Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-03-2016 om 16:38

Groep 3, dyslectisch?

Hallo,

Onze zoon van 7 zit in groep 3 en heeft erg veel moeite met leren lezen.

Rekenen kan hij enorm goed, hij volgt een eigen leerlijn en de cito m3 was foutloos. Woordenschat was ook foutloos.
Alleen de dmt was een 3. Nou is dat officieel een voldoende, maar we zien hem thuis worstelen met lezen. Vrijwel ieder woord spelt hij nog in zijn hoofd en dan gokt hij vaak ook. Soms maakt hij er maar iets van wat er een beetje op lijkt.

Is het overdreven dat wij denken aan dyslexie? Ik heb net wat gelezen over enkelvoudige dyslectie en over dat intelligente kinderen veel kunnen compenseren.

Morgen hebben we een tienminutengesprek. Wat kunnen wij van school verwachten? Wie heeft hier ervaring mee?

Erfelijk

Zit het dan echt niet in de familie?
Merk je dat hij links en rechts door elkaar gooit?
Dat hij moeite heeft met de lidwoorden de het en een omdat ze geen beeld hebben?
Dat hij naar links fiets als je zegt dat hij naar rechts moet gaan?
Dat hij opvalend minder moeite heeft met woorden die opgebouwd zijn uit woordstukken zoals fietsbel maar eerder met werkwoorden.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-03-2016 om 18:48

Flanagan

Daar ga ik even over nadenken.

Hij kan zeker geen namen onhouden. Daar zijn wij in de kleuterklas op gewezen en toen hebben we de namen aan de hand van de klassenfoto geoefend Dagen van de week kan hij alleen opnemen als hij ze zingt.

Wat verwacht je zelf van school?

Wij hebben een dochter van 6 in groep 3. Zij had voor lezen en spellen een 5 en voor woordenschat een 4. Voor rekenen daarentegen scoorde ze een hoge 2.

Ik heb school moeten attenderen op dyslexie wat haar broer ook heeft. School zelf was nog niet op dat idee gekomen, omdat ze ook een spraakstoornis heeft (let op een spraak, maar geen taalstoornis, ze scoort op taaltoetsen buiten school afgenomen bovengemiddeld tot begaafd).

School oefent al wel meer met haar individueel, en we oefenen thuis met haar. School zegt op dit moment ook niet veel meer te kunnen doen.

Dyslexie testen worden pas afgenomen na 1,5 jaar leesonderwijs. En om het vergoed te krijgen moet je ook nog eens 3x een 5 hebben op cito lezen of spellen.

Draait jouw zoon ook letter om (zoals de b en de d) en wat ik bij mijn zoontje veel opviel (die heeft ondertussen wel de diagnose dyslexie) dat hij veel letter en cijfers spiegelt als hij ze schrijft....

@Emma

@Emma

16-03-2016 om 20:18

Didaktisch resistent

Of hij wel of geen dyslexie heeft kan alleen een deskundige onderzoeken. Die zal willen weten of hij "didaktisch resistent" is. Ga in overleg met de school alles proberen om hem te helpen. Bouw een dossier op waarin staat dat er minstens een half jaar 3x 20 min met hem gewerkt is NAAST het reguliere, gedifferentieerde leesonderwijs in de klas.
De school heeft, als het goed is, middelen om extra met hem te oefenen. Misschien doe je thuis ook dingen met hem? Zet alles op alles om hem gemotiveerd te houden, dat is verschrikkelijk belangrijk!
Voer zijn tempo niet te snel op. Dan wordt hij een "radende lezer" omdat het snel moet.en dat is veel moeilijker te verhelpen dan dat hij spellend leest. Veel leeskilometers maken is hier erg belangrijk. Beheerst hij de klank/tekenkoppeling helemaal? Dat is de basis voor het maken van kilometers. Dat zijn dingen die je op school kunt bespreken.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

16-03-2016 om 22:01

Groep 3

is volgens mij te jong om te kunnen spreken van een echt vermoeden van dyslexie. In het eerste jaar leesonderwijs mogen kinderen nog minder snel gaan dan het gemiddelde zonder dat dit betekent dat er meteen aan een stoornis moet worden gedacht. Eigen leerlijn.... Een III is niet heel goed (vlgs mij ook niet per se voldoende) maar ook niet heel dramatisch. Omdat hij nog maar kort leesonderwijs heeft, kan er ook sprake zijn van een trage start die goed komt. Tegelijkertijd is het wel goed om het in de gaten te houden en misschien ook wat extra te oefenen. Zowel thuis als op school.
Ik denk dat je wel van school kunt verwachten dat ze wat extra aandacht besteden aan zijn lezen, vooral als het uit de toon valt in vergelijking tot de rest.

Voor het vergoede traject van Dyslexieonderzoek en behandeling moet een kind volgens mij idd 3x een V of E scoren voor lezen, ondanks intensieve begeleiding (die moet ook gedocumenteerd zijn). Ons werd verteld dat de score voor spellen alleen gaat meewegen als die scores van lezen geen eenduidig beeld geven.

