Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

GGD klas 4 voortgezet onderwijs

Maandag komt bij dochter op school de GGD weer langs. Ze moeten een vragenlijst invullen over alcohol, drugs en seks. Dan nog meten en wegen. In de 2e les gaan ze dan de uitslag bespreken en krijgen ze les over alcoholgebruik ed. De vragenlijsten zijn niet anoniem, want de GGD kan de uitslag naderhand inzien op haar naam. Ze krijgen namelijk een persoonlijke code. Dochter weigert hieraan mee te doen, wil niet meten en wegen en ook de lijst niet invullen. De lessen zijn ingepland tijdens lessen maatschappijleer, dus ze zal er wel gewoon bij aanwezig moeten zijn. Volgens de GGD hebben ze nog niet meegemaakt dat leerlingen niet meedoen. Nou ben ik benieuwd of ze hier gezeur mee gaat krijgen op school als ze niet meedoet en hoe ze daar dan mee omgaan. Hebben ze dit bij jullie ook op de middelbare?

marie

marie

13-02-2014 om 12:21

ja - toestemming gevraagd door GGD

Hier moest oudste vorig jaar en jongste ook binnenkort. Wij kregen van te voren een brief thuisgestuurd van de GGD met de aankondiging en daar konden we ook op aangeven of we hun toestemming gaven dat dochter meedoet met het onderzoek en of we nog een gesprek met hun willen.
Wij hebben toestemming gegeven voor het onderzoek en willen geen gesprek achteraf.
Hebben jullie van de GGD in jullie regio geen brief gekregen?

Melleke75

Melleke75

13-02-2014 om 12:30 Topicstarter

Marie

Jawel, die brief ligt hier in huis, zelfde school ook trouwens .
Ik heb het formulier niet teruggestuurd, ik laat het aan haar over wat ze er mee wil. Je kan trouwens helemaal niet aangeven of je toestemming geeft voor dat onderzoek op school. Je kan wel aangeven of je een individueel gezondsheidsonderzoek wenst. Dat is dus nog naast die 2 lessen op school.

Vera*

Vera*

13-02-2014 om 12:40

hier in de 2e

Toen zoon in de tweede zat kreeg hij ook een brief mee voor het ggd onderzoek. Ik heb de ggd gebeld en geen toestemming gegeven hiervoor. Ook voor mijn dochter, die dat jaar een oproep zou krijgen voor het groep 7 onderzoek, een weigering voor alle onderzoeken laten noteren. Ik heb keurig voor beide kinderen een brief gehad dat ze niet (meer) opgeroepen zouden worden.
Ik moest er weer aan denken toen mijn dochter vertelde, nu in de tweede, dat ze een vragenlijst moesten invullen maar dat de mentor voor haar geen formulier met inlogcode had. Dochter heeft dan ook niets ingevuld.

Druif

Druif

13-02-2014 om 12:46

Ze moeten niet.

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/02/de_ggd_doet_dataoogsten_op_sch.html

Als je het leuk vindt, kun je je kind laten meedoen met het data verstrekken aan de ggd. Als je slim en verstandig bent, doe je dat niet. Lees de link maar.

De nieuwe jeugdwet en de wet passend onderwijs, hebben allebei twijfelachtige constructies in verband met de privacy van je kinderen. Als alles goed gaat, lijkt dat geen enkel probleem. Maar wees niet naief. Als het nu goed gaat met je kind, geeft dat geen enkele garantie voor de toekomst. Een probleemkind heb je zo. Daar hoef je helemaal geen gekke opvoeder voor te zijn. Het kan iedereen gebeuren. Ook die brave meisjes. Ook die serieuze jongens. Iedere puber kan zo maar even de weg kwijt raken.

En alles wat je zegt/schrijft, kan dan tegen je worden gebruikt.

Ik probeer mijn kinderen een beetje media wijs op te voeden. Dus informatie wordt alleen verstrekt op een 'need to know' basis. En dat is dus niet de schoolarts. Die hoeft helemaal niets te weten.

