Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Orch!dee

Orch!dee

08-02-2016 om 03:22

Goede cijfers, lage citoscores (leerlingvolgsysyteem) vo- advies

Hallo,

Mijn dochter zit in groep 8. En wij zijn bezig om een schoolkeuze te maken.
Wij wisten dat onze dochter geen hoogvlieger is, we hebben vaak te horen gekregen dat ze dyslectie zou kunnen hebben. Maar verder doet ze het niet zo slecht op school, ze haalt best goede cijfers, wellis waar krijgt ze extra begeleiding in instuctiegroepjes. Inderdaad had ze in groep 7 een dipje. Het beeld van door de jaren heen zijn de goede cijfers van haar gewone toetsen en de vrij lage citoscores. Voor het laatste 10 minuten gesprek in groep 7, waar we een voorlopig advies zouden krijgen, heb ik gehoopt dat er een klein kansje was dat ze de mavo/ vmbo-tl zou kunnen doen.
Echter het advies was vmbo-bb. Wij schrokken hier enorm van! En wij zien hier onze dochter ook niet in terug. Ze heeft een dyslectie test gedaan, maar dat bleek ze niet te hebben.

Nu in groep 8 doet ze het super goed! Ze haalt alleen maar hele mooie cijfers. Veel achten en hoger!! Ik denk dat ze maar één onvoldoende tot nu toe heeft gehaald dit jaar. Als je alleen naar haar cijferlijst zou kijken, zou je denken dat ze havo zou kunnen doen. Wij zien thuis dat ze goed in de gaten heeft wanneer ze haar huiswerk af moet hebben en een toets heeft. Maakt in vergelijking met vorig jaar haar huiswerk vaak zonder hulp. Ze is leergierig en vind het leuk op school. Wij zien een enorme groei. Maar van de week heb ik de laatste cito scores gezien. Op begrijpend lezen was ze begin dit schooljaar al een niveau gestegen. Nu is ze met spelling ook 2 niveaus gestegen. Verder zijn de cito scores min of meer gelijk gebleven. Alleen op technisch lezen is ze gezakt.

Aan haar inzet en motivatie ligt het niet, maar hier is zo'n scheef beeld! De resultaten van de gewone cijfers en de cito scores passen niet. Aan de ene kant snap ik school met hun advies, aan de andere kant vind ik het zo oneerlijk, dat ze met zo'n goed rapport naar het laagste niveau zou moeten, terwijl klasgenootjes met een minder goed rapport naar een hoger niveau mogen. Wij voelen er veel voor om haar naar een dakpan klas te doen, bb/kb. In een bb klas zit ze, zo zijn onze sterke vermoedens , niet op haar niveau. Of er een dakpan klas komt is hangt af van de aanmeldingen dit jaar.

Gelukkig zijn er nog een hele boel afstroom en opstroom momenten op het vmbo, en kan ze daar laten zien wat ze kan. Maar wij zien liever dat ze op het goede niveau instroomt. De juf vertelde me van de week toen ik haar na schooltijd even sprak, dat haar advies vmbo bb blijft, ondanks haar enorm goede cijfers. Het voelt zo niet goed! Het hele jaar reageer ik enthousiast als ze weer met een hoog cijfer thuis komt, terwijl het me dan ook zo raakt, want wat heeft ze er aan als de cito scores zo laag blijven...
Volgende week hebben we het gesprek waar het definitieve advies wordt gegeven.

Jamie

Jamie

08-02-2016 om 07:59

Misschien is het handig

als je ook de cito-scores noemt want hier kunnen we weinig mee.

Verder zou ik niet te veel focussen op de cijfers in toetsen. Mijn zoon haalde ook tienen op bijv topotoetsen en doet ook vmbo-basis.

