Yara
07-06-2018 om 13:37
Geven jullie (oorspronkelijke) test,- en rapportages aan school?
Ik wil een korte samenvatting en handelingsadviezen aan deze middelbare school geven. Zij willen test,- en medische rapportages hebben.
M Lavell
07-06-2018 om 13:52
Advocaat? Onderwijsconsulent?
Ah, bent in een strijd verwikkeld met de school.
Dit gaat niet de goede kant op zo.
School heeft niks te doen met medische gegevens.
Het is een school, geen ziekenhuis.
Er is geen onderwijs meer waarbij de financiering afhankelijk is van medische gegevens. De gegevens zijn dus niet relevant voor de school. De school mag ze zelfs niet hebben.
Zeker met de nieuwe privacywet is het hebben van dit soort gegevens voor een school extra riskant.
Maar ik denk dat je iemand nodig hebt om dat aan de school uit te leggen. Een advocaat, of een onderwijsconsulent.
Yara
07-06-2018 om 13:58
@lavell
Ik vind het vreselijk dat het zo ver is gekomen. Ben ik nou als ouder te kritisch met het geven van gegevens?
Yara
07-06-2018 om 14:03
Rechten energie plichten
Hoe zit het juridisch gezien met zorgplicht vanuit school?
M Lavell
07-06-2018 om 15:07
Is dat een nieuwe vraag?
De zorgplichten van school gaan over onderwijs.
Niet over medische zorg.
De school moet ervoor zorgen dat er passend onderwijs voor de leerling is. Op de school of op een andere school.
Je berichten zijn nogal staccato dus ik kan er weinig uit opmaken.
Flanagan
07-06-2018 om 15:32
Schoolversie
Het is alweer een tijd geleden maar de psycholoog gaf ons twee rapporten; één voor ons en een schoolverzuim waarin sommige zaken eruit gehaald waren omdat die er niet toe deden.
Ondertussen is de privacy nog belangrijker geworden want het gaat er niet om wat een kind al dan niet voor diagnose heeft maar welke aanpassingen nodig zijn. De psycholoog geeft in de schoolversie aan welke aanpassingen.
Vraag aan de psycholoog om een schoolversie.
Fransien
07-06-2018 om 15:58
Niet te kritisch
Je bent niet te kritisch, het enige wat school nodig heeft is een verslag van welke aanpassingen er voor je zoon nodig zijn.
Dat scholen graag op de stoel van de dokter/psycholoog gaan zitten is iets anders, maar dat kunnen en mogen ze niet.
Ik heb het eerder meegemaakt, vraag vanuit school was 'wat zijn de oorzaken waardoor het rekenen bij dit meisje achterblijft bij de verwachtingen'.
De orthopedagoog heeft als onderdeel daarvan een iq-test afgenomen en daarbij opgemerkt dat het kind vrij veel vragen niet goed kon beantwoorden omdat het taalbegrip achterliep bij haar leeftijd. Het iq was niet zo bar hoog uitgevallen en moeder wilde ook niet dat dat iq, wat hoogst waarschijnlijk een te lage inschatting van de intelligentie was, doorgegeven zou worden. Alleen de aanbevelingen van de orthopedagoog op basis van de vraag.
De orthopedagoog was ietwat overdonderd maar snapte moeder wel en vond de argumenten redelijk.
School was not amused en sprak van vertrouwensbreuk, ze wilden die getallen gewoon hebben. Moeder en orthopedagoog hebben voet bij stuk gehouden, de vraag werd beantwoord, de rest was niet relevant.
Op basis van het iq wisten orthopedagoog en moeder dat het kind hooguit naar vmbo-bb zou gaan en dat dat een onderschatting was.
Het meisje heeft advies vmbo kb/tl gekregen, is geplaatst in vmbo-tl, al halverwege het eerste jaar opgestroomd naar havo. Ze zit nu in 3 havo, heeft geen reken- en wiskundeknobbel maar doet het goed en gaat zonder vertraging naar havo 4.
wil40
07-06-2018 om 16:06
Schoolversie opvragen.
Aan de tester een schoolversie vragen met alleen zaken die relevant zijn voor de ontwikkeling op school.
