Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Grieks of Latijn

Zoon in gym 3 moet binnenkort zijn vakkenpakket gaan kiezen. Het meeste is al lang en breed duidelijk voor hem: NT met economie erbij. Alleen de keuze tussen Grieks en Latijn, daar is hij nog niet helemaal uit.
Zijn docenten vinden vooral dat hij het maar allebei moet doen, maar daar gaat wel echt veel tijd in zitten dus dat wil hij begrijpelijkerwijs toch niet.
Wat ik verder begreep van zijn docenten is dat Latijn veel gestructureerder is en je daar bij het vertalen meer houvast hebt aan de grammaticale regels. Maar dat er dus ook meer van die regels zijn om te leren. En dat Grieks juist wat vrijer is. Omdat zoon volgens hen een goed taalgevoel heeft en creatief is, adviseerden zij hem dan om Grieks te kiezen. Zoon legt dit uit als: Grieks is makkelijker, dus doe maar Grieks
Gevoelsmatig denk ik dat je meer hebt aan Latijn.
Kortom... Wie heeft er wat zinnigs over te zeggen dat hem nog kan helpen bij de keuze? En wat kiezen/kozen jullie kinderen?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

20-12-2014 om 17:45

Latijn

Hmm, uit eigen ervaring sprekende (Gymnasium met Latijn en Grieks): ik vond Latijn veel moeilijker en Grieks makkelijker. Mooier ook. Ik heb een talenknobbel en was en ben slecht in exacte vakken. Maar Latijn hielp en helpt me enorm bij het leren van andere talen; in tegenstelling tot Grieks. Mijn zoon zit nu in 3 Atheneum maar zat vorig jaar in 3 Gymnasium met Latijn en Grieks. Hij vond allebei lastig (hij heeft niet zo'n taalgevoel als ik maar is ook geen echte beta en hij is wel steengoed in Engels); vooral Latijn. Maar ook hij vindt het een enorme pré dat hij Latijn heeft gehad omdat het hem ook helpt bij het leren van de moderne vreemde talen en zeker ook Nederlands. Je kan ontzettend veel herleiden.
Ik denk dat Latijn veel nuttiger is; ongeacht wat je later gaat doen. En als je een beetje hersens hebt en zeker ook inzicht hebt in het abstracte (zoals bij NT) is het prima te doen. Ik zou dus voor Latijn kiezen. Als mijn zoon nog Gymnasium zou doen en een keuze had moeten maken tussen Latijn of Grieks, had hij ook voor Latijn gekozen.

Linda K

Linda K

20-12-2014 om 17:51

Hier

Oudste heeft beide gedaan. Jongste worstelt nog steeds met Latijn en heeft regelmatig op het punt gestaan het te laten vallen. Volgens jongste is Latijn rechtlijniger dan Grieks. Het is dichter verwant met de bekende talen en heeft (mede daardoor?) minder taalkundige excentriciteiten.

Jongste had graag (ook) Grieks gedaan, maar zou inderdaad te veel worden. Vanwege het andere alfabet, had jongste er toch al meer moeite mee dan met Latijn.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-12-2014 om 18:31

maakt denk ik niet uit

Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt. De basis die je legt in de onderbouw is denk ik het meest belangrijk, en die heeft hij nu. En waar je dan nog net wat verder in wil gaan: ik zou gewoon kiezen wat hij het leukste vindt.
Mijn zoon (5e) heeft voor Latijn gekozen. Soms heeft hij daar een beetje spijt van: er zijn namelijk maar een paar leerlingen met Grieks. Die lessen blijken daardoor erg gezellig (en leerzaam vanwege de persoonlijke aandacht). Met Latijn zit hij gewoon in een volle klas.

