Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Gratis studeren in Slovenie - ook voor buitenlandse studenten

http://www.npo.nl/3doc/03-11-2016/VPWON_1262395

Programma van Michael Moore waarin hij door Europa trekt op zoek naar goede ideeën om te 'stelen' en mee te nemen naar de VS.

Vanaf minuut 39 in Slovenië waar studenten geen studieschuld opbouwen. Wie zich geen studie kan veroorloven hier in Nederland gaat dus maar liever naar Slovenië.

Eerder in de uitzending ook nog beelden van het onderwijs in Finland. Het eerste dat men afschaftte om het onderwijs te verbeteren was het huiswerk.
Werkt fantastisch.

vlinder72

vlinder72

04-11-2016 om 06:01

AnneJ

Mijn 14 jarige puber wou het liefste gelijk naar Finland verhuizen

Wat mij wel opviel is hoe wij in Nederland juist de Amerikaanse kant op aan het bewegen zijn met onze cito toetsen. In de VS zijn sommige vakken afgeschaft omdat dat toch niet getoetst wordt. Zoals geschiedenis en muziek (niet overal trouwens er zijn ook in de VS uitstekende scholen).

Leen13

Leen13

04-11-2016 om 07:24 Topicstarter

Finland inderdaad

En dan door naar Slovenie

Andere landen

Volgens mij hoef je ook in Schotland en Duitsland geen collegegeld te betalen, ook niet als Nederlander. Maar of je goedkoper uit zal zijn dan met een studie in Nederland is nog maar de vraag. Je moet wel op kamers en je wil af en toe nog wel eens naar huis om je familie te zien. En of je diploma van de Universiteit van Primorska nou zoveel potentiële werkgevers zal aanspreken...

skik

Vesper Lynd

Vesper Lynd

04-11-2016 om 08:25

Mooi hè

Ik zag ook de maaltijden van de Franse scholen wel zitten. Wat hebben Amerikaanse scholieren het slecht!

Triva

Triva

04-11-2016 om 08:26

maar

ze betalen dat dan toch van de belastingen? Dus wij gaan dan vanuit ons land daar de belastingbetalers geld aftroggelen? Wauw, goed plan zeg.

lieverdje

lieverdje

04-11-2016 om 08:46

Duitsland

ik weet niet zeker of je daar geen collegegeld hoeft te betalen, maar het is wel zo dat veel Duitse studenten naar hier komen omdat de toelatingseisen hier niet zo absurd hoog zijn. Ik zag een tijdje terug een reportage op de duitse tv over de moeilijkheid om in Duitsland toegelaten te worden tot bepaalde studies. Alleen als je heel veel geld hebt voor excellente bijlessen, aan je cv bouwen etc. kom je er nog in. Daar is de toegankelijkheid van universitair onderwijs voor iedereen ook niet vanzelfsprekend.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-11-2016 om 08:53

Triva

Ik zeg niet dat ik het geweldig vind dat andere Europeanen belasting moeten betalen voor onze studenten, maar dat het kan is toch een van de gedachten achter de EU? Er zal ook wel iets zijn wat van ons belastinggeld betaald wordt.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-11-2016 om 08:54

Slovenië

Het is ook nog eens een prachtig land!

Triva

Triva

04-11-2016 om 09:49

Ja natuurlijk is het een prachtig land, ik heb het zelf gezien maar die mensen hebben het over het algemeen gemiddeld gezien niet echt beter dan wij en dan zouden wij daar gaan studeren op hun kosten en dat juich jij toe? Maar goed, volgens mij doet niemand dit dus het is een 'academische discussie'.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-11-2016 om 10:33

Triva

Als er opeens een complete volksverhuizing van studenten richting Slovenie zou ontstaan, zou ik het ook begrijpen als het land daar een stokje voor zou steken, maar zolang dat niet zo is, zou ik het niet verkeerd vinden als een kind van mij daar een jaartje zou gaan studeren. Kind brengt ook weer geld binnen, door huur te betalen, boodschappen te doen, kleding te kopen enzovoorts.

