Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Groep 1 eisen aan kleuter

Hallo allemaal,

Onze zoon van 4 jaar (in maart wordt hij 5) heeft vorig school jaar 2 maanden in de nul groep gezeten en zit vanaf september in groep 1.
Twee weken geleden hadden we een oudergesprek op zijn rapport scoorde hij overal gemiddeld behalve voor de pengreep en hinkelen.(daar maken we ons niet echt zorgen om)
Het gesprek met de juffen vond ik niet veel zeggend. Het gaat puur over het rapport en aangezien alles gemiddeld was viel daar niet zoveel over te vertellen.
De juf gaf wel aan dat hij soms wat langzaam is omdat hij heel precies is en dat hij daarom afgelopen maandag maar even binnen moest blijven om zijn prik werkje af te maken en hierdoor korter kon buiten spelen. Ook tijdens het vrijspelen binnen moest hij eerst weer aan zijn werkje werken.

Toen ik hier thuis over na ging denken was ik hier wel een beetje boos over. Hij is 4 jaar. Zit net 3 maanden in groep 1. Heeft van sommige werkjes meerdere omdat hij dit snel af had. En als hij dan een keer een werkje niet af heeft gaat het zo.
Dit wilde ik toch even met de juf bespreken. Na het sinterklaasfeest had ik met mezelf afgesprokeniet. Helaas werd mijn zoon vorige week vrijdag ziek en goed ook (roodvonk) hij is bijna een week thuis geweest. Gister weer naar school geweeste. Ik wil graag de juf spreken die er op maandag en dinsdag is dus geen kans gehad deze week.
Vanmiddag zijn eerste zwemles gehad.
Verteld hij me vanavond met naar bed gaan. Ik vind zwemles leuk maar school stom.
ik vraag verbaasd waarom vind je school stom dan? Verteld hij da't hij niet met het kiesbord mag (vrijspelen) omdat alle kindjes uit zijn groepje al de werkjes af hebben maar hij niet omdat hij heel lang ziek geweest is en die moeten wel eerst af van de juf.

Het stoom kwam uit me oren ik heb dit niet aan hem laten merken. Als klap op de vuurpijl zegt hij nog. Als je bij de zwemles iets niet lukt dan gaat de juf het samen met je doen maar op school doet de juf dan heel streng. Daarom is zwemles leuker.

Ligt het aan mij, moet ik wennen aan hoe het onderwijs in elkaar zit of is dit echt niet normaal. Maandag vraag ik een gesprek aan met de juf. Hebben jullie nog tips?

Alvast heel erg bedankt!

Hier dus

kleuterschool
En daarom wil men de kleuterschool terug. Dit is gewoon te erg voor woorden. Nog geen 5 jaar en dan al moeten presteren of je op je werk zit.
Het vergt nogal wat gespreksvaardigheden ben ik bang om dit op een positieve manier aan de orde te stellen met de juf. Die gewoon haar protocollen naleeft. Zoveel werkjes in zoveel tijd en anders inhalen.
Maar mogelijk kan ze wel inzien dat dit teveel gevraagd is dat je zoon daarom nu al een hekel heeft aan school.
Ik zou een man meenemen, dat legt vaak iets meer gewicht in de schaal. En het gesprek vooraf goed oefenen. Vragen stellen kan helpen. Hoe komt juf aan dit prestatieschema? En wordt dat van haar gevraagd dat kinderen inhalen wat ze gemist hebben? Hoe denkt ze dat dit bijdraagt aan de ontwikkeling van kleuter?
En anders zou ik rap een Vrije School zoeken.

Triva

Triva

10-12-2016 om 04:39

nee geen vrije school

Maar eerst een goed gesprek. Inderdaad met een man die het liefst ook zo was. Er moet duidelijk worden dat buitenspelen belangrijk is voor kinderen (jongens nog meer) en dat je geen werkjes gaat inhalen als je ziek bent geweest tenzij kind dat wil.

Herkenbaar maar ook weer niet

Herkenbaar is dat er tegenwoordig streng wordt gekeken naar kinderen, zelfs kleuters. Dochter heeft peuterspeelzaal gedaan en daar kreeg ik te horen dat haar fijne motoriek niet goed zou zijn, want ze kan een pen nog niet goed vasthouden. Kind was toen drie en eerlijk gezegd kon ik daar vrij weinig mee. Die pengreep zegt niet alles over de motoriek en als ze drie zijn, zijn er veel kinderen die dit nog niet goed kunnen.

