Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Groep 8 en opeens komt het besef bij onze zoon

Hallo beste mensen,

Mijn zoon Joshua van 11 zit in groep 8 en heeft het altijd ontzettend naar zijn zin gehad op school. Nu hij na de zomer in groep 8 zit is er natuurlijk veel veranderd. Hij moest zelfstandiger worden, meer huiswerk, open dagen bezoeken van de middelbare scholen en ga zo maar door. Hij stond en staat er altijd positief in en ging zelf ook naar ontmoetingsdagen en dergelijke. Nu had hij van de week onverwachts 3 oefen cito's wat hem een beetje van slag bracht en 's avonds was hij niet zichzelf. Ik ben even met hem gaan praten en met wat traantjes kwam eruit dat hij opeens besefte dat hij volgend jaar de basisschool gaat verlaten en opeens was hij onzeker en een beetje angstig. Ik denk dat het erbij hoort maar we hebben alleen hem en daar geen ervaring in dus we willen graag weten of jullie iets herkennen hierin ?
Kunnen wij hierin nog iets extra's betekenen voor hem misschien ?

Ray

Dalarna

Dalarna

22-11-2013 om 17:48

tja

Dat besef is nog lekker vroeg gekomen, de meeste kinderen krijgen dat pas rond de musical en kamp enzo.

Ik zou hem er over laten praten als hij dat wil maar er niet naar gaan vissen, niet vragen hoe het nu gaat en er niet te lang op door gaan. Juist dit (vroege) besef zorgt er voor dat hij zich gaat los maken van de basisschool zodat hij klaar is voor de stap na de zomervakantie. Eens is de basisschool kinderachtig en kijkt hij vooruit. Omdat dat vooruit kijken nog te ver weg is valt je zoon nu al een beetje in een gat. Als hij straks weer naar welke school hij gaat, wellicht zijn klas al heeft ontmoet voor de zomervakantie etc WEET hij waar hij naar toe gaat en is dat niet meer zo'n donker gat als nu.

geen herkenning

Onze zoon in groep 8 kan niet wachten tot hij ein-de-lijk naar het VO mag. Daar kijkt hij al jaren naar uit. Hij weet naar welke school hij wil en dat hij daar waarschijnlijk ook terecht kan. Hij heeft wel al een broer op het VO (2e klas) en dat scheelt natuurlijk ook, zo weet hij een beetje wat hij kan verwachten: veel huiswerk, namelijk
Ik zou er niet te veel aandacht aan besteden, en er vooral iets leuks van maken straks met het bezoeken van open dagen enzo. Vaak zijn er ook open les dagen die ze kunnen bezoeken, dan krijgt het allemaal steeds meer vorm.
Je kunt natuurlijk wel benadrukken dat het voor iedere groep 8-er spannend is, en dat het voor iedereen best eng is om naar een andere school te gaan en weer de jongste te zijn, enz. Maar dat het vooral ook leuk is, en dat het snel zat wennen. Zorg ervoor dat je zelf uitstraalt dat je er alle vertrouwen in hebt dat hij het op zijn nieuwe school net zo naar zijn zin gaat krijgen als op de basisschool.

Dalarna

Dalarna

22-11-2013 om 21:40

Jippox

Klopt mijn jongste kan ook niet wachten maar die heeft inderdaad ook een oudste broer die niet wist wat hij kon verwachten en wel zenuwachtig was vanwege die stap. Na de tweede dag was hij om en was hij blij dat hij op de middelbare zat en wilde hij nooit meer terugdenken aan die basisschool.

patrica1966

patrica1966

22-11-2013 om 22:01

wel herkenning.

Dochter vond het begin van groep 8 heel vervelend dat dit het laatste jaar van de basisschool was. Broer en zus gingen al een aantal jaren, dus ze wist wel een beetje wat ze kon verwachten. Ik heb er wel met haar over gepraat, maar wel meteen aangegeven dat dit gevoel waarschijnlijk over zou gaan. Ze kon het toen bijna niet geloven. Langzaam maar zeker groeide ze naar het afscheid van de basisschool toe. Aan het einde van groep 8 kon zij zich niet meer voorstellen dat ze zo tegen het afscheid had op gezien. Naar het VO gaan was natuurlijk heel spannend, maar na een paar dagen wilde ze absoluut niet meer terug naar de basisschool.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

23-11-2013 om 11:40

nou ray,

volgens mij doe je het prima zo, je bent er: en dat is het belangrijkste.
Mijn zon is meer van het soort dat zich ineens gaat afzetten als hij weet dat het bijna afgelopen is. Dan is het ineens niet leuk meer op school en wordt het nodig tijd voor een volgende school...

RayB

RayB

23-11-2013 om 12:43 Topicstarter

Dank jullie

Dank jullie wel, ik denk ook dat ieder kind anders is natuurlijk. Het is ook niet zo dat hij onwijs angstig is of dergelijke maar dat opeens dat besef kwam voor ons uit het niets verbaasde mij een beetje. Zo zie je maar weer dat er vaak meer in die koppetjes omgaat dan wat ze laten zien hè. Hij heeft echt al die jaren op de basisschool dezelfde klas en ieder jaar horen we van de verschillende onderwijzers weer wat een heerlijke klas het is dus dat zal ook wel meespelen natuurlijk.Is gewoon een hele fijne en hechte groep kids al die jaren al.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.