Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Groep 8 kamp: ideeën voor alternatieven ivm teken

Ik lees steeds vaker verhalen over kinderen die na het groep 8 kamp of na een voetbalkamp onder de teken thuiskomen. Ook zie ik steeds meer doodzieke mensen op televisie hun verhaal doen over hun leven met lyme. Velen hebben dit in verleden op een kamp opgelopen.
Toch gaan alle Nederlandse scholen nog elk jaar met groep 8 een paar dagen de bossen in. Er zijn wel protocollen, maar toch. Ik vraag me af of het niet tijd wordt dat we het roer omgooien.
Mijn zoon gaat over 2 jaar pas naar groep 8, maar ik maak me hier echt zorgen over. Paar dagen kamp met risico op een chronische ziekte voor de rest van zijn leven? Eerlijk gezegd zie ik dat helemaal niet zitten. Temeer omdat er nog veel onduidelijkheid bestaat over betrouwbare diagnosestelling en behandeling. Ik vraag me af hoe andere moeders hier over denken. En wie heeft er ideeën voor een alternatief. Misschien sportkampen op een sportclub of in een sporthal of een zeilkamp?

Mama64

Mama64

02-08-2016 om 18:38 Topicstarter

Kleine correctie

Ik zie dat ik alleen vraag hoe moeders hierover denken, maar ik ben natuurlijk ook benieuwd naar reactie van de vaders en anderen die hier iets van vinden

Vesper Lynd

Vesper Lynd

02-08-2016 om 19:13

Twee

Ik ken twee mensen met Lyme dus ik denk dat het allemaal wel losloopt. Niet alle teken zijn besmet en als je ze tijdig verwijdert minimaliseer je het risico. Ik denk dat de kans groter is dat kinderen op kamp uit een boom vallen en een arm breken.

Christel

Christel

02-08-2016 om 19:15

Ach

Ik maak me er niet zo druk om. Kans op tekenbeten is er altijd, niet alleen op kamp. Scouting kamp, spelen in de bosjes, enz.

Mijn jongste dochter zit op een school voor langdurig zieke kinderen en zij gaat al vanaf groep 5 op kamp. Vier keer dus in haar basisschoolperiode. Gelukkig maar drie dagen. Het is een hele onderneming wat er gaat ook een hoop verpleging mee.

Van mij mag dat hele kampgedoe op school afgeschaft worden. Niet om tekenbeten, ze worden zowel op scouting als op school goed gecontroleerd, maar omdat ik het zo'n gedoe vind.

Een alternatief lijkt me niet nodig.

vlinder72

vlinder72

02-08-2016 om 19:17

mwah

Mijn ouders wonen in het bos. Wij gaan wandelen in het bos. Mijn kinderen gaan allevier wel eens op kamp. In al die jaren hebben 2 kinderen een keer een teek gehad (en niet op ksmp maar gewoon na een boswandeling). Geen nare ziektes daarna.

ook gaan huisarts gezien. Gewoon verwijderd en klaar.

ik hoor ook nooit dat kinderen onder de teken zitten na een kamp.

Mijn kinderen vinden de (sport)kampen hartstikke leuk. Ik vind een alternatief nergens voor nodig.

kind gaat al jarenlang op kamp

Nog nooit een teek gehad, er zitten er hier aan de dijk meer dan genoeg. Alternatief hoeft voor mij niet, als je t eng vind kun je m steeds lange broek/mouwen en sokken laten dragen, al twijfel ik eraan of een kind daar bij nadenkt op kamp.
Hier heeft de hond heel veel teken, wij niet, gelukkig

Inanna

Inanna

02-08-2016 om 20:23

nog nooit gezien

Hier gaan ze op kamp naar een kampeerboerderij, een paar keer gaan ze het bos in, dan moeten ze dus een lange broek, dichte schoenen en lange mouwen aan.
Er heeft in ieder geval de afgelopen 4 jaar niemand een teek opgelopen.

Ik vind het dus geen reden om mijn kind niet op kamp te laten gaan, ze gaat ook wel eens met mij of met een opa/oma het bos in. Het kan toch wel gebeuren.

Ik heb zelf nog nooit een teek gezien trouwens.

Lente

Lente

02-08-2016 om 20:26

Hier één kind met een teek gehad

en nog nooit na kamp.
Ik heb nog nooit gehoord van kinderen die onder de teken zitten.