Wat niet herkenbaar is, is het strenge van de juf. Ik zou niet elk dingetje met haar bespreken. Zoals die pengreep en hinkelen grote kans dat dat nog wel goed komt, hij is nog jong. Ik zou wel met haar bespreken dat je zoon het gewoon niet meer naar zijn zin heeft op school, omdat hij ziet dat andere kinderen wel vrij mogen spelen en hij blijft hangen bij zijn taakjes. Zeker omdat het niet eerlijk is dat hij achter ligt vanwege ziek zijn.

Wat ik me trouwens wel afvraag is, hoe dat zit met die moettaakjes. Stapelen die bij jullie dan op?

Hier krijgen ze elke week 2 moettaakjes. De week er naar zijn het weer 2 nieuwe taakjes. Als een kind een keer ziek is geweest, hoeft hij niet de taakjes van de week er voor te maken, maar begint weer met de taakjes van die week.

Helaas

"Ligt het aan mij, moet ik wennen aan hoe het onderwijs in elkaar zit of is dit echt niet normaal. Maandag vraag ik een gesprek aan met de juf. Hebben jullie nog tips?'
Het is helaas wel normaal in de zin dat het vaak voorkomt. Maar je hebt hier te maken met een juf die vasthoudt aan (ook aan haar aangeleerde) gewoontes. Het gaat niet over een pedagogisch belangwekkende strategie (al denkt de juf waarschijnlijk van wel).

Over wat voor een school heb je het? Als 'hinkelen' een ijkpunt is dan denk ik juist dat het een vrije school is. Of Jenaplan. Of iets ander wollig's en alternatieverigs waar juist ouderwetse ijkpunten gebruikt worden.

Is het een 'gewone' school, dan zou je eens moeten achterhalen met welke methodes. toetsen en observatielijsten er gewerkt wordt. Op internet kun je daar vrij eenvoudig de werkwijze en instructies bij vinden. Bij twijfel kun je bovendien de uitgever zelf mailen en vragen stellen.
Als je met juf in de taal van de methode een gesprek voert, dan komen jullie er samen sneller uit.

Boze verontwaardiging zoals je die nu voelt werkt averechts. Die houding is voor veel juffen juist de bevestiging van wat zij vinden: ouders hebben geen bal verstand van onderwijs.

Hij is 4, hij is niet leerplichtig. Dat betekent zelfs dat hij dat hele eerste jaar helemaal niet hoeft te doen. Laat staan dat hij lesjes zou moeten inhalen.
Overigens: hou er wel steeds rekening mee dat jouw zoon zo zijn eigen interpretaties heeft en jij dat weer interpreteert. Het kan in werkelijkheid allemaal een beetje anders liggen.

Niet naar buiten mogen om je prikwerkje af te moeten maken, zoals de juf je verteld heeft, is ook al stom.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-12-2016 om 10:00

Goed vragen

Ik zou eerst maar even rustig met de juf gaan praten. Kleuters kunnen thuis nog wel eens dingen vertellen die in werkelijkheid wat anders zijn gegaan.

Lente

Lente

10-12-2016 om 12:25

Hinkelen is een motorische vaardigheid, net zoals de pengreep

Ik vind het niet vreemd dat leerkrachten observeren wat een kleuter wel/niet kan. De kleutertijd is gemiddeld gezien de periode dat kinderen de pengreep en leren hinkelen. En school is een prima omgeving om dat te stimuleren, vooral door de kindrijke omgeving. Ik lees niet uit het verhaal dat de leerkracht deze punten een probleem vond. Iedereen zal ergens een kruisje bij 'ondergemiddeld' hebben staan.

Werkjes inhalen bij ziekte en niet mogen buitenspelen vind ik wel ernstig. Enkele moet-werkjes per week zijn prima. Maar nooit inhalen en niet in de tijd van vrij spelen. Desnoods gaat het werkje mee naar huis (als het een paar werkjes per week zijn).