Helena

Helena

04-11-2016 om 14:27

nou Triva

Ik weet niet of jij weleens bij masteropleidingen in Nederland bent geweest in de hoek van biologie, medische biologie, oncologie, chemie etc. Daar stikt het van de buitenlanders, vooral veel Spanjaarden, Italianen en Portugezen. En die lopen hier allemaal stages en studeren op "onze" kosten. Dat mag nou eenmaal in de EU. Dus mogen de Nederlanders ook naar Slovenie ook al is het daar gratis.

mirreke

mirreke

04-11-2016 om 19:18

Jeetje mina

Ik denk dat slovenië het helemaal niet erg vindt dat er EU-scholieren op hun kosten gaan studeren. Met een beetje geluk blijven die scholieren ook, en komt er een soort omgekeerde braindrain op gang.

Wat een rare redenering trouwens, dat je geen gebruik mag maken van rechten die binnen de EU zijn afgesproken omwille van de belastingcenten van het betreffende land: dit is nou net hoe de eu in elkaar steekt. We mogen allemaal bij elkaar meedoen, tegen de voorwaarden die in het land zelf gelden. Elk land maakt zijn eigen keuzes, om hen moverende redenen. Gratis (hoger) onderwijs zou ik in Nederland ook geweldig vinden trouwens.

In België kost studeren ook niets, vziw. En in Duitsland is het ook gratis. In elk land zijn er ook weer hordes waar je overheen moet.

Een eyeopener, echt, dat er mensen zijn die zo redeneren (belastingcenten).

Leen13

Leen13

04-11-2016 om 19:26 Topicstarter

Universiteiten krijgen ook allemaal EU geld

http://www.vsnu.nl/nl_NL/bekostiging-universiteiten.html

Een belangrijk deel van de derde geldstroom van universiteiten komt uit EU-gelden. Daar betalen we allemaal naar rato aan mee. Voor heel Europa.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-11-2016 om 14:27

mirreke

"In België kost studeren ook niets, vziw. En in Duitsland is het ook gratis. In elk land zijn er ook weer hordes waar je overheen moet."

Prachtig, tot er te massaal gebruik van gemaakt wordt en de wal het schip weer eens keert.

"Een eyeopener, echt, dat er mensen zijn die zo redeneren (belastingcenten)."

En kijk, dan gooien we er weer een lekkere jij-bak overheen. Iemand heeft blijkbaar weer een politiek correcte mening durven bezigen. Nou, dan is ueber-ayatollah mirreke er als de kippen bij hoor!

Pik, pik, pik, kip.

Triva

Triva

05-11-2016 om 14:32

dank je wel Ad!

Zo denk ik er ook over.

Jaina

Jaina

05-11-2016 om 14:34

Kan al jaren

Je kan al jaren elders in Europa studeren. Toch wordt er in de praktijk niet veel gebruik van gemaakt. Zelfs in Engeland waar ze enorme bedragen aan collegegeld bepalen kiest maar een kleine minderheid er voor om ergens anders te gaan studeren. De meeste studenten kiezen toch voor een studie in eigen land. Maar het kan wel.
Ik werk op een universiteit in Frankrijk en hier ligt het collegegeld ook zeer laag (minder dan 300 per jaar) maar de taal is natuurlijk voor veel mensen een struikelblok. De meeste buitenlandse studenten die we hier hebben zijn van buiten de EU en komen vaak uit Franssprekend Afrika of het MO.
En er zijn elk jaar wel een paar EU studenten maar veel zien op tegen een hele studie in het Frans.

Het is wel fantastisch dat het kan en ik vind het zeer goed als mensen in een ander land gaan studeren, een andere taal leren en een ander systeem leren kennen.

Jaina

Jaina

05-11-2016 om 14:39

Elk land mag zelf bepalen hoeveel collegegeld ze vragen aan studenten. Je hoeft het niet gratis aan te bieden. Je mag ook meer vragen aan buitenlandse studenten dan aan eigen studenten. Alleen moet je EU studenten als eigen studenten behandelen. Dat is nu eenmaal wat het betekend om deel uit te maken van de EU. EU burgers zijn hetzelfde als eigen burgers.
Je ziet dan ook regelmatig een onderscheid in collegegeld voor buitenlandse studenten (buiten de EU) en EU studenten.
En dat werkt in de praktijk prima want je ziet dat het helemaal niet zo is dat alle EU studenten massaal kiezen voor een studie in land x omdat het goedkoop is.
Je ziet zelfs studenten uit allerlei landen naar Engeland gaan terwijl ze daar meer geld kwijt zijn dan in hun eigen land. Gewoon omdat ze in Engeland willen studeren of denken dat de opleidingen daar beter zijn of wat dan ook.

