Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Evanlyn

Evanlyn

06-11-2014 om 12:37

grammatica

Weet iemand welke Franse, Duitse en Engelse grammatica goed is om een kind op de middelbare school te begeleiden? Zelf weet ik het ook niet meer zo precies na 30 jaar. Mijn kinderen en ik krijgen een staart van al die warrige methodes, waarin de grammatica tussen alles door verstopt zit, terwijl je er wel op afgerekend wordt.

Wie heeft suggesties?

Ulla

Ulla

06-11-2014 om 13:08

Geen reclame, maar

van Prisma bestaan de boekjes 'Basisgrammatica' voor Engels, Frans of Duits'.

Noordhoff geeft ook boekjes uit per vak, je hebt de serie 'in je pocket' en de serie 'voor dummies'. Hier staat wel meer in dan alleen grammatica.

Ik lees mee!

Mijn zoon is ook heel ontevreden over zijn huidige Engelse methode. Volgens hem lijkt het meer op een tijdschrift dan een leerboek en kan hij nevernooit wat terugvinden.

Barvaux

Barvaux

06-11-2014 om 13:19

tja

Ik denk dat het best stap voor stap gaat dus wat je tegenkomt in dat 'tijdschrift' is op dat moment van belang en wordt op dat moment getoetst. Als je nu voor een puber een algemeen boekje haalt met alle grammatica is het nog veel onoverzichtelijker.

Stel nu dat je een bepaalde grammaticaregel tegenkomt: google er dan eens op, vaak vind je zelfs oefenlesjes die je kunt invullen of je vraagt hier naar hoe de regel werkt. Lijkt me een stuk effectiever dan een puber een heel boekwerk geven.

Ulla

Ulla

06-11-2014 om 13:37

Boekje wel overzichtelijk

Natuurlijk kun je altijd googlen, maar dit soort boekjes (ik ken die van Prisma) zijn ook heel overzichtelijk. Je kunt gewoon op onderwerp opzoeken. Het is juist een heel mooi naslagwerk. Je hebt dan tenminste alles in één klein boekje staan en altijd bij de hand.

Evanlyn

Evanlyn

06-11-2014 om 13:40

barvaux

Daar ben ik ook bang voor ja, dat er van alles bij gesleept wordt wat ze nu nog niet hoeven te weten.

Maar ik heb een dochter die er heel onzeker van wordt dat ze geen ovetrzicht van "alles" heeft. En bij haar wordt er ook wel erg warrig lesgegeven in een van de talen.

In je pocket heb ik, maar dat vind ik te beknopt. Heeft er iemand een Van Dale grammatica? Daar staat namelijk in de beschrijving dat het per niveau gerangschikt staat (geen idee hoe ik me dat moet voorstellen).

Angela67

Angela67

06-11-2014 om 13:44

achterin die methodes

wat ik zowel bij Frans als bij Engels zie (2havo) is dat er achterin een goede samenvatting van de grammatica staat. In dezelfde termen dus als in de hoofdstukken. Natuurlijk moet je dan goed kijken wat er wel en nog niet behandeld is, dus bijv. alle sterke werkwoorden staan bij elkaar. Maar ik vind ze best overzichtelijk.
Neemt niet weg dat als je kind het prettiger vindt om zaken anders onder de knie te krijgen dan kan het opzoek naar een betere methode. Maar dan zou je misschien eens in de bieb wat kunnen lenen voordat je wat koopt?
gr Angela

Ulla

Ulla

06-11-2014 om 13:46

Evanlyn

Als je op onderwerp zoekt, wordt er niet van alles bijgesleept. Ik ben bekend met de basisgrammatica van Engels. Is echt heel overzichtelijk (ik probeer het nog maar een keer...).

Die van Van Dale is mij niet bekend helaas.

neteret mut

neteret mut

06-11-2014 om 14:39

van dale

heb ik bekeken in de winkel, ziet er goed uit, gaat per nivo per kleur en dan steeds de moeilijker dingen.
Heb hem uiteindelijk niet gekocht omdat wij tot nu toe uitkomen met de grammatica die wijzelf vroeger op de middelbare school hadden ("Fondements"). Mijn man vertaald tegenwoordig geregeld notulen of stukjes voor bv een kerkblad (Belgie, dan zit je met 3 officiele talen). Voor middelbare school gebruik lijkt die van van Dale mij geschikt. Is er een mogelijkheid om hem ergens in een winkel of bieb in te kijken?

Via internet

Via internet is er ook een hoop te vinden. Een goede site voor Engels is http://bit.ly/englishgrmmr.

Hier kunnen leerlingen van veel grammatica onderwerpen extra oefeningen vinden. Ook staan er duidelijke powerpoint presentaties en YouTube filmpjes op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.