Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Zomerkoning

Zomerkoning

14-06-2014 om 12:24

Gezeur over huiswerk

Hier zoon in brugklas TL. Hij haalt goede cijfers.
Hij doet alleen niks uit zichzelf. Wij plannen voor hem, overhoren hem en zitten er dagelijks achter aan. TL is het laagste niveau op zijn school Loslaten met het risico dat hij eraf moet vind ik zonde maar dat voortduwen is ook niet prettig. Is dit herkenbaar en wie heeft er tips? Ik zou zou graag willen dat hij het uit zichzelf en voor zichzelf doet ipv voor ons?

Juno

Juno

14-06-2014 om 13:07

Tip van de docent

Die ik ooit kreeg: omkopen. Puber zou een nieuwe smartphone krijgen als hij over zou gaan. Niet volgens mijn principes, maar het heeft wel gewerkt. En principes zijn om los te laten .

guera

guera

14-06-2014 om 16:58

lees puberbrein

Lees het boek puberbrein en het boek breinleren. Dan lees je e dat pubers die externe begeleiding echt nog nodig hebben. Wees blij dat ie goede cijfers haalt

Omkopen

Als je al voor de strategie "omkopen" kies, kies wel een doel dat te overzien is. In september iets voor de overgang beloven is veel te ver weg.

Tango

Tango

15-06-2014 om 21:22

Erg herkenbaar

Hier ook zo'n puber maar dan met het verschil dat ze dus geen goede cijfers haalt. Ze staat op afstromen maar doet alsof het haar niets interesseert. Doet alsof, want eigenlijk wil ze helemaal niet afstromen want ze moet dan naar een andere school en is haar school-ipad ook nog kwijt. Wij zijn dus momenteel ook flink met haar bezig met veel strijd tot gevolg want ze vindt nog steeds dat ze het allemaal zelf kan.
Zelfs omkopen helpt niet hier. Ik heb haar een uitje naar de Primark beloofd als ze over gaat, maar vooralsnog helpt het geen biet. Net zat ze met man aan wiskunde. Alleen maar zeuren, schreeuwen en zich veel dommer voor doen dan ze is: opeens niet meer weten wat 500 : 20 is. e.d. Man heeft gelukkig veel geduld maar schoot toch ook even uit zijn slof. Morgen mag ik weer aan de slag met Frans. We verdelen de taken momenteel maar een beetje zodat het vol te houden is. Gelukkig nog maar een paar weken....

Yura

Yura

16-06-2014 om 09:53

Niet loslaten

De meeste pubers kunnen het nou eenmaal nog niet uit zichzelf. Ik controleer mijn kind (4 vwo) nog steeds, zelf lukt het hem gewoon niet. Ik haal de playstation weg als er weer toetsweken aan komen (in de bovenbouw werken ze alleen met toetsweken) en als hij thuis komt moet hij na wat drinken en wat lekkers naar zijn kamer, nadat hij zijn telefoon heeft ingeleverd. Voor wiskunde B wordt hij begeleid door iemand uit 2 klassen hoger en de rest controleer ik zelf. Vorig jaar ging hij met de hakken over de sloot over en dit jaar is het weer tot het einde spannend. En Hij stribbelt niet eens tegen als ik hem zo kort houd, hij lijkt het wel prettig te vinden, hij geeft zelf aan te snel afgeleid te zijn. Hij wil echt heel graag zijn vwo halen en als er weer een stevig gesprek plaats vindt nav slechte cijfers en ik weer vraag of hij niet naar havo wil, dan staat het huilen hem nader dan het lachen, want hij wil gewoon naar de TU, alleen vergeet hij dat elke dag weer als hij die telefoon of die playstation ziet.
Ik vraag me ook wel eens af hoe lang ik dit moet volhouden, of ik dit op de TU nog steeds moet doen. Probleem is ook dat je tegenwoordig bijna geen 2e kans krijgt, doubleren is vaak gelijk afstromen en terug opstromen is erg lastig. Dus ik houd het desnoods tot het eindexamen vol, daarna ziet hij zelf maar.

Zomerkoning

Zomerkoning

16-06-2014 om 17:08

hoe lang volhouden

Het kort houden leidt hier tot veel ruzie, ook tussen mij en mijn man. Ik ben voor kort houden en controleren en hij wil het loslaten maar dat lukt mij niet

Yura

Yura

17-06-2014 om 13:27

Een lijn

Dat is lastig als je man en jij niet op 1 lijn zitten. Dat zitten man en ik gelukkig wel. Het korthouden en controleren komt zelfs bij hem vandaan. Het is net wat je eigen referentie-kader is. Ik was een brave leerling en huiswerk was gewoon iets dat moest, is nooit in mijn hoofd op gekomen om het niet te doen. Heb gewoon in 6 jaar mijn vwo gehaald. Maar mijn man was niet zo en zijn moeder heeft er 7 jaar lang bovenop gezeten, al vanaf de 6 klas van de lager school. Hij zou naar mavo/havo moeten maar daar was ze het niet mee eens, dus ze kreeg hem op een havo/vwo brugklas. Daarna zou hij naar havo moeten en wederom kreeg ze het met praten voor elkaar dat hij naar vwo ging. Ze heeft dagelijks zijn huiswerkt gecontroleerd. Uiteindelijk heeft hij in 7 jaar zijn vwo gehaald, gestudeerd en nog een postdoc gedaan. Hij zegt regelmatig dat zonder zijn moeder hij dit nooit voor elkaar had gekregen. Dat was voor mij een eye-opener, ik vond eigenlijk ook dat je het vanuit jezelf moet willen omdat dat bij mijzelf wel zo werkte. Maar zo werkt het dus niet voor iedereen. Je hoort zoveel volwassenen die achteraf spijt hebben dat ze er met de pet naar gegooid hebben, blijkbaar konden ze dat op die leeftijd niet beseffen. Dus waarom dat dan niet even van ze overnemen tot die hersenen dat wel kunnen bevatten?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.