Je gaat het dossier in met de aantekening:"ontkennende ouder", maar voor nu is dat prima.
Maria
07-06-2018 om 17:36
zwart en wit
...en alle kleuren die ertussen liggen...
Nee, jullie zijn niet verplicht de gegevens aan te leveren, dat is boven al beschreven. Zelfs niet als het onderzoek geïnitieerd is vanuit school en door hen bekostigd wordt.
Gegevens mogen pas gedeeld worden na toestemming van ouders en ouders bepalen welke gegevens er gedeeld worden.
Zorgplicht betekent dat school (in overleg met ouders) een passende plek moet vinden voor je kind. Als dat niet binnen de basisondersteuning te realiseren is en er extra ondersteuning nodig is, dan zoekt school in overleg met ouders een passende plek.
Op de eigen school als de school de benodigde ondersteuning kan bieden (en informatie daarover vind je in het schoolondersteuningsprofiel; dat verschilt per school) of, als dat niet te realiseren is op de eigen school, een school waar dat wel kan.
En komt het tot een botsing, dan komt het tot een halt, in praktijk.
School kan ouders niet dwingen om de onderzoeksgegevens te geven, ouders kunnen school niet dwingen om de extra ondersteuning te bieden, heel zwart wit gesteld.
Normale weg; in gesprek gaan. Wellicht moet je dat eens hardop uitspreken op school; dat je het vreselijk vindt dat het zo ver gekomen is. Ik vind het altijd schrijnend, dit soort machtsstrijd.
Flanagan
07-06-2018 om 20:16
In de praktijk
zullen ouders dan op zoek moeten gaan naar een school waar ze wel vertrouwen in hebben. Alleen zijn die niet ruim gezaaid.
Vandaar in een eerder draadje reeds de vraag of de zoon daar zo slecht af is. Is de school in praktijk daadwerkelijk zo nadelig voor hun kind?
Wat doet de school als een leerling onder zijn kunnen werkt? Dat zijn vragen waar de zorgcoördinator antwoord op kan geven om zo de onrust bij Yara weg te halen.
Yara
10-06-2018 om 12:58
Naar aanleiding van deze reacties.
Ik heb het uitzocht. De mentor bepaalt uiteindelijk naar welk niveau of andere school het kind gaat. Vandaar dat er gevraagd wordt naar rapportage en testgegevens. De vraag blijft, waar de juridisch de grens ligt voor ouders en kinderen ook in het kader van de nieuwe wet AVG. Als bv de school geen schoolversie accepteerd, kan dat wel gevolgen hebben..Hoe zit het met het instemmingsrecht voor ouders?
Aagje Helderder
10-06-2018 om 14:11
Maar kan het dat de school
geen ‘schoolversie’ accepteert? Ja, in de praktijk kan alles, maar is daar een juridische basis voor?
Wij hebben het een aantal jaar geleden ook zo gedaan, alleen aan school overlegd wat ons in het kader van de aanpassingen van belang leek.
In ons geval: alleen de diagnose dyslexie en de aanpassingen die in het kader daarvan door de onderzoeker geadviseerd werden. We lieten de WISC waaruit een hoog iq naar voren was gekomen, maar wel met een gigantische, onverwachte en niet herkende, verbaal-/performaalkloof, achterwege. Wij hadden de ervaring met een van onze oudere kinderen dat de ib-er niet sterk was in het interpreteren van dat soort onderzoeken en onterechte conclusies verbond aan een kloof die er volgens de tester niet en volgens haar wel was. Onderzoeker had aangegeven dat iq in z’n geheel niet tot problemen zou moeten leiden mbt het lezen, dus het onderdeel waar de aanpassingen op school mee te maken hadden.
Ib-er die voor de testuitslag nog terecht zei dat wij de eigenaren waren van de uitslagen en goed moesten kijken wat we wel en niet met school zouden delen, was uiteindelijk totally not amused over het feit dat we niet alles wilden delen en reageerde niet alleen gekwetst maar ook best wel onheus (goh, dat moet wel een heel bijzondere uitslag zijn dat jullie die niet willen delen). Wij hebben vastgehouden aan de zin: de uitslag van die test is niet van invloed op het lezen en voor school is allen van belang wat de handelingsadviezen zijn en die hebben jullie in z’n geheel gekregen.