Kamp was hier op Ameland. Ik denk niet dat daar veel bossen zijn

Tijgeroog

Tijgeroog

02-08-2016 om 20:43

Regelmatig

Regelmatig teken hier, vooral bij scouting, in het bos.maar ook op andere plaatsen wel eens een teek opgelopen.

Hanne.

Hanne.

02-08-2016 om 21:06

kamp of buiten het probleem

Die teken zijn er natuurlijk niet alleen op kamp maar overal waar je naar buiten gaat en er bomen en planten zijn loop je dat risico. Dus tenzij je van plan bent om je kind permanent binnen te gaan houden lijkt kamp afschaffen mijn geen hele zinvolle oplossing. De kans dat je er ziek van wordt is bovendien erg klein. Schat in dat de kans op een verkeersongeval groter is.

Mijn ervaring van de afgelopen 20 jaar is dat er soms inderdaad kinderen zijn die een teek hebben. En sommigen lijken gevoeliger dan anderen. Maar echt onder zitten herken ik niet. Als een kind tijdens een 8 daags kamp er 3 heeft vinden wij dat veel. En dan gaan er 50-60 kinderen mee dus redelijk wat referentie materiaal.

Maar goed controleren is inderdaad wel een 'dingetje' dat zou ik wel dagelijks laten doen.

Zelf had ik in de afgelopen 20 jaar nog nooit een teekeer gehad. Tot afgelopen vakantie. Toen heb ik er in 3 dagen 6 opgelopen. Geen idee wat er anders was. Maar zorgen kan ik me er niet echt om maken.

Marjoleine64

Marjoleine64

02-08-2016 om 22:05

Nou, ik ken ze wel...

Onze beide zoons hebben toch de nodige keren teken gehad, na scouting of ander kamp of gewoon een dagactiviteit. En ook allebei een keer Lyme. Oudste heeft daarmee ruim 2 weken ziekenhuis gehad (in 2012, hij was toen 14, het zat in zijn kniegewricht en het duurde een tijd voor ze de juiste AB hadden). Jongste had 'gewoon' en donkere vlek/kring op een lastige plek (rondom zijn geslachtsorganen, dus moeilijk te herkennen in eerste instantie). Dat was met 3 weken AB gewoon weer over (hij was toen 13). Ik ken nog één persoon (volwassen vrouw) die Lyme gehad heeft tijdens de zwangerschp, en er nooit meer volledig van hersteld is, en er bovendien een zwaar gehandicapte dochter aan overgehouden heeft.

Hanne.

Hanne.

02-08-2016 om 22:48

en wat vind je dan van school kampen?

En wat vind je met die ervaring van schoolkampen Marjoleine? Mee stoppen of gewoon mee door blijven gaan?

Tekenvrij-kamp

Het is geen doen om een kamp te organisren die gegarandeerd tekenvrij is. Ook tijdens een zeilkamp wordt aan de wal gekampeerd of door riet gelopen. En je houdt een grote groep niet binnen een sporthal.
Je kan wel je kind wijzen op het dragen van lange broeken, sokken en dichte schoenen plus het zelf checken op teken.

Als luizenmoeder kwam ik een kindje tegen met een halfgrote teek op het hoofd. Bij navraag gaf kind aan in het weekend met zijn vader in de duinen gespeeld te hebben en fijn naar beneden was gaan rollen.
Controlleer jij je kind bij iedere buitenactiviteit?
De kans is groter dat een kind een teek oploopt tijdens schoolkamp, maar die beesten zitten bijna overal.

Niet afschaffen

Schoolkamp afschaffen zou ik zonde vinden, maar wat stimulans vanuit school om te controleren kan geen kwaad. Na gymmen douche je, na buitenspelen in de natuur controleer je op teken. Kan me voorstellen dat dat voor een behoorlijke groep kinderen helemaal niet logisch is. Mijn zoon controleer ik inderdaad als we buiten zijn geweest (mezelf ook), maar ik weet niet of die het op kamp gaat doen - groepsdruk, niet willen opvallen, etc.

Een teek hoort erbij, kan gebeuren, maar om de kans op Lyme te minimaliseren moet je hem wel binnen 24 uur verwijderen. Een beetje hulp van school om dit te bereiken zou ik wel waarderen.

