Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
artje

artje

11-11-2014 om 14:26

gevolgen van de vas cito toetsen?

Ik heb een vraag waar ik niks over kan vinden op het internet. Wat zijn de gevolgen van de VAS Cito toetsen in de brugklas eigenlijk? Mijn kind zit in de brugklas havo/VWO maar heeft deze toetsen zeer slecht gemaakt. Haar cijfers zijn echter zeer goed. Het eerste rapport is binnen en het laagste cijfer is een 8. Van een andere ouder hoorde ik dat het niveau opnieuw bepaald wordt aan de hand van deze cito toetsen. De schrik slaat hier natuurlijk toe bij mijn dochter want die wil graag naar 2 VWO. Hiervoor moeten alle cijfers op minimaal een 7,5 zijn. Dat haalt ze dus wel. Mag ze hierdoor niet naar 2 VWO terwijl de cijfers wel op VWO zijn?

Helaas is de mentor ziek waardoor we het even niet kunnen vragen. Hopelijk weet iemand het antwoord op deze vraag.

Odile

Odile

11-11-2014 om 15:00

dat zou wat zijn!

Nee hoor, dochter heeft haar NIO in de brugklas slecht gemaakt. Ze kon met 108 punten (8,3 gemiddeld) gewoon naar het VWO.

Ja, dat kan

De Cito Vas toetsen, gaan over taal en rekenniveau tov de referentieniveaus
zie http://www.cito.nl/onderwijs/voortgezet%20onderwijs/cito_volgsysteem_vo

In het examenjaar 2015-2016 zijn de referentieniveaus onderdeel van de examens. Wie het niveau niet haalt, krijgt geen diploma. Zie http://www.cito.nl/onderwijs/voortgezet%20onderwijs/rekentoets_vo

Cito biedt in voorbereiding hierop de scholen via de Cito vas toetsen, inzicht in hoe hun leerlingen ervoor staan. In feite zouden leerlingen die falen extra bijles moeten krijgen.
Maar het is volgens mij niet verboden om leerlingen aan de hand van de vas toetsen alsnog te verwijzen naar een ander niveau.

Als school dat voornemen heeft, dan moet dat wel in de schoolgids staan trouwens.

Ben toch wel benieuwd hoe dat nou kan

Je bent volgens Cito slecht in Nederlands leesvaardigheid, Nederlands woordenschat, taalverzorging, Engels leesvaardigheid
Engels woordenschat en rekenen/wiskunde, maar haalt wel erg goede cijfers op je rapport. Stellen de schooltoetsen dan niets voor of zit de Cito dan zo onredelijk in elkaar?

artje

artje

11-11-2014 om 20:50

nagevraagd

Moedermop ik heb het nagevraagd bij mijn dochter. Volgens haar worden er in de Cito allerlei vragen gesteld waar je niet voor hebt mogen leren. Bij de vakken op school krijg je precies te horen wat je moet leren en daar gaat de toets gewoon over. Dochter is een harde werker die altijd haar huiswerk maakt. Ze haalt op alles minimaal een 8 tot nu toe. Op die Cito toetsen gaat ze altijd de mist in. Dat was al zo op de basisschool. De NIO liet echter een VWO score zien terwijl het LVS vooral op C niveau was. De school adviseerde toen een havo/vwo brugklas.

Ulla

Ulla

12-11-2014 om 09:34

Niveau te hoog

Niet alle toetsen sluiten Goed aan bij het niveau. Wij mochten als docenten ook feedback geven daarover.

Geen compensatie

Moedermop, op school kun je onderdelen waar je zwak in bent compenseren. Een onvoldoende voor spelling met een voldoende voor een spreekbeurt bijvoorbeeld.
Zelfs als je altijd 8-en haalt kan dat toch betekenen dat je in een voor de referentieniveaus relevante vaardigheid niet goed genoeg bent. Spelling en of ontleden bijvoorbeeld. Binnen de toets zijn het misschien maar een paar vragen die erover gaan. De andere vragen compenseren.

Bij de referentieniveau's kan dat niet. Je moet voor elk onderdeel uit de toets een voldoende halen om het niveau te halen. Dus én spellen, en spreken, en schrijven, en.. etc. alles op niveau.

