Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Geschiedenis op gymnasium

Hoi,

Onze eerstejaars gaan best lekker, alleen geschiedenis lijkt niet zo te lukken (bij de jongste meer dan bij de oudste). En ik wil ze best helpen, maar weet niet goed hoe.. Ik overhoor zo goed en zo kwaad als ik dat zelf kan de tekst uit het boek en dat lijken ze te beheersen, ze zijn al (in elk geval voor hun idee) uitgebreider gaan antwoorden, maar toch blijven de resultaten achter. Ze hebben al met de docent gesproken, maar dat heeft ook niet echt iets opgeleverd. Het ligt niet aan gebrek aan interesse, want ze vinden het vak erg leuk.
Wat kunnen we (de kids zelf maar ook wij als ouders) doen om de schade een beetje binnen de perken te houden? Het zal dus geen examenvak worden, maar het moet ook geen struikelblok worden in de komende jaren, want in de 2e en 3e heb je natuurlijk ook nog geschiedenis...

Groetjes, Petuut

Moni

Moni

29-05-2015 om 11:36

Heb je de toetsen ingezien?

Eigenlijk zou de docent moeten aangeven wat er nodig is. Maar helaas lukt dat niet bij elke docent.
Heb je zelf de toets ingezien, zowel de vragen als de antwoorden? Zelf haal ik daar heel veel uit.
Je kunt ook zelf met de docent gaan praten. Of volgend schooljaar afwachten. Een andere docent doet soms wonderen.

Hier vond zoon het ook heel moeilijk om uitgebreid te antwoorden. Grote zus had de tip om bij elk antwoord minimaal drie tussenstukjes te gebruiken als: En daarom, waardoor, omdat, met als doel, met als gevolg.
Dit zijn we ook bij het overhoren gaan toepassen.

Petuut

Petuut

29-05-2015 om 11:56 Topicstarter

Toetsen

Ik heb de docent zojuist even een mailtje gestuurd met ongeveer bovenstaande vraag. Even kijken waar ze nu mee komt. (had dat natuurlijk al eerder gedaan, toen zijn de kids met haar gaan praten, zonder -voor hun- concrete werkbare oplossingen)
De toets zelf heb ik niet gezien, de antwoorden wel, maar daar kan ik (natuurlijk) niet veel mee. De toetsen kun je volgens mij op verzoek op school komen inzien, misschien moet ik dat dan toch maar eens gaan doen.
Die tussenstapjes zullen we hier ook nog meer in gaan voeren (ik vraag ook vaaK; hoezo dan? waarom dan? en toen?)

Thx!!

hahaha

je verhaal klonk al zo bekend, en toen zag ik je naam Petuut…! dat is op dezelfde school als mijn oudste. Mijn dochter heeft op alle vakken een 8 maar aardrijkskunde en geschiedenis blijven op zesjes hangen, hoe hard ze er ook voor leert. Het is volgens haar bij iedereen zo.

We hebben meerdere keren met de leraren gesproken en die zeggen allemaal hetzelfde. Het is niet dat je het helemaal uit je hoofd moet leren, je moet er inzicht in hebben. Je moet met logica over de geschiedenis na kunnen denken, en feiten uit het dagelijks leven er bij betrekken. Inzicht. tsja.

ik ben bang dat ik je dus niet kan helpen….

hoe gaat het verder met je tweeling? Hebben ze het naar hun zin, goede cijfers er bij?

overigens is jongste van de basisschool af, naar een andere school. wat een opluchting, een hele verbetering ten op zichte van leraar M.

Juno

Juno

29-05-2015 om 11:59

Geen feiten

Op VO van mijn kinderen willen ze dat kinderen verbanden leggen en zien en een situatie kunnen verklaren door de opgedane kennis. Geen kale feiten maar het echte begrijpen. Ik snap precies wat de leerkracht bedoelt maar heb geen idee hoe ik mijn kinderen hiermee kan helpen.

Angela67

Angela67

29-05-2015 om 12:03

zelf er ook over nadenken

ik vind geschiedenis steeds leuker worden naarmate ik ouder word en dat is omdat ik als volwassene pas me realiseerde dat heel veel bepaald wordt door het verleden. Ik vond AK wel leuk vroeger, maar na de brugklas vond ik GS maar saai.

Wat ik probeer bij GS en AK bij 2e klasser hier, is hem te herinneren aan iets wat we gezien of gedaan hebben, iemand die hij kent hij uit een ander land, een nieuwsbericht, een discussie die we eens hadden. Soms is het verband wat vergezocht maar ik merk dat het bij hem wel triggert dat hij probeert iets in een context te plaatsen en het krijgt op de een of andere manier een 'smoel'.
En dat zijn de verbanden volgens mij die je wilt 'aan laten leggen' in die hersenen, dat je de beschrijving van een historische oorzaak > gevolg kunt doortrekken naar een hedendaags iets.
gr Angela

Nectarine

Nectarine

29-05-2015 om 12:07

Oorzaak en aanleiding

Uit mijn eigen gymnasiumtijd: we moesten bij proefwerken altijd onderscheid maken tussen de oorzaak en de aanleiding (druppel die de emmer deed overlopen) van historische gebeurtenissen. Dus, heel in het kort, bij WOI: oorzaken onder meer het toenemende nationalisme, de imperialistische buitenlandse politiek van de Europese landen, de oprichting van de Triple Entente en de Triple Alliantie, de mobilisatie. Aanleiding: de moord op Franz Ferdinand.

