Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
69er

69er

27-06-2014 om 09:33

gemiddeld rapportcijfer?

Naar aanleiding van het draadje "en gaan ze over?" ben ik wel benieuwd met welk cijfer gemiddeld kinderen over gaan. Mijn kind staat een 7,3 gemiddeld en hoort volgens mentor tot de betere van de klas die volgend jaar een goede kans maken om het 4e jr (havo) in 1x te halen.
In genoemde draadje lees ik cijfers waarmee een kind hier op zou stromen ( als hoger nog kan natuurlijk) of hele hoge normen om op niveau te mogen blijven. Zoals het kind van Innana die voor eng,wis en ne gemiddeld een 8 moet hebben......

Dalarna

Dalarna

27-06-2014 om 10:25

is hier niet

Ze werken hier alleen maar met conpensatiepunten en daar rekenen ze mee. Bij 12 of meer compensatiepunten kun je opstromen. Dat vind ik ook het mooie, het is hier gewoon heel duidelijk allemaal.

Gemiddelde cijfers zijn dus niet van belang, is ook onzin want wat heb je aan tienen en vijven?

69er

69er

27-06-2014 om 10:50

dalarna

Ik weet niet eens hoe het zit met het opstromen in het 3e jaar en dat is ook absoluut niet aan de orde. 'k heb wel eens gehoord dat je daarvoor zo'n 8 gemiddeld moet hebben. Dat komt hier ook eigenlijk niet voor in het 3e jaar. Een enkele afstroom wel, maar geen opstroom. In de lagere jaren is het 7,5 en een positief advies. 12 compensatiepunten over hoeveel vakken en tellen alle vakken mee? Als ik er zo over nadenk zullen allen die overgaan dus tussen pakweg 6 en 8 zitten, anders zit je op een te laag niveau ?

Nog anders trouwens. Op de school van mijn kind mogen gynasiumleerlingen een lager gemiddelde hebben dan vwo en kunnen er hoge uitzonderingen gemaakt worden voor leerlingen die een extra (plus) programma volgen.

Katniss

Katniss

27-06-2014 om 11:01

6,7

En dat vind ik best OK. De hoogste cijfers zijn voor Nederlands en Engels, dus dat compenseert mooi de onvoldoende voor wiskunde die in datzelfde rijtje staat. Voor volgend jaar (4e) verwacht ik eigenlijk hogere cijfers, want ze laat een deel van de vakken die haar niet liggen vallen en we gaan serieus werk maken van wiskundebijlessen.

Katniss

Katniss

27-06-2014 om 11:01

Tot nu dan

Er komt nog een ronde proefwerkcijfers aan, dus we zijn er nog niet

Minthe

Minthe

27-06-2014 om 11:11

Hier

Hier hebben ze op school natuurlijk ook regels, maar ze kijken toch vooral naar de leerling. Dat is ook de enige reden dat ik me nog geen vreselijke zorgen maak

In 1 vwo stond hij gemiddeld een 8,6, dit jaar (3 vwo) zou ik al HEEL blij zijn met het omgekeerde... School weet gelukkig wel wat voor vlees ze in de kuip hebben en ook dat zoon een heel bijzonder (en druk) leven heeft buiten school. Maar ik hoop natuurlijk dat hij het op eigen kracht redt!

Vera*

Vera*

27-06-2014 om 12:13

En hier

Dochter staat nu gemiddeld een 7.2 (dit van de afgeronde cijfers). De cijfers van de proefwerkweek (nu bezig) komen er nog bij.
Het gemiddelde van zoon ligt iets lager.

zebra

zebra

27-06-2014 om 12:37

voor aanvang proefwerkweek

stond zoon 6,7 gemiddeld. Op woensdag 2 juli is er meer bekend want dan zijn alle cijfers van de proefwerkweek binnen en is het proefwerkinzage.

neteret mut

neteret mut

27-06-2014 om 12:40

gemiddelde per vak

staat wel op het rapport (dus totaal gemiddelde is wel uit rekenen). Zoon gaat over maar moet wel kiezen welke richting hij volgend jaar wil doen en twijfelt tussen 2. En wat zou dan het beste zijn, beetje lastig al gaat het maar om 3 uren die verschillend zijn.

Evanlyn

Evanlyn

27-06-2014 om 12:52

hier

Om op te stromen moet je hier gemiddeld 7,5 hebben. En voor elk vak apart minstens 7, behalve voor de kernvakken (wiskunde, Engels, Nederlands), daar moet het minstens 7,5 zijn. Dochter zit er ruim boven (laagste cijfer 7, hoogste 9).

Dalarna

Dalarna

27-06-2014 om 12:54

69er

Je kunt per vak maar 2 positieve compensatiepunten halen, je kunt dus opstromen als je voor 6 vakken een 7,5 hebt of hoger want dat zijn twee pluspunten. Je mag dan geen minpunten hebben bij andere vakken (of dat weer compenseren met nog meer pluspunten). Een minpunt krijg je bij een 5,4. Twee minpunten bij een 4,4 of lager.