De ggd doet altijd net of je heel raar bent, als je je zo opstelt. Zij hebben er namelijk groot, heel groot belang bij, dat je wel die data verstrekt. Het biedt hun werkgelegenheid en ze gebruiken de data als marketing middel om hun cursussen bij gemeentes te verkopen. Vandaar dat ze niet eerlijk en open zijn, in het mogen weigeren van deze test. Mensen denken vaak dat de schoolarts verplicht is. Kinderen ook. Dat wil de schoolarts graag zo houden. Als het vrijwillige karakter duidelijk wordt, dan is er namelijk geen puber meer bereidt om die saaie, ellenlange lijst met allerlei intieme vragen in te vullen.

En trouwens, volgens mijn dochter vulde bijna niemand hem serieus in. Dus de gegevens die ze krijgen, zijn nog waardeloos ook.

Ik raad het iedereen ten zeerste af. Dan maar een lesuur lekker in een boek lezen of zo.

Melleke75

Melleke75

13-02-2014 om 12:49 Topicstarter

Vera

Ze krijgt wel een formulier straks, want die vrouw gaf aan dat ze dan gewoon ter plekke aan kon geven want ze wilde. Alleen de leraar kennende die ze op dat moment heeft, zal die wel moeilijk gaan doen. Ik heb school al even gebeld om te vragen hoe zij die les in gaat vullen als ze niet mee doet, maar daar moest ik het afdelingshoofd voor hebben. Deze was niet bereikbaar, dus ik bel straks nog wel een keer.

Melleke75

Melleke75

13-02-2014 om 12:56 Topicstarter

Druif

Zo heel stiekem zijn ze nu ook weer niet, want in de brief staat duidelijk dat het niet verplicht is en dat leerlingen vanaf 16 jaar ook nog eens zelf mogen beslissen of ze meedoen of niet. Wat er ook in staat is dat de vragenlijst voor de klas dan wel anoniem is, maar dat de code die ze gebruiken gelinkt is aan haar naam en ze bij de GGD die gegevens zo weer terug kunnen halen met haar naam daarbij. Alle gegevens en de uitkomst van de vragenlijst komen in haar persoonlijke dossier. Ik vraag me alleen meer af wat die leerkracht van haar verwacht als ze wel in de les is maar niet meedoet. Het is nogal een dwingende man die in het verleden qua vertrouwen iets heeft stukgemaakt bij mijn dochter. ( het is haar mentor geweest en heeft dingen met de klas gedeeld die dochter hem in vertrouwen heeft verteld). Het is even niet handig als er een confrontatie uit voortkomt tijdens die les.

Druif

Druif

13-02-2014 om 13:05

oke

Nou Melleke, dat is wel duidelijker dan. Bij ons was dat niet zo.

Ik ben trouwens principieel tegen alle opt-out onderzoeken op kinderen. Ik vind dat je pas een kind mag onderzoeken, als je toestemming hebt van de ouders, met betrekking tot dit specifieke onderzoek. In de rest van de gezondheidszorg gaat dat wel zo. Ik begrijp nooit zo goed, waar de beroepseer van die mensen in de ggd is gebleven. Maar goed.

Wat jij zou kunnen doen, is die leraar zelf mailen. 'Hierbij laat ik u weten dat dochter geen toestemming heeft om de ggd vragenlijst in te vullen. Wij verwachten dat u dat respecteert en er verder geen aandacht aan besteed in de les.' Zoiets?
En je dochter een brief meegeven.

Wat je dochter zelf kan doen, is aan klasgenoten uitleggen wat het bezwaar is tegen deze data-mining. Misschien de link van geenstijl delen? Dat deed onze dochter. En ze heeft daar toch wel wat mensen mee aan het denken gezet.

Op school moeten ze regelmatig enquetes invullen. Bijvoorbeeld over het functioneren van leerkrachten. Daarom denken ze dat het 'erbij' hoort. Ik vind het belangrijk dat jonge mensen zich hier bewust van worden, dat je dit soort dingen nooit klakkeloos moet doen.

