Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Cecile

Cecile

28-08-2015 om 11:29

Gratis schoolboeken?

Schoolboeken zijn gratis, toch?

Hoe gaan jullie om (of zouden jullie ermee omgaan) als school boeken voorschrijft (bijv. een bepaald leesboek of BINAS of zo) dat je alleen tegen betaling kunt bestellen bij de schoolboekenleverancier? Staat niet bij de verplichte lijst en dus betalen. Terwijl de andere boeken wel allemaal op EUR 0 staan.

En dochter zei eergisteren dat ik met spoed een bepaald werkboek van vorig jaar moest bestellen omdat ze dat dit jaar nog nodig hadden. Volgens haar had (bijna) iedereen het weggegooid, ook dochter, omdat het vorig jaar niet gezegd was dat ze dat hadden moeten bewaren.

NB Behalve dat ik het doodzonde vindt om weer een nieuw werkboek te bestellen, heb ik het nu besteld. Onder druk van kind (want ze had het snel nodig) meteen gedaan zonder eerst met docent af te stemmen. Kost weer EUR 16,50 met verzendkosten.

We kunnen het allemaal wel betalen, maar ik vind het eigenlijk vreemd dat we die boeken zelf moeten betalen omdat ze wel verplicht zijn.


miranda

miranda

28-08-2015 om 11:36

gratis

Dat werkboek was toch gratis verstrekt vorig jaar? Jouw dochter heeft t weggegooid. Daarom moet een nieuwe aangeschaft worden. Niet omdat school het niet heeft verstrekt.

Cecile

Cecile

28-08-2015 om 11:40

spullen van vorig jaar bewaren?

Miranda, ja inderdaad vorig jaar gratis gekregen. Maar docent heeft volgens dochter niet gezegd dat ze hem moesten bewaren voor dit school jaar. Bewaren jouw kinderen alles van vorig jaar?

Die van mij ruimen in de zomer op, boeken terug naar school, werkboeken en schriften gooien ze weg.

Als de docent iets had gezegd, had ze het werkboek natuurlijk bewaard.

Miranda

Miranda

28-08-2015 om 11:47

niet weggooien

Werkboeken gooien ze inderdaad niet weg. Die worden inderdaad het jaar erop nog wel eens gebruikt, ook zonder dat een docent dat gezegd heeft en soms zoeken ze ook nog wel eens dingen op.
Binas wordt hier trouwens wel door school verstrekt. Het verbaast me dat die ook zelf aangeschaft moet worden.

Barvaux

Barvaux

28-08-2015 om 12:56

hier ook

Binas hier ook via school maar examenbundels moeten we zelf betalen terwijl dat dus niet mag: http://www.ouders.nl/artikelen/gratis-schoolboeken

Amare

Amare

28-08-2015 om 15:10

tja

'Maar docent heeft volgens dochter niet gezegd dat ze hem moesten bewaren voor dit school jaar.'

Maar docent heeft vast ook niet gezegd dat het wel weg mocht. Als het werkboek nog niet vol is, kun je toch verwachten dat je er volgend jaar verder in werkt? Boeken gaan ook niet altijd in één jaar helemaal uit.

Miranda

Miranda

28-08-2015 om 16:17

binas

Cecile, moeten jullie echt binas aanschaffen?
Verder, van bepaalde vakken krijgen ze wel de examenbundel. Zoon had vorig jaar examenbundel Nederlands, dochter heeft dit jaar examenbundel Duits van school. Daar werken ze dan in de klas mee. Leesboeken hoeven niet worden aangeschaft maar die worden opgegeven. Nadeel is dan wel dat de hele stad ze tegelijk van de bieb wil hebben, dus uitgeleend en veel reserveringen erop, zelfde geldt voor de schoolbieb. In de praktijk worden deze dus ook aangeschaft.

Raar

Natuurlijk mik je je werkboek van H2 weg als je na de vakantie naar de H3 gaat. Je tekstboek H2 heb je tenslotte voor de zomer ingeleverd en in het nieuwe jaar krijg je tekstboek en werkboek H3. Ik heb vroeger zelf, en nu met mijn kinderen op het vo, nog nooit meegemaakt dat een (werk)boek mee ging naar het volgende schooljaar. Boek niet uit voor het einde van het schooljaar? Jammer dan, op naar de volgende.

skik

Amare

Amare

28-08-2015 om 18:24

niet altijd skik

hier komt het vaak genoeg voor dat het leerboek voor twee leerjaren wordt ingezet.

Barvaux

Barvaux

28-08-2015 om 19:32

Amare

Vaak genoeg? Hoeveel ervaring heb je en hoeveel kinderen? Ik heb er nog nooit van gehoord en als je een werkboek moet houden moeten ze dat heel duidelijk zeggen. Alle werkboeken horen bij het nieuwe leerboek en die komen gewoon nieuw na de zomer.