Goudvis

Goudvis

08-02-2016 om 08:47

echt gesprek aangaan

Ik zou een wat langere afspraak maken met de leerkracht.
Mijn eigen zoon had zijn NIO verpest, kwam Basis met LWOO uit. Kreeg toch een TL advies omdat hij normaal beter presteerde. Ook hadden we nog een IQ-test om evt. mee te schermen.

vlinder72

vlinder72

08-02-2016 om 08:50

cijfers op school

Ik heb altijd het idee dat cijfers op school (dus ook de rapporten) altijd positief zijn. Dat ze dus volledig aangepast zijn aan het niveau van het kind.

Mijn oudste zoon zit nu in 2 Havo. Hij ging na de basisschool naar een mavo/havo brugklas. Zijn broer gaat volgend jaar op het gymnasium beginnen. Toch als je de rapporten van die twee naast elkaar legt, zit er nauwelijks verschil in. Sterker nog op rekenen na zou je kunnen denken dat onze oudste beter was. Behalve op de cito's. Daar zit wel een groot verschil in.

Wij bekijken die rapporten tegenwoordig even snel door. Wij weten inmiddels dat je aan de hand van het rapport toch niet echt een beeld krijgt van het niveau van je kind.

Cito's zijn ook niet heilig hoor. De cito's van mijn oudste gingen voor begrijpend lezen van een E naar een A en alles er tussenin. Voor rekenen had hij standaard een A of B en voor spelling een E (hij bleek eind groep 8 dyslectisch te zijn). Hij haalde op zijn eindcito een VMBO kader score (en dat terwijl hij zijn citoentree op havo niveau had gedaan) Gelukkig werd hij toegelaten in een mavo/havo brugklas en hij doet het nu prima in 2 Havo. Niet alle kinderen zijn goed in cito's en lang niet alle kinderen zijn er trainbaar in.

Ik zou nog eens een besprek aanvragen met de leerkracht en vragen waarom ze denkt dat je dochter alleen VMBO Basis aan kan. Waar is dat op gebaseerd? En waarom niet VMBO Kader?

Maaike

Maaike

08-02-2016 om 08:52

scores?

Advies wordt grotendeels gebaseerd op de cito scores in het LVS, dus om te kunnen beoordelen of je dochter echt een te laag advies heeft gekregen is het handig als je ze noemt. Wat had ze in gr 7&8 op begrijpend lezen, rekenen en spelling.

Maar goed, voor een basisadvies moeten deze onder gemiddeld zijn. Dus op IV/V niveau.

Noet

Noet

08-02-2016 om 08:59

rapport van school

Op de vorige school van mijn dochter hadden ze ook zo'n wat vaag systeem. Ergens groep 5 kwamen wij er met een groot deel van de ouders van de klas achter dat de beoordeling die gegeven werd niet was ten opzichte van een referentie kind zoals cito, maar ten op zichte van wat zij dachten dat het kind kon.

Dus een kind dat gewoon mee deed in de klas haalde op een schaal van 1 tot 5, weergegeven door 5 blokjes, altijd een 4 of 5. Leuk, maar volkomen niets zeggend over welk niveau je nu kunt verwachten.

Omdat de school ook pas in dat jaar de cito LVS invoerde was de school er ook altijd erg verbaasd over dat ouders veel hogere verwachtingen van hun kinderen hadden dan de school.

Niet zo gek ook als je nooit inzage hebt in resultaten van methode toetsen. Die kwamen niet mee naar huis, werden niet op een andere methode gedeeld met de ouders, ze hoeven thuis ook nooit iets te leren of te maken behalve de spreekbeurt en de boekbespreking.

Nu op de nieuwe school is het heel anders, toetsresultaten staan dezelfde dag nog (of vaak ook vlak na de toets al, maar dat lijkt me docent afhankelijk, dit is ons eerste jaar op deze school) in het systeem dat door de ouders te zien is. Ook het rapport is daar beschikbaar. Wat een verschil.

Blue

Blue

08-02-2016 om 09:46

Zoon ook

Onze zoon scoorde ook laag op zijn cito's en hoger op zijn gewone toetsen. Gelukkig heeft de leerkracht dit goed ingeschat en is zijn advies ook gebaseerd op zijn inzet. Dus hoger dan wat hij scoorde op de cito's. En op dat niveau doet hij het nu prima! Blijkbaar heeft hij totaal geen gevoel voor de cito's want nog steeds scoort hij daarin ver onder zijn niveau...

