Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Graag jullie mening mogelijk schooladvies

Hallo,

Mijn zoon zit in groep 7. Hij heeft meestal het volgende:

rekenen/wiskunde A+
spelling A
technisch lezen B
begrijpend lezen C

Wat voor schooladvies vermoeden jullie?

Alvast bedankt!

lisbeth

lisbeth

30-01-2015 om 13:53

ik denk

havo vanwege de III voor begrijpend lezen

Barvaux

Barvaux

30-01-2015 om 14:00

eens

Havo. Begrijpend lezen en rekenen zijn het belangrijkst en dat komt gemiddeld op B, Havo uit.

Let wel: wij doen dit op basis van wat jij geeft. De leerkracht ziet natuurlijk nog heel veel andere dingen waardoor het advies hoger of lager kan zijn.

Katniss

Katniss

30-01-2015 om 14:01

Zijn het I of II?

Die A en B, zijn dat I, II of III? Dat maakt tegenwoordig nogal verschil. Mijn jongste had A's en B's, en dat bleken bij de omrekening allemaal II's te zijn.
Grofweg is I vwo, II havo en III vmbo.

lisbeth

lisbeth

30-01-2015 om 14:04

daar heeft Katniss een punt

een C kan namelijk een IV zijn en een A een II

Egel

Egel

30-01-2015 om 14:06

klinkt alsof...

Dit klinkt alsof een Havo-vwo-brugklas ideaal zou zijn. Als hij precies dezelfde scores houdt.
Je weet dat er met name wordt gekeken naar begrijpend lezen en rekenen? Dus dan is het gewoon optellen en middelen: a=vwo, c=mavo, a+c gedeeld door 2 is Havo.
Spelling is een beetje voor de extra en technisch lezen..ehm, is dat niet iets dat allang afgerond is? Dat weet ik even niet.
Mijn zoon heeft net (groep 8) ook nog een cito 'studievaardigheden' gedaan.

Misschien krijg je samen met je zoon de begrijpend lezen nog wel omhoog. Samen teksten lezen en erover praten (neem de kidsweek ofzo?), en samen oude cito's maken bijvoorbeeld (en kijken waarom hij voor een verkeerd antwoord kiest). Als je nog oude cito's wil om te oefenen, mail me dan even op [email protected] (ik kom er pas zondag aan toe, dat wel).

Overigens wordt er inmiddels niet meer met A t/m E gerekend voor Citoscores, maar I t/m V. En dan maakt uit, want het is niet 1 of 1. Ik zou navragen op je school wat voor scores hij tot nu toe had (met name vanaf groep 6) in de termen I t/m V.

groeten,
Egel

Egel

Egel

30-01-2015 om 14:10

kleine correcties

Correctie:
"Overigens wordt er inmiddels niet meer met A t/m E gerekend voor Citoscores, maar I t/m V. En dan maakt uit, want het is niet 1 of 1."
Moet zijn: het is niet 1 OP 1.
Ik bedoel namelijk: A was vroeger de beste 25%, terwijl een I de beste 20% is.
Een B was tussen de 25 en 50 %, terwijl dat nu tussen 20 en 40% is.
Hopelijk leg ik het goed uit.
Nog werken met A t/m E gebeurt volgens mij nog veel (lijkt ook wel of veel ouders niet weten dat dat al best lang veranderd is) maar is nu ouderwets geworden. De vervolgschool moet de nieuwe type scores zien.

Egel

Egel

30-01-2015 om 14:11

dat was mosterd zeg

Jee, dat was mosterd na de maaltijd zeg, mijn reacties. Het ging allemaal heel snel, die reacties had ik nog niet gezien.
Nou ja, OO mag best populair zijn

Katniss

Katniss

30-01-2015 om 14:13

En dat kan dus tegenvallen

Sommige vo-scholen vragen voor het vwo alleen maar I's, met hooguit een enkele II. Beetje zuur om er dan achter te komen dat alle A's II's zijn, terwijl je je kind al naar het vwo had zien gaan (wat waarschijnlijk ook gewoon zou moeten kunnen, maar dat terzijde).

Juno

Juno

30-01-2015 om 14:13

Werkhoudng

Behalve de scores is de werkhouding ook heel belangrijk. Mijn jongste twee kinderen hebben allebei hetzelfde IQ en zijn allebei dyslectisch. De ene is een harde werker en doet het nu heel goed op de HAVO, de ander heeft zowel thuis als op school een slechte werkhouding. Dat wordt VMBO.
Begrijpend lezen wordt zwaar meegewogen.

Angela67

Angela67

30-01-2015 om 14:26

werkhouding

ik had een slechte werkhouding op de basisschool en en prima werkhouding op de middelbare school. Dat kan dus niet volgens Juno.
gr Angela

nieuwe normering

Ik heb overigens heel benieuwd in hoeverre de nieuwe CITO normering negatief van invloed is op de scores die kinderen hiervoor behaalden. Ik kan er nog niks over zeggen want wij hebben nog geen M scores terug.

Maar het is iets om rekening mee te houden.

lisbeth

lisbeth

30-01-2015 om 14:37

meisje klein

bij ons had het heel veel effect. dochter ging van een havo-vwo advies naar een TL bespreekadvies.

JA?

Klinkt heel zwaar. Ik dacht dat het bij jullie kwam door persoonlijke problemen die je dochter had.

Bij ons is de nieuwe normering volgens mij namelijk pas vanaf dit schooljaar van kracht. Eigenlijk zouden ze dat bij iedereen gelijk moeten trekken. Maar ja, sommige scholen hanteren zelfs nog de ABCDE normering.

