Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

gesproken boeken VO

2 eersteklassers hier, na de vakantie. Hulpmiddelen vanwege hun dyslexie worden nu dus onderzocht. Gesproken boeken horen daar ook bij. Heeft iemand van jullie ervaring hiermee? Welk formaat is aan te raden? Daisy, of kurzweil/claroread? Gebruik je ze vooral thuis, of toch ook op school? Ik hoor dat kinderen vaak op school/tijdens de les al huiswerk maken... Dan moet je zo'n voorgelezen boek natuurlijk ook kunnen gebruiken, met de praktische gevolgen daar weer mee (apparaat mee naar school)

Groetjes, Petuut

Dalarna

Dalarna

26-06-2014 om 08:44

hier

Hier koop je een laptop met Kurzweil en je gebruikt de ingescande boeken van school. Kurzweil schijnt toch veel beter te zijn omdat je ogen naar de tekst getrokken worden. Koptelefoon op en in bed gaan liggen is veel minder doeltreffend dan meelezen.

Jammer dat jij het zelf allemaal moet uitzoeken, het is een duur geintje maar ach, ik had toch al wel een laptop gekocht, het wordt nu alleen twee keer zo duur.

School

Ben je hierover niet met school in gesprek gegaan? Ik denk dat het weinig zin heeft om een laptop met kurzweil aan te schaffen als school hier verder niet mee werkt. Je kan het natuurlijk wel thuis gebruiken maar met toetsen of later het examen zal het dan niet gebruikt mogen worden.
Ik zou contact met de school opnemen en als zij al met dyslexiesoftware werken dat aanschaffen waar de school mee werkt.
De school waar zoon volgend jaar heen gaat werkt met kurzweil en school stelt een licentie van kurzweil beschikbaar (ook voor thuis) voor de kinderen met dyslexie, ben dus blij dat ik kurzweil niet zelf heb aangeschaft dat is toch zonde van die 1000 euro dat kurzweil kost.

Lisetje

Petuut

Petuut

26-06-2014 om 12:37 Topicstarter

thx!

Ik heb op school al contact gehad met de zorgcoördinator, die zou dingen nog wat meer uitzoeken. Ze vertelde wel dat de school zelf niet erg veel gesproken boeken heeft. Dedicon heeft er een hoop , en die wil ik best zelf betalen.
De info op de site van de school is in elk geval heeeeel globaal en heeeel vrijblijvend.
Zij had het er wel over dat er bij het eindexamen (centraal schriftelijk) geen gebruik gemaakt mag worden van dit soort hulpmiddelen, dus was de insteek om kinderen zoveel mogelijk te laten werken met de 'werkelijkheid van straks'. Niet dat ze ze laten zwemmen, maar meer omdat het dan in het eindexamenjaar ineens zo tegen zou vallen.
Maar het leestempo van mijn dyslecten is dusdanig dat zo'n gesproken boek het doornemen van de stof gewoon al versnelt, dus leek het me wel handig om ze (in elk geval in het begin, uiteindelijk is hun lezen zich nog aan het ontwikkelen, het staat (gelukkig) nog niet stil) die ondersteuning in elk geval te bieden.

Bedankt voor het meedenken, ik zal eens informeren hoe het op school zit met Kurzweil en eventuele licenties van school voor thuisgebruik.

Vera*

Vera*

26-06-2014 om 13:15

Petuut

Voor de regelingen m.b.t. het centraal examen:
www.steunpuntdyslexie.nl/media/3284287/2013_bijlage_bij_septembermededeling_centrale_examens_2014.pdf
Mijn dochter gebruikt het programma Nook Study (gratis) om op de laptop een (lees)boek te lezen dat voorgelezen wordt. Het woord dat voorgelezen wordt wordt gehighlightet, dat houdt de focus op de tekst. De leessnelheid is in te stellen zodat er ook echt meegelezen kan worden.
Mijn dochter gebruikt nu (in de tweede) voor het eerst de laptop met lees- en schrijftoetsen, dit door het lage leestempo, betere inprenting en vermoeidheid bij het schrijven. Op school hebben ze Claroread.

Dalarna

Dalarna

26-06-2014 om 14:32

Petuut

Ik weet het niet, ging ene oor in andere oor uit, maar ik dacht dat het gratis was als je aantoont bij dedicon dat je het boek hebt.