Marjoleine64

Marjoleine64

03-08-2016 om 10:18

Nee, niet afschaffen

Ik ben er geen voorstander van om schoolkampen en andere 'risicovolle' activiteiten af te schaffen. Dan kan je helemaal niks meer doen...
Maar wel goede tekencontrole, na iedere activiteit waar ze een risico lopen op teken. Wat Paro ook zegt, een teek zo nu en dan kan je nooit helemaal vermijden, maar je moet ze wel zo snel mogelijk weghalen. En dan nog is het risico nooit helemaal uit te sluiten dat je toch Lyme krijgt. Bij mijn zoons op scouting werd altijd goed gecontroleerd, dagelijks, en iedere gevonden teek werd genoteerd (datum, plaats) en na afloop van het kamp aan de ouders verteld. Oudere kinderen worden aangespoord zichzelf (en elkaar) te controleren. De Lyme infecties zijn bij mijn zoons niet voorafgegaan door een gevonden teek op de geinfecteerde plek. Bij jongste kan die gemakkelijk gemist zijn bij de controles (jonge puber, rond de geslachtsorganen), bij oudste kan hij overal gezeten hebben en een sluimerende infectie opgeleverd hebben die bij een acute overbelastingsblessure zijn kans schoon zag.

Teken leven ook in je achtertuin

https://www.gezondheidsnet.nl/teken/7-feiten-en-fabels-over-teken

"4) Teken leven ook in de stad
Dat is een feit. Teken leven overal waar groen is, maar dat hoeft geen bos te zijn. Ook in tuinen in grote steden worden de bewoners wel door teken gebeten. Ze zitten het liefst tussen dode bladeren of in een moslaag. Vanuit daar kunnen ze via de planten op je klauteren als je aan het tuinieren bent. Helaas zijn teken lastig te herkennen in je tuin. Ze lijken op allerlei andere kleine zwarte beestjes met pooties, zoals bladluizen en larven van lieveheersbeestjes."

Niet meer buiten spelen dan?

Fiorucci

Fiorucci

03-08-2016 om 19:19

Controleren

Op het scoutingkamp van mijn neefje en nichtje worden alle kinderen één per dag gecontroleerd, en wordt op kleding gelet. Maar ook in de stad zijn heel veel teken, te zien aan mijn katten.

Tekencontrole

Afschaffen van kamp vind ik onzin. Wel zou er meer aandacht kunnen komen voor tekencontroles.
Bij de scouting zijn ze daar in mijn ervaring al veel verder in. Kinderen krijgen standaard een tekenformulier mee waarop wordt aangegeven waar op het lichaam een teek is gesignaleerd. Ook krijg je het dringende advies om na thuiskomst goed te controleren.

Bij schoolkamp heb ik zoiets nog nooit meegemaakt. Zelf controleer ik altijd wel, maar ik kan me voorstellen dat je dit over het hoofd ziet als je niet vaak op kamp bent geweest.

Een reminder kan dan geen kwaad.

Hanne.

Hanne.

04-08-2016 om 14:37

wisselend

Ik heb daar wisselende ervaringen mee. Bij het schoolkamp werd er vooraf nadrukkelijk toestemming voor controle gevraagd. En kregen we achteraf nog een mail om te herinneren op zelf controleren.

Bij het schoutingkamp van oudste is er nooit gekeken. Bij het niet scouting kamp van jongste weer wel.

Pennestreek

Pennestreek

04-08-2016 om 15:59

Sjonge

'Mijn zoon gaat over 2 jaar pas naar groep 8, maar ik maak me hier echt zorgen over. Paar dagen kamp met risico op een chronische ziekte voor de rest van zijn leven? Eerlijk gezegd zie ik dat helemaal niet zitten'.
Jeetje. Naar mijn idee overdrijf je wel een beetje. Mag hij wel alleen over straat? De kans dat hij wordt aangereden, of een stoepje pakt en dan met zijn hoofd op de grond landt is ook heel groot. Mag hij wel in een speeltuin spelen?

Je moet natuurlijk als ouder je ogen en oren open houden en je bewust zijn van risico's en er wat tegen doen indien mogelijk (en in proportie). Maar als je nu al wakker ligt van kamp in groep 8 ivm teken, dan heb je toch geen leven meer?? En hoe ga je dan om met de alledaagse bedreigingen en risico's??

Neemt niet weg dat ik vind dat vooral scholen zich meer bewust moeten worden van het belang van goede controle. Veel scoutingclubs zijn hier inderdaad al verder mee. Dus ik zou zeggen: kaart het nu al aan op school, ook al heb je nog geen kind in groep 8. Ze gaan toch ook wel eens naar het bos of naar de (kinder)boerderij met school, of beestjes zoeken langs de waterkant, of op vogelexcursie of wat dan ook voor buitenactiviteit. Daar zou je op school even een praatje over de controle op teken aan kunnen koppelen, en in de aankondigingsbrief of mail die je aan de ouders stuurt standaard een zinnetje opnemen over dat het verstandig is je kind na een buitenactiviteit te checken. Maar bij zo'n kort uitstapje kun je school natuurlijk niet verantwoordelijk maken voor de controle, dat moet je als ouder zelf doen. Net als regelmatig controleren op luizen.