Yura

Yura

30-01-2015 om 14:55

Werkhouding

Ach zo'n mooi subjectief begrip. Ik denk dat men op de basisschool vond dat zoon een prima werkhouding had. Hij was lief en klierde niet. 1x topo doorlezen en hij had 0 fout. Werkstukken etc, maakte ik grotendeels voor hem, kwam gewoon niks uit handen, had geen overzicht, maar dat wist de juf niet. In de brugklas ook een prima werkhouding, want hij hoefde niks te doen en haalde mooie cijfers, werkstukken ging hij zelf maken, maar dat was ook te doen, want dat is in de brugklas een stuk makkelijker dan op de basisschool, omdat ze het in stukjes opdelen en stap voor stap laten doen.
In de derde ging het mis, hij was nog steeds liever lui dan moe, maar daar redde hij het niet meer mee, dus moest ik hem achter de broek aan zitten, controleren en playstation opbergen. Gelukkig waren daar de werkstukken waar hij zijn cijfers mee op kon halen, zonder dat ik er ook maar een blik op hoefde te werpen, haalde hij achten of hoger. Oh ja dan moet niet de printerinkt op zijn om 5 voor 8 's ochtends op de dag van inleveren, maar goed dat ziet de leraar wel door de vingers, want ja het is toch een lieve jongen met een prima werkhouding (lees hij kliert niet in de klas). Vierde idem dito. In de vijfde nam ik hem mee naar een Open Dag en dat was schrikken, minimaal een 7 voor natuurkunde en wiskunde B werd vereist. En nu opeens ja hoor, daar is die werkhouding. Nog niet in alles, er ligt hier al 2 weken een sollicitatieformulier voor de AH en vanochtend heb ik 10 lege glazen uit zijn kamer gehaald (stond net op het punt nieuwe te kopen) en 2 vuile onderbroeken, dus die werkhouding schort nog echt wel wat aan, maar toch heb ik er wel vertrouwen in dat hij zijn vwo gaat halen. En ach het zal toch ook niet voor niks zijn dat in de nabijgelegen studentenstad de kopieshops 24 uur per dag open zijn, 7 dagen per week. Zou dat ook niet wat met die werkhouding van die studenten te maken hebben?

lisbeth

lisbeth

30-01-2015 om 14:55

meisjeklein

ze hebben de punten die ze had opnieuw genormeerd met de nieuwe cito normering. had ze dus eerst havo-vwo niveau kwam ze bijd enieuwe normerign op TL uit. daarnaast speelde er indedaad wel ngo wat extra.

Linde

Linde

30-01-2015 om 15:10

ach, die 'werkhouding'

Ik ben allergisch geworden voor die term 'werkhouding'. Alsof het een soort natuurverschijnsel is: het is er wel of het is er niet. Grote onzin natuurlijk. Scholen hebben ontzettend veel invloed op de werkhouding. Leerlingen zelf ook. Ouders trouwens ook, evenals vrienden, familie etc. Kortom: nonsens om een 11-jarige daar op af te rekenen.

Moni

Moni

30-01-2015 om 15:22

Ik zou gaan oefenen met begrijpend lezen

Het zou jammer zijn als hij te laag wordt geplaatst, terwijl rekenen zo hoog is.
Oude cito's en dan hardop denken (jij ernaast) kan heel snel effect hebben.
Sommige kinderen beantwoorden bijvoorbeeld de vragen uit hun hoofd en zoeken het antwoord niet terug in de tekst.

mama-jj

mama-jj

30-01-2015 om 20:30 Topicstarter

Bedankt!

Ik ben al heel blij met jullie reacties!

Ben erg benieuwd wat eruit komt. Het zit 'm idd voornamelijk op het begrijpend lezen. En dat is een heel belangrijk onderdeel.

Ik wacht zijn resultaten van deze cito's wel af. Hij heeft ook nog even de tijd hè.

Ik vind het erg belangrijk dat hij een school vindt wat bij hem past. Hij vindt huiswerk maken nu al heel vervelend, dus we zien het wel.

In ieder geval bedankt!

mama

mama

27-05-2015 om 11:54

heb een vraag

krijgen jullie de oud toets mee naar huis?
want die van mijn zoontje niet gekregen ook niet gezien wat heeft ie gedaan,

mijn kind zit groep 5

hij heeft begrijplezen E

technislezen B

rekenen D
spelling D/C

ik wou ook die oud toets wat oefen maar die heb niet

Sanne

Sanne

27-05-2015 om 14:19

Mama

Nee, want die geven ze volgend jaar weer.

mama

Ik denk niet dat het zin heeft om 'zomaar' cito's te gaan oefenen. Ik zou met school in gesprek over waar je zoon precies moeite mee heeft en waarom. En dan kijken of je hem -samen met school- gericht kunt helpen.

Barvaux

Barvaux

27-05-2015 om 14:38

je komt niet verder zo

Mama je hebt volgens mij al heel wat vragen gesteld maar de cito oefenen heeft geen zin. Je kunt veel beter gewoon de stof aanbieden en was jij het niet die al aan computerprogramma's deed? Ga daar gewoon mee door en maak je niet al te druk over die cito's.

mama

mama

28-05-2015 om 16:04

precies barvaux

ik ga proberen niet gek te worden door die cito
helaas de school is alleen gebaseerd op de cito van een kind
als later en kind wilt een beter school advies krijgen moet hij eerst een goed cijfers bij de toets!

heb een vraag voor mamajj

de resultaat van je kind is zeer super goed!

oefenen jullie met hem thuis?als ja vanaf welk groep beginnen jullie hem helpen?

ik wil ook mijn kind helpen maar zelf helaas ben ik niet zo goed in en bijlesen zijn super duur!

Barvaux

Barvaux

28-05-2015 om 16:08

mama

Waarom denk je dat je kind beter kan dan nu? Hoe is het met zijn taal? Waarom zijn die computerprogramma's niet genoeg denk je?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.