Nectarine

Nectarine

29-05-2015 om 12:11

en inderdaad: veel schrijven

Voor geschiedenis en aardrijkskunde schreef ik in die tijd makkelijk zes (of meer) kantjes proefwerkpapier vol (laatst een doos proefwerken teruggevonden).

mijk

mijk

29-05-2015 om 12:20

hier hetzelfde

Docenten hechten hier ook enorm aan zorgvuldig formuleren en bijvoorbeeld de vraag herhalen aan begin antwoord. Dus niet omdat maar de kruistochten begonnen omdat...

Ik snap de theorie wel maar zit wel met kind dat in rap tempo interesse verliest.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

29-05-2015 om 12:37

Hier ook

Dochter( VWO1) kan heel makkelijk een hoofdstuk geschiedenis uit haar hoofd leren, maar met de open vragen bij een toets kan ze weinig. Het gaat om inzicht en het goed formuleren en daar is ze niet goed in. Dus voor dit vak staat ze net voldoende.

Ze heeft dit trouwens ook bij nederlands. Teksten ontrafelen en hoofdgedachten in haar eigen woorden omschrijven levert ook problemen op. Gelukkig kan ze bij dit vak goed compenseren met spelling en woordenschat. Dus blijft de schade beperkt.

Het is voor ons duidelijk dat onze dochter een beta-kind is.

Thursday Next

Thursday Next

29-05-2015 om 13:14

hier

zegt de docent: als er een hoofdstuk/paragraaf/blok behandeld gaat worden: maak aan het begin een samenvatting, het liefst handgeschreven. Daarna wordt het hoofdstuk in de klas behandeld, dan weet je er al het een en ander van en kan je makkelijker volgen wat er gezegd wordt.

Petuut

Petuut

29-05-2015 om 13:15 Topicstarter

Thx

Bedankt allemaal!
Ja, da's waar we hier ook tegenaan lopen: de verbanden, het grotere geeheel.. Maar daar kan ik ze dus niet mee helpen, want die weet ik ook niet. Bij mij was dat ook niet zo volgens mij, dat verbanden leggen, tenminste niet in de 1e.. Het is zoveel anders dan op de basisschool, dat ze er echt moeite mee hebben. En het motiveert natuurlijk voor geen ene meter als je de stof bestudeert en dan geen resultaat ziet.
@Dendy, wij zeggen ook al lachend dat we beta's hebben, maar geschiedenis blijft een vak in de 2e en 3e klas, dus moeten ze nog wel 2 jaar die frustratie 'overleven'.

@Gruffalo, ja, ik had je al gemist op het schoolplein. Waar is ze heengegaan??
De jongens hebben het super naar hun zin, vinden het er erg leuk, al zal het jongste wel tegenvallen dat de leraar Duits van school gaat (las ik net in de nieuwsbrief). Hij had vanaf de open dag in groep 7 al een klik met die man. Hij hoopte hem volgend jaar te krijgen, het liefst nog als mentor ook, en dan verdwijnt ie helemaal van school. Balen dus. Hun punten zijn prima, allemaal ruime voldoendes, alleen voor GS staat jongste nu een 5,16, het enige rode gemiddelde in magister op dit moment... Oudste staat overal een (ruime tot zeer ruime) voldoende voor. Ze staat allebei ook zeker niet op zitten-blijven, maar een beetje reserve is wel lekker voor de proefwerkweek, vind ik tenminste.

Katniss

Katniss

29-05-2015 om 13:33

Hier exact hetzelfde

Mijn dochter zit in 4 vwo en heeft geschiedenis gekozen en aardrijkskunde verplicht bij haar CM-profiel. Dat zijn ook bij haar de vakken waar ze lagere cijfers voor haalt dan voor de andere vakken, terwijl ze er meer tijd aan besteedt. In de eerste drie klassen zat ze steeds rond de 6, nu tussen 6,5 en 7, dus het lijkt wel beter te gaan. Uiteindelijk heeft ze het trucje dus wel doorgekregen.

trucje

misschien is het ook wel een trucje wat ze even door moeten zien te krijgen. De leraar geeft aan dat het maken van een samenvatting erg belangrijk is. In gesprek blijven denk ik maar, het gewone standaard leer werk is altijd een basis maar geen garantie voor een voldoende.

