Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

29-08-2013 om 18:28

Gezocht: ouders die ervaring hebben met de (peuter- en) kleutertoets

[ Betaald bericht ]

Gezocht voor tv-programma Brandpunt:
Ouders die ervaring hebben met de (peuter- en) kleutertoets

Voor het tv-programma Brandpunt zijn wij op zoek naar ouders die ervaringen hebben met het afnemen van de peuter en/of kleutertoets bij hun kinderen. De reportage zal gaan over de vraag of we in Nederland niet doorgeschoten zijn met het testen van jonge kinderen. Heeft deze test mogelijk ook schadelijke gevolgen voor het kind?

Wilt u uw verhaal vertellen? U kunt ons hierover bereiken tot uiterlijk 11 september.
Mail: [email protected]
tel.: 035 - 671 38 74

Dalarna

Dalarna

29-08-2013 om 19:03

DE peuter/kleutertoetst? Is er maar één? Welke dan?

Vic

Vic

29-08-2013 om 22:14

In nederland

Grappige stelling: of we in Nederland niet teveel zijn doorgeschoten. Volgens mij zijn er andere landen waar veel strengere eisen gesteld worden aan kinderen, en is hier de gangbare opinie dat je kinderen kind moet laten zijn. Wat voor kleutertoets wordt er eigenlijk bedoeld, de reguliere cito's?

mirreke

mirreke

30-08-2013 om 17:31

Maar die toetsen

neem je toch helemaal niet zelf bij je kind af?

Beertje37

Beertje37

30-08-2013 om 20:03

Reactie?

Ook fijn dat Brandpunt niet reageert op overduidelijke en logische vragen...
Ben benieuwd naar de uitzending!

beertje

donderkopje

donderkopje

30-08-2013 om 21:41

Waar hebben we het over odette?

Over welke peuter of kleuter toets heb je het? De Cito die vanaf groep 1/2 kan (dus niet moet) worden afgenomen? Peuterttoets heb ik echt nog nooit van gehoord. Of bedoel je de voorschool? En hoezo te ver doorgeschoten? Dat impliceert een veronderstelling. Welke?

Kortom: heb je je research-huiswerk al gedaan voordat je hier kwam posten?

Tineke

Tineke

30-08-2013 om 22:38

Grappig

Uit de antwoorden blijkt dat de vraag haast beter aan leerkrachten gesteld kan worden. Zij moeten de toetsen afnemen, zij zitten vaak met de gevolgen van gemiddelde scores in hun klas. Serieus, in onderwijsland is het opbrengstgerichte onderwijs wel een veelbesproken issue.
En verder: wees iets zuiniger op onze betaalde berichten, zo afkammen is niet zo nodig.

Toets als kind net op school zit?

Dat is toch de peuter en kleutertoets? Daar heb ik persoonlijk niet direct ervaring mee, want ik was er niet bij toen de toets werd afgenomen bij mijn kind. Tja, wat vind ik ervan.... ik heb er niet echt een mening over.

Ik kan me wel voorstellen dat het voor een kleuterjuf vervelend is dat ze dingen die ze zo ook wel kan constateren aan de hand van een hele vragenlijst moet meten bij het kind, een hoop administratiegedoe enzo. Onze school heeft daar bijna een extra juf voor ingehuurd (RT-er, die doet voornamelijk cito's bij kinderen). En wat de uitslag bij onze zoon betrof, dat was niet verrassend. Het enige wat hij niet goed had was dat hij nog niet alle vormen bij de juiste naam kon noemen (moest "cirkel" zeggen ipv "rondje"), lekker belangrijk. Juf 'moest' er wel bij zeggen (van de toets) dat wij dus thuis nog even met de vormen moesten oefenen. Zolang zoon er niet op wordt aangesproken als hij later naar de universiteit wil doen ze maar

Brandpunt stelt vast ook zo'n vraag

...op een lerarenforum? Om zo feedback te krijgen van verschillende partijen?

Beetje flauw hoor, de reacties hier. Het toetsresultaat wordt toch door de kleuterjuf met de ouders besproken neem ik aan? (hier wel tenminste)

Evenzo

Evenzo

31-08-2013 om 08:41

Donderkopje

Kortom: heb je je research-huiswerk al gedaan voordat je hier kwam posten?

--> bij de Libelle en de Margriet

peuterjuf

peuterjuf

01-09-2013 om 18:45

Donderkopje ot

ja, er bestaat een toets voor kinderen tot 4 jaar. De piramide-toets van de CITO-groep.
Wij namen die 2 maal af, 1 keer als ze 3 waren, 1 keer als ze 3 jaar en 9 maanden waren.
Ik vind het een toets waaraan nog een hoop verbeterd kan worden; verduidelijkt vooral.

Peuterjuf

Peuterjuf, hangt die Piramidetoets van het Cito samen met de methode Piramide voor VVE?

Groeten,

Temet

peuterjuf

peuterjuf

04-09-2013 om 11:05

Temet

http://toetswijzer.kennisnet.nl/html/literatuur/art_dwvhjk_piramide.pdf

http://www.skpc.nl/vve-piramide.htm

Ja Ik moet zeggen dat het bij ons een trial was van het laatste jaar dat ik er werkte. Wij gaven niet automatisch uitslagen door aan de basisschool bv.Maar als ouders aangaven dat er een instantie bij ons kwam en of wij wilden meewerken, hadden we de gegevens wel bij de hand. Wij hielden ook de gesprekken met de ouders niet, al waren deze uiteraard altijd op de hoogte van testen en wilden ze niet dat peuter werd getoetst (een enkeling), dan gebeurde dat ook niet. Zelf heb ik het observatiegedeelte wel altijd bijgehouden, anderen deden dan niet of minder. De peuterspeelzaal waar ik werkte is inmiddels opgeheven dus ik kan een en ander niet meer precies voor je nagaan.
Ik vind het plaatboek erg onduidelijk en gedateerd en de vraagstelling kan een volwassene soms al 2 kanten mee op, laat staan dat een peuter snapt wat je bedoelt, of ze snappen de opzet van het aanwijzen niet en prikten in het rond met hun vingertjes Je mag de vraag 1 keer herhalen en dan moet je m fout invullen. Vaag, want soms weet je zeker dat peuter het antwoord weet.
De peuters echter wilden niets liever dan met de juf het plaatjesspelletje spelen.

Peuterjuf

Toen ik hier kwam wonen ging zoon op een school waar ze Piramide op de voorschool en in de groepen 1/2 gebruiken, en dochter op een kdv waar ze ook Piramide toepassen. Vandaar dat ik van die methode weet.

Dochter had inderdaad op een toets een fout gemaakt terwijl ik eigenlijk wel zeker weet dat ze dat bewuste begrip kende. Nou ja, dat was de enige fout en er werden ook verder geen consequenties aan verbonden dus dan maakt het niks uit. Als er allerlei plannen worden gemaakt, achterstanden worden geconstateerd of wat ook op basis van tests die slecht in elkaar steken dan is het natuurlijk geen grapje meer.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.