Maak een afspraak met de leerkracht en vertel wat je gehoord hebt van je zoon. Vraag vooral veel door, voordat je met een mening komt.

angel3

angel3

10-12-2016 om 14:53

M lavell

Ik weet dat je veel vh onderwijs weet maar ik vind je uitspraak over jenaplan of vrije school erg oordelerig. Dat is waarschijnlijk ook zo bedoeld.....
ik heb juist tegenovergestelde ervaring. De prestatie reguliere school hier in het dorp zijn vanaf groep 1 al hysterisch aan het doen idem de ouders. Kinderen op 1 hoop en allemaal naar het gemiddelde toe. O je snapt het minder goed? Pech gehad. Werkje niet af dan kom je nog net niet met je naam op het bord. Mijn kinderen zitten op een jenaplan en daar komt dit gedoe juist niet voor. Kinderen worden naar eigen kunnen bekeken en bij de kleuters wordt er zeker niet gehamerd op werkjes die af moeten. Ik vind het grappig dat reguliere scholen alle mooie dingen van jenaplan overgenomen hebben en nu zeggen: o maar dat is bij ons ook heel gewoon hoor. Ja maar niet vanuit een visie maar gewoon krenten uit de pap overgenomen.
Ik snap overigens niet wat je met wollig bedoeld. Warm en zacht? Ja eens!

Sandra D

Sandra D

10-12-2016 om 22:19 Topicstarter

Bedankt voor de reacties

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
ik heb alleen beschreven hoe zijn rapport eruit zag om duidelijk te maken dat daar geen ernstige zorgen zijn waardoor het nodig zou zijn om hem werkjes in te laten halen. Prima dat er geobserveerd wordt en beoordeeld. Zo kun je ook zien of er vooruitgang in zit. Dat was ook echt niet mijn punt.

ik maak me ook alleen zorgen over het werkjes inhalen en niet mogen buitenspelen omdat een werkje af moet.
Ik ben blij te lezen dat eigenlijk iedereen het daar wel mee eens is en ik dus niet een overbezorgde moeder ben die haar kind overdreven wil beschermen.

Ik zal zeker eerst bij de juf navragen hoe het allemaal zit en ben mij ervan bewust dat een kind iets de ene dag stom kan vinden en dit de andere dag al weer vergeten kan zijn.

Toch vind ik het kwalijk dat een kind van 4 op school ervaart dat hij straf krijgt omdat hij ziek is geweest of iets niet snel genoeg af heeft. Nogmaals als dit altijd het geval is kan ik hier nog inkomen maar in dit geval vind ik het belachelijk. Hij zit daarnaast ook pas 3 maanden op school. Lekkere motivatie voor de rest van het jaar. Straks gaat hij zich nog zorgen maken over zijn werkjes als hij ziek is. Pfff voor dat soort zorgen wil ik hem voorlopig nog even sparen.

Fijne avond allemaal.

tante Sidonia

tante Sidonia

10-12-2016 om 22:52

ttssssssssssss

Ik zou een man meenemen....

SERIEUS!!!

Triva

Triva

10-12-2016 om 22:55

tante

Ja, het blijkt toch echt dat juffen moeders minder serieus nemen op de één of andere manier. Zeker in dit geval kan een vader/partner die zegt dat hij zich herkent in deze jongen en dat het allemaal wel goed komt wonderen doen. Juffen hebben soms toch te weinig kennis van jongens in het algemeen, hoe ze leren en hoe ze gemiddeld anders zijn dan meisjes.

Het is ook bijv jammer dat tekeningen en plakwerkjes kunnen worden opgehangen maar mooie torens van blokken en zand niet. Er is ook geen juf die eens op het idee komt om er een foto van te maken en DIE eens op te hangen... Gevolg: je ziet de verschillen tussen het gemiddelde meisje en de gemiddelde jongen op basis van tekenen en knutselen, iets waar het gemiddelde meisje op deze leeftijd gewoon beter in is.

Lente

Lente

10-12-2016 om 23:22

Toch wel Sidonia

Gemiddeld zijn het vaker moeders die op school het gesprek aangaan. En die moeders hebben (soms/geregeld) de neiging wat emotioneel en heel soms hysterisch te reageren. Oftewel, de reactie van een moeder wordt niet vanzelfsprekend serieus genomen. Als moeder kun je allerlei maatregelen nemen om dat te voorkomen.
Wat zeer efficiënt is, is dat je je partner, je vader of je oom mee neemt. Daarmee maak je duidelijk dat je vraag breed gedragen wordt, serieus genomen moet worden en al helemaal niet hysterisch is. Een afspraak komt daarmee gelijk op een hoger niveau, letterlijk en figuurlijk.