Gym, godsdienst en wellicht nog wel meer vakken geven volgens mij geen pluspunten, wel minpunten.

Lynn

Lynn

27-06-2014 om 14:05

Gemiddeld rapportcijfer - welke?

Als jullie het over gemiddeld rapportcijfer hebben, heb je het dan over de "leervakken" of tellen jullie dan muziek, tekenen, gym en zo ook allemaal mee?

Dat kan nogal wat uitmaken.

Dochter stond vorig jaar met die extra vakken vaak 9, terwijl de rest dan toch wel lager was (6, 7 en 8).

Weet niet wat ze nu gemiddeld staat met de leervakken, maar veel 7, een paar 8 (ik denk nu 3)en nog een 6 die ze hoopt tot een 7 te brengen.

Evanlyn

Evanlyn

27-06-2014 om 14:10

niet-leervakken

Ik moet zeggen dat dat nogal vaag bleef, misschien wel bewust om die pubers nog een beetje in het gareel te houden?

Annet

Annet

27-06-2014 om 14:15

69-er

Jij schrijft: "Op de school van mijn kind mogen gynasiumleerlingen een lager gemiddelde hebben dan vwo en kunnen er hoge uitzonderingen gemaakt worden voor leerlingen die een extra (plus) programma volgen."

Op het gymnasium (categoraal) van oudste wordt niet naar een gemiddelde gekeken. Je gaat gewoon over als je voldoet aan de eisen, zijnde niet meer dan zoveel tekorten en niet meer dan 1 vijf voor ne, en of wi.
Jongste zit in 1 atheneum+ op scholengemeenschap. Voor hem geldt hetzelfde als op gym. Hij zou dus gewoon naar 2 ath+ kunnen met alleen zessen.
De kinderen in havo-atheneum brugklas krijgen cijfers op twee niveaus. Eind van het jaar krijgen ze advies waar ze naar toe gaan in de 2e. Ik dacht dat voor die klassen met tekorten wordt gewerkt.

Elinde

Elinde

27-06-2014 om 14:17

Vmbo-t

Zoon zit in 2vmbo-t en moet 6,5 gemiddeld staan om over te gaan naar 3 vmbo-t. Haalt ie dat gemiddelde niet dan wordt het 3vmbo-k. De toetsweek begint volgende week, dus wordt het nog spannend. Zijn cijfers door het jaar heen zijn heel wisselend, maar nog wel allemaal tussen de 6,5-7 gemiddeld. Alleen voor 1 vak staat ie een 5. Nu vindt de mentor dat het toch beter is om sowieso kader te gaan doen, omdat ie toch wel hard ervoor moet werken. Worden nog twee spannende weken dus.

Minthe

Minthe

27-06-2014 om 14:30

Lynn

Het gemiddelde van 8,6 was voor álle vakken, maar juist voor handvaardigheid, tekenen en gym stond hij er niet zo goed voor

Katniss

Katniss

27-06-2014 om 14:33

Lynn

Ik had alles meegeteld. Als ik de vakken buiten beschouwing zou laten die ze volgend jaar niet meer heeft, gaat het gemiddelde een stuk omhoog (boven de 7).

69er

69er

27-06-2014 om 14:44

annet

De kinderen met havo vwo en gym zitten de eerste 2 jaar bij elkaar. Wil je vwo gaan doen moet je ( kort door de bocht) een 7,5 gemiddeld hebben. Van 2 gym naar 3 gym een 6,5 gemiddeld. Volgens mij wordt er niet verschillend beoordeeld.
Ik had gelezen in het andere draadje dat er heel hoge eisen gesteld werden om op gym te mogen blijven.

69er

69er

27-06-2014 om 14:45

gemiddeld

over alle vakken...., maar als ik het uit zo splitsen over de "ter zake doende" vakken of de pakketvakken, kom ik op hetzelfde gemiddelde uit.