Moni

Moni

28-08-2015 om 20:53

Hier ook nog nooit meegemaakt

dat een werkboek het jaar erna nog nodig is.
Hier ervaring met twee VO-scholen. Eén school gedurende zes jaar, de ander twee jaar en voor de laatste geldt dat er nog geen enkel teken is dat in het derde jaar wel een werkboek nodig is uit vorig jaar.

miranda

miranda

28-08-2015 om 21:02

hier dus

Wel. Sowieso in de bovenbouw maar ik kan me herinneren ook van 2 naar 3.

Amare

Amare

28-08-2015 om 21:09

hier dus ook

en niet alleen voor latijn, ook voor biologie.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-08-2015 om 21:16

Hier

Hier (4VWO) zijn alle boeken gratis en alle boeken, dus ook werkboeken, moeten voor de zomervakantie weer worden ingeleverd. Geen enkel boek werd en wordt het volgende schooljaar nog eens gebruikt.

Barvaux

Barvaux

28-08-2015 om 21:38

maar Amare

Hoe werkt dat dan? Zeggen ze dat je het niet weg mag gooien? Ik vind het zeer uitzonderlijk...

Marjoleine64

Marjoleine64

28-08-2015 om 22:20

Hier worden sommige werkboeken weer ingeleverd

En dan niet ingeleverd bij van Dijk maar bij school. En school deelt ze dan ook weer uit het jaar daarna, hetzij aan de volgende klas, hetzij aan dezelfde klas een jaar hoger. Volgens mij zijn er meerdere vakken waarbij dit gebeurt, zeker in de bovenbouw. Werkboeken waarin geschreven mag (moet) worden worden dan weer niet hergebruikt. Die gaan hier ook allemaal weg.

Amare

Amare

29-08-2015 om 13:03

Barveux

'Ik vind het zeer uitzonderlijk...'

Dat is het hier in de regio dus blijkbaar niet. Ik heb het even nagevraagd bij buurkinderen, en bij drie middelbare scholen in de regio is dit normaal.

Ik vind het ook wel logisch. Waarom zou je een werkboek dat maar half vol is, weggooien en volgend jaar een nieuw werkboek gebruiken voor de andere helft? Dat is toch zonde van het papier?

Miranda

Miranda

29-08-2015 om 14:00

hier

Hier net als bij Amare. Het is hier in de regio heel normaal, op verschillende scholen en niveaus. En op de vraag "Zegt de leraar dat dan?" is het antwoord, soms wel, soms niet. Maar ze weten dat het ieder jaar kan gebeuren en ze hebben zelf ook zoiets van de stof is nog niet af, er zijn nog veel lege plekken, het kan zijn dat het gebruikt gaat worden. Verder zijn ze erg gemakzuchtig en gooien alles in een doos om het aan de einde van de onderbouw bij het oud papier te gooien en aan het einde van de bovenbouw. Dus ja, dan komt hun gemakzucht wel van pas. En inderdaad, ze hebben ook werkboeken die ingeleverd dienden te worden en sommige hebben ze ook dit jaar weer opnieuw gekregen. Oudste heeft zelfs bij economie van 3 jaar de boeken en werkboeken gekregen in haar pakket. Die heeft ze nodig voor het examen dit jaar. Het gaat hier wel om bovenbouwleerlingen.

Amare, methode per jaar

Zijn niet alle methodes verdeeld in net zoveel boeken als er schooljaren voor dat niveau zijn?

skik

Barvaux

Barvaux

29-08-2015 om 16:46

amare

'Ik vind het ook wel logisch. Waarom zou je een werkboek dat maar half vol is, weggooien en volgend jaar een nieuw werkboek gebruiken voor de andere helft? Dat is toch zonde van het papier?'

Dat gebeurt hier gewoon niet, alle boeken horen bij dát leerjaar en het leerjaar erna krijgen ze weer nieuwe boeken en werkboeken. Het werkboek van het oude jaar past dan dus niet bij het leerboek van het nieuwe jaar en daarom vind ik het zo raar want in dat geval van jou moet je dus ook het leerboek van het jaar ervoor houden.

Echt ik heb er nog nooit van gehoord en heb kinderen, neefjes en nichtjes en kinderen van vrienden en kennissen op heel veel verschillende scholen. Nooit gehoord dat dit normaal zou zijn. Het zo kunnen als er weinig les is gegeven door ziekte ofzo maar dan zou dat heel duidelijk gezegd moeten worden want hier gaat gewoon alles weg.

Lucerna

Lucerna

29-08-2015 om 16:48

Hier ook een paar werkboeken

Het wordt op school trouwens wel goed gezegd aan het eind van het jaar: deze-en-die niet weggooien, heb je volgend jaar weer nodig. Zelfs bij mijn warhoofderige oudste gaat dat tot nu toe goed. Maar dus ook hier op school worden sommige werkboeken over twee jaar gebruikt. Of het "normaal" is, kan ik niet beoordelen.

