Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
BonariumX

BonariumX

29-11-2016 om 18:52

Gesprek inplannen buiten actuele lesrooster

Hallo allemaal,

Mijn vraag heeft betrekking op het feit dat mijn studerende kind op het MBO een gesprek heeft met de zorgcoördinator zonder dat studerende kind hiervoor toestemming voor heeft gegeven deze in te plannen buiten het actuele lesrooster.

Ter verduidelijking een voorbeeld:

Studerende kind begint op Woensdag volgens het actuele lesrooster pas om 12:00 uur met zijn 1e uur les. Er wordt zonder toestemming/overeenkomst van studerende kind een afspraak die zelfde Woensdag gemaakt om 10:00 uur met de zorgcoördinator. Dit valt buiten het lesprogramma/rooster. Mag en kan dit zomaar? Naar mijn mening is dit tegenstrijdig gezien het feit het niet op het actuele lesrooster staat evenals het feit studerende kind hier geen toestemming voor heeft gegeven, ook het feit dat iedereen een privé leven heeft, en naar mijn mening moet er dan ook gevraagd worden of de ter beschikking gestelde data studerende aanwezig kan zijn en hiermee dus akkoord moet gaan voor er überhaupt een afspraak gemaakt wordt buiten het actuele lesrooster.

Met vriendelijke groet,

Christel

Christel

29-11-2016 om 19:02

Pffff

Ik zou hier als ouder echt totaal niet druk om maken. Als kind niet kan, bijvoorbeeld omdat hij/zij moet werken, dan regelt hij dat maar lekker zelf.

sop en kool

Als dit gesprek zinvol zou kunnen zijn voor je kind, dan zou ik er sowieso geen punt van maken.

En verder denk ik dat je ook op een MBO verwacht wordt op bepaalde uren 'beschikbaar' te zijn. Ook als je in die periode geen les hebt volgens het rooster. Die roosters wijzigen ook nogal eens, daar gaan ze niet steeds toestemming voor vragen bij elke student...

tot slot kan je kind natuurlijk altijd nog even contact opnemen met die zorgcoördinator en kijken of het mogelijk is om tot een andere afspraak te komen.

Half a twin

Half a twin

29-11-2016 om 19:04

Buiten het rooster JA

Niet tijdens lestijd, dat is immers lestijd. Het was wel netjes geweest als er overleg wad geweest en de tijd enigszins aansluit op de lestijd. Gesprek om 11.00 start lessen om 12.00, zoiets. Of eventueel na de lessen. Zeker als er wat langere reistijd is, is aansluiting wenselijk. Dat is puur mijn gevoel, of dit wat jij noemt mag of niet dat weet ik niet.

Mijntje

Mijntje

29-11-2016 om 19:06

handig

Dat duurt gewoon te lang om agenda's te trekken. Dus dan wordt er wat geprikt. Net als bij ziekenhuisafspraken. Juist handig, hoeven er geen lessen worden gemist en ook gezond eens wat vroeger op te staan

Wilgenroosje

Wilgenroosje

29-11-2016 om 19:28

Ik vind het niet zo raar

De zorgcoördinator heeft vast meer studenten die hij moet zien en het zal best een probleem zijn om iedereen aansluitend op zijn lesrooster in te plannen. Ik snap ook wel dat er geen overleg is hoor. Als hij met iedereen in overleg moet, dan heeft hij er een dagtaak bij, want die wil dit en die wil dat. Hij zal er wel van uit gaan dat degene die echt niet kan dat laat weten.

Woensdag is een lesdag. 10 uur is een prachtige tijd en dan zal je kind zich tussendoor slechts een uurtje moeten vermaken voordat de les begint. Mijn kind in de brugklas heeft ook weleens een tussenuur. Sterker nog, ze had laatst een heel kort van tevoren aangekondigde excursie die 2 uur langer duurde dan de lessen op haar actuele rooster. Ik heb me nooit afgevraagd of dat wel mag, omdat het niet volgens het actuele rooster is.

Over het hbo van mijn zoon zal ik het maar niet eens hebben. Die moet ook op de raarste momenten onverwacht op komen dagen. Nou ja, het zij zo. Kunnen ze vast wennen aan het feit dat er in het bedrijfsleven ook weleens een belangrijke werkbespreking wordt gepland op een dag dat ze niet werken. Als het gaat dan gaat het en anders kan dat gemeld worden.

Elfje65

Elfje65

29-11-2016 om 19:41

Natuurlijk mag dat

En als kind niet kan dan wordt er een andere afspraak gemaakt. Wat al eerder gezegd is, als dit met iedereen overlegd moet worden dan komt er nooit wat van de grond.

