m2k
01-06-2017 om 14:31
groep 1 blijven zitten?
Beste ouders,
Graag jullie advies over het volgende.
Wij zijn uitgenodigd voor een gesprek over de prestatie van mijn dochter in de klas.
Vorige oudergesprek paar maanden geleden vertelde de juf mij dat ze de cito best laag heeft gescoord.
En dat me dochter in de klas nogal verlegen is, of niet begrijpt wat ze moet doen.
Ik heb van 4 andere ouders te horen gekregen dat hun kind groep 1 over moest doen vorig jaar.
Ik heb nooit meegemaakt dat een kind in groep 1 kan blijven zitten. Dus daarom ben ik best wel geschrokken van het berichtje dat ik heb gekregen.
Ik weet namelijk bijna zeker dat ze ons gaan zeggen dat ze groep 1 beter over kan doen. Dit weet ik zeker omdat ze met de oudergesprek ook niet echt positief was.
Het begon eigenlijk al nadat mijn dochter pas met school was begonnen.
Ze is in juli 2016 begonnen. 2 weken later heb ik aan haar juf gevraagd hoe het in de klas met me dochter gaat. Haar antwoord: Ja, het gaat wel goed. Máár ze moet nog héél veel leren want ze herkent nog niet veel letters etc.
Mijn antwoord: Ja dat begrijp ik, ze is ook pas begonnen met school dus ze zal het wel leren, is wel normaal denk ik.
Antwoord juf: Nou, nu is het nog normaal maar als ze het eind van het jaar niet weet dan is het niet normaal meer...
Ik vond haar reactie niet zo fijn maar heb het erbij gelaten.
Nu nodigt ze ons dus uit voor een gesprek. Mijn dochter loopt naar ons inzien gewoon op schema. Ze herkent heel veel letters, kan sommige woorden met 3 letters lezen. Kan tellen tot bijna 50 foutloos. Schrijft al een aantal cijfers foutloos op. Speelt mini loco thuis wat heel goed gaat. Sociaal, leergierig. Ze spreekt goed Nederlands. (1 talig opgevoed) Kan natuurlijk heel veel over mijn kind gaan schrijven maar ik zet nu even de belangrijkste erbij.
Wat kan de reden zijn dat een kind groep 1 over moet doen?
Als het moet dan moet het maar, maar ik wil graag ook jullie advies hebben wat het beste is dat we moeten vragen. Mogen ze de cito score ook meenemen met het advies?
Ik vind het niet erg als ze het over moet doen maar dan moet een kind toch echt wel heel erg achter lopen? Of ligt het nou aan mij ?

Pennestreek
12-06-2017 om 16:25
Foutje....
Jouw dochter is helemaal geen vroege leerling. Als ze in juli vorig jaar is begonnen, heeft ze er nu toch gewoon een heel schooljaar groep 1 op zitten? Ze maakt dus juist keurig een heel jaar vol. Dus wat de juf beweert is gewoon onzin! Mijn dochter, van eind oktober, zou misschien als vroege leerling gezien kunnen worden, maar daar is in de kleuterklassen nooit over gesproken. Ja, ze doet volgend jaar met 15 jaar eindexamen, dat vind ik vroeg om al aan een vervolgopleiding te beginnen. Maar dat is op te lossen door op te stromen als dat lukt.
Nou ja, fijn dat ze gewoon doorgaat.

Temet
12-06-2017 om 18:17
triva
Nee, beide fouten moeten om dezelfde reden gemeden worden als de pest, en dat geldt ook voor "hij wilt".
Tenzij de juf die fouten zelf ook maakt natuurlijk, wat me niet verbazen zou, maar daar zou ik toch maar niet op gokken.
Groeten,
Temet

wendy
12-06-2017 om 20:03
Een jonge leerling ben je naar mijn idee niet als je van juli bent dat is echt uit de duim gezogen van de juf.
Je dochter heeft gewoon een heel jaar groep 1 gehad.
Mijn nichtje is van 27 december en gaat naar groep 3 ze word dus 6 in december zelfs over haar spreken ze niet van een jonge leerling.

Lente
12-06-2017 om 20:04
Me dochter, wel erger
Een fout als ' me dochter' vind ik wel erger dan een foute ' hun' .
En een foute 'hun' vind ik erger dan een foute ' hij wilt' .
Ik zou beginnen met het niet meer gebruiken van ' me' in plaats van ' mijn' .
Goed dat je dit gemeld hebt Temet. Dit kan veel schelen voor de inschatting van het niveau van kind en ouders.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.