Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Gets, het gaat alweer mis.

Vorig schooljaar al een topic geopend omdat het schooljaar zo slecht begon (alleen maar onvoldoendes). Vrij snel aan de bel getrokken en met hulp is het uiteindelijk allemaal goed gekomen. Nu zit dochter in het examenjaar en heeft ze voor Duits haar cijfer al van een 7 naar een 5,8 weten te krijgen. Een 4,1 gemiddeld voor so-tjes (woordjes Duits-Nederlands), een 3,1 voor een proefwerk en nu weer een 2,1 voor een proefwerk waar van ze zelf zeker wist dat ze het heel goed gemaakt had. Ze heeft altijd tussen een 7 en een 8 gestaan op Duits, daarom ook gekozen als examenvak. Ik vrees nu al voor de rest van de toetsen die deze week zijn gemaakt. Er zijn maar 3 toetsblokken en er is dus niet veel kans om cijfers op te halen. Ze had wel weer een 9 voor een boekentoets Duits, maar de rest is dus echt heel, heel slecht. Ze staat al een 5 voor biologie en als het zo door gaat staat er nog 1 voor Duits bij. Ze heeft zo`n zin om naar het MBO te gaan, maar ik begin zo langzamerhand te twijfelen of ze daar volgend jaar wel zit. En ze heeft echt hard geleerd zegt ze. Pffff. Ik zie het even niet meer zitten en baal er van dat ik het me zo aantrek.

Knurf

Knurf

15-11-2013 om 20:42

drempelloos instromen?

ik neem aan dat ze nu op het VMBO zit? Er zijn mogelijkheden om drempelloos in te stromen op het MBO, ook zonder diploma (dan moet je wel aantoonbaar de vier lesjaren gevolgd hebben). Je begint dan op niveau 1 (soms op niveau 2) en stroomt iets langzamer door naar de hogere niveau's dan wanneer ze wel haar diploma vmbo heeft.

Misschien is dat iets voor haar?

Melleke75

Melleke75

15-11-2013 om 21:02 Topicstarter

Mavo

Mavo zit ze inderdaad. maar hoe zuur is het om 3 niveaus te zakken als je elk jaar zonder problemen over bent gegaan. In de 3e voor het eerst een 5 voor biologie, eerder nog nooit ook maar 1 tekort op een rapport gestaan. Ze moet nu verplicht naar steunles. Ze wil persé verpleegkunde (niveau 4) gaan doen. Haar droom is kinderverpleegkundige te worden. Ik vind het zo vreselijk frustrerend dat ze leert, er tijd in stopt en dan met deze resultaten. Ze koos een vakkenpakket waarmee ze zichzelf aardig veilig gesteld heeft. Ze had altijd erg goede cijfers op de talen en die heeft ze allemaal gekozen. Ik vermoed dat ze nu onderuit gaat op de werkwoorden en die heeft ze bij Frans ook gehad. Er mist een stuk inzicht en ik ben bang dat het haar nu gaat parten spelen. Net nu ze er bijna is.

Met school gaan ze nu geregeld scholen bezoeken, opleidingen bekijken. Volgende week word ik ook ergens verwacht. Moet ik haar nu ook gaan voorbereiden op een lager niveau? Ik vraag me onderhand af of niveau 4 wel haalbaar is. Pffff. Ik weet het niet meer hoor.

Als ze er zelf nou ook nog iets van snapte, maar ze wist zeker dat ze een goed cijfer had en zegt nu, ik haal het wel weer op, maar dat zei ze na de andere toetsen ook.

Knurf

Knurf

16-11-2013 om 08:38

iets anders?

ik snap heel goed dat je haar liever niet voorbereid op een langere instap, en dus op een (nog) langer traject tot de baan die ze echt wil. Maar de cijfers liggen er nu, dus daar zal zij iets mee moeten. Meer bijles, terug naar de basis, een jaar overdoen, wat dan ook.

Ze lijkt misschien te oud om 'samen' huiswerk te maken, maar is het een idee om thuis wat proeftoetsen af te nemen? En die dan na te kijken voor haar? Dan kun je zelf kijken of ze het inderdaad snapt, zoals ze zelf zegt (en misschien een blackout heeft gehad op school), of dat er toch iets anders aan de hand is. Misschien leert ze wel hard, maar op de verkeerde manier? Teveel op 'begrip' en te weinig op 'stampen'?