Toch zou ik met twee kinderen kurzweil aanbevelen, het is ook geweldig om er op te typen omdat er wordt voorgelezen wat je typt. Jij kunt ook zelf de boeken inscannen en vervolgens kun je weer met het systeem heel makkelijk een uittreksel maken.

Vraag gratis de democd op, die kun je 30 dagen PER computer gebruiken.

Sprint en dedicon

Wij hebben voor zoonlief sprint aangeschaft, een stuk goedkoper dan Kurzweil, en je kunt het ook gebruiken in combinatie met Word om je eigen teksten te laten voorlezen.

Boeken hebben we besteld bij Dedicon, met een dyslexie-verklaring van school. Ik geloof dat we 5 euro moesten betalen in totaal. Het zijn per slot van rekening schoolboeken.

Overigens hebben we wel zelf uitgezocht hoe het werkt, en zoon instructie gegeven.

Marjolein

Marjolein

26-06-2014 om 18:56

Verschrikkelijk: een Déjà vu!

"Zij had het er wel over dat er bij het eindexamen (centraal schriftelijk) geen gebruik gemaakt mag worden van dit soort hulpmiddelen, dus was de insteek om kinderen zoveel mogelijk te laten werken met de 'werkelijkheid van straks'. Niet dat ze ze laten zwemmen, maar meer omdat het dan in het eindexamenjaar ineens zo tegen zou vallen."

Tjonge, komt me dit even akelig bekend voor....!
Daar is dus helemaal niets van waar, laat je niets wijsmaken, Petuut!!!
Zorg dat jij geheel bent geïnformeerd en ga naar school met bewijs, zoals het stuk uit de link hierboven van Vera.

Poe, je raakt hier een half open wond....
Ik ben op die manier 2 jaar lang aan het lijntje gehouden. Uiteindelijk had ik echt door hoe het echt zat en heb ik het moeten opspelen via teamleider, conrector tot aan de directeur om gelijk te krijgen.

Zo'n Zorgmevrouw die bang is dat het misschien moeite kost, geen zin heeft om het echt uit te zoeken en daarom dan maar wat gaat blaten.
En iedereen gelooft haar, want zij is tenslotte degene met verstand ervan. NOT.

Leer van mijn fouten, ga er direct vol maar zeker rustig en zakelijk in met de juiste informatie. Laat je niets wijsmaken.
Zorg dat je documentatie hebt.

We zijn hier op BO begonnen met Sprint alleen thuis.
Op het VO hebben we nu Kurzweil, omdat dat iets meer mogelijkheden heeft dan Sprint. En het ondersteunt ook Spaans, dat had hij nog nodig in de onderbouw.
Grootste voordeel van Kurzweil: Je kunt in je werkboeken de vragen en teksten laten voorlezen en dan ook meteen daarin invullen.
Daarnaast hebben we (gratis) Nookstudy, voor de leesboeken voor de literatuurlijst, die kopen we dan weer gewoon bij Bol.com of zo. Daisy gebruiken we bijna nooit meer, vanwege dat het uitnodigt tot passief luisteren.
De afwisseling is prettig.

Deels OT:
Petuut, wat bijzonder dat ik jou nu in dit draadje tref. Waarschijnlijk besef je het niet, maar jij en Chippie hebben mij destijds (al zeker 7? jaar geleden) het allereerste duwtje in de rug gegeven om dyslexie software te gaan onderzoeken. Toen zoon vastliep op het BO en ik eigenlijk niet durfde.
Hartelijk dank daarvoor!!

Petuut

Petuut

26-06-2014 om 21:47 Topicstarter

leuk

Om te lezen dat het CE gewoon met voorlezen mag. Daar zal ik zeer zeker achteraan gaan op school. Tot op heden redden de mannen het qua lezen, zonder hulpmiddelen, maar we voorzien voor de middelbare school wel dat het leestempo een probleem op gaat leveren, vandaar de concrete zoektocht nu naar ondersteuning op dit vlak. Ik vond de link van Vera* erg super om te lezen.
Ik klim morgen maar weer eens in de mail met de vraag of en zo ja welke dyslexiesoftware er op school gebruikt wordt en hoe er concreet mee omgegaan wordt met dyslexie.