Ik ben met je eens dat school wel verantwoordelijk zou moeten zijn voor goed georganiseerde controles op schoolkamp, dat wel.

@nnemoon

@nnemoon

05-08-2016 om 11:30

Gewoon controleren

Ik ben het helemaal met Pennestreek eens. Bewust zijn van de risico's en wat je er zelf aan kunt doen. Ik onderschat het risico niet maar maak het ook niet groter.

Ik heb echt een buitenkind, zeker nu in de vakanties wel 8 uur per dag buiten. Nog nooit een teek gezien.

Hij gaat na de zomervakantie naar groep 8 en in september gelijk op kamp.

Hij heeft in groep 7 al voorlichting gehad op school over teken door middel van materialen en info van de GGD. Het belangrijkste is hoe en waar controleren en de kinderen worden gestimuleerd om dit in tweetallen ook bij elkaar te doen. Ze gaan ook een dag naar een klimbos, die dag wordt geadviseerd pet op, bedekkende kleding aan, dichte schoenen en de sokken moeten over de broek gedragen worden.

Ik denk dat als kind, ouder en leiding een beetje oplet dat dat al een stap in de goede richting is.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-08-2016 om 12:51

Besmetting niet afhankelijk van kampen

Je moet met blote benen en andere blote lichaamsdelen altijd in de gaten houden of er teken zitten. Ze kruipen ook langs sokken omhoog dus ook onder de broek controleren. Of ze nou in de eigen wijk of straat zijn als daar beplanting is of op de hei of in een bos, dat maakt echt niet uit. Gewoon laten gaan dus en kind opvoeden in dat hij of zij alles moet controleren of laten controleren en dus ook een eigen tekentang moet hebben. Belachelijk trouwens dat er scholen zijn die toestemming vragen voor die controle. Doen ouders ook al moeilijk over dat soort zaken dan? Liever een ziek kind dan dat begeleidende volwassenen even kijken of er een teek zit?

kaaskopje

Ik vind het wel slim van die scholen. Ik zie het al voor me. Kind komt thuis, laat vallen dat meester aan haar gezeten heeft, en voor je het weet zit school in de verdediging. Zo'n toestemming vooraf kan een hoop gezanik voorkomen. Ik kan ze geen ongelijk geven.

Groeten,

Temet

Mijntje

Mijntje

06-08-2016 om 16:03

meegaan

Ik vind het eerlijk gezegd wel erg overbezorgd overkomen door hier twee jaar voor groep 8 kamp al zorgen over te hebben.
Dan ga je toch gewoon mee en uit je zorgen op school: kijk alle kinderen elke dag even na. Licht ook je kind voor, hoe het zich moet kleden en wat het moet doen als hij denkt een teek te hebben.
Mijn zoon werd op scoutingkamp ook elke dag gecontroleerd, school zou dit ook moeten doen, zeker als ze in de bossen gaan zitten.

lieverdje

lieverdje

09-08-2016 om 15:08

serieus?

Maak je je er nu al druk om dat je kinderen over twee jaar op kamp gaan? Dat komt op mij ook nogal overbezorgd over.

Verder: wij wonen vlakbij het bos, de kinderen zitten daar op scouting en verder komen we er ook vaak. Ze hebben beide wel eens een teek gehad (niet vaker dan 1 of 2 keer), maar nooit last mee gehad. Een van de kinderen heeft wel eens een teek gehad die gezien de grootte er al een paar dagen zat, op zijn hoofd, onder een dikke bos haar. Waarschijnlijk opgelopen tijdens onze kampeervakantie in Friesland.... kan ook nog dus.

Wat het controleren betreft, dat voorkomt natuurlijk niet alles. Teken kruipen graag in liezen bijvoorbeeld, heb zelf eens een teek gehad in de schaamstreek. Ik neem aan dat school/scoutingleiding dáár niet controleert. Of zoals op het hoofd, die teek bij mijn zoontje kon je alleen ontdekken door het haar te kammen en omdat die al vrij groot was.

Hoe er bij kinderen op teken wordt gecontroleerd, weet ik eigenlijk niet. Iemand daar een idee van?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.