Inderdaad jammer dat die duitse leraar weg gaat. mijn dochter heeft in de 2e een duitse lerares als mentor, is ook wel ok. al met al ben ik erg tevreden over deze school, ik hoop dat jongste er ook heen kan. ze heeft net een vwo-advies bij de entree toets gehaald, dus ik heb goede hoop.

jongste is naar de B-school gegaan, iets ten zuiden van het centrum. ik hoorde van diverse kanten dat de leraren op die school erg goed zijn, en de sfeer in de klas / sociale aspecten veel beter. en dat blijkt ook, ben blij dat we de overstap hebben gemaakt.

fijn dat jouw jongens ook goed op hun plek zitten, het is toch altijd afwachten he?

bieb63

bieb63

29-05-2015 om 15:53

Kijk hier eens


https://www.youtube.com/watch?v=wgmGg1CHjuk
Duidelijke opsomming en verklaringen van alle begrippen mbt Geschiedenis voor klas 1 Gym. Misschien hebben jullie er wat aan.

Petuut

Petuut

29-05-2015 om 16:48 Topicstarter

gruffalo

De B-school net buiten het centrum, bij het parkje? Ik hoor daar ook goede dingen over ja, ken er ook een leerkracht (moeder van ex-sportmaatje van 1 van de tweeling). Van haar hoorde ik dat het meer traditioneel is, meer zoals vroeger, strakker klassikaal, en juist niet al die groepjes zelfstandig op de gang.
Fijn dat ze daar wel op d'r plek zit. Want op onze school blijven en dan nog een groep 8 uit moeten zitten lijkt me niks. Zeker niet als er goede alternatieven zijn.
Voor jongste is het vooralsnog nog wel goed, maar we blijven het in de gaten houden.
Ik had wel verwacht dat de jongens zich erg op hun gemak zouden voelen, het was meer de vraag of hun dyslexie ze niet teveel parten zou spelen. Of het talige van het gym niet te zwaar zou worden, maar dat lijkt tot dusver mee te vallen. Zoals gezegd staan ze nette voldoendes, al kwam er vandaag ook een kleine tegenvaller voor Engels binnen.. (Tja en dan is het toch handig als je een 8 of hoger gemiddeld staan, dan zakt het wel, maar niet in de rode cijfers..)

Petuut

Petuut

29-05-2015 om 16:53 Topicstarter

bieb63

Thx voor de link. Die termen waren volgens mij van hoofdstuk 2 of 3.. Maar geven ook meteen het probleem aan: het zijn blijkbaar niet de termen die gevraagd worden, want als ik die met ze doorneem, krijg ik keurig de definities.. Het is het werken met die termen, de verbanden, de linken, de onderlinge samenhang zien. Ik denk wel eens: is dat niet teveel gevraagd, historisch inzicht, op je 12e...Ik bedoel, sommige volwassenen hebben het niet eens )

Miranda

Miranda

29-05-2015 om 18:52

Hier

Hier geen gym maar wel VWO. Mijn dochters leren niet zoveel voor die vakken, halen wel redelijk tot goede cijfers. Heb even nagevraagd. Je moe het snappen en kunnen toepassen, zeggen ze. Je moet begrijpen hoe het ene tijdvak het andere opvolgt, wat de overeenkomsten zijn en wat de verschillen, hoe een oorlog is ontstaan en waarom dat logisch is, je moet weten waarom iets juist in dat tijdvak plaatsvindt, hoe je aan het einde van zo'n tijdvak al de nieuwe tijd ziet aanbreken, waarom die persoon nou net op die plaats zit etc etc.

Angela67

Angela67

29-05-2015 om 21:54

Vwo

Vwo is gym of atheneum

Emma

Emma

29-05-2015 om 22:42

Tip

Deze heb ik gelezen, leek speciaal voor mijn dochter geschreven
Vooral de link" Meneer, ik snap het niet" vond ik erg leerzaam!

http://www.docentenaanzetbijtaal.nl/formuleren

Groetjes!

patricia

patricia

30-05-2015 om 12:06

hier

kind, 2 VWO, vindt geschiedenis erg leuk. Bij haar is het belangrijk om uitgebreid te antwoorden. 2 -3 A-4 tjes per toets volschrijven is heel normaal. Veel verbanden leggen, goede argumenten en bij het geven van je mening goede voorbeelden gebruiken. Ook wordt er tijdens een toets regelmatig een bron gegeven, stukje tekst of een plaatje, en worden hier vragen over gesteld. Het is dan belangrijk om de bron goed te bekijken en te beoordelen. In de brugklas is behoorlijk wat aandacht besteed aan het antwoorden op een toets. Kind staat 8,8 gemiddeld.

Miranda

Miranda

30-05-2015 om 12:20

nog 1

Dochters zeiden ook nog dat je als je het verschil moest uitleggen, dat je dan ook beide moet benoemen, dus a doet dit, b doet dat, dus verschil is ... Dat geldt bij zowel geschiedenis als aardrijkskunde. Ze zeiden dat docenten vaak zeiden dat als je maar 1 opschrijft, en het verschil niet benoemt, dat dat je punten kost.
PS Had een typefout gemaak, VWO moet inderdaad atheneum moeten zijn. Maar dat zou verder geen verschil moeten maken want zowel gymnasium als atheneum zijn VWO.

mijk

mijk

30-05-2015 om 22:25

mijn zoon is heel hard

Aan het oefenen om sneller te schrijven. Heeft daar stevig probleem mee. Vermoed zelf eigenlijk dat daar het probleem bij deze vakken Zit...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.