Dalarna

Dalarna

16-11-2013 om 09:05

Knurf

Nu naar mbo1 (mbo 2 is alleen toegestaan als er geen mbo 1 is in die richting) vind ik echt vier stappen terug, voor ze dan op mbo 4 is duurt wellicht wel 4 jaar. Beter is dan om te zakken en het volgend jaar nog een keer te proberen!

Melleke75

Melleke75

16-11-2013 om 12:29 Topicstarter

Zakken

Als ze nu zakt...zakt ze volgend jaar weer. Misschien wordt ze met wel behaalde vakken straks toegelaten op niveau 2? En dan verkort 3 en daarna verkort 4? Na 2 hoef je niet weer in de 1e van 3 te beginnen.

Daarnet zag ik dat ze voor SE Nederlands ook een onvoldoende gehaald heeft. Ik wil haar best helpen, heb ik vaak genoeg gedaan, zo is ze het 3e jaar ook doorgekomen, maar ze wil het niet meer. Ze kan ook maar voor 1 vak naar steunles, nu dus Duits. Ik weet het even niet meer, ik wacht haar 1e cijferkaart maar af en ga dan op gesprek op school. het knokken de afgelopen 2 jaar gaan haar nu nekken. Ik denk dat het teveel is en dat ze het overzicht kwijt is. Zelf gelooft ze er nog steeds in.

Molleke

Molleke

16-11-2013 om 15:24

Maar

Maar mag je haar ook niet overhoren? Dam kan je misschien ontdekken waar het nu fout gaat en met een andere aanpak wellicht wel goede cijfers. Je zegt zelf dat je het ook in het 3e jaar zo hebt aangepakt. Ik denk dat ze gewoon een paar succesjes nodig heeft om weer het vertrouwen te krijgen. Ik zou hier toch nog een goed gesprek met dochter over hebben. Als ik het begrijp zit het er wel in want de eerste jaren gingen toch ook goed. Toch je dochter proberen te overtuigen dat je het samen met haar wilt doen?

Melleke75

Melleke75

16-11-2013 om 15:47 Topicstarter

Nee

Ze wil geen hulp meer van mij. na een hoop praten mocht ik haar eerder nog wel helpen, maar zegt zelf dat ze het wel weer ophaalt en dat ze mijn hulp niet nodig heeft. Ik heb met haar geprobeerd te praten. Ik ben namelijk niet boos om de cijfers, ik wil alleen wel dat ze hulp accepteert, want met hulp redt ze het wel. Nu hebben we dus knallende ruzie omdat ik haar helpen wil en zij dat niet wil. Ik mag ook niet naar de oudergesprekken en als ik dan toch ga gaat zij niet mee. Ze is het gezeur over school zat. Ik tussen volledig loslaten en het mis laten gaan, of ja wat? Ik geloof dat ik geen keus heb en het doet me echt verdriet om te zien dat iets wat kan lukken te zien mislukken, alleen door haar koppigheid.

Pfff

Wat moeilijk joh. Hulp van de mentor inroepen. Wellicht dat die met haar kan praten? Ik zou vragen aan haar wat zij als oplossing ziet om dat diploma te halen. Bijles, huiswerk begeleiding etc. Laat iemand van school met haar praten. Succes

Katniss

Katniss

16-11-2013 om 17:51

Waar ligt het aan?

Zijn jullie erachter waarom het niet lukt, welke fouten ze maakt? Zit de basis er wel goed in? Vooral bij Duits is het belangrijk dat je alle rijtjes (naamvallen, voorzetsels, uitgangen) er goed in hebt zitten. Bij woordjes leren letten op de spelling en het lidwoord (geslacht) erbij leren.
Kan ze goede samenvattingen maken (voor de zaakvakken)? Ik heb dat bij mijn dochter echt moeten aanleren, schijnbaar wordt er op school geen (of weinig) aandacht aan besteed.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-11-2013 om 18:01

Mmm tja

Als ik zo lees is dit een strijd die al jaren duurt en nu een soort van tussen jullie komt te staan.
Je zegt zelf dat als ze nu zakt ze volgend jaar ook gaat zakken. Als dat zo is, en je haar echt niet meer mag helpen heb je volgens mij maar twee keuzes: of nu alles op alles zetten en bijles regelen voor haar, of het gewoon laten gebeuren en ondertussen de weg plaveien voor de instroom op een lager niveau.