Minthe

Minthe

20-12-2014 om 18:35

Zoon hier

Mijn oudste zou Latijn hebben gekozen (als hij het niet al had laten vallen), dat is volgens hem net iets minder zinloos dan Grieks

Annet

Annet

20-12-2014 om 18:51

Mijn dochter heeft voor Grieks gekozen

Gewoon omdat ze dat het leukst vond.
Lijkt me de beste reden.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

20-12-2014 om 18:51

Affiniteit

Dat is natuurlijk ook zo: met Grieks zat ik in een heel klein groepje van drie mensen in de bovenbouw, erg gezellig en leerzaam. We hadden ook een bijzonder goede en leuke docent en dat stimuleert en motiveert. Tja en misschien hangt het er ook vanaf of iemand meer affiniteit en/of interesse heeft in hetzij de Romeinse hetzij de Griekse cultuurgeschiedenis. De teksten die je moet lezen en vertalen weerspiegelen de cultuur en geschiedenis. Inderdaad had ik meer met de Griekse cultuur en geschiedenis; de poëzie, het land, archeologie, filosofie (Plato) etcetera. Alhoewel mijn scriptie Latijn over Cicero ging en mijn eindlezing over Pompeii
Handig is ook dat ik in een moeite Nieuw-Grieks heb geleerd na school vanwege een aantal vakanties in Griekenland. Maar hetzelfde geldt voor Italiaans en Spaans Het is jammer dat je zoon niet allebei kan doen...

Ella2007

Ella2007

21-12-2014 om 00:15

zoon kiest latijn

Mijn zoon zit nu ook in 3 gym, en gaat latijn kiezen. Hij vindt Latijn gemakkelijker, logischer want meer gestructureerd. Jammer is dat hij nu ook echt de aandacht voor Grieks kwijt is. Daarbij heeft hij nu een fijne leraar latijn, waardoor hij de taal veel beter snapt dan bij de chaoot van klas 1 en 2.

Ik heb t zelf beide gedaan, vond t beide niet moeilijk. Maar ja, ook blijkbaar goed taalinzicht en goed geïnvesteerd in de basis. Dan redt je het wel. Weet niet hoe t bij jouw zoon is?

Het nut van beide talen, of het een nuttiger is dan het ander, tsja, daar kan je over discussieren. Als hij een talenpakket zou hebben is dat denk ik belangrijker dan bij een NT profiel. De klassieke talen leiden beiden tot een beter taalgevoel en vooral ook woordkennis. Ik kan bij veel woorden de exacte betekenis en oorsprong bedenken, juist vanwege dat taalgevoel. Ook een beetje een hobby van me. Maar ik zie niet hoe dat in een technisch vak handig is. Als je iets met communicatie, rechten, psychologie, of literatuur gaat doen, of scenarios' s gaat schrijven, dan komt t van pas.
Ik zou m dus laten kiezen wat hij het leukst vindt.

Jippox

Jippox

21-12-2014 om 11:11 Topicstarter

dank zover

Het leukst vind hij Grieks, maar zijn cijfers voor beide vakken zijn vergelijkbaar (meestal zo tussen de 8 en 9). Allebei doen zie ik niet als optie. Dat zijn gewoon erg veel lesuren, plus veel huiswerk en het nut lijkt mij beperkt. Ik zie hem dan liever een ander vak erbij doen waarmee hij zich breder ontwikkeld.

Het ziet er wel naar uit dat hij een technische studie zal gaan doen. Ook overweegt hij defensie, waar je een studie kunt combineren met veel fysieke activiteiten, iets wat erg goed bij hem past. Maar je weet natuurlijk nooit wat er ooit nog van van pas gaat komen.

Hij heeft voor beide vakken hele leuke docenten, die hem nu allebei 'pluswerk' geven. Dit met het idee dat hij wel wat extra uitdaging kan gebruiken en volgens mij ook een beetje met de intentie hem te laten zien hoe leuk hun vak is en hem over te halen toch maar beide te kiezen, haha!