Te vlak

Ulla, ik vind het niveau op zich niet te hoog. Waar het volgens mij mis gaat is bij de gelijkmatigheid die verlangd wordt. Ik denk eigenlijk dat er uiteindelijk bijna niemand is die op alle onderdelen en dan ook nog met taal en rekenen, hetzelfde niveau haalt.

Its had eerder al onderzoek gedaan naar de consequenties van de taal en rekentoetsen. Daar kwam uit dat het merendeels van de basisschoolleerlingen het gewenste eindniveau taal en rekenen haalt.
Maar daarbij is niet gemeten of dat dezelfde leerlingen zijn.

Een deel haalt het ook niet en een deel daarvan ging toch naar havo of vwo. Het kan niet waar zijn dat dat om leerlingen gaat die op beide gebieden, én taal én rekenen, het niveau niet halen.

Barvaux

Barvaux

12-11-2014 om 10:38

miriam

Als ze willen weten of een kind op stoom is voor de rekentoets GEVEN ze het een rekentoets, dat doen ze niet via de VAS. Na een slecht resultaat bij de rekentoets geven ze het extra rekenwerk en toetsen ze later opnieuw.

Wel oefenen

"Volgens haar worden er in de Cito allerlei vragen gesteld waar je niet voor hebt mogen leren. "
Als de leerkracht haar dat heeft verteld, dan is dat een schande.
Het is mogelijk dat de leerkracht niks heeft verteld, maar wel dat het om cito-toetsen gaat. Misschien zelfs nog met een soort van toelichting "dat kennen jullie wel, zoals op de basisschool"
In dat geval heeft je dochter mogelijk zelf geïnterpreteerd dat ze niet heeft mogen oefenen. Veel basisschoolleerkrachten zeggen dat over Cito-toetsen.

Voor de referentieniveaus moet je wel oefenen. Dat is juist de kern. Er is bovendien oefenmateriaal zat.

Zie bijvoorbeeld http://www.taalenrekenen.nl/aandeslag/testuwkennis/onlinetraining/

Begrijp ik niet

Barvaux, zie de links naar wat Cito er zelf over zegt.
Wat daar staat begrijp ik. Wat jij schrijft begrip ik niet.

Barvaux

Barvaux

12-11-2014 om 11:09

tja

Precies wat ik zeg. VAS wordt gebruikt om een globaal oordeel te krijgen of een kind wel op de goede plaats zit in de brugklas en wordt vervolgens alleen gebruikt als kind richting gevarenzone gaat.

Volgens deze link: http://www.cito.nl/onderwijs/voortgezet%20onderwijs/cito_volgsysteem_vo gaat het helemaal niet over referentieniveau's, zou ook gek zijn gezien het aantal keren van meten en omdat het over drie niveau's gaat waarbij het laagste niveau geen ander referentieniveau kent dan de middelste.

Als je wil weten of een kind op stoom is voor de referentieniveau's rekenen dan GEEF je het kind zo'n toets en vervolgens geef je het extra les (op school of via huiswerk) om bij te komen.

Ouderfolder

Hm, Barvaux, ik heb geen zin in welles nietes.
Op de pagina waarvan je een link geeft, is rechts ook een ouderfolder te vinden. Daar staat het verder uitgelegd.
Bijvoorbeeld: Wat wordt getoetst?
In de toetsen zijn de volgende vaardigheden opgenomen: • Nederlands leesvaardigheid
• Nederlands woordenschat
• taalverzorging
• Engels leesvaardigheid • Engels woordenschat • rekenen/wiskunde

Het zou natuurlijk kunnen dat dat allemaal niks met referentieniveaus te maken heeft.

"VAS wordt gebruikt om een globaal oordeel te krijgen of een kind wel op de goede plaats zit in de brugklas"
Daar lees ik in dat je zegt dat VAS toetsen inderdaad alsnog weer een selectietest zijn met het expliciete doel kinderen alsnog naar een ander niveau te verwijzen. Misschien is dat jou zo uitgelegd. Ik denk dat het niet verboden is de toetsen zo te gebruiken.

vlinder72

vlinder72

12-11-2014 om 11:38

Mirjam

Zo staat bij ons in de bevorderingsnormen. Is je kind een bespreekgeval dan kijken ze naar de Cito Vas.

