Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marie

Marie

23-10-2012 om 17:01

Gemakkelijkere citotoets

Hoi,
Zag ik vandaag op Nu.nl
Gemakkelijkere Cito-toets voor potentiële vmbo'er
http://www.nu.nl/binnenland/2940117/gemakkelijkere-cito-toets-potentiele-vmboer.html
Ik weet zelf niet zo goed wat ik daarvan moet vinden.
Ik ben bang dat het de segretatie in hand werkt, waar Miriam Lavell het in de discussie over Rijke kinderen het ook al over heeft.
Wat vinden jullie ervan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dat doet het

Dat gaat het zeker doen.
Het is de bedoeling dat de eindcito verplicht wordt. Scholen verzetten zich daar hevig tegen juist omdat er altijd een aantal kinderen zijn die die toets slecht maken. Tot nog toe lieten veel scholen die kinderen niet toe tot de citotoets.
Cito is een firma, scholen zijn hun klanten.
Met de 'makkelijker' toets komt cito dus vooral de scholen tegemoet. In de theorie dat een te moeilijke toets demotiverend werkt en een iets makkelijker exemplaar misschien wel tot betere meetbaarheid van het kind leidt, zit natuurlijk wel wat.
Maar de dreiging zit in het feit dat het de school is die bepaalt welke toets je voor je neus krijgt. Schat een leerkracht je te laag in, dan krijg je die makkelijke toets en is je kans om alsnog een vwo score neer te zetten, vervlogen.
En zelfs al heb je een havo score gehaald op die makkelijker toets, dan is aan het enkele feit dat je die toets hebt gedaan en niet de gewone, al te zien dat de basisschool zich zorgen over je heeft gemaakt.
Historisch gezien: alle extra voorzieningen voor kinderen met een vermoeden van achterstand, hebben tot nog toe segregerend gewerkt: gewichtenregeling (allochtoon/autochtoon en inmiddels laag opgeleid/hoog opgeleid), lesstof voor trage leerlingen, rugzakjes, etc.
Het vermoeden wordt vanzelf waar.
Groet,
Miriam Lavell

zeppie

zeppie

23-10-2012 om 20:23

Wat ik heb begrepen

Is dat op de school van mijn kinderen een kind dat de makkelijkere toets boven een bepaald niveau maakt hij/zij alsnog de reguliere Cito mag maken en die resultaten vervolgens worden gebruikt. De eerder behaalde resultaten bij de makkelijkere Cito komen dan te vervallen. Dit om kinderen met faalangst etc tegemoet te komen. Zoals de leerkracht van groep acht het uitlegde klonk het best prima in mijn lekenoren.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hoe dan?

De toetsen worden op dezelfde datum afgenomen. De uitslag komt ook op dezelfde datum. Hoe kun je dan een herkansing doen met de gewone Cito?
Groet,
Miriam Lavell

zeppie

zeppie

23-10-2012 om 23:13

Is er geen

Inhaal mogelijkheid voor de Cito dan?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ik zie het al

Ik heb even bij Cito gekeken. Er zijn twee afnameperioden zie ik nu. Een in februari en een in mei.
Met die in mei kan inderdaad herkanst worden.
http://www.cito.nl/onderwijs/primair%20onderwijs/eindtoets_basisonderwijs/eindtoets_basis_niveau.aspx
Groet,
Miriam Lavell

Anne

Anne

24-10-2012 om 08:15

Nee hoeft niet

Maar 25% van de kinderen gaat de makkelijkere toets maken. De E en D scorende kinderen dus, dat is 25%.