Miranda

Miranda

29-08-2015 om 17:23

tja

Barvaux, jij roept steeds dat je er nog nooit van gehoord hebt maar diverse mensen hier hebben wel boeken uit vorige jaren gebruikt. Dat het niet in jouw vrienden etc kring gebeurt, betekent niet dat het niet bestaat. Hier dus wel, bij Amare en zo nog wat mensen.
Verder zul je in de onderbouw niet werkboeken hebben voor bv 2/3h, in de bovenbouw wel. Heeft jouw zoon geen 4/5h lesboeken? Mijn dochters hebben wel boeken die meegaan in 4/5/6v en 5/6v. Jongste heeft nu bijvoorbeeld een boek voor wiskunde a dat ze ook vorig jaar gehad heeft. Ze gaan verder waar ze zijn gebleven. Ze hebben ook vakken die per leerjaar gaan.
Mij verbaast het juist dat je niet lijkt te willen geloven dat er van die rare scholen zijn die meer dan 1 jaar met de boeken doen. Nou, ze bestaan!

Barvaux

Barvaux

29-08-2015 om 18:37

Miranda

Waar staat dat ik het niet wil geloven? Amare deed alsof het heel normaal was in haar eerste postings en ik kan net zo goed zeggen dat zij niet gelooft dat het wel eens anders kan zijn.

Amare

Amare

29-08-2015 om 20:42

Skik en Barvaux

'Zijn niet alle methodes verdeeld in net zoveel boeken als er schooljaren voor dat niveau zijn?'

Nee. Er zijn flink wat boeken met de aanduiding 1/2 of 2/3 hier.

'Amare deed alsof het heel normaal was in haar eerste postings en ik kan net zo goed zeggen dat zij niet gelooft dat het wel eens anders kan zijn.'

Dus voor jou is 'normaal' hetzelfde als 'altijd en overal'? Wat apart. Dat is het voor mij helemaal niet.

Barvaux

Barvaux

29-08-2015 om 21:02

amare

Je zei: "Als het werkboek nog niet vol is, kun je toch verwachten dat je er volgend jaar verder in werkt? Boeken gaan ook niet altijd in één jaar helemaal uit."

Dat vind ik nogal stellig, boeken gaan hier eigenlijk nooit in één jaar uit maar in de onderbouw komen ze niet meer terug, zowel leer- als werkboeken. Jij ging er dus vanuit dat iemand kan verwachten dat je er in verder gaat maar dat is dus helemaal niet zo.

Amare

Amare

30-08-2015 om 09:20

nee hoor Barvaux

ik zei 'KUN je verwachten'. Niet 'MOET je verwachten'.

Miranda

Miranda

30-08-2015 om 09:46

pff

Nou, Barvaux, je blijft er over doorgaan en je haalt vrienden etc erbij die er ook nog nooit van hebben gehoord. Het komt dus op mij over dat je je er over blijft verbazen. Ik zie de lichaamstaal er niet bij.
Maar goed, iedere school heeft zo zijn eigen regels. Ze gebruiken in de onderbouw alleen die werkboeken in de eerste weken om bijvoorbeeld wat grammatika die is blijven liggen in het vorige schooljaar alsnog te behandelen. Voor de opruimers onder ons, vaak is het zo weinig dat er copietjes van gebruikt kunnen worden. Overigens geldt dit ook niet voor ieder vak en ieder jaar. Ook hier zijn het uitzonderingen. In de bovenbouw is dat een ander verhaal.

Fiorucci

Fiorucci

30-08-2015 om 18:19

Hier

Van sommige vakken worden werkboeken niet beschreven,en ingeleverd aan t einde van t schooljaar. Dat zal ongetwijfeld een besparing opleveren. Hier zorgt school dan wel weer voor voldoende leesboeken voor alle leerlingen. En Binas zit gewoon in het boekenpakket.

Elfje65

Elfje65

31-08-2015 om 21:13

en de examenbundels dan?

Hier 3 bundels moeten aanschaffen. Kan ik het bonnetje bij de rector inleveren?

Amare

Amare

01-09-2015 om 07:39

raar Elfje

'Kan ik het bonnetje bij de rector inleveren?'

Denk jij echt dat de rector de gratis schoolboeken heeft bedacht?

Miranda

Miranda

01-09-2015 om 08:26

Elfje65

Kunnen kan natuurlijk altijd, de vraag is of het gerechtvaardigd is en wat de rector zegt. In de link die Barvaux geeft in #5 staat heel duidelijk wat wel gratis is en wat niet. Een heldere uitleg erbij, fijne link.
Bij mijn kinderen zitten wel de bundels die in de klas worden gebruikt in het boekenpakket (bij dochter zijn dat die van wiskunde en Duits), wil je meer bundels, dan dien je die zelf aan te schaffen. Dus mocht ze Nederlands willen, dan moet ze die kopen maar bij zoon zat vorig jaar de bundel Nederlands in het pakket en die was dus wel gratis.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.