Succes

Aagje

Tango

Tango

16-03-2016 om 22:27

Iedere dyslect is weer anders

Ik vind wat je beschrijft wel lijken op dyslexie, al is het inderdaad zoals hierboven geschreven is nog te vroeg om het te laten testen. Geen namen onthouden kan inderdaad ook een kenmerk van dyslexie zijn, net als bijv. geen klok kunnen kijken, dagen van de week niet kennen, maanden van het jaar etc. Letters spiegelen hoor je ook vaak. Zoon hier die dyslectisch is, had dat juist weer niet en kan ook heel goed klokkijken.
Ik zou er zeker naar vragen op school, wat zij ervan denken en of het dyslexie kan zijn. En dan inderdaad een dossier opbouwen met extra ondersteuning. Als dit niet werkt kan er op termijn een onderzoek worden aangevraagd. Het is goed dat je er zo snel bij bent, des te eerder kan je zoon geholpen worden.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-03-2016 om 22:44

Afwijken van de rest

Het valt vooral ook zo op omdat hij de rest van het werk zo goed doet. Op alles scoort hij hoog, rekenen doet hij vanzelf.

In de kleuterklas werd hij het slimme jongetje van de klas genoemt. Helaas wist hij dit ook zelf en nu valt het hem ook tegen. Frustratie!
Hij loopt met lezen gewoon achter. Op zijn rapport staat voor taal een voldoende, mèt de opmerking dat hij sneller moet werken. Hij draait trouwens idd de b en d om.

Ik ben eigenlijk gewoon bang dat hij nu op taalgebied op zijn tenen loopt om het bij te benen, maar op den duur achterblijft omdat school niet heeft gezien dat hij hier hulp bij nodig heeft.

Ik heb vertrouwen in school, maar wil morgen wel met de juiste kennis het gesprek in.

Andere tekenen?

Is er nog iets anders waardoor je aan dyslexie denkt? Een III is de citoscore? Dit is gewoon gemiddeld. V en IV liggen onder het gemiddelde, II en I liggen er boven. Niks mis met die score, zeker als de rest verder goed is.

Mijn zoon zit nu ook in groep 3. Voor taal heeft hij bij de cito ook een III score, hij komt uit op M3. Niveau wat ze nu moeten hebben. Toetsen van school zijn ruimvoldoende. Spelling een IV score. Laatste komt omdat hij letters omdraait, volgens zijn juf is dit meer slordigheid. Kwestie van even zelf woorden nakijken.

Wat mijn zoon ook doet is sommige letters in spiegelbeeld schrijven. a, s, z, d, b staat standaard in spiegelbeeld. Maar ook dit is volgens de juf van zoon nog vrij normaal in groep 3. Op een gegeven moment doen ze dat niet meer.

Ik denk niet dat je nu al zorgen hoeft te maken over wel of geen dyslexie. Hou het in de gaten en praat er met de juf over.

Triva

Triva

17-03-2016 om 08:35

ik zou het zo fijn vinden

als niemand meer zou praten over voldoende, onvoldoende als het gaat om cito-scores. Ik begrijp dat niet. Het is hetzelfde als 1000 kinderen van 10 jaar nemen, van iedereen de lengte meten, ze in vijf lengtegroepen verdelen en dan zeggen dat de twee laagste groepen 'onvoldoende' gescoord hebben.

Kijk hier eens naar symptomen van dyslexie: http://www.dyslexieweb.nl/dyslexie-informatie/wat-is-dyslexie

Klassenfoto

Het vergeten van namen van de klasgenoten kan te wijten zijn aan desinteresse. Waarom zou je de naam van een kind onthouden als je toch niet van plan bent om met dat kind te spelen...
In het dagelijks leven komen we dat ook tegen. We doen meer moeite om de naam van een interessante collega of belangrijke zakenpartner te onthouden, uit eigenbelang.

Het vergissen in de dagen van de week, kan wel een signaal zijn. Maar daar hebben verstrooide professoren ook last van. Ik wil het niet bagatellisren. Misschien is hij taalzwak en heeft het leren lezen tijd nodig.

Ik merkte ook dat als ik vroeg om de letter f te schrijven, er een v op papier verscheen. b en d gingen weer wel goed. Met fietsen stak ik altijd een hand uit. ( om te voorkomen dat we botsten). Achteraf was dat al een signaal.

Binnenkort is er vrijmarkt. Misschien zie je een ouderwets leesboek aan met streepjes tussen de lettergrepen.
De streepjes voorkomen dat hij gaat raden, een hulpmiddel tegen het raden. Thuis in alle rust hardop lezen, verkleint de achterstand.