Ik heb daarop de school gemaild want dit stond er voorheen niet en had ik dat geweten dan had ik deze school niet kozen en mijn zoon niet naar de mavo/havo klas laten gaan. Mijn zoon is heel slecht in cito's. Hij scoort altijd heel extreem. Hij scoorde op zijn cito Vas op begrijpend lezen en wiskunde een VWO niveau maar op sommige andere onderdelen Mavo basis. Ik wil niet dat ze hem op basis vande VAS beoordelen. Ik heb uiteindelijk zwart op wit gekregen dat ze dat niet zullen doen als hij een bespreekgeval wordt.

Barvaux

Barvaux

12-11-2014 om 11:42

maar

Wat is nu jouw punt? JIJ had het over referentieniveau's in #3, niet ik. Waar staat dat? Hoe kun je in sept/okt de referentieniveau's van een brugklasser meten? Die hoeft op dat moment maar 1F te zijn. Waarom zijn er dan drie niveau's?

Barvaux

Barvaux

12-11-2014 om 11:44

inderdaad vlinder

Zo werkt dat, het heeft niets met referentieniveau's te maken. Kan ook helemaal niet.

Mijn zoon scoorde ook voor rekenen/wiskunde (dat er wiskunde bij zit maakt al duidelijk dat het niet over het referentieniveau rekenen gaat) VWO niveau, voor taal havo/vwo en voor engels onder mavo niveau maar dat was allemaal geen probleem als hij maar op school goede cijfers haalde.

Barvaux

Barvaux

12-11-2014 om 11:58

overigens

Overigens geloof ik niet dat een school wil dat ALLE cijfers minimaal een 7,5 zijn voor VWO2. Lijkt me een schier onmogelijke zaak, telt gym daar ook bij? Is het met 1 7,4 dan afgelopen? Meestal eisen ze een gemiddelde 7,5 met bepaalde vakken er boven.

vlinder72

vlinder72

12-11-2014 om 12:01

Een 8

Hier eisen ze een 8 gemiddeld voor ne, en en wi en een 8 gemiddeld voor de rest. Alleen dan ga je rechtstreeks naar het VWO of de Havo.

Tussen een 7,5 en een 8 ben je een bespreekgeval. Zoon wordt hoe dan ook een bespreekgeval. Een 8 gemiddeld redt hij nooit want door zijn dyslexie scoort hij laag op sommige onderdelen.

Angela67

Angela67

12-11-2014 om 12:08

referentieniveaus hier wel degelijk

als ik kijk in Magister bij de uitslagen van die cito-brugklastoetsen (hier vorig jaar aan de orde), dan staat daar doodleuk een kolommetje bij waarin staat of het resultaat tot onder/boven 2F leidt . . . En bij Engelse leesvaardigheid staat een waarde in de kolom EKR.
gr Angela

Barvaux

Barvaux

12-11-2014 om 12:09

vlinder

Ok het kan maar ik vraag me dan af hoe er les wordt gegeven. Op de school van mijn zoon werd er les gegeven op VWO niveau en de cijfers op HAVO niveau. Als je les krijgt op havoniveau en punten op havoniveau is het makkelijker om voor alles 7,5 of hoger te halen dan bij les op VWO niveau en punten op havoniveau. Ik zou overigens nooit kiezen voor die eerste school want dan heb je geen les gehad op VWO niveau.

Ik vind niet dat je kinderen een kans geeft met dat soort cijfers. Geef dan les op VWO niveau en cijfers op VWO niveau. Een uitschietertje is zo gemaakt.

Barvaux

Barvaux

12-11-2014 om 12:11

oh wacht

Nou las ik weer over de 8 gemiddeld heen. Precies, dat bedoel ik. Hoe kun je nu voor ELK vak hoger dan 7,5 eisen? Dan is een 8 gemiddeld makkelijker haalbaar dan voor alles een 7,5 (afgerond ook een 8).

Geen punt maar een antwoord

Barvaux, ik wil geen punt scoren, zeker niet tov jou. Het is geen wedstrijd. Ik poog een antwoord op een vraag te geven, dat is alles.