Anne Carin

Anne Carin

27-06-2014 om 15:54

7.1

Zoon hier staat nu een 7.1 gemiddeld en gaat over naar 6 VWO. Zijn we blij mee! Het komt hem niet aanwaaien, ondanks dat hij wel slim is, omdat hij ook ADD heeft. Zijn voortschrijdend gemiddelde heeft ook wel lager gestaan dit jaar maar in de laatste PWW, (hier inmiddels al een week achter de rug, regio Noord) heeft hij nog even alles op alles gezet en het nog iets omhoog weten te werken. Daarmee heeft hij ook de 2 vakken waarvoor hij net geen 6.0 stond naar boven de 6 weten op te krikken. Zijn laagste cijfer is een 6.1 (MAW), hoogste 7.6 (engels).
Lynn, voor CKV, LO en levo krijgen ze hier geen cijfers meer een O, V. of G. Die tellen niet mee in het voortschrijdend gemiddelde maar CKV, LO en levo moet je hier met een voldoende hebben afgerond. Voor CKV en levo krijg je anders vervangende opdrachten volgend schooljaar, terwijl je die vakken anders niet meer zou hebben. Hoe ze dat met LO doen weet ik niet want dat hebben ze in de 6e ook nog als vak.
Overgang criteria hier zijn: je mag 1x 5 of 1x 4 hebben waarbij max. 1x 5 in een van de kernvakken engels, nederlands en wiskunde. Heb je 1x 5 en 1x 4 dan ben je alleen bevorderd als je gemiddelde 6.0 of hoger is, en idem als je 2x 5 hebt.
CKV, LO en levo moet je hier met een voldoende hebben afgerond.
Voor CKV en levo krijg je anders vervangende opdrachten volgend schooljaar, terwijl je die vakken anders niet meer zou hebben. Hoe ze dat met LO doen weet ik niet want dat hebben ze in de 6e ook nog als vak.
Zoon hoeft nu alleen nog volgende week z'n boeken in te leveren en rapport op te halen, dus heeft eigenlijk al vakantie!
Volgend jaar examenjaar, spannend hoor!

Maar...

69-er, hoe kan dat havo/vwo/gym eerste twee jaar bij elkaar zitten? Dochter in eerste gym heeft nu al een jaar latijn achter de rug, volgend jaar nog een. Dat gaat met een flink tempo, en in het tweede jaar grieks er bij. Hoe halen ze dat bij jullie in, lijkt me bijna onmogelijk?

Dalarna

Dalarna

27-06-2014 om 16:30

Elinde

Een bepaald gemiddelde kan toch nooit de enige eis zijn om door te gaan? Je kunt namelijk een 6,5 gemiddeld staan met 4 tienen en 4 drieën.

69er

69er

27-06-2014 om 16:35

gruffalo

In het eerste jaar hebben ze 2 uur latijn en leveren daar 2 andere lesuren voor in. In het 2e jaar komt daar 2 uur grieks als extra uren bij. De uren die ze missen moeten zelfstandig bijgehouden worden.

Elinde

Elinde

27-06-2014 om 16:56

Dalarna

In de schoolgids staat letterlijk dat je een 6,5 gemiddeld moet staan om over te gaan. Omdat de hele schoolgids vol staat met onduidelijke tekksten had ik het al anderrs geinterpreteerd; ik dacht dat je voor elke vak minimaal een 6,5 moet staan. Heb ook bij elk rapportgesprek expliciet naar de overgangseisen gevraagd, maar de mentor wist zelf ook niet precies hoe het zat. Nu heeft ze het weer over een kader/t-advies van elke leraar afzonderlijk. Dat lijkt me ook raar, want je koet toch ook van rapportcijfers uit kunnen gaan? Ben heel benieuwd over twee weken.

Annet

Annet

27-06-2014 om 16:57

Wat bijzonder

2 uur per week latijn is weinig voor de 1e klas. Hier is het 3 uur in het eerste jaar.
Het tweede jaar is het 3 uur latijn en 3 uur grieks per week.

Het hoeft geen probleem te zijn dat voor gymnasiumleerlingen de lessen ingedikt worden om de klassieke talen te kunnen geven. Maar ik vind het wel vreemd dat ze gelijk les volgen met vwo en havo in de vakken waarin ze lessen missen. Ik ben gewend aan een aangepast programma gedurende de week.

Ik vind de combi gym/vwo/havo erg gemengd.
Het voordeel van een gymklas of atheneum+ klas is juist dat ze sneller door de stof gaan zodat er tijd vrij komt voor extra vakken of extra uitdaging.

Minthe

Minthe

27-06-2014 om 17:31

Hier

Hier een school die mavo/havo/vwo-klassen heeft en vanaf de tweede ook gym erbij. Dat gaat prima, het is zelfs een school die erg hoog scoort in de lijstjes. Ik heb er zelf gezeten (wel een tijdje terug ) en veel kinderen van de basisschool zijn erheen gegaan...

Op de school van mijn kinderen kunnen topleerlingen naast technasium ook gymnasium doen (4 uur per week, zowel in vrije uren als onder andere lessen). Omdat het een relatief klein clubje is, vliegen ze echt door de stof heen. Mijn zoon heeft het ook zo gedaan en in een half jaar hebben ze evenveel stof behandeld als de reguliere gymklassen in een heel schooljaar. Die beginnen overigens óók pas in de tweede met Latijn en Grieks. Blijkbaar is 5 jaar toch wel voldoende om richting eindexamen te werken.

69er

69er

27-06-2014 om 19:26

annet

Met het aantal leerlingen zal waarschijnlijk geen klas gevormd kunnen worden en nee dat is niet ideaal. Ze gaan er vanuit dat kinderen op dit niveau wat andere vakken zelf kunnen verwerken. Er is ook een mogelijkheid voor gymnasium+, waarbij ze in overleg ook lessen missen. Ze moeten dus wel de stof doen, maar niet alles klassikaal volgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.