Eerlijk gezegd vraag ik me ook af of het diploma haar voldoende basis biedt om succesvol door te stromen naar MBO 4. Is de lange weg niet gewoon een reëlere optie voor haar? Eerlijk gezegd zou ik nu energie gaan steken in het proces om dat gegeven te gaan verwerken. Zowel voor jou als voor haar.

vorig jaar

Ik herinner me nog dat je vorig jaar ook hard moest helpen om haar naar de vierde te laten gaan. Ik kan mij voorstellen dat het daarom nu niet goed loopt nu je helemaal niet meer mag meehelpen. Misschien kan je haar dat uitleggen. Zonder je hulp gaat het blijkbaar niet lukken.
Ik vraag eigenlijk ook af of ze het nivo van de mavo wel heeft. Want dan zou je toch verwachten dat je zonder al te veel bemoeienis van de ouders redelijke cijfers kan halen voor je examens.
EN nivo 4 mbo is ook best pittig, vergeet ook de rekentoetsen niet. Lastig voor een zwakke mavo leerling. Ze moeten hetzelfde nivo halen als VWO 6 voor rekenen, 3f.
Als ze geen hulp wil, lijkt het een zwaar jaar te worden, met hulp trouwens ook. Maar vergeet ook de jaren erna niet. Je kan niet blijven helpen.

Melleke75

Melleke75

16-11-2013 om 19:48 Topicstarter

Jullie hebben allemaal zooo gelijk.

Ik zal even apart wat antwoorden geven.
Eefy, school werkt 100% mee. Direct na de eerst mislukte Duitse toetsen heeft haar lerares Duits haar op de lijst voor steunles gezet. De mentor van mijn dochter heeft haar hierop bij zich genomen om er met haar over te praten. Deze mentor weet van het harde werken wat dochter steeds doet en helpt haar waar ze kan. Ander plekje in de klas, gesprekjes, extra hulp van leerkrachten. Vorig jaar voor biologie zelfs hulp van een docent uit een ander gebouw van een andere afdeling. Goed geregeld dus.

Katniss. Ze heeft moeite met tekstbegrip en daardoor ook met het maken van samenvattingen. En ik vermoed dat ze pas begonnen zijn met die rijtjes bij Duits, want vorig jaar haalde ze nooit onvoldoendes op Duits. Ze stond altijd tussen de 7 en 8. Voor haar boekentoets Duits haalde ze zelfs een 9.

Ginny, ik vraag me ook af of niveau 4 wel haalbaar is. Maar ze mag het van mij proberen. Ik weet dat als 4 niet lukt het vrij makkelijk is om een stapje terug te doen en verder te gaan met 3. Ze wil graag kinderverpleegkundige worden, maar kraamverzorgster vindt ze ook helemaal super en dat is niveau 3. Ze wil per se met kinderen werken, ik ben zo bang dat ze met een lager niveau in de ouderzorg terecht komt. Dat is haar ding niet. En je laatste zin is zo waar. Ik zal ook moeten accepteren en dat vind ik lastig. Ze heeft 2 broers met een beperking, haar ging alles vrij soepel af. geen hoogvlieger, maar gewoon gemiddeld en nu struikelt zij. Dat doet me wel pijn eerlijk gezegd.

Mach, ze had naar kader moeten gaan. Ik denk dat het te hard werken is voor haar. Maar we kunnen niet meer terug. Op zich is het niveau niet eens het belangrijkste probleem. Wel haar toch wel zwakke concentratie, tekstbegrip wat niet goed gaat, zeker bij Nederlands niet. Rumoer in de klas. En het missen van een stukje inzicht, het goed toepassen van de spellingregels bij de verschillende vakken. Engels gaat weer wel perfect. En wiskunde gaat ook goed. Frans tot eind vorig jaar ook. Dit jaar weet ik niet, want ook hier sinds kort werkwoordsvormen. Ik houd mijn hart vast.

Melleke75

Melleke75

16-11-2013 om 22:50 Topicstarter

Gepraat

Gelukkig hebben we net kunnen praten en onze ruzie bijgelegd. Het was een hoop frustratie van 2 kanten. Ik zal me toch ook meer bij de situatie neer moeten leggen. Meer dan haar best kan ze niet doen tenslotte. Als het lukt prima, maar lukt het niet dan zullen we verder moeten kijken. Andere opties zijn er niet en daar moet ik het mee doen. En daar ga ik de komende dagen eens goed op oefenen.