Nederlandse studies voor buitenlanders

Universiteiten krijgen voor niet-EU-studenten geen rijksbijdrage, waardoor ze de hoge kosten aan de student moeten doorberekenen. Een Nederlandse student wordt gemiddeld voor 14.300 euro per jaar gesubsidieerd. Daarbij wordt nog 1951 euro collegegeld betaald. Buitenlandse studenten moeten dus een bedrag betalen dat de kosten dekt, maar verrassend genoeg komen universiteiten op verschillende kosten uit.
http://www.parool.nl/binnenland/buitenlandse-studenten-zijn-goedkoper-uit-op-de-vu-dan-de-uva~a4213316/

Nederlander in Slovenië

Triva, ik denk dat een Nederlandse student in Slovenië meer opbrengt dan hij kost. Okee, hij hoeft geen collegegeld te betalen, maar wel een kamer huren, eten, hij zal er uit gaan en af en toe nieuwe kleren kopen, de bus nemen, allemaal van zijn Nederlandse centjes.

skik

bloemetje

bloemetje

05-11-2016 om 17:23

Engels of Sloveens

Universiteiten willen over het algemeen graag buitenlandse studenten. Als die universiteiten in landen staan met een 'kleine' taal (Slovenië, Nederlands), dan doen ze dat door Engelstalige studies aan te bieden. Het selecteert zichzelf dus al uit. Sloveense universiteiten worden heus niet onverwacht en ongewenst bevolkt met Europese studenten.

margaretha

margaretha

05-11-2016 om 22:49

belgie

de hoogte van het collegegeld is omhoog gegaan, is nu bijna 900 euro per jaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-11-2016 om 01:13

Skik

Precies wat ik zei, maar daar gaat Triva niet op in.

Triva, dus als ik het goed begrijp zou jij je jongens verbieden om in Slovenië te gaan studeren, als dat aan de orde zou zijn? Of zou je als puntje bij paaltje komt toch vinden dat dat hun eigen beslissing is?

Triva

Triva

06-11-2016 om 10:00

Kaaskopje

Ik erger mij er aan dat er wordt opgeroepen om gratis te studeren in een ander land. Wie zich een studie hier niet kan veroorloven doet het daar... ik begrijp dat niet. Het gaat mij er niet om dat je daar gaat studeren als je bijvoorbeeld die taal wil leren. Prima.

Als je het hier niet kunt veroorloven is het daar niet echt heel veel goedkoper als je daar ook verblijf wilt hebben, eten kopen, heen en weer reizen etc.

Stage ofzo is prima maar studeren daar OMDAT het gratis zou zijn begrijp ik niet.

Mwah Slovenie

Ik ben er geweest en de natuur is schitterend en de mensen zijn vriendelijk en voorkomend. Maar het is een klein land, bevolking spreekt zeer gebrekkig Engels en Ljublana vond ik een provinciestadje.Beetje duf, en weinig inspirerend. Ik denk niet dat ze daar bang hoeven te zijn voor een massale toeloop. En dan laat ik de matige keuken nog buiten beschouwin.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-11-2016 om 13:31

Haha Kenfan

Ik denk het ook niet. Ik vond Ljubljana een heel lief stadje. Het is maar wat je zoekt of het inspirerend is of niet .

Kaaskopje

Kaaskopje

06-11-2016 om 13:33

Triva

Ik denk net als Kenfan ook niet dat het storm zal lopen. Die paar die uitgerekend hebben dat het goedkoper is dan hier, kunnen ze vast wel aan. Slovenië is als land volgens mij best blij met studenten uit andere landen, net als wij het fijn vinden dat buitenlandse studenten zich aan onze manier van kennis overdragen willen laven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.