Maar dan blijft de vraag: kunnen scholen dat weigeren?
Ik vind het trouwens ook gek dat een mentor in zijn/haar eentje beslist over over het niveau en de concrete school. Heeft iedere mentor en deze in het bijzonder daar dan de expertise voor?
Aagje
M Lavell
10-06-2018 om 14:35
Welke gegevens en waarom?
Yara, er is echt te weinig informatie om je vraag werkelijk te beantwoorden.
In zijn algemeenheid (de leerling heeft geen ondersteuning nodig) gaat het als volgt:
- De school heeft overgangsvormen. Als de leerling daar niet aan voldoet, dan blijft de leerlingen zitten, of wordt de leerling naar een andere school verwezen.
Hoe en wat precies, dat moet in de schoolgids staan.
- Als er doorverwezen wordt naar een andere school, dan is dat een taak van de school en de ouders samen. Het kan in overleg. Maar de verantwoordelijkheid van het resultaat, een school vinden, ligt bij de school.
Tenzij de ouders aantoonbaar niet meewerken natuurlijk.
Als de leerling wel ondersteuning nodig heeft dan is de school verplicht een ontwikkelingsperspectief op te stellen en een beschrijving van de noodzakelijke ondersteuning. Dat is alleen maar onderwijsondersteuning.
Als de school zelf die ondersteuning niet kan bieden, gaat de school op zoek naar een school die dat wel kan (alle scholen hebben een ondersteuningsprofiel).
Medische testuitslagen spelen geen enkele rol in deze verwijzing.
Helemaal los hiervan zijn er natuurlijk leerlingen met medische noden. Langdurig zieke kinderen in alle variaties: astma, epilepsie, nierfalen, etc. Dergelijke leerlingen kunnen ook op een reguliere school terecht. De school moet wel in de uitvoering rekening kunnen houden met de problematiek. Daarvoor heeft de school geen informatie nodig over details (volledige uitslag), maar wel over de grote lijnen. Bijvoorbeeld een leerling die gedialyseerd wordt: Is 2 x per week afwezig voor behandeling.
Niet alles is heel letterlijk beschreven. Gegevens betreffende gezondheid (medische gegevens) mag de school in principe niet hebben, tenzij de school zonder het werk niet uit kan voeren. Maar ja, welk werk? Dat het voor het aanpassen van onderwijs aan slechtziende kinderen prettig is om te weten dat het om een progressieve slechtziendheid gaat, is evident. Er zal vaker geëvalueerd moeten worden of de aanpassingen voldoende zijn.
Ik weet niet over welke gegevens jij het precies hebt en ik weet ook niet waarom de school ze nodig heeft
Yara
16-06-2018 om 10:10
rapportage en medische gegevens.
Er is toch mondeling informatie doorgegeven en iemand blijkt mijn zoon geobserveerd te hebben zonder ik het wist.
M Lavell
16-06-2018 om 10:44
Dat mag
Yara, je bent alleen maar boos en beledigd. Ik krijg van je korte berichten niet de indruk dat je inzicht wilt gaan krijgen. Je bent alleen maar in de verdediging.
Dat helpt niet echt.
Op school mag de school leerlingen laten observeren zonder toestemming van de ouders.
Die observaties gaan over het leerproces.
Het zijn geen medische onderzoeken.
Over de doorgegeven informatie: Door wie is welke informatie mondeling doorgegeven?
Yara
16-06-2018 om 10:57
rapportage en medische gegevens.
Er is toch mondeling informatie doorgegeven en iemand blijkt mijn zoon geobserveerd te hebben zonder ik het wist.
