Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
VenKaj

VenKaj

28-04-2020 om 10:33

Goede gymnasium gezocht in Rotterdam

Hoi All,

Mijn zoon zit in groep 7 en zit op gymnasium niveau. Nu ben ik voorzichtig al aan het rondkijken naar een school. We hebben ons oog laten vallen op het erasmiaans gymnasium, wat ik in mijn omgeving hoor is dat het een dure school is, dat je buiten de boot valt als je ouders niet van goede huize komen, dat er alleen nog via de IPad wordt lesgegeven. Verder wordt er aangegeven dat het niveau hoger ligt dan op een gymnasium bij een scholengemeenschap.

Wie kan mij meer vertellen hierover, ben opzoek naar echte verhalen en geen sensatieroddels die ik misschien in mijn omgeving hoor.

Graag hoor ik ook goede ervaringen over andere scholen in Rotterdam .

Alvast hartelijk dank!!!

Kijk gewoon op de website

Op de site van die school staat welke kosten ze vragen, waarvoor ze zijn en dat je kind van de meeste activiteiten niet uitgesloten wordt als je het niet betaalt (alleen de reizen geloof ik).

Verder heeft de school dit: https://www.erasmiaans.nl/groep-8/talentenklas/, zo kan je kind al kennis maken met de school om te zien of het wat voor hem is.

Verder heb je ook nog het Marnix, dat vond ik zelf een wat vriendelijker sfeer hebben, maar da's heel subjectief. Voordeel van een categoraal gym is dat je ook met wat lagere cijfers mag blijven en ze best hun best doen om je aan boord te houden waarbij je op een scholengemeenschap sneller af zal stromen. Voordeel van een scholengemeenschap is dat als je Latijn en Grieks te moeilijk of niet leuk vind je op dezelfde school kan blijven en gewoon vwo kan doen.

skik

kosten school (ouderbijdrage)

De hoogte van de ouderbijdrage kun je terugvinden op de website
(https://www.erasmiaans.nl/ouders/schoolkosten/). Of je dat veel vindt of niet, kan ik niet beoordelen. Vergeleken met de VO school waar mijn dochter op zat is het relatief duur (met name door de reizen), vergeleken met de school van mijn zoon is het ietsje duurder.
De eerste vraag die ik zou stellen waarom je een voorkeur hebt voor een gymnasium. Kinderen met gymnasiumniveau kunnen ook prima naar een vwo.

skik

Dat sneller afstromen op een scholengemeenschap is volgens mij geen gegeven. School van mijn zoon kent inderdaad niet mogelijkheid van zittenblijven (behoudens bijzondere omstandigheden), school van mijn dochter wel. Daar was afstromen redelijk ongebruikelijk.

@Emma

@Emma

28-04-2020 om 11:16

Sterker nog

Gymnasium ís vwo, evenals athenaeum.

Hier

Vond dochter Erasmiaans veel fijner en leuker dan Marnix.

Ze heeft uiteindelijk een andere keuze gemaakt, zeg liever niet welke.

Er zijn nog goede scholengemeenschappen met Gymnasium: Libanon, RML, Rotterdams Lyceum En Rudolf Steiner.

Allemaal dure scholen, zeker de reizen. Maar ook allemaal scholen die oog hebben voor de doelgroep die in Rotterdam woont, dus ruimte om mee te doen.

Ik hoor helemaal geen negatieve verhalen over Erasmiaans trouwens. het is een echt Gymnasium, dus als je kind graag leert, komt hij daar tot zijn recht: lekker tussen de andere nerds! En nerd is daar positief!

VenKaj

VenKaj

28-04-2020 om 11:29

Hard werk

Mijn kind leert makkelijk en zonder veel moeite maar zeker niet hoogbegaafd. Daarom ook de vraag of het niveau op het erasmiaans of Marnix hoger ligt dan dat op een scholengemeenschap. Ik besef me dat vwo al hard werken is.

over Rudolf Steiner

Rudolf Steiner is een Vrije School en dat moet wel je ding zijn. Deze scholen vragen overigens een veel hogere ouderbijdragen dan andere scholen. Bij een inkomen van tot 10.000 betaal je 300 euro per jaar en dat loopt op tot 2.000 euro bij een inkomen van 50.000 of meer. O ja en dan betaal je ook nog apart voor activiteiten en reisjes.

VenKai

Dat maakt niet uit, het niveau is niet hoger want gymnasium en vwo zin hetzelfde. Enige verschil is Latijn en Grieks, als je kind dat leuk lijkt, dan dus gymnasium, anders niet.

Trouwens mijn kind is ook niet hoogbegaafd en doet gymnasium op een scholengemeenschap met gemak!

Dees

Dees

28-04-2020 om 12:10

Marsy

Marsy enige verschil is Latijn en Grieks.....dat zeg je erg makkelijk. Het zijn namelijk vakken waar veel leerlingen blijven haken en dat is bij een gymnasium school balen want dan mag je dus niet blijven en bij een scholengemeenschap kun je gewoon vwo doen, ipv gymnasium.

Esther

Esther

28-04-2020 om 13:43

Schiedam

Je zou ook nog naar het stedelijk gymnasium in Schiedam kunnen kijken. Voor de meeste Rotterdammers ligt dat ook in bereik. (en tegenwoordig te bereiken met de metro, via station Nieuwland).

