Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-01-2014 om 23:52

Goed in rekenen, slecht in wiskunde

Zoon van bijna 13 zit in 3 Gym. Hij moet nu een voorlopige profielkeuze maken; hij wil heel graag N&T gaan doen omdat hij erg geinteresseerd is in natuurkunde, astronomie en andere natuurwetenschappelijke zaken. Maar hij kan pas N&T doen als hij minstens een 7 staat voor wiskunde en met veel pijn en moeite staat hij nu een 4. Hij was en is gigantisch goed in rekenen en automatiseren maar hoe het precies zit gaat met wiskunde begrijpt hij niet. Hij heeft talloze bijlessen gehad, uren extra geoefend op allerlei sites en digitale scholen, zijn docente probeert hem zoveel mogelijk te helpen maar het kwartje valt maar niet. Duidelijk is al wel dat hij moeite heeft met verhaaltjessommen; simpele rijtjes en formules zijn gesneden koek maar hij raakt in de war met toepassen en (de juiste volgorde) van de gevraagde stappen en uitwerkingen. Zoon heeft ook ADHD en is hoogbegaafd dus dit speelt ook een rol. Uit een vroegere IQ test bleek al dat hij slecht ruimtelijk inzicht heeft en in puzzelen is hij ook nooit goed geweest; heeft hij ook nooit leuk gevonden.
Het is zo frustrerend omdat hij het echt ontzettend graag wil kunnen en kennen en ook omdat zowel zijn docente als zijn bijlesleraar vinden dat hij wiskunde echt wel zou kunnen als hij maar eenmaal door heeft hoe het werkt. Plus dat zij allebei denken dat hij zelfs beter zou zijn in wiskunde B dan in wiskunde A om bovengenoemde redenen (wiskunde B is abstracter). Zoon heeft nog twee toetsen de tijd om de 4 op te halen tot een 6; daarmee wil zijn docente hem toch dat wiskunde B-advies geven zodat hij N&T kan gaan doen. Zij leeft erg met zoon mee maar uiteindelijk moet hij het natuurlijk zelf doen...
Vreemd hoe het kan lopen want op de basisschool zag iedereen een beta-kind in hem en sinds hij op het VO zit vindt hij de vreemde talen ook erg leuk, is hij goed in Grieks en Latijn en vindt hij iets als economie ook prima te doen. Natuurkunde en scheikunde gaan hem ook redelijk goed af. Voor rekenen haalt hij alleen maar tienen maar dat wiskunde is dus een enorm struikelblok.
Ik weet niet meer zo goed hoe hem te helpen. Ik was en ben heel slecht in rekenen en wiskunde (ik ben echt van de talen) dus ik kan hem sowieso zelf niet helpen en met hem oefenen, zoals ik wel kan bij de talen.
Herkent iemand dit? Alle tips zijn meer dan welkom want ik vind het zo sneu voor hem en ook ik weet dat hij dit zou moeten begrijpen en kunnen maar hoe en wat??? En de tijd dringt...


Katniss

Katniss

09-01-2014 om 00:04

Een 5 is genoeg, volgens mij

Misschien stellen ze bij jullie op school andere eisen, maar volgens mij is voor de overgang en het examen een 5 voor wiskunde (net als voor Nederlands en Engels) genoeg. Dan moeten de andere vakken natuurlijk een voldoende zijn. Ik zou dus proberen om met toch nog wat bijlessen dat cijfer een puntje omhoog te krijgen en dan toch voor wiskunde B kiezen. Lukt dat onverhoopt niet, dan kan hij in de vierde nog overstappen naar een profiel met wiskunde A.

Schooltje

Schooltje

09-01-2014 om 06:17

Gevaarlijk

Mijn ervaring is dat leerlingen die ondanks een negatief advies voor wisB toch voor een NT-profiel kiezen, vastlopen. En dan heb ik het over leerlingen met een 6 of 7 op het rapport. WisB heb je bovendien ook nog eens nodig voor natuurkunde, dus daar gaan hoogstwaarschijnlijk ook problemen ontstaan. Als zoon in een maatschappijprofiel moeite blijkt te hebben met wisA, heeft dat in de eerste plaats geen grote gevolgen voor de andere vakken en is er bovendien nog de mogelijkheid om over te stappen naar wisC. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit meegemaakt dat een leerling opeens "het licht zag" en voldoendes ging halen voor een heel zwak vak (ik heb het uiteraard over structureel hardwerkende leerlingen), wel dat daar op gerekend werd. Het wordt in de bovenbouw een stuk pittiger. Rottiger dan verdergaan in een ander profiel dan je wilde, is halverwege de vierde merken dat het echt niet gaat. Of erger nog, halverwege de vijfde. Dan heb je een jaar verloren (qua leeftijd niet erg, maar een tweede keer doubleren in de bovenbouw van categorale gymnasia betekent dat hè de school moet verlaten), moet er in het tweede geval een zwaar inhaalprogramma gevolgd en het is bovendien ondermijnend voor het zelfvertrouwen. Naar aanleiding van je verhaal zou ik zoon, evt. mbv de decaan, proberen te laten accepteren dat een NT-profiel er niet in zit. Op onze school hebben we geen bindend studieadvies en ondanks negatief advies kiezen veel leerlingen toch voor een N-profiel. Ik kan je op basis van jarenlange ervaring uit de grond van mijn hart adviseren ervoor te zorgen dat je zoon niet tot deze groep gaat behoren.