Annet

Annet

21-12-2014 om 11:15

Jippox

Mijn dochter is gegaan voor een heel breed pakket d.m.v. extra vakken.
Voordeel van extra vakken is dat je ze kunt laten vallen als dat nodig is of als je geen zin meer hebt in extra leerwerk.
Mijn dochter heeft een NT-Profiel met biologie en NLT. Extra vakken zijn kunst, filosofie en economie.
Ze is zich qua studie aan het oriënteren op de TU, richtingen waarin techniek gecombineerd wordt met psychologie en creativiteit. Komt het taalgevoel ook goed van pas

Annet

Annet

21-12-2014 om 11:17

Andere verdieping/verbreding

In de vierde klas heeft ze lapptop gedaan, verbreding via universiteit, in haar geval was dat filosofie. Veel leuker dan de schoolvakken. Vanaf vijfde klas is pre-university mogelijk. Dat heeft zij niet gedaan.

Jippox

Jippox

21-12-2014 om 11:20 Topicstarter

Annet

Dat klinkt leuk! Met een NT profiel kun je al alle mogelijke vervolgstudies kiezen, dus dan zie ik die extra vakken ook vooral als verbreding van de algemene ontwikkeling. En dan kan het dus maar beter ook zo breed mogelijk zijn.
Het grappige was dat toen zijn docent Latijn hoorde dat hij NT met economie wilde gaan doen ze meteen zei: economie? Wat zonde! doe er dan kunst bij daar heb je veel mee aan.
Zo zie je maar dat iedereen ook weer een ander beeld heeft van 'breed' ontwikkelen

Barvaux

Barvaux

21-12-2014 om 12:24

Jippox

'Ook overweegt hij defensie, waar je een studie kunt combineren met veel fysieke activiteiten, iets wat erg goed bij hem past.'

Mijn zoon draait daar nu ook een beetje omheen, hij heeft verder dezelfde denkwijze. Waar denkt jouw zoon precies aan om bij defensie te doen? Mijn zoon wordt vooral tegengehouden door het maanden lang weg kunnen zijn, ook al zit je niet in de 'vuurlinie' zoals bijv bij de marechaussee. Mijn broer heeft hem dat ook wel afgeraden eigenlijk (heeft ook marechaussee gedaan maar werkt al weer meer dan 20 jaar bij de politie).

Jippox

Jippox

21-12-2014 om 12:44 Topicstarter

barvaux

Mijn zoon heeft nog geen heel duidelijk beeld. De genie leek hem wel wat. Op de vraag: wat zou je later het liefst willen doen was zijn antwoord: iets met techniek, maar niet te veel achter de computer en zeker niet te veel stilzittend, vooral ook zelf met je handen bezig zijn en dat dan het liefst buiten.
Dus ja, waar kom je dan op uit?

Ik sta niet echt te juichen als hij bij defensie zou gaan werken, maar ik zie wel dat het best heel goed bij hem zou kunnen passen...

Marjoleine64

Marjoleine64

21-12-2014 om 14:28

Mijn zoon heeft Grieks gekozen

gewoon omdat hij dat het leukst vond. Hij haalt er geen hoge cijfers in (nu in de 4e), magere 6jes, maar vindt het nog steeds leuk, wel moeilijk. En vooral omdat hij dan geen Duits of Frans hoefde te doen, en Latijn ook niet leuk vond. Verder ook een NT profiel met economie, informatica en O&O (één extra vak dus). Ik heb zelf vroeger Latijn gedaan, maar ik had geen echte keus, het was of Latijn of allebei, alléén Grieks kon niet dus daar heb ik ook niet over hoeven nadenken. Of het nuttig is? Geen idee, ik zou het echt niet weten, mijn Latijn heb ik nooit echt gebruikt behalve in musea, en hetzelfde met Grieks, we hebben samen leuk staan puzzelen vorig jaar bij Knossos. Zoon heeft nog geen idee wat hij wil gaan studeren, mogelijk iets met economie en/of techniek, ik heb hem al aangeraden naar open dagen bedrijfskunde te gaan kijken, maar het zou ook zo maar wiskunde of scheikunde kunnen worden, of conservatorium...