Dees

In de gymnasium klas van mijn dochter op het scholengemeenschap is nog niemand afgehaakt (nu 3de klas) dus ik herken dat niet zo, sowieso ken ik de cijfers niet, dus ik kan daar niet echt wat over zeggen.

Misschien kan je iets vinden over het aantal afhakers van het Erasmiaans?

Es

Es

10-05-2020 om 20:46

Misschien heb je hier wat aan

Doorstroom binnen de school: https://scholenopdekaart.nl/Middelbare-scholen/2643/1088/Erasmiaans-Gymnasium/Doorstroom-binnen-de-school

Helaas zegt dit niet zoveel over de leerlingen die doorstromen, als die allemaal buiten school intensief op bijles zitten is dat geen verdienste voor de school. Maar dat zie je niet terug in de statistieken.

Helen@

Helen@

10-05-2020 om 22:00

Marnix

Ik ben zeer te spreken over het Marnix gymnasium. Het is een kleine school. Voor mijn kind is het een fijne, veilige omgeving. School probeert actief de interactie tussen jaarlagen onderling te versterken. Is niet per se nodig, wel leuk vind ik. Contact met docenten vind ik prima, men is erg betrokken. Ben niet zo te spreken over hoe de "tienminutengesprekken" tegenwoordig georganiseerd worden (presentatie van leerling zelf), maar ik heb inmiddels ervaring met 3 scholen in het VO en het is blijkbaar in de mode. Alle contacten die ik verder had en heb met docenten/mentor ervaar ik als zeer positief. Verder moet ik zeggen dat het Marnix het afstandsonderwijs fantastisch en snel geregeld heeft. En nu de scholen weer open mogen in juni, gaan ze een mix geven van online en irl.
Ik ben echt heel tevreden.

Ben veel minder te spreken over het Libanon Lyceum (heb er twee kinderen). Ik vind de betrokkenheid van de docenten in het algemeen zeer matig (uitzonderingen daargelaten, die zijn er beslist). Het is vast een prima school voor de NADH-leerling. Mocht je kind iets afwijken, iets extra nodig hebben op welk gebied ook, vrees ik dat er weinig oog voor zal zijn. Verder vind ik dat ze er qua afstandsonderwijs met de pet naar gooien. Volkomen waardeloos.

Heb een gesprek gehad op het Montessori Rotterdam. Dat heb ik als zeer negatief ervaren. Weet niet hoe het onderwijs verder is. hoorde uit betrouwbare bron dat de leerlingen daar in juni dit jaar geen toetsweek krijgen, maar een toets_maand_. Zou mijn keuze niet zijn.

Succes!

Helrn@

Over de toetsen bij montessori lyceum heb ik ook gehoord van mijn buurvrouw. Ze doen meerdere toetsen op 1 dag en dan een week later weer. Zo kunnen alle kinderen met corona maatregelen alle toetsen op school maken, voor de rest hebben ze dan online onderwijs.

Over Libanon heb ik geen recente verhalen, heb er zelf.ooit gezeten, toen was het goed. Laatste wat ik hoorde was van 4 jaar geleden met enorme wachtlijsten en aanmeldingen, mijn conclusie was dus dat het nog steeds goed was, maar dat is duidelijk anders

T

T

18-05-2020 om 23:20

Niet Rotterdam

Maar ik wil je toch wel waarschuwen voor sommige gymnasia. Hier hebben we een hoog aangeschreven gymnasium waar ieder jaar ouders hun kind vanaf halen omdat meer/hoogbegaafde leerlingen niet de beloofde hulp wordt aangeboden. Terwijl de school zich uit als een "school voor getalenteerde en leergierige leerlingen" en zich dus op het beter presterende/meer gemotiveerde deel van de vwo-leerlingen lijkt te richten.
De scholengemeenschappen hier hebben uiteraard ook niet alleen pluspunten maar hier zijn er wel een paar waar de kinderen beter tot hun recht komen dan op dit gymnasium. (In de klas van mijn oudste, 2vwo, zitten twee leerlingen die om deze redenen van het zelfstandige gymnasium zijn gehaald.)
Dit gymnasium past misschien wel goed bij een gemiddelde vwo-leerling, maar niet bij kinderen die niet bij het gemiddelde hier passen.
Volgens die klasgenoten van mijn oudste vindt er ook veel "kattenkwaad" plaats (in de eerste klas) op het gymnasium in de zin van dat leerlingen samen veel spijbeluren maken of met z'n allen te besluiten om niet te leren voor toetsen die niet meetellen op het rapport. Dat is bij haarzelf in de klas niet het geval.

Het nadeel, althans hier, is dat gymnasium op de scholengemeenschappen alleen in combinatie met TTO wordt aangeboden. Kinderen die Nederlandstalig gymnasium willen doen kunnen alleen terecht op het categoraal gymnasium.

De verhalen over "kakkers" op het categoraal gymnasium ken ik niet. Op het vwo van de scholengemeenschap van mijn oudste hier zul je ze wel tegenkomen. Zolang het leuke mensen zijn lijkt het mij een bijzaak.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.