KGO

KGO

09-01-2014 om 08:49

rijping?

Zou het een kwestie van rijping kunnen zijn? Je zoon is erg jong. Voor wiskunde heb je vooral logisch redeneren nodig.
Mijn man dreigde in de tweede (H/V) te blijven zitten. Is toen met hakken over de sloot overgegaan naar 3 Havo. Maar in de derde/vierde (toen hij al 14/15 jaar was) is het kwartje gevallen, met hoge cijfers Havo, toen VWO en daarna natuurkunde gestudeerd. Hij zegt zelf dat het door rijping komt.

Verder zou ik ook kritisch kijken naar de rest van de resultaten op natuurkunde en scheikunde. Voor een NT profiel en in de derde zou je een dikke 7 of liever een acht moeten hebben om met voldoende vertrouwen aan NT te beginnen. Natuurkunde in de vierde gaat toch een stukje dieper.

Verder tav wiskunde: kun je onderscheid maken tussen verschillende onderwerpen die goed/minder goed gaan? In de eerste jaren heb je hoofdstukken die gaan over ruimtelijk inzicht (meetkunde achtig) en hoofdstukken die meer op rekenen lijken (oplossen van vergelijkingen bv). Bij wiskunde A krijg je bv kansrekening en statistiek. Dat vereist ook weer inzicht in wanneer welke formule toepassen in een verhalensomsetting.

Kaatje

Druif

Druif

09-01-2014 om 08:49

Puzzelen

Mijn dochter doet wiskunde B en D. En het wordt steeds meer inzicht en puzzelen.

Met secuur, hard werken en duidelijke tussenstappen, lukt het je zoon dus niet om een vijf te staan. En dat terwijl hij het oplossen van formules wel makkelijk doet ('gesneden koek'). Dat is hier een groot gedeelte van de toets. Met het betere oploswerk en hard leren, haal je hier een zesje. De inzicht opgaven heb je nodig om een hoger cijfer te halen. Haalt hij weleens voldoendes? Of is het over de hele linie slecht? En hij staat met moeite een vier. Is dat dan een 3.5? Dan moet hij een aantal toetsen echt heel erg slecht gemaakt hebben.

Als het hem in twee toetsen lukt om een vier op te halen naar een zes, betekent dit, dat hij achten moet halen, voor die twee toetsen. De wiskunde lerares heeft gelijk. Als hij dat kan, kan hij waarschijnlijk ook wel wiskunde B. Maar ik denk dat je zelf, als ouder realistisch moet zijn. Hoe groot is de kans dat dit zo gaat gebeuren? Dat zou dan werkelijk heel wonderlijk zijn. Het is niet dat het te wijten is aan gebrekkig leren, of een buiten hem zelf liggende factor.

Het gaat al heel lang slecht en ondanks bijles is er geen verbetering. Ik vind het onrealistisch om te verwachten dat er dan ineens wel achten gehaald kunnen worden.

Ik zou zeker een profiel kiezen, waarbij wiskunde C een optie is. En een plan B bedenken, want de natuurkundige/technische kant op, dat lukt echt niet zonder flinke wiskunde. Zelfs niet als je een niveau lager gaat zitten.