Ps ik vind de opmerking dat je kind sneller moet werken, twijfelachtig. Of hij zit te klieren of ze verwacht die werkhouding niet. Maar hij kan ook zitten treuzelen omdat dit boven zijn pet gaat. Aan haar de taak om te achterhalen wat er speelt.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

17-03-2016 om 23:18

b en d verwisselen in groep 3

hoeft echt niet een zeker teken van dyslexie te zijn. Bij die fase kan dat er 'gewoon' bijhoren. Net als soms of bepaalde woorden in spiegelschrift schrijven. Echt, in groep 3 is niet iedere afwijking van het gemiddelde een vingerwijzing dat er iets mis is. Al is het zeker zinnig om het in de gaten te houden, want als er inderdaad iets aan de hand is zetten de moeilijkheden zich voort.
Ons zeer niet dyslectische kind, die verder vanaf begin groep 3 las als een trein, heeft tot diep in groep 4 de b en de d verwisseld. Onze zeer dyslectische dochter zit ondertussen in groep 5 en doet dat nog. Die schreef trouwens ook veel in spiegelbeeld, heel veel letters, het werd pas minder toen ze aan elkaar leerde schrijven. Onze middelste die in het begin van groep 3 in een dyslexieprotocol werd gezet heeft nauwelijks b en d verwisseld. Die bleek eind groep 4 gewoon op het juiste niveau van technisch lezen te zitten en werd vanaf dat moment ook niet meer verdacht van dyslexie.

Wat ik naast de problemen met het leren lezen uit jouw verhaal wel herken is dat het afwijkt van het beeld dat je verder hebt van je kind.
Onze jongste, die later dus enorm dyslectisch bleek te zijn, had op jonge leeftijd een (door een logopedist vastgesteld) zeer voorlopende taalontwikkeling. Dat zat in het spreken van ingewikkelde zinnen, taalbegrip en het hebben van een enorme actieve woordenschat. Daarnaast is ze een slim kind. Voor je gevoel past het makkelijk leren lezen in dat plaatje. Het verbaasde ons en de juffen dus dat dat het leren lezen niet vanzelfsprekend liep. Toch had ik, met middelste in het achterhoofd, echt niet meteen de gedachte dat een minder snelle ontwikkeling in deze meteen betekende dat een probleem op stoornisniveau zeker of waarschijnlijk de oorzaak zou zijn.
We zijn thuis wel extra gaan lezen en dochter had geloof ik vanaf de tweede helft groep 3 twee keer per week extra leesonderwijs bij de ib-er. Toen de cito's van eind groep 3 weer op D-E uitkwamen, werd voor het eerst gesproken van een verdenking dyslexie. De extra oefening thuis en bij de ib-er ging door in groep 4. Na de cito's van m4 (weer E) was er een duidelijk leesdossier waarmee het traject ingegaan kon worden.

Maar goed, jullie zoon scoort nog gemiddeld. Ik zou zelf in dat geval zeker niet meteen van een stoornis uitgaan, maar kijken of hij niet gewoon wat meer tijd nodig heeft. Als hij geen dyslexie heeft kan het maken van leeskilometers zijn ontwikkeling helpen. Dat is dus altijd goed.
Blijf het goed in de gaten houden en in de loop van de tijd zal meer duidelijk worden. Als hij slim is kan het zijn dat dat veel compenseert en dat hij niet slecht genoeg scoort voor het vergoede traject. Mocht dat de situatie zijn en je blijft twijfels houden, dan kun je kiezen om op eigen kosten onderzoek te laten doen en indien nodig een behandeling in te zetten. Maar nogmaals, gun je zoon eerst tijd om zich te ontwikkelen.

Aagje

Oefentip

Ik heb wel wat verstand van dyslexie. Nee, groep 3 is niet te vroeg om signalen van dyslexie te onderkennen. School zou zeker extra hulp moeten gwven in deze fase van het jaar, anders haakt hij af. Er zijn al veel goede dingen genoemd hiet maar mijn tip is om eens te kijken naar het tutorprogramma Bouw van Lexima en dan de thuisversie. Het is een erg kindvriendelijk computerprogramma en ook njet duur. Leuk om mee te oefenen. Uit onderzoek blijkt het bewezen effectief te zijn.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-03-2016 om 07:27

Gesprek gehad

De juffen vinden het ook apart dat mijn zeer slimme zoon zo'n moeite met lezen heeft. En het feit dat hij moeite heeft met namen en de dagen vd week maakt dat ze ermee aan de slag gaan.

Het grootste probleem vinden ze nu dat zijn werk zoveel tijd kost.Hij doet het wel goed, maar is traag. Dat schijnt in groep 4 een probleem te worden.

Misschien dat ze ,nu er dit vermoeden is, hier wat minder op gaan hameren.

Els

Els

18-03-2016 om 07:33

Bang om fouten te maken

Door je laatste post komt ook de gedachte bij mij op dat hij misschien bang is om fouten te maken? Als veel zaken hem normaal gesproken als vanzelf af gaan dan kan het ook heel moeilijk zijn om dingen die ingeoefend moeten worden (dagen van de week, de letters, het lezen / kilometer maken) te doen. Gewoon, omdat hij gewend is dat dingen in 1x goed gaan of meteen door hem begrepen worden. Ik bedoel: misschien denkt hij wel dat hij alles in 1x moet kunnen en heeft hij (nog) niet in de gaten dat je sommige dingen moet herhalen/stampen? Hij is nog niet aan tafels toe lijkt me? Want daar zou hetzelfde probleem zich kunnen voordoen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.