Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
JanvanG

JanvanG

05-12-2012 om 09:08

Gezocht mid. school den haag voor hb kind met dyslexie

Onze zoon zit in groep 7 is erg slim en heeft spellings dyslexie. Hij heeft dus geen leesprobleem alleen de spelling. Hij is een echte Beta kind met een enorm ruimtelijk inzicht. Het is een echte beelddenker, hij leert door er een foto van te maken zegt hij zelf. Ook de spelling leerdt hij zo. Wij hebben "ik leer anders' gedaan en dit past helemaal bij hem, hoe hij het beste leert. Bij dit dyslectisch zijn hoort ook het minder goed kunnen consentreren als het druk is en wat chaotisch van aard. Hij vergeet dingen zoals zijn huiswerk op te schrijven. Nu het volgende ik zoek een school voor hem waar hij niet te veel geplaagd wordt met teveel talen. Verder een school waar er mogelijkheden zijn bv huiswerk via de mail ontvangen zodat hij niet door zijn wat verstrooide aard zijn huiswerk niet maakt. Een school waar een beta kind goed op zijn plek zit omgeving Den Haag. Het liefst ook met kennis van Hoogbegaafdheid. Wie oh wie weet een goede school? Hij zit in groep 7 dus het is nog wat vroeg maar ik wil al rond gaan kijken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Silas

Silas

05-12-2012 om 09:28

Magister

Tegenwoordig hebben heel veel scholen magister, hier worden agenda's huiswerk behaalde punten op weergegeven.
Gewoon het dossier van je kind online met eigen inlogcode .
Ideaal voor ouders maar ook voor de leerlingen
Verdiep je hier eens in

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kalimero

Kalimero

05-12-2012 om 09:28

Net buiten dh

In Zoetermeer zit het Picasso, een middelbare school met een hb-afdeling. Heel goed bereikbaar met trein en randstadrail. Tis niet een extreem grote school wat erg fijn kan zijn. Over huiswerk en andere zaken weet ik (nog) niets.

Ilva

Ilva

05-12-2012 om 11:32

Hb-forum

Misschien kan je je vraag stellen op www.hb-kind-forum.nl. Ik ben sinds kort weer terug daar (middelbare school denkt toch echt dat oudste hb-er is) en voor hb vragen is het wel een hele prettige plek.

Maki

Maki

05-12-2012 om 13:07

Rijswijk

In Rijswijk zit het Rijswijks Lyceum, daar hebben ze een hoogbegaafdenafdeling. De klassen zijn extreem klein (10-15 kinderen), de school zelf ben ik niet kapot van maar je zou er eens kunnen gaan kijken. Dyslexie is geen probleem, kinderen met bijvoorbeeld ADHD of asperger worden niet zonder meer aangenomen. Ze bieden ook elk jaar gastlessen aan voor HB (en M kinderen van basissscholen in Den Haag en omgeving aan. Dat is een prettige manier om alvast aan het VO te snuffelen.

Mijn (zeer) HB alfa-beta kind zit op een Technasium en dat bevalt goed. De school geeft geen bijzondere aandacht aan hoogbegaafdheid, behalve dat er wel wat extra's zijn voor slimme kinderen en dat mijn kind de ruimte krijgt om bijzondere talenten te ontplooien. In vwo- en gymnasium-klassen is natuurlijk een substantieel deel van de leerlingen hoogbegaafd of zit daar in de buurt, dus voor slimme kinderen is dat al een veel prettigere omgeving dan gewoon in een gemengde klas op de basisschool.

Voor z'n agendabeheer heeft hij nog anderhalf jaar om te oefenen en ook in de eerste is er op elke school ruim aandacht voor het leren plannen. Daar zou ik me nu geen zorgen om maken.

P

P

05-12-2012 om 13:18

Tja

Dyslexie gaat vaak samen met concentratieproblemen en druk en chaotisch maar dat komt omdat het vaak samen gaat met ADHD of ADD of zoiets. Dyslexie zelf heeft niet echt iets te maken met concentratieproblemen en druk zijn.

Let daar wel op, als iets anders speelt kun je DAAR eventueel naar handelen!

bibi63

bibi63

05-12-2012 om 15:01

Dalton voorburg

Heeft een hoogbegaafdheidsprofiel. Verder veel aandacht voor dyslexie (kinderen in de brugklas worden hier ook op getest en krijgen extra lessen, indien nodig) Hebben een planagenda, die (in ieder geval in de brugklas) wekelijks gezamenlijk (in mentor-uur) wordt ingevuld en bekeken (staat alles erin, klopt de planning?) Voor afgeronden opdrachten, taken, maakwerk worden parafen gegeven. Indien niet af (geen paraaf), dan vrijdag na school alsnog. Zo is er in ieder geval wel overzicht, en wordt alles gedaan. Verder vind ik het een zeer fijne en sociale school. Wel groot. Ik zou eens op de site kijken.
Gr. Bibi

Fiorucci

Fiorucci

05-12-2012 om 18:20

Jan van g

Aanvulling op Kalimero: Picasso heeft naast een HB afdeling ook een dyslexie protocol! www.picassolyceum.nl

Janvang

Janvang

06-12-2012 om 10:34

Bedankt voor het meedenken

Kalimero en Fiorucci: Picasso in Zoetermeer is helaas te ver weg. Ik zie zoon op zijn 11de niet alleen met de trein gaan. Het lijkt me ook vermoeiend om elke dag met de trein te moeten gaan. Ja als het echt niet anders kan......