Die kunnen een HAVO score halen en dan kunnen ze alsnog naar de HAVO. Dat is een heel hoog advies als je E en D scores hebt.

http://m.nrc.nl/nieuws/2012/10/23/voortaan-twee-cito-toetsen-makkelijke-opgaven-voor-wie-moeite-heeft-met-leren/

Moet wel

Zie die link die ik gaf en het kopje herkansingen. Leerlingen die afwijkend scoren (veel te hoog voor de makkelijke toets of te laag voor de moeilijke) moeten/kunnen een herkansing doen.
Dat herkansen gaat dus twee kanten op en kan alleen maar op scholen die de eindtoets in februari afnemen. Scholen die nu al kiezen voor de toets in mei, kunnen die herkansing niet aanbieden.
Overigens is dit "Maar 25% van de kinderen gaat de makkelijkere toets maken. De E en D scorende kinderen dus, dat is 25%. " niet helemaal juist. Cito formuleert het wat voorzichtig en tegelijkertijd ruimer. Zij hebben het over alle leerlingen die naar inschatting op een advies t/m vmbo-k uit zullen komen.
Bij mijn weten kom je niet tot een vmbo-k advies met allemaal D en E scores (dat wordt Lwoo/Pro).
Hoe dan ook: Om weer terug te komen op het segregatie-argument. Dat ligt juist hier in de interpretatie van de vraag voor wie deze toets bestemd is, op de loer.
Groet,
Miriam Lavell

Anne

Anne

24-10-2012 om 09:53

Onzin

D en E scores is 25% van de kinderen maar die gaan niet allemaal naar Pro hoor.

Verder moet je alleen herkansen als je bijna alle vragen goed had in de makkelijke toets of bijna alle vragen fout in de moeilijke toets. Er staat nergens dat als je wat hoger scoort je meteen moet herkansen.

Lijkt mij ook weinig zinvol omdat je in maart moet inschrijven voor een school.

Niks moet

Ik kijk er anders naar, Anne. Die makkelijke toets is er om een probleem op te lossen bij de scholen. Namelijk cito-scores die er niet mooi uitzien.
Met die makkelijke toets kan dat een beetje verstopt worden.
Maar natuurlijk geeft Cito er een pedagogische rationalisatie voor: De gewone toets is minder geschikt voor kinderen die laag scoren. Ze gaan onderpresteren op de toets, zo is de veronderstelling.
Als je van die theorie uitgaat, dan moet een kind dat laag scoort op de gewone toets, wel degelijk herkansen (de uitslag is ongeschikt).
'Moet' is in dit verband maar relatief. Er is geen wet die zegt dat het moet. Dat is de kwestie juist. Cito heeft het product ontwikkeld omdat die wet niet doorgaat. Het is een manier om toch al die kinderen die door scholen buiten de toets gehouden worden, erin te betrekken.
Maar als de school zegt dat je kind 'moet' dan kun je daar niet zoveel aan doen.
"D en E scores is 25% van de kinderen maar die gaan niet allemaal naar Pro hoor. "
Dat zei ik niet. Ik zei dat Cito de toets geschikt acht voor kinderen met een doorstroomprofiel tot en met vmbo-k. Een vmbo-k advies krijg je niet met allemaal D en E scores.
"Lijkt mij ook weinig zinvol omdat je in maart moet inschrijven voor een school."
Dat verschilt lokaal. Er is geen wet die zegt dat je in maart moet inschrijven. In die regio's waar in maart ingeschreven moet worden, levert herkansing wel een meer correcte eindmeting van het bo op (vo scholen hebben dat nodig), maar niet de kans om alsnog havo te gaan doen.
In regio's waar is overeengekomen dat ze de einduitslag van mei betrekking in de plaatsing, zal een herkansing wel een nieuwe kans kunnen bieden.
Groet,
Miriam Lavell

Anne

Anne

24-10-2012 om 11:19

Maar

Dan wil jij dus zeggen dat 25% van de kinderen een advies lager dan vmbok krijgt. Daar klopt niets van.

Dat zeg ik niet

Nee. Ik zeg dat Cito de doelgroep van de toets uitbreidt tot kinderen met een vooruitzicht op vmbo-k.
Groet,
Miriam Lavell

Anne

Anne

24-10-2012 om 11:37

Wel

Jij zegt dat je geen VMBOk advies krijgt met D en E scores maar het is algemeen bekend dat 25% van de kinderen op D/E zitten. Waar gaan die 25% dan naar toe?