Annet

Annet

21-12-2014 om 17:47

Laat hem vooral op tijd naar open dagen gaan

Mijn dochter is eind vierde klas al geweest, naar een open dag (misschien 2). Ook in de vijfde klas heeft ze meerdere open dagen bezocht. Dat had meestal als resultaat dat een heleboel studies afvielen. Het leek er eerst op dat ze niets zou overhouden

Ollie

Ollie

21-12-2014 om 19:32

Jippox

Als je in de olie&gas / offshore gaat werken kun je jezelf ook terugvinden in een zeer technisch beroep waar je niet of niet uitsluitend achter de computer zit. Je komt wellicht wel in ander soort conflicten terecht maar dat is persoonlijk

Ik vond zelf Latijn prettig toen ik in Italië kwam en de taal niet moeilijk vond te plaatsen. Maar ik heb geen Grieks gehad dus kan t niet vergelijken.

Ali

Ali

21-12-2014 om 20:21

Jippox

Of bij de brandweer

Inderdaad

Kijk in olie offshore.

Denk aan procestechniek of ga eens kijken bij scheepvaart en transport. Ga ook eens kijken hts, bestaat niet meer in die benaming maar die studies bestan nog steeds,

Gymnasia

Gymnasia

22-12-2014 om 01:33

Grieks

Ik heb lang geleden gekozen voor Grieks, toen ik voor de beta-richting een van de klassieke talen moest laten vallen. Ik vond Grieks mooier en leuker dan Latijn. Ik vond het ook leuk dat het een ander schrift is. Ik heb er geen spijt van gehad. We hebben prachtige teksten gelezen in het Grieks: Homerus, Symposium van Plato, Oidipous van Sophokles. Daar heb je de rest van leven wat aan... Ik heb het idee dat de teksten in het Latijn minder mooi en minder interessant zijn, maar dat kan een vooroordeel zijn. Wel vind ik het jammer dat ik weinig van Ovidius heb gelezen, die prachtige verhalen zijn ook een belangrijke basis en zijn veel (her)gebruikt in latere kunstvormen.

Gymnasia, teksten

Wat ik me nou altijd afvraag: is er zo veel verschil tussen het lezen van een tekst in de oorspronkelijke taal en de vertaling? Zijn die teksten in de vertaling niet ook prachtig en leer je er niet net zo veel van?

Het kunnen lezen van een bepaalde taal lijkt me vooral nuttig als er van die tekst geen vertaling is. Maar alle oud-Griekse teksten zijn inmiddels wel vertaald toch? Of blijft dat vertalen behelpen en zijn we na 2000 jaar nog steeds niet in staat Grieks adequaat te vertalen?

skik

neteret mut

neteret mut

22-12-2014 om 14:04

skik

je hebt wel wat gelijk en toch...vertalen blijft interpreteren en iedereen doet dat op zijn manier en in zijn woorden. Een boek in het Engels lezen kan ook anders zijn dan in het Nederlands om maar te zwijgen van films met nasynchronisatie. Vertalen is ook een beetje puzzelen, hoe zit een zin in elkaar/ wat hoort waar/ hoe vertaal je een woord/ zijn er meerdere vertalingen mogelijk voor een woord. Neem bv. het woord stoel/ zetel/ fauteuil en maak daar een zin mee. Ook al is de zin verder hetzelfde het beeld dat je voor je ogen ziet verschijnen is verschillend. Maar ik denk niet dat er veel zijn die voor de lol grieks of latijn lezen nadat ze van school zijn gegaan al ken ik er wel een paar (er zijn groepen die maandelijks ofzo bijeenkomen om samen teksten te lezen en te bespreken)

neteret mut

neteret mut

22-12-2014 om 14:08

o ja

ik heb dus wel grieks en latijn gedaan, met moeite (en later nog wat andere oude talen) maar lees liever in vertaling. Al ben ik wel blij met de mogelijkheid om indien nodig zelf te kunnen beoordelen of ik persoonlijk die vertaling "juist" vind.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.