Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Hombre

Hombre

09-05-2014 om 23:54

Groep 4 verschil in voortgang tussen scholen?

Mijn zoon is dit afgelopen oktober van school veranderd (binnen groep vier). Volgens de nieuwe juf liep hij destijds achter met rekenen, en wel een maand of 4. Ze had daar een heel net schema voor aan de hand van een test die ze hem liet maken waarop je kon zien hoever hij was en hoever hij had moeten zijn. Wij niet blij met de oude school natuurlijk, dat ze ons nooit hadden verteld dat onze zoon achter was met rekenen.

Maar nou hadden we vandaag een feestje met twee jongens uit zijn oude klas (dus ook groep vier). Toen ik vroeg hoe het ging op school vertelden ze dat ze tot de tafels t/m 5 waren gekomen. Mijn zoon (inmiddels bij volgens de juf) was een paar maanden terug op de nieuwe school al klaar met de tafels t/m 10.

Het lijkt er dus op dat de oude klas als geheel gewoon een paar maanden achterloopt op de nieuwe v.w.b. rekenen. Weet iemand of dat gebruikelijk is dat het zou uiteenloopt? Moeten scholen niet op ongeveer hetzelfde tempo werken? Zorgt de CITO daar niet voor? Hoe zit het met jullie kinderen in groep vier, zijn die ook al klaar met de tafels t/m 10 op dit moment?

Ilva

Ilva

10-05-2014 om 00:03

Vriendin

De dochter van een vriendin van mij is ook van school verwisseld. Zij kwam in groep 5 op de andere school en had nog helemaal geen tafels gehad. De nieuwe school had alles al behandeld in groep 4. Ze moest dus alles inhalen. Dus ja, helaas komt het vaker voor. Het kan zelf per leraar verschillen. Oudste 2 hadden alle tafels al in groep 4, jongste slechts de tafel van 1, 2, 5 en 10. Gelukkig heeft de juf van groep 5 het snel in gehaald!

verschilt

Op onze school (Dalton) doen de kinderen in groep 4 de tafels 1-5 +10 en in groep 5 de rest. Overigens had mijn zoon en sommige klasgenoten alles af in groep 4 maar dat was niet de norm. Maar bij de Montessorischool hier (met de beste uitstroomresultaten > 60% Havo/Vwo) behalen de meesten alle tafels nog niet in groep 5. Er zijn daar zat kinderen die ze bij groep 8 nog niet geautomatiseerd hebben. Je kunt je dus ook afvragen hoe belangrijk dat is...

amk

amk

10-05-2014 om 08:01

methodes verschillen

De gebruikte methoden verschillen en daar kun je bij de cito last van hebben, want cito's zijn slechts gebaseerd op 1 onderwijs methode.

Er worden dus bij veel kinderen in de cito na het 1e half jaar dingen getoetst die ze nog niet gehad hebben. resultaat lage scores.

Per jaar zijn er wel onderwijs doelen vast gesteld, maar dat zegt nog niets want pas aan het eind van groep 8 zijn dat echt vaste doelen.

Cito toetsen zijn ook niet verplicht. Onze school doet ze nu pas een jaar en ze staan al weer op de nominatie om afgeschaft te worden omdat de toets niet goed in elkaar zit. Er zitten veel niet eenduidige vragen in, waardoor goede antwoorden fout gerekend worden.

bv de vraag: er zijn 3 kinderen, verdeel 30 snoepjes. Het enige goede antwoord volgens cito is: 10-10-10, maar er staat nergens in de vraag dat de kinderen allemaal even veel moeten krijgen. Dus eigenlijk elk antwoord is goed. (cito groep 4)Cito wil niets aan deze foute vraagstellingen doen.

vrijheid van onderwijs

amk:"De gebruikte methoden verschillen en daar kun je bij de cito last van hebben, want cito's zijn slechts gebaseerd op 1 onderwijs methode."
Nou nee, Cito is gebaseerd op een samenraapsel van wat verschillende gangbare methodes zoal aanbieden. Maar het kan inderdaad dat de toets iets behandelt wat de methode op school nog niet heeft aangeraakt.