Dit helpt natuurlijk niet als je dit bij elk gesprek doet.

Man en

Niet je privémail maar je professionele werkmail inzetten. Je niet als moeder van maar als professional yourself presenteren.
Imponeergedrag helpt, erg maar waar.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

10-12-2016 om 23:46

AnneJ

Grappig, die tip over je professionele mail. Op mijn werk zou dat absoluut niet geapprecieerd worden hoor, wanneer de werkmail structureel zou worden gebruikt voor privédoeleinden. Ik doe dat bij hoge uitzondering, als ik tijdens een werkdag snel ergens op moet kunnen reageren (ontvang geen mail op mijn telefoon).

Zelf heb ik overigens ook totaal niet de ervaring dat ik als vrouw minder serieus genomen wordt dan mijn man.

Aagje.

angel3

angel3

11-12-2016 om 11:12

Triva

Op die wollige jenaplan hier worden die foto's dus wel gemaakt of er wordt een moment gecreëerd waarop ouders dit kunnen komen bekijken met het verhaal erbij. Ook in hogere groepen worden dit soort momenten gecreëerd. Misschien tijd dat sommige mensen hier hun mening gegeven bijstellen. Ik zou ts willen adviseren vlot proberen te achterhalen of dit soort acties van juf schoolbeleid is of dat juf zo is. Als juf zo is kun je het uitzitten. Als dit in hogere klassen ook zo voorkomt zou ik een andere school zoeken. Een die aansluit bij je eigen visie op het benaderen van een kind. Ik blijf erbij dat de gemiddelde ouder daar nauwelijks naar op zoek gaat. Keuze voor een school hangt vaak af van locatie, bso mogelijkheden en vriendjes. Zonde en gemiste kans.

Triva

Triva

11-12-2016 om 11:59

angel

Ik heb toch niet gezegd dat de vrijeschool wollig is?

Zomaar naar een andere school omdat er een juf niet handig bezig is is inderdaad geen al te best advies. Daar kom je wellicht in groep 3 de heks van de school tegen.

Gewoon een goed gesprek kan al voldoende zijn. Overigens vind ik het weer heel normaal als je vanaf groep 3 wel werkjes moet inhalen als je ziek bent geweest want anders mis je de stof. Ik neem alleen aan dat dat niet zo gebeurt waar het gaat om handvaardigheid of gymoefeningen

Triva

Triva

11-12-2016 om 12:01

ik zie dat ik het draadje van de incapabele juf en deze door elkaar heb gehaald in mijn hoofd daar wordt geadviseerd een andere school te zoeken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-12-2016 om 12:13

Onwaarschijnlijk

Het lijkt mij zo onwaarschijnlijk dat zo'n jong kind achterstallig werk wegens ziekte moet inhalen dat ik het echt eerst goed zou navragen. Op een prettige manier. Meteen op hoge poten is geen goed begin, je moet nog jaren mee op die school.

Misschien heeft een ander kind in groep 2 in moeten halen wegens schoolziekheid of kliergedrag. En is jouw kind daar van onder de indruk. In kleuterhoofden kunnen hele bijzondere verhalen ontstaan.

Een mailadres van werk gebruiken vind ik echt raar.

vind je dat niet gek dan?

"Misschien heeft een ander kind in groep 2 in moeten halen wegens schoolziekheid of kliergedrag. "
alsof dat geen vreemde situatie zou zijn.

Het basisonderwijs zit in geen enkel schooljaar zo in elkaar dat alle werkjes die worden aangeboden ook feitelijk gedaan moeten worden. Kortom: werk inhalen bij ziekte is altijd flauwekul.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-12-2016 om 12:40

Tuurlijk

Maar ook in de kleuterklas zitten van die kleine kliertjes die de boel verstoren en door hun geklier hun werk niet af krijgen. Ik kan me voorstellen dat de juf dan een keer zegt dat Kliertje niet buiten mag spelen maar eerst zijn werk moet afmaken.
Ook zijn er kinderen waarvoor om de haverklap ouders moeten worden gebeld omdat ze ziek zijn en dan is er thuis niets meer aan de hand. Achterstallig werk inhalen op school kan dan een leermoment zijn.