Petuut

Petuut

27-06-2014 om 13:51 Topicstarter

zojuist

een berichtje gehad van de zorgcoördinator.
Op dit moment zijn er geen leerlingen op school die werken met DAISY, Kurzweil of Claroread. Ze hebben beperkte ervaring met dyslexie en een beperkt dyslexieprotocol.
Wellicht een mooie kans dus om dit samen goed op te gaan zetten.... Ze heeft me uitgenodigd om te komen praten om af te stemmen wat het meest wenselijk en toepasselijk is en wat er naar de docenten gecommuniceerd moet worden.
Ze klinkt in elk geval erg welwillend...
Dus: tips anyone?
Dingen die echt nodig zijn, dingen die wenselijk zijn?
Ik heb op een voorlichtingsavond op een andere school hier in de buurt bijvoorbeeld gehoord dat belangrijke dictaten niet van het bord overgeschreven hoeven te worden (foutgevoeligheid) maar dat die digitaal naar het kind toe konden worden gestuurd (via Magister, zou dat kunnen? Geen idee wat daar allemaal wel of niet in kan)
Maar goed, dat soort praktische dingen.

Dalarna

Dalarna

27-06-2014 om 16:44

oei petuut

Neem je kans, de school van mijn jongste is een jaar geleden begonnen met kurzweil op laptop en ze leunen op een school vlakbij die toen al zes jaar bezig was. Het is enorm veel werk maar als je het goed doet trekt het wel veel dyslecten aan (of je dat wil als school is natuurlijk een tweede).

Petuut

Petuut

27-06-2014 om 20:21 Topicstarter

ontmoedigen?

ik weet niet of ze tot nu toe de dyslecten een beetje ontmoedigd hebben.. zou zomaar eens kunnen van wel. Ik weet wel dat de zorgcoördinator die er 2 jaar geleden zat, aangaf dat dyslecten niet 'hun speerpunt' zijn. Ze bieden maar een beperkt aantal mogelijkheden voor dyslectische leerlingen (extra tijd, spellingscoulance en in hoge uitzondering, werken met laptop). Haar zorg (en de onze ook wel een beetje) bestond erin dat het natuurlijk wel een talige school is: een gymnasium heeft nou eenmaal latijn en grieks op het program staan.
Maar de voordelen van de school (vooral de kleinschaligheid) wegen voor ons op tegen het nadeel van die twee extra talen, in elk geval op dit moment. Afstromen kan altijd nog als blijkt dat het niet gaat, naar deze school opstromen lukt niet.

Ik zal de dyslexieprotocollen van 2 scholen hier in de buurt eens met de huidige zorgcoördinator doornemen. Ook met onze kinderen zullen we eens overleggen wat zij denken dat voor hen nuttig en mogelijk is.
Ze hebben op de basisschool al met Kurzweil gewerkt, dus mogelijk dat dat voor school ook een optie is om eens naar te kijken.
De vraag is ook hoeveel ondersteuning de jongens nodig zullen hebben: mogelijk is het al voldoende om de boeken voorgelezen te hebben (op DAISY of Kurzweil, dat maakt me niet zoveel uit) voor het maken van hun huiswerk en het studeren, dat het bij de toetsen amper nodig is. De oudste werkte met Kurzweil bij begrijpend lezen, voor de rest niet.
Ik kan me niet meer herinneren hoe het vroegah bij mij was.. waren het lappen tekst bij SO's en proefwerken die gelezen moesten worden?

Petuut

Petuut

01-07-2014 om 10:15 Topicstarter

@dalarna en lisetje

Hebben jullie tips voor me? Is het handiger als school een licentie koopt van Kurzweil die de kinderen dan kunnen gebruiken, of zal ik er zelf een (of twee...) aanschaffen?
@lisetje: hoe werkt het met het gebruiken van de licentie van school?
Ik zag bij lexima dat een enkele licentie op 2 dingen geïnstalleerd mag worden (bijv.desktop thuis en laptop voor op school), dan zouden 2 licenties hier misschien zinvol zijn. Maar da's 2000 euries.... Een schoollicentie is maar 500 euro duurder en dan heb je er 5, dus op 10 plekken te installeren. Zou ik dat kunnen vragen van school, dat ze software aanschaffen? Of is dat too much?