Knurf

Knurf

17-11-2013 om 09:39

moeilijk he

'Ik zal me toch ook meer bij de situatie neer moeten leggen. Meer dan haar best kan ze niet doen tenslotte.'

Was er niet een gezegde dat luidt: Elk kind heeft het recht om zijn eigen fouten te maken? Je moet maar zo denken: wij zijn ook (best) goed terecht gekomen, dus waarom zou dat niet voor je kind gelden.

Melleke75

Melleke75

17-11-2013 om 10:02 Topicstarter

Tsja

Ik denk in dit geval dat het niet eens gaat om fouten maken.
Het zit er niet voldoende in en daar komen we op een vervelend moment achter.

Zo ken ik 2 voorbeelden van kinderen die op VWO begonnen, daar compleet ongelukkig waren en nu na een aantal jaren beide een MBO-2 opleiding doen waar ze helemaal in hun element zijn. Het is niet altijd wat het lijkt en dat zal ik los moeten laten. Mijn dochter zal er ook wel komen, is het niet linksom, dan wel rechtsom.

Melleke75

Melleke75

17-11-2013 om 19:03 Topicstarter

En weer.

En weer een onvoldoende op Duits. Het lijkt wel bingo onderhand, we hebben al een 2, een 3, een 4 en een 5. Volgende keer een 6 zei ze zelf .

Katniss

Katniss

17-11-2013 om 19:17

Bijlessen

Ik zou er toch op inzetten om haar, desnoods met elke dag huiswerkbegeleiding en uittreksels voor haar schrijven, door het eindexamen heen te sleuren. Dan kan ze qua MBO alsnog wel een niveau lager doen dan wat ze eigenlijk wilde, maar heeft ze in ieder geval een diploma op zak.

Melleke75

Melleke75

17-11-2013 om 19:42 Topicstarter

Hulp

Katniss, dat is ook eigenlijk wel mijn bedoeling. Haar door het examenjaar heen helpen en dan verder kijken. Het is alleen even afwachten of het hier bij blijft. Ze heeft van de SE week alleen Duits en Nederlands binnen. De andere 3 vakken en een mondeling Engels niet. Mocht ze nu op alle vakken struikelen, weet ik niet of ik het met haar kan rechttrekken. Ze staat in elk geval weer open voor hulp. Ze is nu met Duits bezig en die gaan we samen zo meteen even nalopen. Ze wil in elk geval hard werken en gewoon examen doen en dan maar zien hoe de uitslag zal zijn. Meer kan ze ook niet doen. Één voordeel: ze heeft nu al 4 cijfers binnen voor Duits en er volgt dus nog ook nog een heel aantal voor het jaar om is waardoor er dus ook genoeg kans is om het cijfer op te krikken.

met katniss eens

Probeer je dochter toch nog te overtuigen hulp te aanvaarden. Tenminste, als je er zelf ook nog een jaar tijd in wil steken. Dan kan je haar mogelijk nog door het examen slepen. Veel examens oefenen in het voorjaar helpt absoluut. Anders is het zo jammer van alle energie die jij en je dochter er de voorgaande jaren ingestopt hebben. Zoals het nu gaat lijkt het gedoemd te mislukken. En dat is echt jammer, wat het vervolg ook is.
En dan kan ze daarna ook rustig nivo 3 doen op het mbo, zonder jouw hulp. En ze kan natuurlijk ook op 4 beginnen en zien hoe het gaat. Mbo is best flexibel.

Melleke75

Melleke75

17-11-2013 om 19:53 Topicstarter

Overhoord

Ze stond al naast me met dr woordjes, ze had alles goed. We hebben afgesproken dat ik haar voorlopig weer even help met plannen en overhoren en dan zien we later wel weer verder.

Melleke75

Melleke75

18-11-2013 om 16:12 Topicstarter

En nog 1.

Een 5,1 op wiskunde dit keer. Tot nu toe alles van de SE week dus onvoldoende. Docent Nederlands en tevens mentor had op haar blaadje gezet dat ze graag samen wil analyseren hoe ze geleerd heeft. Toch wel fijn als er mensen meedenken .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.