Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Adrienne

Adrienne

30-10-2016 om 14:53

Gewone middelbare school of bilingual school (TTO)?

Voor een toekomstige collega die binnenkort naar Nederland zal emigreren ben ik bezig om scholen uit te zoeken waar haar kinderen mogelijk naartoe kunnen. Kinderen zijn 10 en 13 en kennelijk nogal slim (ouders ook beiden gepromoveerd dus dan is er meer kans dat dat ook wel klopt). Ze wonen al vele jaren in Engeland dus daarin zijn de kinderen vloeiend. Verder zijn ze Israëlisch/Joods.

Ze willen hier jaren gaan wonen, minimaal 5 jaar maar wellicht wordt het ook langer. Ze dacht daarom dat een internationale een minder goed idee is, ze wil ze echt laten integreren in Nederland.
Daarna hoorde ze over de TTO-scholen ('bilingual') en dat heeft nu haar voorkeur. Maar ik vraag me af of dat wel de bedoeling is en of dat sowieso wel slim is om vlug Nederlands te kunnen leren. Die TTO is juist bedoeld voor NL kinderen om heel goed in Engels te worden en dat zijn deze kinderen al.
Wat denken jullie daarover?
Ze staat ook open voor andere scholen maar in eerste instantie dus TTO.

Ik ben overigens op zoek in of nabij Utrecht.

Lente

Lente

30-10-2016 om 15:23

Geen TTO

Ik ben het eens met jou. Engels hoeven ze niet te leren, Nederlands wel.
Vanaf de bovenbouw krijgen ze op een TTO alles weer in het Nederlands, inclusief de eindexamens.
Je zou kunnen zoeken naar een middelbare school waar relatief veel expats zitten. Laatst was er een draadje over Den Haag waarin bepaalde scholen werden aangeraden. Er is een internationale school in Utrecht. Dan zijn er vast ook VO-scholen, basisscholen waar expats naar toe trekken. Die scholen zijn dan ook beter ingesteld op nieuwe leerlingen die nog geen Nederlands spreken.

En laat ze vooral vast beginnen met Nederlands leren, bijvoorbeeld met duolingo.
https://www.duolingo.com/course/nl-NL/en/Learn-Dutch-Online

Er is ook een Internationale schakelklas in Utrecht. Maar als ze vlot leren en ze al Engels spreken, is dat misschien niet nodig.

Joods

http://www.jbo.nl/pags_jbo/index.html

Je kunt ook informeren bij de Joodse school in Amsterdam. Dat is wat verder weg maar er zullen vast meer kinderen uit de regio komen. Utrecht is niet ver van Amsterdam.
Er is een basisschool en voortgezet onderwijs.
En er is ervaring met kinderen die uit het buitenland komen.
Omdat je zo expliciet noemt dat ze Joods en Israelisch zijn lijkt me dat ook een goede optie.

Amsterdam

Dichtbij en makkelijk met de trein vanuit Utrecht en een grote expat gemeenschap.
Er zijn meerdere internationale scholen: De Amsterdam International Community School (AICS), met Engelstalig onderwijs voor leerlingen van 4 tot 16 jaar en De Nieuwe Internationale School (DENISE) beide in zuid. Zie meer met uitleg in Engels op deze website http://www.iamsterdam.com/en/local/move/dutch-education-system/international-schools
Er zijn vier middelbare scholen met TTO: Berlage lyceum, St. Nicolaaslyceum (beiden in zuid), Scholengemeenschap Reigersbos in zuidoost en het Hervormd lyceum West. Daarnaast zijn er meerdere categorale vwo's met talencertificaten, bijv. Het Amsterdams lyceum, waar je vanaf klas 1 naast het gebruikelijke programma (atheneum of gymnasium) een versterkt talenorogramma kunt doen (keuze uit Engels, Spaans, Frans en Italiaans).
Er zijn ook twee Joodse middelbare scholen: Cheider, zeer conservatief (jongens en meisjes strikt gescheiden) en Maimonides, beiden in Buitenveldert.

Kijk op schoolwijzer Amsterdam, met diverse zoekfilters. Deze website kan ook in het Engels: https://schoolwijzer.amsterdam.nl/en/vo

Adrienne

Adrienne

30-10-2016 om 17:09

Utrecht of in de buurt of evt zuidelijker

Alvast bedankt voor de reacties!
Amsterdam is helaas geen goed plan. Het is nog niet zeker waar ze gaan wonen maar het wordt ofwel in of heel nabij Utrecht (Nieuwegein - bijv. Cals college, of Zeist / De Bilt, bijv.Christelijk Lyceum Zeist vanwege TTO). Ofwel het wordt iets zuidelijker, want haar man gaat in Brabant werken.
Maar het gaat in principe om haar baan en ik vermoed dat ze eerder in de buurt van Utrecht zullen willen wonen (kan ook nog bijvoorbeeld Houten zijn). Liefst niet ín Utrecht.