De wiskunde die mijn broer op de mts kreeg vroeger, was pittig. Moeilijker dan mijn wiskunde (het oude A en op het vwo, toen. Ik kon hem helpen, maar ook ik moest me rotpuzzelen op de opgaven.

accepteren

Ik denk dat het vooral een kwestie is van accepteren. Soms wil je iets wat niet kan. Hij heeft er heel veel aan gedaan, maar het lukt niet. Dan is het tijd om naar andere dingen te gaan kijken. Wat vindt hij nog meer leuk en waar is hij wel goed in.
Hoe zuur ook, het hoort bij het leven. Hoe veel kinderen dromen niet van een carrière als topsporter, zanger, model of weet ik wat, en zullen toch nooit de top halen (of zelfs maar in de buurt daarvan komen). Daar kun je dan je hele leven verbitterd over blijven, of steeds maar blijven reiken naar het onbereikbare. Maar daar verpest je wel je leven mee. Beter is het om naar je sterkte kanten te kijken en daar mee aan de slag te gaan. Als plan A niet lukt is het tijd voort plan B.
Het beste wat je voor je zoon kunt doen is hem helpen bij het inzicht krijgen in dat niet altijd alles wat hij wil ook kan. Ik denk dat hij daar uiteindelijk meer aan heeft dan aan nu maar blijven doorzetten op het koste wat kost doen van dat NT profiel.

spelletjes met ruimtelijk inzicht

Wij hebben ook een kind met slecht (ruimtelijk) inzicht en wij kregen het advies om (met 3jr) knikkerbanen te bouwen (actie-reactie & tijd) en blokkentorens, na het voorlezen vertellen waar het overging en later (5jr) 3-d spelletjes (dus niet via een scherm!) als schaken, stratego en rush hour. Er is een relatie tussen ruimtelijk inzicht en logica (mentaal 3-d inzicht). Dit om je een idee te geven want jouw zoon is natuurlijk ouder. Het ruimtelijk inzicht is wat verbeterd maar het blijft een aandachtspunt. In dit geval waren er verbanden te vinden. Ik weet niet of je dit deels herkent?

Hoe is zijn motoriek?
Heeft je zoon vooral bijles gehad of was het RT?

Druif

Druif

09-01-2014 om 09:49

verhaaltjessommen

Mijn dochter zegt net nog, dat natuurkunde echt geen optie is, als je slecht bent in verhaaltjessommen.

Natuurkunde=verhaaltjessommen. Alleen maar.
Een verhaal, een situatiebeschrijving en daar moet jij een oplossing voor zoeken.

Niet doen

Mijn dochter stond in de derde een 6 voor wiskunde en een 7 en een 8 voor natuur- en scheikunde. Desondanks werd haar het N&T-profiel afgeraden. Ze heeft het wel gekozen, maar heeft het echt zwaar nu in de zesde. Sinds kort krijgt ze bijles. Zij heeft trouwens precies het tegenovergestelde als jouw zoon, ze snapt het wel maar krijgt het niet voor elkaar om dat om te zetten in correcte uitwerkingen. Wis-, natuur- en scheikunde wordt in de bovenbouw een stuk pittiger, het komt ook steeds meer op inzicht aan. Wiskunde heeft in de bovenbouw ook een veel grotere invloed op de resultaten van natuur- en scheikunde. Dat die vakken je zoon nu wel goed afgaan is dus geen garantie voor de bovenbouwjaren. Als wiskunde ondanks alle extra oefening en bijles nog zo lastig voor hem is kan hij beter geen N&T/G-profiel kiezen.

skik

Yura

Yura

09-01-2014 om 12:28

Ook lastig

Onze zoon (4 vwo) heeft uiteindelijk ook voor een NT-profiel gekozen. Eigenlijk was dat al heel lang duidelijk omdat natuurkunde en biologie zijn favoriete vakken zijn. Echter kwam er een kink in de kabel een negatief advies voor wiskunde B. Hij was niet zo slecht in wiskunde als jouw zoon, altijd wel 6/7 ervoor, maar blijkbaar waren de wiskunde B onderdelen minder. NG-profiel met natuurkunde zou misschien een optie zijn, maar school adviseerde dringend om wel wiskunde B te doen als je natuurkunde doet. Ik heb echt rond gevraagd overal of dat nou echt zo was dat het een niet zonder het ander kon. Een oudere buurjongen die 2 klassen hoger zit ook gevraagd en die gaf inderdaad aan dat iedereen die wiskunde A met natuurkunde deed het niet gered had uit zijn jaar. Dat was even schrikken. Gesprek met wiskundeleraar gehad en die stelde het advies bij van "niet doen" naar "misschien", dit omdat het moment dat het advies moest komen ze nog te weinig wiskunde B onderwerpen hadden behandeld. Dat was al iets minder hopeloos. Inmiddels heeft hij op de eerste 2 toetsen in 4 vwo (ze werken dan met toetsweken alleen nog maar) een 5,7 en een 4,5 gehaald, dus daar schrik ik best van. Maar goed hij heeft nog de mogelijkheid achter de hand van bijles, dat hebben we vorig jaar al afgesproken dat we dat zouden doen als het niet ging. Jouw zoon heeft echter al veel bijlessen gehad, dus ik denk eerlijk gezegd niet dat het een haalbare kaart is voor hem. Een vriendje van zoon is half oktober al geswitcht van pakket, toen was hem al duidelijk dat wiskunde B en natuurkunde voor hem niet haalbaar waren, ondanks dat hij er in de 3e geen moeite mee had. Het is dus echt wel heel moeilijk die vakken in de 4e.
Wat je nog als laatste poging zou kunnen proberen, omdat men denkt dat het kwartje moet vallen, is een medeleerling vragen om bijles te geven. Mijn dochter (3 vwo) helpt bijna de hele klas met wiskunde, omdat niemand de wiskundeleraar kan volgen en die kinderen halen heel behoorlijke cijfers. Misschien dat een leeftijdgenoot meer dezelfde taal spreekt als het ware.

