van juni 2008 en heeft groep 1 destijds 2x jaar gedaan. Dus in totaal 3 jaar gekleuterd. Juf dacht toen dat dochter een moeilijk lerende leerling zal worden (praktijk meisje) en haar spraak was ook niet goed. De Cito's waren ook te slecht gemaakt (B rekenen en D taal) waardoor ze ook niet door kon naar groep 2. Ze zou behoorlijk ondergesneeuwd worden. Dus op advies van juf hebben we haar laten zitten/doorkleuteren.

In groep 4 is ze gewisseld van basisschool om verschillende redenen.

Nu zit ze in groep 7 en is volgens juf de groep totaal ontgroeid. Ze is 1.75 m al een half jaar aan het menstrueren en totaal geen zin meer om op school en buiten schooltijd te spelen met meiden uit haar klas. Ook cognitief loopt ze erg voor. Ze wordt ook behoorlijk uitgedaagd, ze krijgt Spaans, rekentijgers en een Plusklas en nog steeds verveeld ze zich. Volgens juf is het nog een hele weg op deze manier om nog een jaar door te gaan. Ze is ook niet het type die van musicals en kamp houdt.

Nu is het aan ons om te beslissen of haar naar het voortgezet onderwijs door te laten gaan of netjes groep 8 afmaken. Heeft iemand hier ervaring mee? Vindt het heel lastig, ze heeft omdat het een grote school is verder ook geen/weinig contact met groep 8 kinderen.

Ze wil zelf de ene keer heel graag van school af (iedereen is kinderachtig) en de andere keer wil ze ook wel op haar vertrouwde plekje blijven.

Zonne

Zonne

24-04-2020 om 12:27

Lastig

Ik snap dat het lastig is, maar als je op het ene forum wisselende reacties krijgt, krijg je die op het andere forum ook.

Hutspot

Hutspot

24-04-2020 om 13:00

Ander forum?

Geen idee waar zonne het over heeft, maar ik snuffel wel eens op een forum voor hoogbegaafde kinderen. Misschien daar je vraag stellen? Google is you best friend. Daar zijn in ieder geval ervaringsdeskundigen. Als je t mij zou vragen, zou ik zeggen brede brugklas volgend schooljaar. Van daaruit kijken hoe ze zich ontwikkelt. Ze lijkt de basisschool letterlijk en figuurlijk ontgroeid te zijn.

Triva

Triva

24-04-2020 om 13:03

te weinig info

Wat is het plan als ze naar de middelbare gaat? Met welk advies? Wordt ze geplaatst in een klas op dat niveau? Wat vindt de middelbare school ervan? Weet ze wel naar welke school ze wil?

Op basis van jouw informatie kan niemand een zinnig advies geven

Jij moet de beslissing nemen

Lijkt me verstandig om groep 8 over te slaan.
Groep 8 overslaan is niet heel anders dan een andere klas overslaan.

"Ze wil zelf de ene keer heel graag van school af (iedereen is kinderachtig) en de andere keer wil ze ook wel op haar vertrouwde plekje blijven."

Je moet de beslissing niet aan haar over laten maar 'm zelf nemen.
Over welke regio gaat het? Heb je al een middelbare school op het oog? Zou je dochter dat ook een leuke school vinden?
Kan je dochter nog geplaatst worden?

Inventariseer dat eerst eens.

Hutspot

Hutspot

24-04-2020 om 13:10

Eens

Eens met Triva.
Ze zou eigenlijk nog een cito van groep 8 moeten maken als dat nog niet is gebeurd. Maar daarom zei ik brede brugklas. Dan kan ze nog alle kanten op. Groep 8 lijkt me op basis van wat je schrijft niet goed voor haar ontwikkeling.

Triva

Triva

24-04-2020 om 13:17

Een brede brugklas

is wellicht een goed advies als ze nu heel wisselend scoort, anders zie ik daar geen extra voordeel van.

takje

takje

24-04-2020 om 13:17

Wel plaats op vo

Wij wonen in regio zuiden. Volgens school naar keuze zal het geen enkel probleem te zijn om haar nu nog aan te melden.

Alleen het niveau is nog niet helemaal bekend. Ze zit volgens juf op havo/vwo niveau. Ze scoort met alle vakken I+ en/of I behalve op begrijpend lezen scoort ze een lage II of hoge III.

Mochten wij haar groep 8 laten overslaan dan willen ze haar na de meivakantie testen.

Inzet en motivatie zijn zeer goed volgens juf.

Adelaide

Adelaide

24-04-2020 om 13:19

cito

er is dit jaar toch geen cito?

takje

takje

24-04-2020 om 13:23

Normale Cito's

Deze scores heeft ze eigenlijk al vanaf groep 4. Weet ook niet hoe juf haar wil gaan testen.

Ik heb geen glazen bol

maar ik zie in je posting geen enkele reden om die gok - want dat is elke keuze - niet te wagen. Kind heeft een cognitieve voorsprong, sociaal weinig aansluiting en als bonus ook de goede leeftijd. In groep 8 wordt vooral veel herhaald om de kinderen klaar te stomen voor de cito. Uit alles klinkt dat ze volgend jaar beter af is op het vo. Die leerkracht adviseert niet voor niets. Je storten in het HB-wereldje zou ik je dan weer niet aanraden.