Hilde
16-06-2018 om 11:08
Dossier
Met de basisschool van mijn dochter heb ik een erg vervelende ervaring gehad met gegevens van een wisc-onderzoek en een dyslexieverklaring die niet goed terecht zijn gekomen. Daarna, in de brugklas, is er een onderzoek gedaan naar rekenen en add. Daar is een flink rapport over en dat heb ik nooit met school gedeeld. Ik heb altijd uitgelegd dat ik die gegevens niet in een dossier wil. Ik ben wel wezen praten en ik heb de zorgcoördinator de rekenadviezen laten zien op papier. Geen kopieën, ook niet digitaal. Er is niks uit dat verslag in het dossier gezet. Er is wel rekening gehouden met haar leerproblemen. In gesprek ben ik er uitgekomen met de mensen die het aangaat. Er was alle begrip voor mijn argumenten om het onderzoeksverslag voor mezelf te houden. Er staat in de dossiers dat er aangetoonde reken- en leerproblemen zijn, info bij de moeder.
Het enige document dat ik deel is de dyslexieverklaring die erg neutraal is opgesteld.
Op twee scholen voor vo en nu in het mbo is dit goed gegaan. Met rekenen, plannen en aandacht richten gaat het gelukkig steeds beter Onderzoeken zijn niet eeuwig geldig gelukkig dus ze hoeven ook niet met iedereen te worden gedeeld.
Vanuit mijn werk weet ik hoe slordig scholen en hulpverleningsinstellingen vaak omgaan met gegevens van leerlingen.
Yara
16-06-2018 om 12:03
@lavell
Ik begrijp je reactie wel. Ik ben vooral boos, er komt veel op me af,ik weet soms nog niet wat mijn rechten,plichten en procedures zijn en telkens worden mijn grenzen door instanties opgezocht. Ik voel me ook beledigd ja, omdat ik me 100% inzet (net zoals vele ouders hier op het forum met zorgkinderen) en een beetje wordt weggezet als moeder.
M Lavell
16-06-2018 om 12:27
Dat geloof ik
IK geloof dat je je 100% inzet.
Maar ik krijg de indruk dat je heel veel energie verspilt.
Dat is 100% tegen 80% wind in fietsen, hondsmoe worden en weinig effect sorteren.
Yara
16-06-2018 om 12:51
@lavell
Ik vermoed dat je mijn emoties bedoelt. Ik zet me wel actief in om ingesprek te gaan, informatie op te zoeken etc. Ik vind het jammer dat er gewoon weinig tot niet naar je als ouder geluisterd wordt en het soms al vooropgestelde plannen zijn.
Yara
16-06-2018 om 12:58
@ Aagje en Hilde
Bedankt voor het vertellen over jullie ervaringen. Ik begrijp ook niet zo goed waarom school geen schoolversies en of handelingadviezen op papier met handtekening accepteerd. Mondelinge adviezen accepteren ze helemaal niet.
Maria
16-06-2018 om 13:18
de mentor bepaalt niet
De mentor bepaalt niet naar welke andere school je kind gaat.
Onderwijsbehoeftes worden bepaald; door deskundigen (orthopedagoog-generalist, psycholoog) als de ondersteuningsbehoefte buiten de basisondersteuning valt. school schrijft ten hoogste een ontwikkelingsperspectief (Wat Mirjam ook al aan gaf).
Als je als school de informatie niet krijgt van ouders, dan is een van de middelen om de onderwijsbehoeftes te bepalen een observatie te laten afnemen. Intern of door een ambulant begeleider. Daar is geen toestemming van ouders voor nodig. Ik zou het als ouder ook vervelend vinden als ik niet even op de hoogte gesteld werd overigens. Niet netjes.
Jij kiest als ouder naar welke school je kind gaat, met in achtneming van mogelijkheden en onderwijsbehoeftes en zoekt een school die dit kan faciliteren. Daar meld je je kind aan. School kan dit niet doen (je hebt immers vrijheid om te kiezen naar welke school je je kind wilt laten gaan).
Ontvangende school bepaalt of ze de ondersteuning kunnen bieden die je kind nodig heeft (zie schoolondersteuningsprofiel). En ja, in praktijk beperkt het je keuze enorm als het gaat om specifieke onderwijsbehoeftes.
Verwijzende school heeft de plicht je kind ingeschreven te houden en onderwijs te geven tot de passende plaats gevonden is. school heeft een inspanningsverplichting om de (helpen) zoeken naar een geschikte plek.