Het beste zou inderdaad zijn aan sturen op een dakpanklas op kader/TL niveau.

Orch!dee

Orch!dee

08-02-2016 om 10:32

Bedankt voor de reacties.

De cito scores van mijn dochter zijn inderdaad allemaal IV/V.
En wij zijn ons bewust dat daar het advies aan wordt gekoppeld. Maar ik dacht dat dat wel in combinatie zou zijn van wat ze dagelijks op school laat zien. En als daar zo'n enorm gat zit tussen de cijfers en de cito scores, dat men zich dan ging afvragen waar zit het probleem.. en kunnen we hier iets mee doen. Maar het lijkt meer als een gegeven aangenomen te worden. En daarbij krijg ik een naar gevoel.

Het gewone rapport, waar ze zo hard voor leren, lijkt op deze manier slechts decoratie. Daar wordt niets mee gedaan...
Topo daar haalt ze inderdaad telkens een 10 voor. Maar voor alle vakken haalt ze goede cijfers(veel 8 en hoger).Vorige week had ze de rekentoets als een van de beste uit de klas gedaan. En zo komt ze bijna wekelijks met succes verhalen thuis.... maar ja.. de cito scores. Ik word daar zo verdrietig van.

Maar hoe dan ook, volgend jaar gaat ze naar het vmbo, nieuwe start nieuwe kansen, zullen we maar zeggen. Ze komt er wel, dat weet ik zeker. Nu maar duimen dat er een dakpan klas bb/kb komt!

vlinder72: Zou je denken dat de cijfers aan gepast zijn aan het niveau van het kind? Daar twijfel ik aan. Dat zal dan wel een hele boel verklaren. Maar dan hadden we dat ook moeten weten. We hebben binnenkort een afspraak met de juf, dan komt deze vraag zeker aan de orde.

Orch!dee

Orch!dee

08-02-2016 om 10:40

Blue

Ik zie nu pas je reactie. Wat fijn dat de leerkracht je zoon goed in heeft geschat! En dat er verder wordt gekeken dan naar de cito..

guera

guera

08-02-2016 om 11:10

herkenbaar

Hier is het rapport ook op basis wat men van kind verwacht. Zo had zoon altijd een voldoende of goed op zijn rapport terwijl hij plusklas deed en alleen maar A op zijn cito's. Nooit een zeer goed of uitstekend. Belachelijk.
Zit nu dan ook op gymnasium.

Dochter laat ook slechte cito's zien. De rapporten en beoordelingen van topo of spreekbeurten vind ik niet interessant. De methode toetsen wel. Daar laat zij nl een vrij goed beeld zien. Wij zijn al een tijdje in gesprek met de juf omdat hij cito beeld niet herkend en we dus moeten kijken of we daar iets mee kunnen.
Wat ik wel zorgwekkend vind is dat dit pas NU een punt van gesprek is.
Kregen jullie de citos nooit te zien?
Waarom trek je nu pas aan de bel in groep 8?
Sja sorry kun je niks mee maar meer voor andere mensen. Je moet er echt bovenop zitten vaak bij de leerkrachten. Ik heb minimaal 2 x per jaar een gesprek buiten de tien minuten gesprekken om.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-02-2016 om 11:32

Rapporten

Op de basisschool van zoon beginnen ze altijd met lage cijfers zodat een kind op papier kan groeien. Ontzettend stom als je kind altijd mooie cijfers haalt.

Op de basisschool waar dochter op zat besloten ze toen ze in groep 5 zat dat de cijfers altijd minstens 1 punt lager zou zijn dan het werkelijke gemiddelde. Dus dochter haalde altijd een 10 bij topo maar zag op haar rapport dan een 8.School heeft mij nooit goed uit kunnen leggen waar dat goed voor was. Wel stond de school toen onder toezicht, dus ik heb altijd gedacht dat dat er iets mee te maken had.