Dees

Dees

25-04-2020 om 18:22

Havo vwo

Ik schat in dat havo vwo geen optie is met zulke lage scores voor begrijpend lezen, dat moet nu dus op groep 8 niveau op een I en misschien hoge II komen. En als haar vorige groep 7 cito lage II of hoge III is zal de kans op een hoge II heel laag zijn

Brede brugklas

Eens met Kenfan, ik zou ook kiezen voor groep 8 overslaan. Zoek een middelbare school met dakpanbrugklassen dan hoef je nu nog geen definitieve keuze te maken. Ga in overleg met VO school wat juiste start voor je dochter kan zijn.
(En inderdaad laat hb circuit voor wat het is)

Triva

Triva

25-04-2020 om 20:30

Dees

een lage II is gewoon Havoniveau. Een hoge III niet maar dat kan compenseren met de I voor rekenen

Dees

Dees

25-04-2020 om 20:43

Groep 7

Ja maar die scores zijn nu op groep 7 niveau de vraag is dus wat die scores bij een groep 8 cito doen

Triva

Triva

25-04-2020 om 21:11

die moet je dan

dus ook niet doen. Ze mist een jaar les dus een cito groep 8 niveau is niet wenselijk.

Dees

Dees

25-04-2020 om 21:37

Maar

Ja maar ze zal toch op een school moeten instromen waar vanuit wordt gegaan dat ze dat jaar les wel heeft gehad.

Triva

Triva

25-04-2020 om 23:13

Dees

Niet perse.

Het is niet zo dat de brugklas naadloos aansluit op groep 8 en dat je al die lesstof van groep 8 nodig hebt als basis voor de brugklas.

De brugklas begint gewoon redelijk bij nul zolang je de taal goed begrijpt en op het juiste niveau zit (iemand met vmbo basis niveau zal gewoon in de brugklas van het vwo kunnen starten maar het niet kunnen bijbenen, iemand die groep 8 niet heeft meegemaakt maar wel het niveau heeft laten zien (I/II) kan prima terecht in een havo/vwo brugklas als je maar goed vanaf het begin mee doet.

Adelaide

Adelaide

25-04-2020 om 23:17

Triva

Inderdaad Triva, wat Dees zegt. Ook al heeft ze groep 8 niet gedaan, ze zal toch moeten presteren alsof ze groep 8 gedaan heeft. Ik verwacht niet dat een middelbare school haar toelaat en er dan rekening mee houdt dat ze groep 8 niet gedaan heeft.

Ik vind haar score voor begrijpend lezen wel laag voor vwo. In de eerste nog niet, maar het is veel lezen, veel tekstbegrip en een steeds hogere snelheid. Aan de andere kant, een kind kan het op de middelbare school ineens veel beter doen dan op de basisschool waar het niveau niet heel hoog ligt.

Lezen

Waar hapert het op qua lezen? Is het woordenschat, snelheid, slordigheid oftewel kan ze beter maar komt het er niet uit. De vraag is, komt het er in groep 8 wel uit waardoor ze een steviger advies voor vwo kan krijgen of kan ze dat ook opbouwen in een havo/vwo-brugklas. Biedt de vo-school ondersteuning om de stap te begeleiden? Hier wordt groep 8 al een jaar voorgekookt en dat mist ze. Je hoeft trouwens niet hoogbegaafd te zijn om onder te presteren. Als je niet lekker in je vel zit, gaat het toch ten koste van iets.

Triva

Triva

26-04-2020 om 16:33

maar

waarom is vwo zo belangrijk? Eerst een jaar groep 8 of eerst havo en dan vwo is net zoveel jaar en wellicht kan ze gewoon na de havo/vwo brugklas naar het vwo. Dan is ze toch van die basisschool af.

Groep 8 overslaan is niet alleen een oplossing voor de hele slimmeriken, ik heb het ook serieus overwogen voor mijn zoon die ook een jaar extra had gekleuterd en op vmbo basis/kader afstevende aan het eind van groep 7.

Zonne

Zonne

26-04-2020 om 16:50

Triva

Ik raad ook maar wat hoor, maar zodra op het andere forum de laatste reacties de tendens kregen van naar de havo en nog een keer groep 8, kwam de vragenstelster niet meer terug en dook de vraag hier op. Dan denk ik, o, de reacties hadden unaniem 'ja, naar vwo' moeten zijn. Ook daar vonden mensen het prima om groep 8 over te slaan hoor, het was best divers.

Triva

Triva

26-04-2020 om 17:00

aha

ik kijk niet naar andere forums....

tasje

tasje

26-04-2020 om 17:29

niveau

Groep 8 overslaan heeft meer te maken met het fysieke en dat ze sociaal/emotioneel niet meer tussen de andere kinderen past dan echt met het niveau. De aansluiting is er minimaal, kinderpartijtjes vindt ze kinderachtig (als ze een keer wordt uitgenodigd) en pauzes zijn ook stom. Mam, die musical voor volgend jaar ga ik niet aan meedoen en kamp ook niet!"