Groetjes, Petuut

Dalarna

Dalarna

01-07-2014 om 15:58

Petuut

Licentie via school natuurlijk, hier krijgt de school ook goedkopere laptops voor elkaar omdat ze al een deal met Dell hadden. Ik ga ongeveer (bedrag is nog niet zeker) 800 euro betalen voor een zakelijke laptop (dus geen goedkope, die ook zeker 4 jaar mee kan) met Kurzweil erop. Na vier jaar mag je de laptop houden en gaat Kurzweil eraf.

school

het is natuurlijk goedkoper dus beter als school kurzweil koopt, maar of ze dat doen????? vragen kan altijd natuurlijk.
als je zelf kurzweil aanschaft kan je het op twee computers installeren dus op de laptop van zoon/dochter en bv op de thuiscomputer.
hier heeft de basisschool vorig jaar 5 licenties kurzweil aangeschaft om het dit jaar weer af te schaffen er heeft dus één kind gebruik van gemaakt.....duur grapje.

Dalarna

Dalarna

01-07-2014 om 18:33

lisetje

Hier wordt het dus op twee scholen in de buurt groot aangepakt, de scholen zijn zelf ook heel groot, de school waar mijn jongste naar toe gaat heeft er iets van 1700 en het eerste jaar deden er 40 leerlingen aan mee (alleen 1e en 2e klas vooralsnog). De school die het al zeven jaar doet heeft veel meer leerlingen die er aan mee doen. Alle leerkrachten doen mee, en de proefwerken van de vakken die via kurzweil gaan (op onze school niet alle vakken) zijn dus ook op kurzweil. De leerkrachten moesten er wel even aan wennen maar ze zijn allemaal overstag. Het is gewoon bewezen dat kinderen beter scoren met dit systeem en daar heeft iedereen wat aan.

Kleine scholen kunnen alleen in een samenwerkingsverband zoiets op zetten denk ik.

Petuut

Petuut

01-07-2014 om 21:50 Topicstarter

tja

Hier gaan er 2, dus als je beiden thuis en op een laptop wilt laten werken, zit ik aan 2 licenties. *katsjing*. Die 5 voor school zijn maar 500 euro duurder. Zal ik vragen of ze sam-sam doen?
Kurzweil aanschaffen en dan na 1 jaar weer van de hand doen, lijkt me erg verkwistend. Je hebt het programma toch aangeschaft, dan kun j het net zo goed op de plank laten liggen tot er zich een volgende kandidaat voordoet die het kan gebruiken lijkt me.... Of moet je voor zo' n schoollicentie na een x aantal jaren weer bijbetalen?

Petuut

Als je een pakket kurzweil koopt dan krijg je twee licencies voor ieder zoon één? Of wil je ook op de thuiscomputer nog kurzweil en is je dat 1000 euro extra waard? Als school niet meewerkt zou ik voor 1000 euro een paket kurzweil kopen en allebei de jongens kunnen vooruit.

Dalarna

Hier op de basisschool is dus kurzweil aangeschaft, een moeder en ik zijn alle boeken gaan bewerken (de meeste dedicom bestanden van nieuwe boeken zijn niet bewerkt) en toen dat bijna af was is de stekker eruit getrokken. Juf van zoon von nakijken vanaf zijn usb stick bv heeeeeeel lastig en te veel werk, heeft ze dus nooit gedaan. Op ik hoop zo dat het op de nieuwe school beter gaat....

Petuut

Petuut

02-07-2014 om 08:31 Topicstarter

op school

Het zou leuk zijn als school het zou kopen en de jongens op school op school- laptops/pcs zou laten werken. En eventueel iets voor thuis beschikbaar zou stellen voor de vaste PC. Die vaste pcs heeft manlief al ingericht en klaar staan. Anders kunnen we voor thuis 1 licentie kopen....
Ik kan pas de eerste week van het nieuwe schooljaar terecht bij de zorgcoördinator, dus hebnog even voor tde voorbereiding.

Petuut

Petuut

02-07-2014 om 09:04 Topicstarter

@lisetje

Is bewerken lastig? Het bewerkte exemplaar lijkt me wel prettiger....