Niet doen

Als je zoon nu al zoveel inspanningen heeft geleverd en bijles heeft gehad om een 4 voor wiskunde te staan dan redt hij een NT-profiel waarschijnlijk niet in de bovenbouw. Voor natuurkunde is ook heel veel wiskunde nodig.
Mijn dochter had dezelfde NT-wens, maar een negatief advies van de leraren. Ze stond in de derde een 7 voor wiskunde en zesjes voor natuur- en scheikunde. School hanteert een dwingend studie advies en NT was geen optie wat de leraren betreft. Ze kreeg de keuze uit een NG profiel met wisA of een EM/CM profiel met wisB. Ze zit nu in de vijfde met een EM/CM dubbelprofiel en wisB. Wiskunde is haar zwakste vak (resultaten steevast tussen 5 en 6 in) maar heeft voor alle andere vakken goede cijfers en dus compensatie als het een 5 is bij overgang of examen. Wiskunde kost haar heel veel tijd, maar ze wil het toch graag volhouden. Switchen naar wisA of wisC is nu ook geen optie meer, maar in de vierde klas zijn er diverse klasgenoten geswitcht. En ik heb al bijles achter de hand, als het gemiddelde onder een 5 zakt moet ze bijlessen volgen hebben we afgesproken.

cijfertje

cijfertje

09-01-2014 om 12:54

en op havo

Op de school van mijn kind wordt in het ng profiel havo alleen natuurkunde in combinatie met wiskunde a aangeboden, is dat dan wel te doen?

cijfertje

en blijven zitten?

is dat ook een optie (gezien het feit dat hij nog maar 12 jaar is?) of zeg ik nu iets heel stoms? Het lijkt me nogal al wat dat je op met 12/13 al een profielkeuze moet maken eigenlijk. Sommige kinderen zitten dan nog op de basisschool....

Even algemeen: zijn de exacte vakken nu veel moeilijker op het vwo dan vroeger? Zowel ik als mijn man stonden vroeger echt niet zo heel goed voor wis-, natuur- en scheikunde (ik volgens mij ongeveer een 7, 6 en een 8 in de derde) maar we hebben wel allebei een beta-pakket gedaan. Ik kan me ook niet herinneren dat daar moeilijk over werd gedaan eigenlijk. Mijn man heeft zelfs een zeer exacte studie gedaan (iets met wis- en natuurkunde) en daarna gepromoveerd. Overigens is hij dan weer helemaal niet zo goed in rekenen

nou

Als hij die 4 niet ophaalt blijft hij vanzelf al zitten, toch?

gaat niet lukken

Je schrijft: en ook omdat zowel zijn docente als zijn bijlesleraar vinden dat hij wiskunde echt wel zou kunnen als hij maar eenmaal door heeft hoe het werkt.

Dat geldt toch voor alle kinderen bij alle vakken? Je zoon doet zoveel moeite en hij staat onvoldoende. Dan gaat hij niet ineens twee achten halen.
Die rijping zou een oorzaak kunnen zijn. Op het VWO in de bovenbouw wordt veel meer inzicht verwacht en verder denken dan wat uitgelegd is, maar als 12-jarige is hij daar, hoe intelligent misschien ook, nog misschien niet aan toe.
Klassen overslaan levert niet altijd een voordeel op, kinderen struikelen vaak over dit soort stomme dingen, terwijl ze superintelligent zijn.

Ik hoop dat hij een mooi pakket kan kiezen waar hij tevreden mee is.

druif

druif

09-01-2014 om 14:54

mamahippie

Het naar mijn bescheiden mening niet moeilijker dan vroeger. Het is wel meer. Er is in de afgelopen dertig jaar gewoon meer bekend geworden over genetica, celstofwisseling, elementaire deeltjes en zo. Dus dat komt er allemaal bij, al die nieuwe inzichten.