Dus dan wordt dagelijks naar Amsterdam toch wel bezwaarlijk. Ik heb haar er verder niet over gehoord dat ze hoopt op een Joodse school. Wel kan ik mij voorstellen dat als er op een school veel Islamitische kinderen zitten, dat dat eventueel wat last kan geven. Het gaat haar om een school waar er genoeg uitdaging is, waardoor ze uiteindelijk naar de universiteit kunnen (atheneum) en waar ze hopelijk verder geen vertraging op zullen lopen. Fijn als het op fietsafstand is.

De ouders gaan vermoedelijk beiden fulltime werken.

Bedankt ook Lente, de link naar die cursus ga ik ook zeker sturen! En het ziet er goed uit!

En in vervolg op Lentes idee (toch niet-TTO): wie van jullie kent scholen in de volgende plaatsen EN waarbij denken jullie dat er kans is op snel integreren en een hoog niveau (en eventueel meerdere 'expat'-kinderen):
* Nieuwegein (bijv Cals college Nieuwegein, Anna van Rijn College)
* Zeist
* Nieuwe Lyceum Bilthoven
* Houten
* scholen in Utrecht (atheneum, geen gymnasium, lijkt me wat veel van het goede ook nog 2 oude talen)
* Culemborg (Lek en Linge, Koningin Wilhelmina College)
* Den Bosch
* evt. nog Amersfoort (dus niet het v.Oldenbarnevelt en ook niet stevig gereformeerd natuurlijk)

Ik ben benieuwd en hoop dat ik haar goed kan helpen!

Lente

Lente

30-10-2016 om 17:24

Begaafdheidsprofielscholen

Hier zou je ook kunnen kijken:
http://www.begaafdheidsprofielscholen.nl/locator/

en hier:
https://www.scholenopdekaart.nl/

Misschien kun je zo scholen vinden waar je gerichte vragen kunt stellen.

Culemborg

https://www.lekenlinge.nl/webkrant/voorpagina
Ik heb familie op Lek en Linge en dat gaat prima, goede schoolomgeving. Alleen geen idee hoe ruimdenkend en internationaal die school is. Er zitten ook wat allochtone kinderen op, maar verder heb ik de indruk dat het toch een weerspiegeling is van de tamelijk plattelandsomgeving met wat minder ervaring met diversiteit.
School met facultatief verre (dure) reizen en een royaal aanbod, ook TTO.

Culemborg

In Culemborg woont een relatief grote gemeenschap allochtonen van Marokkaanse en van Molukse komaf, die het van tijd tot tijd flink met elkaar aan de stok hebben.

Toch triest dat Joodse kinderen beter niet op een school met veel Islamitische leerlingen kunnen zitten. Ook een triest bericht in Amsterdam afgelopen week is dat de vrijwillige ouderbijdrage van €1.900 bij de Joodse school vooral het gevolg is van de helaas broodnodige veiligheidsmaatregelen.

Culemborg is berucht


https://www.youtube.com/watch?v=C4ZF4J19NQo

Ook vanwege een jeugdzorgzaak waar de moeder geen Russisch met haar kinderen zou mogen spreken thuis. Omgangsprobleem met een alcoholische vader die de kinderen sloeg. Nergens moet je natuurlijk bij jeugdzorg zijn maar hier al helemaal niet.

Maar goed, je hoeft niet in Culemborg te wonen, er zijn heel veel mooie dorpen en steden omheen waar de kinderen ook vandaan komen.

Oh, jeugdzorg komt tegenwoordig natuurlijk ook op school helaas.

MK

MK

30-10-2016 om 22:22

TTO

TTO wordt in onze regio nadrukkelijk afgeraden voor expat kinderen. Dat gaat om de Haagse regio, dus wij hebben er nogal wat. Je moet dat niet zien als een vervanging of tegenhanger voor internationaal onderwijs.

Bea

Bea

31-10-2016 om 02:35

Internationale School Utrecht

In Utrecht is een Internationale School, dat is basisonderwijs en middelbaar onderwijs ineen. De Internationale Scholen schijnen erg goed onderwijs te geven, ze hebben ook meer geld omdat de ouders flink moeten betalen. Kleine klassen, individuele begeleiding,veel begeleiding, kinderen hoeven thuis geen huiswerk te maken maar doen alles op school, creatieve benadering, etc.

Een voordeel kan ook zijn dat het allemaal kinderen zijn die af en toe van land wisselen en ze elkaar herkennen en kunnen steunen in het proces van telkens afscheid nemen en op een nieuwe plek moeten aarden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.