Evanlyn

Evanlyn

13-02-2014 om 13:13

niet serieus invullen

De klas van mijn dochter was in een nogal lacherige stemming toen ze het invulden. Nou dat hebben ze geweten, ze moesten allemaal een "vertrouwelijk gesprek" hebben. Dochter ook, die had het nog vrij serieus ingevuld, maar ze had aangegeven dat ze wel eens alcohol had geproefd (één keer één slok) en vervolgens kon ze alleen nog maar invullen: 1 glas per week, twee glazen, etc. Ze had dus maar 1 glas per week ingevuld, haha. Maar het gesprek bleek erover te gaan dat er iemand in onze familie ziek was. Nou dan weten ze meer dan ik, volgens mij verkeert iedereen godzijdank in blakende gezondheid. Het klopt dus ook nog eens niet, die dossiers van ze.

Melleke75

Melleke75

13-02-2014 om 13:20 Topicstarter

Druif

De rest van de klas vindt het allemaal wel best en dat verbaast me wel ja. Daarom denk ik ook wel dat er gezeur van gaat komen. Nu is mijn dochter helemaal geen moeilijk kind, rookt en drinkt niet, maar heeft wel een uitgesproken mening over dingen. Ze heeft geen problemen met de les die er op volgt waarin ze deze zaken gaan bespreken, maar wel met de vragenlijst en het delen van haar gewicht en lengte. Ondanks dat ze niet klein of lang is en ook niet te licht of te zwaar. En als zij iets in dr kop heeft....dan krijg je haar ook niet zover.

Annet

Annet

13-02-2014 om 17:40

Als kind 16 is, heb je niets aan een brief van de ouders

Gelukkig was mijn dochter 15 in de vierde...... Vanaf groep 7 hebben wij al dit soort onderzoeken geweigerd voor beide kinderen.

Melleke75

Melleke75

13-02-2014 om 19:48 Topicstarter

Ze is 16

Mijn dochter kan zelf beslissen,ze mag het zelf weten. Zij wil niet meedoen, dus hoeft dat ook niet. Met het onderzoek in klas 2 heeft ze ook niet meegedaan. Daar mocht ze van ons ook zelf over beslissen.

niet dus

Mijn kinderen hebben geen toestemming voor dit soort enquetes. En ik vind de school ook veel te volgzaam hierin. Mijn dochter is in groep 3 meegenomen ondanks dat ik geen toestemming had gegeven en mijn dochter meldde dat ze van mij niet meemocht.
Ik hoor inderdaad van klasgenootjes dat die onzin invullen.
Ik bied mijn dochter aan dat ik haar op kom halen als ze haar toch willen dwingen.
Mijn dochter moest afgelopen vrijdag de piepjestest doen met haar asthma onder de dreiging dat ze naar de jeugdarts zou moeten als ze die niet haalde.
Nu heeft ze die denkt ze niet gehaald maar naar de jeugdarts gaat ze niet. Daar blijf ik me tegen verzetten.
Soms is het me niet gelukt,.
Om de school mee te krijgen mijn dochter aan te melden voor het speciaal onderwijs moest ze in het ZAT team besproken worden. Dat kon alleen als ze naar de jeugdarts ging.
Gelukkig troffen we een prima dokter die ons goed geholpen heeft.
Maar inderdaad het contact tot een minimum 'need to know' beperken. De jeugdhulpverlening kan je nogal in de problemen helpen dus als je dat kunt voorkomen zou ik het vooral doen.

Melleke75

Melleke75

16-02-2014 om 11:35 Topicstarter

Tsja

Ik hoef geen toestemming te geven. Vanaf 16 jaar mogen ze hier zelf over beslissen, dat is bij de wet zo geregeld. Ook al zeg ik nee, als zij wel wil, heb ik pech. Maar zij wil niet en dat moet ze morgen zelf aangeven. Maar dochter kennende zal dat voor haar geen probleem zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.