De vraag:"Wat zijn de gevolgen van de VAS Cito toetsen in de brugklas eigenlijk? "

Dat is per school verschillend. De toetsen zijn niet verplicht, scholen die ze wel gebruiken zijn niet verplicht er op dezelfde manier mee om te gaan.

vervolgvraag:"Mijn kind .. heeft deze toetsen zeer slecht gemaakt. Haar cijfers zijn echter zeer goed... Van een andere ouder hoorde ik dat het niveau opnieuw bepaald wordt aan de hand van deze cito toetsen."
Ja, dat kan/mag. Ook als je allemaal 8 en staat.

vraag van Moedermop:"Stellen de schooltoetsen dan niets voor of zit de Cito dan zo onredelijk in elkaar?"
De Cito toetsen concentreren zich op delen van het geheel en nemen die onder de loep.

Het citaat dat ik uit de ouderfolder gepast heb laat zien welke delen dat dan zijn.
• Nederlands leesvaardigheid
• Nederlands woordenschat
• taalverzorging
• Engels leesvaardigheid • Engels woordenschat • rekenen/wiskunde

Jij mag daar best uit afleiden dat dat niks met referentieniveaus te maken heeft.
Cito zelf denkt daar anders over, zie diezelfde folder.

Toets 0 t/m 3: een samenhangende serie toetsen voor klas 1, 2 en 3
Wat kan de school met Toets 0 t/m 3?
• het niveau bepalen van hun leerlingen op kernvaardigheden
• de prestaties van hun leerlingen volgen
• de resultaten vergelijken met de referentieniveaus voor taal en rekenen • de kwaliteit van hun onderwijs in kaart brengen

Dit alles niet om een punt te maken, noch om je te kwetsen of discrimineren of wat mijn worden of citaten ook maar mogen ontlokken bij wie ook, maar om antwoord te geven op de vraag.

Barvaux

Barvaux

12-11-2014 om 12:47

Op die manier...

Er kunnen wel vier toetsen gegeven worden in de eerste drie jaar en je hoeft pas met het eindexamen 3F te halen. Verder is er echt geen school die een kind met deze cijfers niet naar VWO laat gaan omdat je voor rekenen hetzelfde niveau moet halen op HAVO. Verder is er geen toets op Engels maar mag je gewoon voor E, NL en Wk maar 1 vijf halen. Het is niet te verwachten dat iemand met hoge cijfers daar op afstroomt want dan kun je het VWO wel sluiten.

Hoe weet je dat?

Barvaux:"Verder is er echt geen school die een kind met deze cijfers niet naar VWO laat gaan omdat je voor rekenen hetzelfde niveau moet halen op HAVO. "

We staan toch nog relatief aan het begin van dit gedoe. Ik denk dat je je nog zult verbazen over wat scholen allemaal wel en niet...
Ik zou het niet durven beloven.

Barvaux:"Het is niet te verwachten dat iemand met hoge cijfers daar op afstroomt want dan kun je het VWO wel sluiten."

Ook dat zou ik niet zo stellig beloven. Het is goed mogelijk dat er enkele (elite) scholen zijn die wel zo selecteren in de vaste overtuiging dat zij hun school met die selectie wel overeind houden.
Ook als dat soort selectie maar tijdelijk is (een of twee jaar, daarna volgt het inzicht dat er te weinig leerlingen overblijven), kunnen leerlingen er nu wel last van krijgen.

Barvaux

Barvaux

12-11-2014 om 15:33

toch

Dit soort toetsen zijn er niet voor het eerst hoor, scholen doen dat al jaren. Mijn oudste had ze dus ook al.

Overgangsnormen in de schoolgids

Dat zou best kunnen, maar dat jouw school al jaren taal en rekenen toetst, betekent niets voor het antwoord op de vraag van TS en al helemaal niet voor meelezers.

Ja, het is mogelijk dat de toetsen gebruikt worden om opnieuw een advies uit te brengen/leerlingen naar ander onderwijs te verwijzen. Ja, dat kan ook als je verder allemaal achten hebt.

Wie meer wil weten moet in de eigen schoolgids kijken. Daar moeten de overgangsnormen van de school in staan. Wat daar in staat is geldend.
Kijk, lees, informeer je. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.

Linda K

Linda K

12-11-2014 om 18:08

Hier

Hier op de school van jongste worden de VAS-toetsen gebruikt om te bepalen wie steunlessen gaan krijgen voor taal en rekenen. Die lessen zijn optioneel voor iedereen, maar verplicht voor degenen waarbij de nulmeting van de VAS-toets laag uitvalt. In de havo/VWO brugklas was dat vmbo-t of lager.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.