Volgens mij kun je met zesjes voor natuurkunde en wiskunde makkelijk een nt profiel kiezen. In ieder geval, bij mijn kinderen op school wel. Maar wel onder de voorwaarde dat je het snápt. En dat is nu precies waar de toetsen bij onze kinderen op school, in het derde jaar, op gericht zijn. Onderscheid maken tussen kinderen die inzicht hebben en de kinderen die goede resultaten halen door hard te werken. Als je het inzicht mist, zal het heel moeilijk zijn, om met een zes, het examen te halen. Juist bij vakken als natuurkunde en wiskunde. Vandaar dat het advies van de leraren zwaar weegt. Zij kunnen dat over het algemeen wel goed beoordelen.

Het is overigens ook zo, (volgens mij) dat een zesje op de ene school, op een andere school gelijk staat aan een zeven. Het is een keuze van de school, wat ze aanhouden als het gemiddelde streefcijfer bij een toets. Op de school van mijn kinderen is dat een 6.0 geloof ik. De helft van de kinderen zal dus daar zo'n beetje onder zitten. Soms gaat het gemiddelde onderuit, dan is dat een onvoldoende. Dan wordt er altijd gekeken wat er aan de hand is. Soms vervalt er dan een vraag. Of wordt een gedeelte van de lesstof herhaalt.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-01-2014 om 15:08

Reactie

Wat fijn al die reacties! Heel informatief en verhelderend! Allereerst staat zoon een 4,8 voor wiskunde dus afgerond een 5. Hij heeft steeds zo tussen de 4 en 5 gehaald. Voor scheikunde en natuurkunde staat hij een ruime 7 en voor Science (plusprofiel; heette de eerste 2 jaar Natuurtalent)) een 8. Op wiskunde na liggen de exacte vakken hem dus verder goed. Hij vindt natuur- en scheikunde geweldig leuk. Kwantumfysica, astrofysica, de elementen; hij verslindt het allemaal en Discovery Channel is zijn favoriete tv-zender Dat is het zure. Zeker omdat hij zo goed is in rekenen is het toch eigenaardig dat wiskunde zoveel problemen geeft. Het bizarre is ook dat zijn vrienden/klasgenoten die wel goed zijn in wiskunde ( veel meer moeite hebben met het vak rekenen dan hij... Interessante kwestie. Ik zou weleens willen weten hoe dit komt en wat nou precies de samenhang/verschillen zijn tussen rekenen-wiskunde qua vaardigheden, kennis en inzicht. Het lijkt erop alsof veel kinderen die op de basisschool minder goed waren in rekenen beter zijn in wiskunde en andersom.

Maar goed, als we er van uitgaan dat wiskunde B te hoog gegrepen is en N&T dus uitgesloten is zou hij E&M met wiskunde A willen en kunnen gaan doen. N&G met wiskunde A zou ook een optie zijn maar hij heeft niets met biologie en hij zou dan ook natuurkunde in het profiel kiezen. Als hij daarmee later ook in de problemen komt door de benodigde wiskundige vaardigheden is dat dus niet aan te raden.

Met E&M zou hij ook geschiedenis hebben en dat is niet een van zijn favoriete vakken; hij staat er wel net een 7 voor maar goed; je moet nu eenmaal hoe dan ook concessies doen. Hij zou dan als verplichte klassieke taal Grieks erbij kiezen en als keuzevak Duits. Op zich wel een mooi breed profiel maar niet de natuurwetenschappelijke kant die hem zo trekt. Maar het is niet anders.

Overigens kwam hij er zelf al mee: wellicht met veel pijn en moeite N&T gaan doen, alle tijd en energie in wiskunde moeten steken en dus de andere vakken misschien daardoor slechter doen en later mogelijk vastlopen. Liever niet. Hij moet er nu al vrij hard aan trekken; niet omdat hij het cognitief niet aankan maar door zijn ADHD en slechtere executieve vaardigheden. Hij vindt het heel jammer, zeker omdat al zijn vrienden in de klas N&T gaan doen (hij zit in een leuk groepje "nerds") maar hij is wel zo wijs en realistisch om te beseffen dat je geen ijzer met je handen kan breken. Daarnaast is hij nu herstellende van Pfeiffer dus hij heeft veel school moeten missen en een heleboel in te halen. Blijven zitten wil hij pertinent niet en zou ook niet hoeven maar als hij dan ook nog alle tijd en energie in wiskunde zou moeten steken is dat een brug te ver. Ook omdat hij niet zo goed is in het vak Nederlands en dat is wel heel belangrijk.