En dat is vast pedagogisch niet juist. Maar ik kan me daar best wel iets bij voorstellen.

En als een verse kleuter zoiets dan meekrijgt (kliertje maakt daar nl een drama van, zeker een meisjeskliertje), dan kan er een heel ander verhaal de wereld ingaan. Vandaar dus mijn advies, vraag de leerkracht.

anna

anna

11-12-2016 om 13:07

Beleving kind

Het gaat hier niet, of maar deels over de beleving van kind want juf had zelf ook al eea benoemd.
Nee, ik zou daar ook niet blij van worden.
Kinderen verschillen. Een kind dat langsaam is vanwege nauwkeurigheid moet je daarin bevestigen! Precies werken is een heel waardevolle eigenschap.
Makkelijker is het natuurlijk alle kinderen zoveel mogelijk naar een midden te loodsen.

Benadering in gesprek is beetje afhankelijk van persoonlijkheid juf.
Voel je mogelijkheid om tot gezamelijke 'zorgen' of doelen te komen. Welbevinden kind bijv, of voor mijn part motorische ontwikkeling (waarbij vrij spel onmisbaar is!) Wat maakt niet zoveel uit, als er iets gezamenlijks ervaren kan worden met positief gevolg.
Is dat erg moeilijk zou ik het vooral zo zakelijk mogelijk houden, emoties er buiten houden naar wel duidelijk zijn.
Laten zitten zou ik het niet, eerste jaar vind ik veel te belangrijk, wordt juist de basis van grondhouding tov school en leren gelegd. Zo belangrijk dat eerste jaar leuk is.

Is het meer iets vd school zou ik niet lang wachten met onderzoeken of je wilt overstappen.

Triva

Triva

11-12-2016 om 13:15

Dendy

'Maar ook in de kleuterklas zitten van die kleine kliertjes die de boel verstoren en door hun geklier hun werk niet af krijgen. Ik kan me voorstellen dat de juf dan een keer zegt dat Kliertje niet buiten mag spelen maar eerst zijn werk moet afmaken.'

Buitenspelen is niet een facultatief gebeuren wat alleen maar voor de lol is. Het is ontspanning, even buiten zijn en wat verse zuurstof inademen, even kunnen rennen en springen ipv op je stoeltje zitten en even met je grove motoriek bezig zijn. Dat moet je niet gebruiken als strafmaatregel als Kliertje zijn bezigheden niet af heeft.

Je laat ook een kind geen gymles missen om die reden want er is geen juf die zegt: ga jij maar extra gymmen want je deed niet zo goed mee in plaats van de rekenles.

Dat is ook gek

"En dat is vast pedagogisch niet juist. Maar ik kan me daar best wel iets bij voorstellen."
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat leerkrachten die een opleiding hebben gevolgd om pedagogisch juiste dingen te doen, pedagogisch onjuiste dingen gaan doen.
Ik denk dat je gedrag niet moet bestraffen met het moeten maken van regulier schoolwerk.
(ik heb niks tegen een potje strafregels).

Ik vind dat jij om de hete brij heen draait. Wat wil je eigenlijk zeggen? Dat werkjes af moeten maken een straf kan zijn en dat je denkt dat van die straf een helende werking uitgaat: dat zal ze leren de werkjes we af te maken!

Blijf je toch hangen in die gedachte dat de werkjes af moeten.

Ja, er zijn inderdaad juffen (en meesters en zelfs schooldirecteuren) die er heilig van overtuigd zijn dat alle werkjes gedaan dienen te worden. Dat zijn slechte juffen en meesters. Kinderen kunnen flink veel last hebben van dit soort onbekwaamheid.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-12-2016 om 22:27

Pffff Miriam ( en Triva)

Daar gaat deze draad toch helemaal niet over?

Ik schrijf alleen maar dat zoiets kan zijn gebeurd en dat kind van ts daarvan onder de indruk kan zijn. Dat is alles.

lieverdje

lieverdje

12-12-2016 om 12:17

werkjes afmaken/inhalen

Een werkje afmaken vind ik niet zo schokkend; zolang dat geen structureel verhaal wordt leert het kind misschien wel dat het sneller moet gaan werken... en om te voorkomen dat hij nóóit zijn werkje meer gaat afmaken, omdat het toch niet hoeft. Daarbij is het voor een kind goed om te ervaren dat zijn werk af is, hoe klein het ook is; iets met jong geleerd etc.