That's it.
Als je gevoel hebt dat er over je rug heen gehandeld wordt, dan moet je dat communiceren. Ben je het niet eens met de beschrijving, dan kun je een onderwijsconsulent inschakelen, naar het bestuur of de commissie van advies een uitspraak laten doen.
Als advocaat van de duivel:
Word je weg gezet als moeder of mis je het overzicht en beschik je simpelweg niet over genoeg of de juiste informatie? Mijn tip: schakel een onderwijsconsulent indien mogelijk.... Deze kan je wellicht de helderheid verschaffen die je zoekt.
M Lavell
16-06-2018 om 13:42
Dat bedoel ik dus
yara "Ik vind het jammer dat er gewoon weinig tot niet naar je als ouder geluisterd wordt en het soms al vooropgestelde plannen zijn."
Dat bedoel ik dus.
Je doet hier gekwetst en alsof je achter je rug bedrogen wordt, terwijl de werkelijkheid is dat de school niets anders doet dan al bestaande school- of samenwerkingsprotocollen volgt. Protocollen die je vooraf kunt inzien. Je kunt weten wat de school gaat doen.
Dat je je buitengesloten voelt is omdat je het proces beschouwt als iets dat over jouw kind gaat, maar dat is maar de halve waarheid.
Het proces gaat over de verantwoordelijkheid van de school en hoe de school het onderwijs voor deze leerling moet organiseren.
Je kunt het niet eens zijn met de wijze waarop het onderwijs is georganiseerd in Nederland, maar je kunt je met een kind dat onderwerp is in het zoekproces van de school, geen lange tenen of onterechte verongelijktheid permitteren.
Dus kun je maar beter accepteren wat je moet accepteren.
Alleen zo kun je zorgen dat de school of het proces niet doorschiet.
Maar ik vrees dat je daarvoor al te laat bent.
M Lavell
16-06-2018 om 13:51
Beetje anders
Maria "Onderwijsbehoeftes worden bepaald; door deskundigen (orthopedagoog-generalist, psycholoog)"
Een psycholoog past niet in dat rijtje.
Ik vind de stelling bovendien wat verwarrend. De school zelf, de leerkrachten vooral, worden geacht de deskundigen te zijn die de onderwijsbehoeften kunnen vaststellen.
Psychologen zijn geen leerkrachten.
Maria "Jij kiest als ouder naar welke school je kind gaat, met in achtneming van mogelijkheden en onderwijsbehoeftes en zoekt een school die dit kan faciliteren. Daar meld je je kind aan. School kan dit niet doen (je hebt immers vrijheid om te kiezen naar welke school je je kind wilt laten gaan)."
Ook dat klopt niet sinds de Wet Passend Onderwijs.
Het plaatsen van een leerling binnen de mogelijkheden van het samenwerkingsverband heeft bijna hetzelfde gewicht als een klassenindeling. De school mag dat bepalen. Als de ouders het er helemaal niet mee eens zijn en dus niet willen, belandt het kind buiten het onderwijs.
Het is dus slikken of stikken.
Het is belangrijk dat ouders dat weten.
In het proces bestaat is ruimte voor overleg en bijsturing nav de wensen van de ouders precies zo groot als de school en het samenwerkingsverband bereid is te geven. Zodra ouders zich gedragen als eindbeslissers, begint het machtsspel en blijft er van die ruimte weinig over.
Yara is in dat proces gevallen vrees ik.
Yara
20-06-2018 om 17:22
Handelingsadviezen
De artsen en tester willen geen handelingsadviezen geven. Er komen nieuwe testen en onderzoeken die me alleen aan me worden medegedeeld, anderen zijn al op de hoogte behalve ik als ouder. Ik hoef alleen nog maar toestemming te geven....
Yara
20-06-2018 om 17:26
@testen en onderzoeken
En dat wordt er mij verteld, dat er geen informatie naar buiten wordt gebracht zonder toestemming van de ouder...
Yara
20-06-2018 om 17:29
@M Lavell
Je hebt me goede informatie gegeven en over andere dingen hebben we ieder onze mening. Laat het zo, hoe goed je het ook bedoelt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.