Afijn, we laten wiskunde B en N&T dus maar schieten. Eerst maar focussen op dit jaar goed afronden en proberen wiskunde A redelijk te begrijpen en te doen. En Nederlands ook Het voordeel van zo jong zijn is dat hij straks nog alle tijd heeft om te bedenken wat hij na school wil gaan doen. Natuurwetenschappen studeren zit er dus niet in en game-design waarschijnlijk ook niet. Maar hij komt er wel, is het niet linksom, dan wel rechtsom. Je moet roeien met de riemen die je hebt en dat beseft hij heel goed. Zo moet hij helaas ook het komende halfjaar stoppen met selectievoetbal vanwege zijn Pfeiffer; dat vindt hij heel jammer maar hij haalt zijn schouders op en zegt: "dan volgend jaar weer; eerst mijn gezondheid en school". Het is een wijs jochie

is zo jong zijn wel een voordeel?

vraag ik mij toch iets af (niet om te oordelen ofzo hoor!).

Stel even het volgende: zoon is straks op zijn 16e klaar met het gymnasium, zonder eindexamen in de vakken die hij het liefste had gedaan, namelijk natuur- en scheikunde. Wat moet hij dan doen? Het lijkt me goedkoper om een jaartje extra op het vo te zitten dan een studiejaar te verkloten door een verkeerde studiekeuze tegenwoordig. En twee jaar de tijd om te bedenken wat je wil gaan studeren lijkt me ook wat lang. Maarja, misschien hebben jullie wel de financiële middelen voor een tussenjaar ofzo, dat kan natuurlijk.

Evanlyn

Evanlyn

09-01-2014 om 15:26

wiskunde en rekenen

Mijn dochter heeft het precies andersom: slecht in rekenen, goed in wiskunde. Het lukte haar maar niet om de tafels te automatiseren, bijvoorbeeld. En nu haalt ze prachtige cijfers voor wiskunde, maar nog steeds niet voor rekenen. Ik snap er geen biet van, maar het kan dus kennelijk wel.

Vera*

Vera*

09-01-2014 om 15:26

Vavo

Misschien kan je zoon als hij klaar is met het vwo kijken of het een idee is om de vakken die hij leuk vindt, zou kunnen gaan halen in het volwassenenonderwijs. Misschien is hij dan genoeg gegroeid voor wiskunde B.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-01-2014 om 15:42

Na school

Mamahippie, hij zou na school niet meteen in NL gaan studeren maar bijvoorbeeld een jaar in Engeland (waar zijn vader vandaan komt) willen gaan studeren of hier in NL of in het buitenland gaan werken. Langer over het VO doen zou niets voor hem zijn en juist erg demotiverend werken. Hij is niet de enige jonge leerling op zijn school; het is een PlusGymnasium voor meerbegaafde kinderen. Hij voelt zich erg thuis in zijn klas en op school maar hij vindt leren/school echt niet zo leuk dat hij er langer over wil doen dan noodzakelijk
Evanlyn, ja vreemd he? Ik hoor dit steeds vaker en ook de wiskundedocent merkte dit op. Ik vraag me echt af hoe dat zit...
Vera, dat zou ook nog een mogelijkheid zijn. En toen ik wiskunde kreeg op mijn verpleegkundeopleiding (HBO-V) begreep ik het opeens wel veel beter terwijl ik het op het gym absoluut niet snapte. Misschien komt dit ook door een andere, betere vorm van onderwijzen?

Dalarna

Dalarna

09-01-2014 om 15:55

wiskunde en rekenen

Gewoon goed kunnen hoofdrekenen en automatiseren heeft toch ook niets te maken met wiskunde? Ik zie niet eens goed wat die twee met elkaar te maken hebben. Je vergelijkt spelling toch ook niet zomaar 1,2,3 met grammatica? Of goed zijn in woordjes leren staat toch ook los van grammatica begrijpen? Als je goed kunt rekenen kun je goed automatiseren, je ziet de cijfers voor je, je ziet wat het betekent, je snapt wat tafels zijn en je kan het snel toepassen. De eenvoudige rekenregeltjes zijn voor jou makkelijk maar dat wil niet zeggen dat je dan vervolgens ook goed bent in ruimtelijke dingen en in de formules.

Ik denk dus niet dat als je goed bent in rekenen je slecht bent in wiskunde en andersom maar als dat gebeurt vind ik dat niet heel gek of zo. Je hoort het inderdaad vaak genoeg: een kind wat slecht is in rekenen snapt opeens de wiskunde (ik hoop daar enorm op voor mijn jongste) maar dat valt natuurlijk ook meer op dan een kind wat altijd A's scoorde op de basisschool en het ook op de middelbare school goed doet in wiskunde (mijn oudste). Je onthoudt dat beter als je dat hoort van iemand.