Werkjes inhalen omdat het kind is ziek geweest, komt mij wel vreemd over. Het lijkt mij sterk dat dat al in groep 1 zou moeten! Dat je in hogere klassen voor een toets wat moet inhalen bij langdurige ziekte lijkt me normaal, maar bij een 4-jarige. Ik zou eens vragen bij de juf of dat werkelijk zo is. Je kunt de juf ook vertellen wat je zoon heeft gezegd, dat hij school niet leuk vindt omdat de juf zo streng is (zonder oordeel, natuurlijk!) Misschien heeft de juf wel reden om streng te zijn, is je zoontje ondeugend, werkt hij expres niet door.... weet jij veel.

Elfje65

Elfje65

14-12-2016 om 21:46

Ooit hier op het wollige Jenaplan

Was het afhebben van werkjes niet zo'n issue en al helemaal niet in de kleuterklas. Hoewel ook daar er leerkrachten waren die hun vak niet verstonden. Ooit werd mij verteld dat mijn zoon (gr 2) wellicht het niet zou redden op school omdat hij geen spinnenweb kon knutselen. Zoon zit inmiddels op de universiteit. Andere zoon had bijna nooit zijn werk af, erg dromerig en andere interesses. Een invaljuf liet hem iedere week voor straf nablijven om zijn werk af te maken, totdat ik het zat werd en haar duidelijk kon maken dat dit tegen het Jenaplanbeginsel druist. Geef dat kind een min kaart en hij doet alles wat hij moet doen (wat hij ook makkelijk kon) maar niet meer want dat kostte teveel tijd. Zoon zit inmiddels op het HBO. Je bent altijd afhankelijk van de leerkracht die het systeem vertegenwoordigt.

dc

dc

15-12-2016 om 00:55

raar

Ik ken persoonlijk geen enkele docente die een jongen van 4 binnenhoudt tijdens de pauze. Ik zou eerst vragen aan de docent of dit echt waar is?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

15-12-2016 om 10:56

Op de gang

Mijn dochter moest in groep 1, als prille 4-jarige, een paar keer naar de gang. Toen ik dat hoorde ben ik naar juf gegaan, want ik geloofde het eigenlijk niet. Bleek dus echt zo te zijn. En wat had mijn kliertje voor gruwelijks uitgespookt? Ze had haar trui uitgetrokken (want het was warm), en ze was uit de kring gelopen om naar haar zus op het schoolplein te zwaaien. Er zijn dus echt pedagogisch minder onderlegde juffen die dan denken dat straf helpt.

Half a twin

Half a twin

15-12-2016 om 15:02

Zoon MOEST klittenband schoenen

Na de gymles kon hij zijn eigen schoenen wel aantrekken maar niet de veters strikken. Zoon raakte op gymdagen helemaal in paniek, moest andere schoenen dat had de juf gezegd. Op aanraden van de orthopeed had hij altijd veterschoenen voor de hele dag. De gymschoenen waren wel klittenband exemplaren. Ik naar school en het hele verhaal uitgelegd. Juf had geen boodschap aan mijn verhaal waarom. Het was voor haar zoveel makkelijker als hij zelf schoenen dicht kon maken. Ze bleef er week na week over dooremmeren. Uiteindelijk zoon een paar klittenbandschoenen van een neefje aangedaan op gymdag en de juf veel succes gewenst. Zonder schoenlepel kreeg niemand zijn voeten in die schoenen.
Die middag moest ik binnenkomen. Zoon liep nog op zijn gympjes in de klas. De juf gaf schoorvoetend toe dat die veterschoenen toch zo erg niet waren.
Ik nog voorzichtig geprobeerd uit te leggen dat kleuters nu eenmaal niet op alle vlakken allemaal even snel zelfredzaam zijn en dat je daar als kleuterjuf tegen moet kunnen. Van de een moet je veters strikken van de ander een rits dichtmaken.
Door steeds te hameren op dat zelf je schoenen aan kunnen doen en dicht kunnen maken heeft zoon zich lang anders gevoeld dan de rest. Erg goed voor het zelfbeeld van zo'n kleuter, maar niet heus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.