Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Petra

Petra

01-07-2019 om 17:00

Gezocht : ouderwetse rekenmethode - cijferend rekenen

Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een ouderwetse rekenmethode waarmee je cijferend rekenen kunt leren, vanaf groep 3 t/m groep 8.

Het gaat echt om de ouderwetse rekenrijtjes, vermenigvuldigen onder elkaar, staartdelingen etc..

Weet iemand een naam van een methode en/of waar dit nog te koop is?

Ik hoor graag.

Groetjes Petra

Marie

Marie

02-07-2019 om 11:11

maatwerk

Onze dochter had op de basisschool ook moeite met rekenen (nog steeds) en kreeg toen les uit de methode Maatwerk. Daar moest ze ook cijferend rekenen.

Google maar eens op Maatwerk rekenen (heb ik ook gedaan) en dan vind je van alles.

http://www.kinderpleinen.nl/rekenen-werkbladen/

blijkbaar ook wel via gebruikte schoolboeken te bestellen.

Zeetakje

Zeetakje

02-07-2019 om 11:48

Reken Zeker

Onze dochter had ook moeite met de huidige manier van leren rekenen. In groep 5 trof ze een juf die aangaf dat de huidige methodes de kinderen eerst getalbegrip willen bijbrengen en daarna gaan laten rekenen.
Ze vertelde ook dat ze ieder jaar een paar kinderen in de klas had waarbij deze methodes voor problemen zorgden en ons kind was er daar eentje van. Deze kinderen moesten eerst leren rekenen, waarbij het getalbegrip dan vanzelf zou ontstaan.

Ze werd, samen met nog 3 kinderen vanaf toen iedere week 2 keer apart genomen, (door een hulpouder die dit al jaren deed) om op de ouderwetse manier te leren rekenen. Alles onder elkaar, inclusief de ouderwetse staartdelingen. Nooit meer problemen gehad. Kind was dolgelukkig, omdat ze dus toch (best goed) kon rekenen.

Reken Zeker is een methode die van rekenvaardigheid naar getalbegrip toewerkt, i.p.v. andersom. Daar heeft mijn dochter, toen school bewust met deze meer cijferende methode kwam, nog even mee gewerkt. Dat was niet echt lang, dus niet heel veel ervaring, maar in ieder geval geen pagina's vol met plaatjes, waartussen je op zoek moet naar de sommen.

Misschien kun je ook eens kijken op de site van "schoolboeken thuis". Volgens mij kan je daar alle rekenmethodes bestellen. Wel nieuw, dus marktplaats o.i.d. is ook een idee.

Wisse

Wisse

02-07-2019 om 14:49

Foutloos rekenen

www.foutloosrekenen.nl

goedrekenonderwijs.nl

Op www.goedrekenonderwijs.nl vind je goede instructievideo's bij alle "ouderwetse" berekeningen.

Op www.sommenfabriek.nl verkopen ze werkboeken die aansluiten op die instructievideo's. Als je even zoekt vindt je ook links naar allerlei extra oefenbladen. Als het je vooral gaat om de kale rijtjes heb je aan die extra oefenbladen; wat de boeken vooral toevoegen is het bruggetje van instructie naar kale sommen maken via een beperkt aantal rekenmodellen (functionele plaatjes zoals eierdozen en getallenlijn).

Qua schoolmethodes heb je Reken Zeker en Getal & Ruimte die uitgaan van "traditionele" principes. Reken Zeker is wat langer op de markt, Getal & Ruimte is erg nieuw (mogelijk zijn nog niet alle foutjes er uit gehaald). Beide zijn volledige methodes, dus het is niet "alleen maar" rijtjes, maar (uiteindelijk) toch ook die sommen toepassen in contexten, en van alles met meten, wegen, klokkijken etc.

Als je echt alleen maar wilt cijferen ben je beter af met Sommenfabriek.nl dan met een volledige schoolmethode.

Tihama

Tihama

03-07-2019 om 21:50

het Grote rekenboek

Toen mijn dochter moeite had met rekenen in groep 7, heb ik Het Grote Rekenboek aangeschaft.
Hier zie je een inkijkexemplaar: https://scalaleukerleren.nl/rekenen/het-grote-rekenboek/het-grote-rekenboek-overzicht-en-oefenboek/
Er hoorde ook een oefenboek bij.

De officiële schoolmethoden zijn meestal erg duur. Dit boek is redelijk geprijsd.

Fransien

Fransien

04-07-2019 om 08:46

Het grote rekenboek-oefenboek

Daar heb ik goede ervaringen mee, gewoon ouderwets cijferen en de hele basisschoolstof komt aan bod.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.