Dalarna

Dalarna

02-07-2014 om 09:28

Petuut

Het inscannen valt mee maar het bewerken is erg tegengevallen vorig jaar op deze school maar goed, de school heeft het ingezet en kan er nu ook niet meer mee stoppen omdat je ouders dan voor het blok zet natuurlijk.

Je koopt dus een laptop en kind doet kurzweil op DIE laptop thuis en op school.

Bewerken

Als je bij dedicon kijkt hebben sommige boeken 1 ster dat wil zeggen dat ze alleen gescand zijn. Wat je dan zelf nog moet doen is de leesvolgorde, simpel uitgelegd maak je blokken om een tekst en geeft die een volgnr. Vaak is dat op het vo voldoende op de basisschool moet je er ook voor zorgen dat de tekst soepel wordt voorgelezen met punten op de goeie plaats en uitspraakfouten eruit gehaald worden. Best bewerkelojk dus.
Op het kurzweilforum worden vaak bewerkte boeken uitgewisseld.

Petuut

Petuut

02-07-2014 om 21:49 Topicstarter

kurzweil

Hebben jullie de volledige versie, de pro, of het leerstation?
De dvd versie mag je op 2 dingen installeren, de USB zou ik 2 x aan moeten schaffen... Wel makkelijk om hem overal mee naar toe te kunnen nemen.

Dalarna

Dalarna

02-07-2014 om 22:09

Petuut

Als jij twee laptops koopt en de dvd versie ben je klaar. Laptop kunnen beide kinderen dan meenemen naar school.

Petuut

Petuut

02-07-2014 om 22:18 Topicstarter

vraag is

Of laptop-gebruik mag. Dat moet ik allemaal nog bespreken. En als school een netwerkversie aan zou schaffen, is het plaatje alweer anders. Ik weet dat er PC's op school zijn, of ll'en ook laptops mogen gebruiken weet ik niet.
Pffff, nog wel veel onduidelijk hier....

Petuut

Petuut

04-07-2014 om 20:26 Topicstarter

Weer wat wijzer: we moeten zelf laptops aanschaffen en zorgen voor software. Probleempje is wel dat in de toetsweken gebruik gemaakt moet worden van 'schone' laptops van school.... Tja, daar staat Kurzweil (of een ander programma) dan weer niet op...
Toetsen krijg je overigens altijd op papier, in Arial 12.
Wat zijn dingen die we zeker aan moeten kaarten, waar school wellicht anders in moet gaan werken dan ze tot nu toe doen, om onze dyslecten tegemoet te komen in hun hulpvragen.
Want wij kunnen zelf Kurzweil wel aanschaffen, maar je toetsen nog steeds op papier krijgen, schiet natuurlijk niet erg op.....

Logboek

Je kan in kurzweil een het logboek aanzetten tijdens toetsen, alles wat je dan doet staat daar in bv iets opzoeken in een woordenboek wat niet mag of op internet. op het vo moet dat vaak tijdens toetsen (en examens?) aanstaan. Dit logboek wordt dan samen met de toets ingeleverd, zo kan de docent controleren of er gefraudeerd wordt. Misschien weet school dit soort dingen niet en vindt het daarom fraude gevoelig.
Ik weet niet waar je woont, maar als je in de buurt van Leusden dan zou ik je aanraden om bij Lexima een cursus gaan doen, als jij weet hoe kurzweil werkt is het veel makkelijker om school te vertellen waar ze rekening mee moeten houden.

Petuut

Petuut

06-07-2014 om 01:08 Topicstarter

niet echt in de buurt....

Maar wellicht toch verstandig om dat te volgen als we Kurzweil aanschaffen.
We zijn ook sprint plus aan het bekijken. Iemand daar ervaring mee?
Ik zal ook eens een balletje opgooien bij 'zorgenkinderen'.

Petuut

Petuut, woon je in het zuiden van het land? Dan wil ik je wel een keer wegwijs maken....met sprint heb ik geen ervaring.....

Petuut

Petuut

06-07-2014 om 12:26 Topicstarter

@lisetje

Thx! Wij zitten tussen Eindhoven en Den Bosch in...
Eerst maar even kijken wat we aanschaffen. Het is lastig om te bepalen..... Zet je het zware geschut (kurzweil of sprint) sowieso in, of kun je ook met minder zwaar geschut (bijvoorbeeld Daisy) toe?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.