P: zoon is bij een kinderpsycholoog geweest en getest op het hebben van add/ adhd. Hij is niet druk, eerder rustig dus add past meer bij zijn gedrag. Conclusie van de psycholoog was dat zoon wel veel kenmerken heeft maar zolang hij zelf geen problemen op school heeft of onzeker wordt heeft ze me geadviseerd om het niet op school te vertellen. Hij is dus een twijfelgeval..... Het slechter concentreren kan wel degelijk met dyslexie te maken hebben. Er zijn onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat mensen met dyslexie ook meer moeite hebben om bv in een drukke ruimte onderscheid te maken tussen alle geluiden. Het gevolg is dan party doofheid. Doordat deze kinderen in beelden denken zijn ze sneller afgeleid. Ik vind het moeilijk in te schatten wanneer er sprake is van Add....

Silas: bedankt voor je tip over Magister. Dat is heel handig en zo kan ik hem helpen met plannen.

Maki: het Rijswijkse lyceum heb ik ook naar gekeken. Ik had alleen wel het gevoel dat de Leonardo klas een witte eiland is op een zwarte school. Dat lijkt me niet zo goed voor zijn zelfvertrouwen dan ben je wel heel erg anders dan de rest. Ik wil juist dat zoon zich niet zo anders voelt dan de rest.

Bibi63: de Dalton in Voorburg ziet er hoopvol uit. Zowel ervaring met Hoogbegaafdheid als met dyslexie. De afstand is ongeveer 6 km. Dat zou hij op de fiets kunnen doen. Het enige waar ik over twijfel is dat het wel een heel grote school is.

Wat betreft een technasium, dat klinkt ook wel heel goed voor zoon. Ik heb er een in Delft gevonden. Christelijk Lyceum Delft. Alleen zag ik dat deze school een onvoldoende heeft gescoord bij de Elsevier scholentest. Jammer want zoon wil heel graag zegt hij en het zou qua afstand wel kunnen, ook ongeveer 6 km.

Verder kwam ik op de Dalton in Den Haag. Iemand ervaring met deze school? Mocht iemand nog tips hebben ik hoor het graag. Ik heb ook positieve verhalen gehoord over Zorghvliet lyceum Den Haag. Verder het Aloysius College in Den Haag heeft een aparte Leonardo afdeling. De vraag blijft wel of een aparte Leonardo klas wel fijn is voor zoon. Nogmaals bedankt we gaan eerst maar eens kijken bij de Dalton in Voorburg. Aloysius en Zorghvliet zijn eigenlijk te ver weg. 8 km fietsen....

Janvan6

Janvan6

06-12-2012 om 10:41

Oja

Iva: bedankt voor tip over Hbkind forum. Ik ga er een kijkje nemen!

Fransien

Fransien

06-12-2012 om 13:43

Fietsen

8 km fietsen is een half uur redelijk doortrappen, dat kan een gemiddelde 11-jarige echt al wel, daar zou ik het niet zomaar op stuk laten lopen. Ik woonde als 11-jarige in een landelijk gebied en heb vanaf die leeftijd 17 km enkele reis naar school gehad, weer of geen weer want een busverbinding was er niet. Groot voordeel was dat ik echt niet meer hoefde sporten en lang profijt gehad heb van mijn conditie.
Ga gewoon kijken wat er bij je zoon past, waar hij zich prettig voelt, dat is echt veel meer waard dan 2 km extra enkele reis.

Fiorucci

Fiorucci

06-12-2012 om 14:31

Janvg

Meerdere klasgenoten van mijn zoon komen uit Den Haag, zij vinden het prima te doen, de afstand per trein of randstadrail. Lijkt me niks vermoeiender dan 8 km. fietsen overigens..)

bibi63

bibi63

06-12-2012 om 16:52

Janvang

Nog iets over het Dalton. Het Dalton in Den Haag volgt uiteraard ook de Daltonmethode, maar is toch wel anders dan die in Voorburg. Die in Voorburg schijnt toch wel een speciaal plekje te hebben onder de Daltons in NL. Verder is het inderdaad best een grote school (wbt aantal leerlingen), maar een zeer overzichtelijk gebouw. Iets waar mijn dochter direct op viel tijdens de infodagen. En zeer belangrijk: er hangt een ontzettend goede sfeer.
Ben benieuwd wat het gaat worden.
Gr. Bibi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.