Overigens snap ik één ding niet Elisa: hoe kan jouw zoon zeer slecht zijn in verhaaltjessommen en heel goed in rekenen want dat is natuurlijk wel een deel van het rekenen waar hij blijkbaar tienen voor haalt? Dat is wel belangrijk om uit elkaar te houden omdat iemand hierboven ook al zei dat natuurkunde één en al verhaaltjessommen zijn en blijkbaar haalt hij daar goede cijfers dus hoe zit dat precies?

huh?

"Zo moet hij helaas ook het komende halfjaar stoppen met selectievoetbal vanwege zijn Pfeiffer; dat vindt hij heel jammer maar hij haalt zijn schouders op en zegt: "dan volgend jaar weer; eerst mijn gezondheid en school". Het is een wijs jochie"

Ging je vorige draadje niet over hoe moeilijk hij het daar mee had, en hoe oneerlijk hij dat vond en dat hij dan maar liever helemaal met voetbal wilde stoppen?

Maar goed. Als hij nog zo aan het herstellen is zou je ook een heel andere keuze kunnen maken: hem namelijk eerst ècht helemaal laten herstellen, dus ziek melden en lekker thuis houden voorlopig. In plaats van dat hij juist extra hard moet werken om achterstanden in te halen. En dan dit schooljaar maar 'afschrijven' en volgend jaar weer fris en gezond opnieuw beginnen in de 3e.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-01-2014 om 16:51

School

Dalarna, ik snap het ook niet. Kennelijk zijn de wiskundige berekeningen die ze nu krijgen met natuurkunde toch anders dan die ze met wiskunde krijgen of het wordt op een andere manier gebracht oid. Zoon zelf kan ook niet goed uitleggen waar het hem precies in zit.
Jippox, zoon heeft er nu vrede mee, zeker na een goed gesprek met zijn coach. Alhoewel we dit halfjaar afschrijven blijft hij gewoon onderdeel van het team en als hij zich weer goed voelt, mag hij altijd een keertje komen trainen om te zien waar hij staat. En volgend seizoen dingt hij ook weer net als de anderen mee naar een plek in de selectie.
School willen we nu nog niet helemaal afschrijven. We houden er wel rekening mee dat het niet gaat lukken om dit jaar goed af te ronden maar hij wil wel zijn best blijven doen als zijn gezondheid dit toelaat. Gisteren en vandaag voelde hij zich prima en is hij naar school gegaan; als hij zich morgen niet goed voelt gaat hij niet. Hij zou trouwens van verveling niet weten wat te doen als hij helemaal niet meer naar school zou gaan, zeker nu hij ook niet meer sport. Ondanks zijn ziekte heeft hij wel uitdaging nodig

Annet

Annet

09-01-2014 om 19:57

tot wanneer overstappen van B naar A? of van A naar C?

Oudste zit in 5GYM. Zelfs dit schooljaar stappen nog leerlingen over van wiskunde B naar wiskunde A. Van A naar C ziet ze niet, omdat ze zelf in B zit.
Ze hebben begin van het schooljaar een basistoets gehad waar iedereen een voldoende voor moet halen. Na 2x een onvoldoende krijg je een formulier mee of je niet beter over kunt stappen......... Het is dan nog geen verplichting, ik weet niet wanneer wel.

Je zoon zou kunnen kiezen voor NG met wiskunde A (of B als het kwartje toevallig gaat vallen). Als hij de juiste keuzevakken kiest en misschien 1-2 extra vakken neemt, kan hij nog alle kanten op. Hij kan dan vakken laten vallen als zijn profiel duidelijker wordt, mede afhankelijk van hoe het gaat. Zo kan hij starten met biologie maar die later laten vallen voor een vak uit een ander profiel.

Mocht hij blijven zitten, dan zou hij kunnen vragen op school om in de derde alvast natuurkunde en scheikunde in de vierde klas te volgen (en misschien nog meer vakken voor de leuk). Dan heeft hij alvast wat uitdaging èn hij ervaart wat het vak inhoudt in de vierde. Want het klopt wel dat alle betavakken moeilijker worden zodra de profielen zijn gekozen. Eigenlijk beginnen ze dan pas echt.....

Druif

Druif

09-01-2014 om 20:35

Natuurkunde in de onderbouw

In de onderbouw zijn de betavakken echt nog aan het opstarten. Je komt nog een heel eind met het begrijpen van de theorie. De sommen zijn nog eenvoudig, net als de formules.