Vor ts, als jij denkt dat er meer inzit dan bbl, dan zou ik zeker op zoek gaan naar een middelbare school met een dakpanklas. Op basis van wat ik hier in mijn omgeving hoor is het bijzonder moeilijk om van een gewone bbl klas naar een kaderklas te gaan.

vlinder72

vlinder72

08-02-2016 om 11:40

lastig

Je hebt nog maar een maand of zo om iets te regelen. Eerst maar eens met school praten. Waarom denken zij VMBO Basis?

Heb je ooit wel eens gesproken over haar lage cito scores?

Mijn dochter klapte eind groep zes opeens onderuit op rekenen. Van een 3 naar een 5 score. Ze zit nu in groep 7. Wij zijn nu bezig om te kijken wat er mis gaat en wat wij daaraan kunnen doen. Nu scoort mijn dochter wel op alle andere cito's een 1 of 2 dus die 5 is vreemd. School is ermee bezig. Maar wij zelf ook. Wij hebben haar nu een rekentoets laten afleggen en wachten op de uitslag. Verder zijn wij de stof van groep zes aan het herhalen. Is deze vijf haar niveau dan is dat zo. Maar wij en de school denken van niet. Nu zijn wij nog op tijd om met haar rekenen aan de slag te gaan.

Mijn dochter scoort ook altijd best goed op de rekenen methode toetsen maar ze gaat finaal onderuit op de rekencito's.

Cijfer niet belangrijk

Ik heb altijd begrepen dat de cijfers er niet echt toe doen. Zo heeft onze oudste altijd 10-en gehaald op de topo, maar nooit hoger dan een 8,5 gehad op zijn rapport. Volgens mij geven ze nooit hoger dan een 8,5. Geen idee waarom, ik heb er ook nooit aandacht aan besteed. Bij spelling was het bij hem andersom, hoog cijfer, niveau C. Bij ons op school wordt er eigenlijk helemaal niet gekeken naar de cijfers, alleen naar de LVS-toetsen. Daar krijg je een grafiekje van te zien tijdens de oudergesprekken en dat zegt veel over voortgang en niveau.

Sanne

Sanne

08-02-2016 om 15:59

Cijfers / cito

Ik weet inmiddels niet beter dan dat ik alleen naar de cito's moet kijken, en dan nog vooral naar rekenen en begrijpend lezen. Op dochters rapport staat hooguit één of twee keer een cijfer onder de negen. Maar voor de middelbare scholen in Utrecht is dat volstrekt niet van belang. Al haalde ze alleen maar tienen, met een c op begrijpend lezen of rekenen gaat ze naar het vmbo.

Haar niveau

Als ze altijd IV / V cito's heeft gehaald en idd ook in extra instructiegroepjes zit, dan lijkt me VMBO b/k gewoon haar niveau toch? Dat is prima toch?

"Het hele jaar reageer ik enthousiast als ze weer met een hoog cijfer thuis komt, terwijl het me dan ook zo raakt, want wat heeft ze er aan als de cito scores zo laag blijven..."

Waarom raakt het je? Vindt je dochter het erg om VMBO b/k advies te hebben? Die hoge cijfers zijn zeker iets om trots op te zijn, dat betekent dat ze inzet toont, en dat is een hele mooie karaktereigenschap!

Maar mij verbaast het ook altijd hoor, hoe weinig de cijfers voor gewone toetsen waard zijn. Nog steeds waard om voor te leren natuurlijk, ihkv je ontwikkeling en mentaliteit.

Vlinder 72: precies het verhaal van mijn dochter. Duikvlucht met rekenen, wat niet strookte met de rest van haar hoge cito's. Vandaar nu even een paar sessies bij de RT'er, het lijkt erop dat er in groep 5 niet zo'n goede rekenbasis is gelegd wat nu doorwerkt in haar cito's (aangezien die natuurlijk over meerdere jaren gaan). Haar rekenmethodetoetsen zijn wel prima, dus ze kan het wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.