Score mix

Ze gaan naar het speciaal onderwijs bijvoorbeeld. Maar ook: die D en E scores zijn geen percentielscores per leerjaar. In het ene jaar wordt vaker D en of E gescoord dan in het andere.
Bovendien hebben de meeste leerlingen niet voor alle vakken D en E scores. Er zijn dus veel meer leerlingen met een D of E score dan 25% (voor spelling of lezen of rekenen of.. verzit het maar), tegelijkertijd is het aantal lln met alleen maar D en E scores veel lager dan 25%.
Vast staat dat je niet op het vmbo-k belandt met alleen maar D en E scores. Cito heeft het in de informatie wel over die leerlingen als doelgroep voor de 'makkelijke toets'.
De doelgroep voor die makkelijke toets is dus veel ruimer op te vatten dan 25% van de leerlingen.
In de interpretatie zit precies het segregerende element. Vergelijkbare leerlingen (zelfde scores), zullen verschillend beoordeeld worden. De een doet wel de gewone toets, de ander niet.
Groet,
Miriam Lavell

Andersom werkt het ook

Er gaan nu ook leerlingen naar het vwo met een D score voor een onderdeel. Voor spelling bijvoorbeeld (dyslexie). Of voor (een onderdeel van) rekenen.
De nieuwe toets opent de weg naar de gedachte dat dat niet kan. Wie een E score heeft, _moet_ de makkelijke toets doen. Dat staat nergens, maar scholen mogen dat wel zo toepassen.
En de meeste ouders zullen geen flauw idee hebben. Behalve de gehaaide.
Groet,
Miriam Lavell

D of e score

Wat wordt er bedoeld met een D of E score, alle scores van taal, rekenen, spelling, lezen of ook als een kind één of twee D of E scores heeft? En wordt er gekeken naar de toetsen van het lvos of de entreetoets?
Zoon groep 7 dyslexie scoort op het lvos regelmatig een D of E voor spelling en leestempo toets, op de entreetoets groep 6 had hij een percentielscore van 76 (havo) omdat leestempo niet getoetst wordt en de vraagstelling bij spelling hem beter ligt.
Welke toets zou zoon dan moeten maken in groep 8 de makkelijke of de moeilijke?

Lisetje

Verschilt

De school mag dat zelf weten. Of jouw school die andere toets in gaat kopen (kost wel geld natuurlijk), weten we nog niet. En hoe jouw school ermee omgaat ook niet.
Groet,
Miriam Lavell

sinas

sinas

24-10-2012 om 16:10

Ik snap het niet

waarom zou een makkelijkere test wel tot een verwijzing naar de HAVO kunnen leiden? Dat is toch de boel in de maling nemen dan? Want die moeilijke kon het kind kennelijk niet aan, dan ben je toch niet geschikt voor de HAVO?

Als het waar is dat....

Sinas, ik vrees dat de meeste leerkrachten en selectiecommissies daar ook zo over zullen denken. Dus ook al komt er havo uit die makkelijke toets, dan nog zal daarbij de gedachte zijn: kind kon de gewone toets niet doen en is dus geen havo leerling.
Maar de theorie kan ik wel volgen. De stelling van Cito is dat kinderen bij het maken van die te moeilijke toets gedemotiveerd raken en daardoor gaan onderpresteren. Ik weet niet of dat waar is.
Het omgekeerde is wel waar: kinderen die onderpresteren op een te makkelijke toets (daar is veel onderzoek naar gedaan door onder meer het Centrum Begaafdheids Onderzoek Nijmegen).
Groet,
Miriam Lavell

sinas

sinas

24-10-2012 om 16:27

Dus wat is dan het nut?

ik zie het niet

Het nut is...