Dalarna

Je vraagt hoe het kan dat haar zoon wel goed is in rekenen maar slecht in verhaaljessommen? Nou ik vind dat niet zo raar. Ik was ook niet goed in rekenen maar natuurkunde ging van een leien dakje. Verhaaltjessommen zijn 'beeldend'. Cijfers zijn abstract. Natuurkunde vond ik een stuk gemakkelijker juist door die verhaaltjes. Misschien meer een beelddenker? Ik was overigens wel heel goed in spelling en begrijpend lezen. Wellicht scheelt dat ook.

Toevoeging Dalarna

Ter verduidelijking: hij is waarschijnlijk niet zo'n beelddenker en meer goed in abstracte cijfers. Bij mij is dat andersom. Wil daarmee aangeven dat er wel degelijk een verschil kan zitten in het al dan niet goed zijn in natuurkunde en/of rekenen.

Katniss

Katniss

10-01-2014 om 17:13

Natuur- en scheikunde

Mijn dochter haalt ook dikke zevens en achten voor natuur- en scheikunde. Volgens mij komt dat doordat ze goed formules kan toepassen en 'ombouwen' naar een casus en omdat er ook onderdelen zijn die niets met rekenen van doen hebben. Het wiskunde dat ze nu krijgt is schijnbaar heel anders, want dat lukt dus niet. Ik kan me overigens van vroeger herinneren dat ik ook best aardig scoorde op natuur- en scheikunde. Ik mocht het alleen niet kiezen omdat ik voor wiskunde een 1,2 stond (en een 4 kreeg om over te gaan).

Dalarna

Dalarna

10-01-2014 om 18:20

karina

Nee, ik vroeg hoe hij tienen haalt voor rekenen (en dan denk ik dat bedoelt wordt de F rekentoetsen) en moeite heeft met verhaaltjessommen. Dat kan ik echt niet rijmen.

Moeder van twee versnelde kinderen

Moeder van twee versnelde kinderen

14-01-2014 om 22:15

toch blijven zitten

Ik zal het niet snel zeggen (ik weet heel goed hoe belangrijk versnellingen kunnen zijn), maar in dit geval zou ik ervoor kiezen om te doubleren. Wiskunde en Nederlands consolideren en volgend jaar opnieuw kijken welk profiel geschikt is. Zoals hij er nu voorstaat heeft hij geen goede basis voor NT bovenbouw. Dat wil niet zeggen dat die basis niet alsnog gelegd kan worden.

Als hij volgend jaar naar een EM vierde klas gaat zit hij niet meer bij de 'nerds' waar hij zich nu zo tussen thuisvoelt. Sterker nog, hij komt dan in de gewone bovenbouw (ik ken de school, die aparte plusstroom is er alleen in de onderbouw). Daar zijn de leerlingen veel en veel ouder dan hij. Er zitten ook 17-jarige doorstromers van de havo bij, vooral in de CM en EM-klassen. Versnelde kinderen zal hij er niet of nauwelijks nog tegenkomen. En dan zit hij ook nog met een profiel dat hem niet echt interesseert en een zwakke basis voor zowel wiskunde A als B. Doe hem dat niet aan.

Een jaar doubleren is nooit leuk, maar zie die twee versnellingen van hem als jokers, waarvan hij er nu mooi een kan inzetten. Ja, natuurlijk is het stomvervelend om alles wat hij al wel beheerst nog eens te moeten doen. Dat is voor iedere zittenblijver zo. Maar hij zit dan volgend jaar net als nu wel in een nerdklas met relatief jonge leerlingen. Hij kan in dat jaar alles op alles zetten om wiskunde bij te spijkeren. Over een jaar weten jullie veel beter waar de schoen wringt, wat er haalbaar is en wat niet. Over sommige dingen zal hij vanzelf heen zijn gegroeid. Als hij nu heel erg jong in een richting komt waar zijn hart niet ligt en hij zijn zelfbeeld moet vormen in een heel oude klas met leerlingen met andere interesses kan hij zich minder harmonieus ontwikkelen.

De versnellingen waren nodig om de problemen op de basisschool op te lossen. Een doublure kan nodig zijn om dit probleem op te lossen. Eigenlijk prachtig dat het mogelijk is, toch? Ik geef je op een briefje dat je straks ook blij bent dat de volgende keuze (vervolgstudie) een jaar later is. Zelf heb ik geen spijt van de versnellingen van mijn kinderen, maar op de middelbare school is de kwaliteit van de beheersing zo belangrijk dat we daar best een jaartje extra voor over hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.