Docent

Docent

29-11-2016 om 20:29

Nekharen

Van alleen de toon al gaan mijn nekharen recht overeind staan. Wat verwacht je dan, dat 'studerend kind' uit de les gehaald wordt? En dan uitleg of huiswerk mist?
Het is het MBO, niet de basisschool, laat studerend kind dit zelf oplossen, dat moet hij al wel kunnen.

Je zou ook gewoon tevreden mogen zijn met het feit dat de zorg coördinator een gesprek met jouw kind heeft, dat is vast niet voor niets en om hem te helpen.

Mbomam

Mbomam

29-11-2016 om 20:39

Jee

Als dit al een probleem is, is het maar goed dat je kind niet bij mijn mbokind in de klas zit. Er is in principe een vast rooster, maar dat kan wekelijks of ook dageljjks aangepast worden. Zomaar een uur erbij of verplaatst of eraf. Alles binnen 9 en half 5. Dat is dus schooltijd. En ja, alles kan binnen die tijd gepland en veranderd worden. Dus inderdaad soms een studieloopbaangesprek of stagevoorlichting als je dacht een middag vrij te zijn. Zolang maar van te voren aangegeven en niet op de dag zelf vindt mijn kind dat allemaal normaal en geen probleem/

bieb63

bieb63

29-11-2016 om 21:49

Bonarium

Helemaal eens met de andere reacties. Wordt een verwend manneke zo. Ben benieuwd hoe je/hij dat ziet in het werkzame leven...

Sanne

Sanne

29-11-2016 om 23:35

Werk

Ik heb geen gemiddeld werk, maar afgezien van uitvaarten, verjaardag kind, vakantie in het buitenland en dat soort zaken is er geen dag of tijdstip dat ik niet op kan hoeven draven. Als een vergadering bij wijze van spreken alleen op zaterdagavond gehouden kan worden, word ik wel geacht om op te draven.

Nogmaals, niet gemiddeld, maar om 10 uur op woensdag een afspraak ingepland krijgen lijkt mij echt geen probleem.

bieb63

bieb63

29-11-2016 om 23:39

Precies sanne

Hoe dan ook: op een doordeweekse dag pas om 10 uur ergens aanwezig moeten zijn is eerder luxe dan iets waar je een probleem van zou moeten maken.

Helena

Helena

30-11-2016 om 08:20

Kind zelf

Ik begin toch echt te denken dat het kind zelf deze vragen stelt. Er is ook al een ander draadje over ziekmeldingen.
Indicaties: De slechte schrijfstijl, de non-issues en de poging om netjes te schrijven.

Een inhoudelijk antwoord kan ik je ook geven. Een opleiding bestaat niet alleen uit lesuren. Voor een opleiding staat een aantal studieuren per week, waarvan een deel lesuren zijn, ook wel contacturen genoemd. Het kind wordt geacht de andere uren zelf aan de studie te besteden. Hij is dan dus niet vrij.
Ik heb het aan mijn oudste gevraagd, die weliswaar op de universiteit zit, maar daarvoor geldt waarschijnlijk hetzelfde als voor het MBO. Studielast is 40 uur per week, lesuren kunnen vallen tussen 9 en 5.

BonariumX

BonariumX

30-11-2016 om 09:39

Helena

Beste Helena,

Graag eerst met een goed onderbouwde argument komen voor je begint aan je irrelevante aannames. Dat iemand anders een topic begint over ziekmeldingen, fijn maar dat veranderd niets aan het feit dat ik hier geen topic mag openen. Slechte schrijfstijl, naar mijn mening gewoon netjes uitgewerkt en poging om netjes te schrijven, dat is iets wat ik al standaard doe en niet probeer. Gaarne je irrelevante en dubieuze reacties voor je houden en dus niet reageren op vragen die ik niet vraag beantwoord te krijgen.

Bij voorbaat dank.

bieb63

bieb63

30-11-2016 om 09:57

Bonarium

Ben je het inmiddels met de posters eens, dat een dergelijke verzoek van school niets bijzonders is?

Helena

Helena

30-11-2016 om 12:15

BonaruimX

Beste BonariumX,
Ik bepaal nog altijd zelf of ik reageer, op wie ik reageer en wat ik schrijf. Dat hoef je mij niet voor te schrijven.
Als je op een openbaar forum een vraag stelt, dan kun je niet bepalen van wie je antwoord krijgt.

Hier ook MBO

Bij aanvang van de studie werd al vermeld dat schooluren vallen tussen 8.30 uur en 18.00 uur en dat men zich beschikbaar houdt.
Bovendien wijzigen elke paar maanden de roosters. Lastig inderdaad, want daardoor heeft dochter vanwege het nieuwe rooster haar therapie al een paar weken niet kunnen vervolgen. Volgende week is er pas weer een afspraak. Echter als een ingeplande afspraak niet in lestijd was gevallen had ik contact opgenomen om een nieuwe afspraak te regelen in de overige uren. Anders ga je daar gewoon naartoe.