...toetsen verkopen.
Cito hoopt met die nieuwe toets in te spelen op de wens van scholen om slecht presterende leerlingen in verhullende cijfers te kunnen verstoppen.
Hebben die kinderen wel een toets gedaan (dat wil de regering graag), maar drukt hun lage score niet op het gemiddelde van de schoolscore.
Groet,
Miriam Lavell

Hm, misschien toch wat nut?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me er nog niet in verdiept heb. Maar het is heel rot als je altijd D/E scoort (of bijv een aparte leerlijn hebt op groep 6-7 niveau als je in groep 8 zit) en je moet dan de gewone cito maken. Dat is echt complete wartaal voor die kinderen. Ver, ver boven hun niveau. Ja en daar word je gedemotiveerd van.
Het is niet helemaal hetzelfde als de citostelling, maar in die zin zie ik dus wel wat nut.

Geen twijfel aan

Geerke, ik twijfel er geen moment aan dat leerkrachten deze nieuwe toets verwelkomen.
Ik krijg wel kromme tenen bij het nut dat je ziet. "Dat is echt complete wartaal voor die kinderen." Dat, of woorden van gelijke strekking, is het beeld dat instant wordt opgeroepen bij kinderen die deze toets gedaan hebben.
Net als sinas geloof ik dan weer niet zo dat een eventuele havo uitkomst op die waarde zal worden geschat.
Bovendien begrijp ik het argument niet.
Als het nou zo zou zijn dat deze leerlingen als niet toetsbaar zouden worden aangemerkt en op een andere manier langs de meetlat gelegd zouden worden, dan zou het tenminste nog consequent zijn.
Maar dat is bepaald niet het geval. Deze kinderen wordt deelname aan de eind cito onthouden (dat kunnen ze niet én ze halen het gemiddelde van de school naar beneden), terwijl ze wel onderworpen worden aan intelligentietesten, dle toetsen en meer van dat. Niemand wordt zo veel getoetst voor toelating tot het vo als juist die kleine groep die altijd d/e scoort.
Het argument 'wartaal' geldt dan kennelijk niet meer.
Vreemd.
Miriam Lavell

ishtar

ishtar

24-10-2012 om 20:27

Intelligentietesten

hebben een afbreeknorm van 2 fouten achter elkaar. En begint makkelijk, heb je dus geen last van 'wartaal'
Overigens heb ik op school van oudste behoorlijk wat strijd moeten voeren om de cito's voor rapporten op zijn eigen niveau te laten afnemen, en de rapporten daar op aan te passen. Ze waren erg bang dat ik dan zou denken dat zoon ineens een sprong van pro naar vwo gemaakt zou hebben, of zo. Alleen maar 'z'tjes (van zwak) op zijn rapport was niet erg motiverend.

Ook zoiets

8 tot 10 basisschooljaren lang meerdere keren per jaar een Cito-toets afnemen waarop dat kind d/e scoort, en dan ineens moeilijk gaan doen over wartaal van die ene laatste cito-toets.
Ik denk toch dat het naar beneden halen van het schoolgemiddelde doorslaggevend is bij de beslissing om deze kinderen niet mee te laten doen.
Cito haakt daar handig op in met een toets die een wat opgepoetster resultaat geeft, op het eerste gezicht.
Groet,
Miriam Lavell

ishtar

ishtar

24-10-2012 om 20:53

Sterker nog

ik geloof dat school tegenwerkte bij onze poging om zoon naar een SBO te krijgen omdat hij toch niet meetelde voor het schoolgemiddelde, en ze zo wel geld (plus rugzakje) voor hem vingen...

Fred de Velde

Fred de Velde

26-10-2012 om 12:32

Eer van de school verdedigen.

"Ik denk toch dat het naar beneden halen van het schoolgemiddelde doorslaggevend is bij de beslissing om deze kinderen niet mee te laten doen."

Over een paar jaar kun je op het schoolplein opscheppen dat jouw kind mee mag doen aan de gewone cito om de eer van de school te verdedigen, haha!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.