Het belangrijkste verschil tussen scholen ontstaat echter omdat de scholen/leerkrachten ook nog wijzigingen in de volgorde en prioriteit aanbrengen. Dat hangt bijvoorbeeld samen met het hebben van combinatieklassen (deelonderwerpen worden tegelijk behandeld). Maar het hangt vooral ook samen met een verschil in opvatting en prioriteiten tussen leerkrachten. Er bestaat fundamenteel verschil van mening over die prioriteiten.

Op de basisschool van mijn kinderen was er een leerkracht die helemaal geen rekenles gaf omdat hij het onzin vond (er is een rekenmachine). Formeel gezien is dat niet verboden en zelfs expliciet toegestaan in de Grondwet art 23, vrijheid van onderwijs. Die vrijheid is namelijk van onderwijsgevers en net zo vrij als de vrijheid van meningsuiting. De rechten van ontvangers zijn niet geborgd.

Inmiddels is in de WPO de beschrijving van taal en rekenen wat explicieter geworden (referentieniveaus) en het toezicht wat scherper, waardoor scholen wat eerder berispt worden bij lage scores/trage voortgang. Maar de SGP heeft onlangs een initiatiefwetsvoorstel ingediend om dat weer af te zwakken. Als men dat erdoor krijgt - en dat zit er in want het wetsvoorstel is zo technisch dat de meeste kamerleden er de ballen van zullen snappen (zie ook het gedoe over het kinderpardon) - dan kunnen meesters als die bij mijn kinderen op school weer vrijuit hun gang gaan.

Dalarna

Dalarna

10-05-2014 om 09:00

Groep 4

Het is inderdaad heel normaal om wel alle tafels aan te bieden in groep 4 maar dat de onderste helft ze pas doet in groep 5. Was hier ook. Ligt denk ik inderdaad aan de methode. Het kan ook zijn dat ze bij jouw methode alle tafels er snel doorjassen en dan in groep 5 veel tijd besteden aan herhalen. Aan de andere kant kan een andere methode langzamer door de tafels gaan maar uitgebreider.

Annet

Annet

10-05-2014 om 11:10

Is er alleen 'achterstand' bij de tafels?

Mijn kinderen kregen ook een deel van de tafels in groep 5. Lijkt me geen probleem. Ik geloof niet dat je groep 4 rekenen alleen kunt volgen als je de tafels kent.
Of is er breder een achterstand met rekenen?

wel apart

Groep 4 kinderen die op een verjaardagsfeestje vertellen hoe ver ze zijn met rekenen op de vraag: "hoe gaat het op school?"

Hombre

Hombre

10-05-2014 om 11:47

Jippox

> Groep 4 kinderen die op een verjaardagsfeestje vertellen hoe
> ver ze zijn met rekenen op de vraag: "hoe gaat het op school?"

Ja, goed he?

Dat was natuurlijk alleen de beginvraag, maar ik was geinteresseerd in die tafels en vroeg daar specifiek naar omdat we daar (als gezin) nogal wat moeite in hadden gestoken en omdat het zo'n mooi concreet aanwijsbaar 'ding' is.

Toen mijn zoon in oktober overstapte, Annet, waren ze nog niet begonnen met tafels en liep hij (dus) op de andere rekenvlakken achter. Maar ik heb de kids niet aan een uitgebreide vergelijking onderworpen, dus of ze op andere vlakken ook collectief achter zijn.

Dank voor de interessante reacties, ik leer weer bij.

amk

amk

10-05-2014 om 12:16

M Lavel

Dat van de 1 methode was het antwoord van cito zelf.

Vier maanden

Het lijkt veel, vier maanden achterstand. Maar in de praktijk kan dat reuze meevallen. Vier maanden achterstand op dl-dle is vaak maar een paar vragen, mocht de juf de achterstand daaruit afgeleid hebben. En op basis van de rekenstof door het jaar heen kan het zijn dat de ene school meer aandacht besteed aan onderwerp x en de andere aan onderwerp y. Niet direct reden voor zorgen, maar wel reden om in de gaten te houden of het binnen de perken blijft.

skik

Misverstand

amk, er zijn methode gebonden toetsen en methode onafhankelijke toetsen.
Cito-toetsen zijn methode onafhankelijke toetsen.
ZIe cito_veelgestelde_vragen_methode_methodeonafhankelijke_toetsen_2013.pdf

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.