Vertaalcomputer

Vertaalcomputer

30-11-2016 om 14:37

Deze zinsnede

"of de ter beschikking gestelde data studerende aanwezig kan zijn", lijkt toch bijna van een vertaalprogramma afkomstig. De stijl lijkt inderdaad op die van Saffiax in het draadje over ziekmeldingen. Dezelfde bitse reacties die beginnen met beste en ondertekend zijn, fouten met ontkenningen, hetzelfde soort nick, hetzelfde soort probleem. Voor de goede orde: dit zijn dus argumenten waarom ook ik denk dat de afzender van deze berichten dezelfde is.

braam

braam

30-11-2016 om 14:52

toch apart

Op het hbo waar ik zit worden dit soort dingen echt wel overlegd met studenten. Je moet gemiddeld 40 uur per week aan je studie besteden, maar dat is niet van maandag tot vrijdag van 8:30 tot 17:00. Er wordt van uitgegaan dat studenten ook een leven buiten school hebben. Wel binnen grenzen natuurlijk, maar een studiebegeleider plant inderdaad met al zijn/haar studenten een gesprek in wanneer het uitkomt, en dat lukt ook altijd wel.

Als je een heel blok op vrijdagmiddag vrijgeroosterd bent dan zou het toch raar zijn om dan niet te kunnen werken omdat er misschien wel alsnog een laatste moment iets ingeroosterd wordt?

Ik ben het wel met iedereen eens dat het niet de moeite waard is om je er druk over te maken, zeker niet als het een eenmalig iets is. Als je (kind) niet kunt zou ik even bellen, aangeven wat er aan de hand is, en dan zal school vast wel flexibel zijn. Ik kies zelf altijd waar ik me druk om wil maken met school en zoiets als dit staat echt helemaal onderaan.

Paddington

Paddington

30-11-2016 om 15:06

Op zich

is het een systeem dat wel vaker wordt gehanteerd. Afspraken worden gewoon gepland, kun je niet dan gaan ze ervan uit dat je dat wel aangeeft. Als de helft van de personen gewoon op de geplande tijd komt, dan scheelt dat een hoop geregel.

Dus als het geen probleem is, de afspraak gewoon door laten gaan. Als het wel erg lastig is, dan even bellen/mailen en een andere afspraak plannen.

Ik kan mij voorstellen dat ze op het MBO het op deze manier aanpakken. Op deze manier leer je meteen wat je moet doen in zo'n geval. Niets achter zoeken, het is een keuze van de zorgcoördinator, meer niet. Als er een afspraak is gepland dan is er meer kans dat je ook echt contact krijgt met de leerling.

Persoonlijk vind ik de vraag een beetje in de lijn van: wat moet je doen als je van je tandarts een afspraakkaartje met een afspraak in je bus krijgt, maar het tijdstip is niet te doen voor jou?

Elfje65

Elfje65

30-11-2016 om 15:54

's avonds

Op HBO van zoon kunnen tentamens ook 's avonds ingeroosterd worden. Hij heeft precies in de tentamenweek een concert geboekt en hoopt maar dat het goed gaat. Tja, het is niet anders.

Lente

Lente

30-11-2016 om 16:01

Voorbeeld van gesprek bij arbodienst

Als iemand op mijn werk langer ziek is, dan volgt een afspraak met de arboarts. Die afspraak wordt meegedeeld. Hierbij wordt geen rekening gehouden met de dagen dat je normaal werkt.
Verzetten kan alleen als de leidinggevende aangeeft dat dit nodig is.

nou Bonarium

Het is op zijn zachtst gezegd wel wat vreemd dat je maar op 1 niet echt terzake doend ding reageert. Wat vind je van alle overige bijdragen?

Mijntje

Mijntje

30-11-2016 om 18:26

Tegenwoordige tijd

"..maar dat veranderd niets aan het feit dat ik hier geen topic mag openen. Slechte schrijfstijl, naar mijn mening gewoon netjes uitgewerkt en poging om netjes te schrijven, dat is iets wat ik al standaard doe en niet probeer."

Naar mijn mening moet 'veranderd' hier met een t. Het is tegenwoordige tijd.

Sanne

Sanne

30-11-2016 om 21:13

Helena

Ik moest 'm er even bijpakken, maar inderdaad: zinsbouw, woordkeuze; duidelijk 1 afzender.

tante Sidonia

tante Sidonia

10-12-2016 om 23:12

sjonge

ik ben geen docent, maar ook mijn nekharen gaan overend staan... 'de student heeft geen toestemming gegeven'
Wat een arrogantie!

Natuurlijk is het handig als even geveriveerd wordt of hij kan, maar het is toch ook in het belang van studenten dat zoiets gepland wordt?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.