Het gaat er ons meer om dat het kind goed in haar vel zit en met plezier naar school gaat. De laatste weken (t)huiswerken vond ze helemaal geweldig! Ze is volgens mij 1 van de weinigen die niet graag naar school wil.

De andere kids van ons gaan nog liever vandaag dan morgen weer naar school.

Max

Max

26-04-2020 om 20:11

Nee joh

Niet lastig vinden hoor, natuurlijk naar vo laten gaan.
Ze is basisschool totaal ontgroeid, dus natuurlijk laat je haar daar niet nog een jaar.
En natuurlijk is het dubbel voor haar, ook voor ieder kind in groep 8 denk ik.

Es

Es

10-05-2020 om 20:34

Reactie

Ik heb jouw topic ook op een ander forum gelezen, en adviseer je om in de toekomst niet meer aan willekeurigen dit soort vragen te stellen waar mensen reageren omdat ze graag zichzelf zien reageren op internet. Maar op een forum met ervaringsdeskundigen.

In het geval van jouw dochter zou ik goed kijken naar wat een jaar extra basisschool nog kan toevoegen. Is het reëel dat haar citoscore begrijpend lezen nog zal verbeteren?

Havo/vwo is een mooi advies. Je dochter kan, als ze uiteindelijk naar de havo gaat maar wel het vwo wil afronden, ook eerst de havo afronden en dan nog twee jaar naar het vwo.
In dat laatste geval doet ze er even lang over dan wanneer ze nog een jaar naar de basisschool gaat en dan zes jaar op het vwo zit.

Es

Es

10-05-2020 om 20:36

Kinderpartijtjes

Ik moest wel lachen om wat je dochter van kinderpartijtjes vindt. Dit is zo ontzettend herkenbaar, die van mij vond het op die leeftijd ook maar kinderachtig gedoe en dat vonden andere kinderen maar gek.

Hsp

Hsp

12-05-2020 om 21:30

Je dochter is toe aan VO

Laat je dochter aub na de zomer beginnen met het VO.
Ik denk echt dat ze daar aan toe is en daar ook meer tussen peers zit. Het zal voor haar echt een verademing zijn.
Groep 8 voegt weinig toe voor kinderen die al extra uitdaging krijgen in gr 7 .
Misschien is een brugklastraining in de zomer nog wel een goed idee (helaas wel zelf betalen), zodat ze weet wat er op haar af kan komen en hoe ze om moet gaan met huiswerk/planning/leren leren etc.
En een havo/vwo klas zou denk ik een goede keuze zijn.
Mijn zoon (2008, dyslexie, 1VWO+ ook 175cm) heeft een jaar overgeslagen en in groep 8 heeft hij zich stierlijk verveeld net als de andere kinderen die een hoog advies hadden. Oh ja, en met zijn lengte is hij nu in 1 VWO op 2 na de langste😉.

Triva

Triva

12-05-2020 om 21:50

hsp

Ik geloof niet dat je lengte je wel of niet kwalificeert voor de brugklas. Ik ken een meisje wat een kop boven alle leerlingen in groep 4 uitkwam en die is blijven zitten....

Verder voegt groep 8 ook aan de onderkant vaak niks toe. Ik heb mijn zoon ook bijna groep 8 laten overslaan (die was dan naar vmbo basis gegaan) maar omdat hij 1,5 jaar heel veel huiswerk had gehad vanwege zijn dyslexiebehandeling gunde ik hem een jaartje weinig huiswerk in groep 8. Als de dyslexiebehandeling een jaar eerder was gestart had ik hem groep 8 laten overslaan (en niet omdat hij de oudste was of omdat hij de langste was).

Stierlijk vervelen ligt aan de school niet aan groep 8 zelf.

Kijk niet naar de lengte van je kind of het niveau maar kijk gewoon naar je kind.

Hsp

Hsp

15-05-2020 om 17:00

Triva

Volgens mij heb ik dat niet als argument genomen om Gr 8 over te slaan. Haar dochter is al bijna 12, is voorlijk zowel fysiek als in haar gedrag vergeleken met haar klasgenoten en loopt cognitief voor.
Daar heb ik mijn mening op gebaseerd, niet op lengte .

En naar mijn mening en ervaring kan lengte en fysiek verder zijn dan je klasgenoten wel degelijk een rol spelen in de besluitvorming, zeker op deze leeftijd en vooral ook omdat ze een meisje is.
Ik heb 20 jaar training gegeven aan de groep 11-16 jarige meisjes en weet wat er allemaal kan spelen op die leeftijd.
Topicstarter vond ik vrij duidelijk qua omschrijving over haar dochter en daar heb ik een bepaalde mening over gevormd.

Daarnaast heb ik ook zo’n lang kind, en vaak worden die aangezien voor een 13-14 jarige en verwachten ze idem gedrag etc.... dus ja lange kinderen worden op bepaalde vlakken daar weleens op afgerekend.
Het er niet met kop en schouders bovenuit steken is dan soms ook weleens fijn.
Maar puntje bij paaltje is het mijn mening en mijn ervaring en wilde ik die graag delen met topicstarter.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.