Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Knurf

Knurf

05-12-2013 om 11:35

geld voor eten op school?

Vanaf 1 januari krijgt mijn dochter (dan 12) kleedgeld, en ze heeft al een aantal jaar zakgeld. Maar nu vroeg ik me af hoe jullie dat doen met lunch op de middelbare school. Bij de supermarkt zie ik regelmatig scholieren met ladingen snoep, cola, energy-drink, kaasbroodjes of zelfs chips naar buiten komen. Nog los van hoe gezond dat is, vraag ik me af waar die kinderen dat van betalen.

Hoe doen jullie dat met de middelbare school? Geef je elke dag geld mee om iets in de kantine te kopen? Gaat dat van het kleedgeld of zakgeld? Geef je gewoon brood en een appel mee?
Ik snap dat ik niet veel invloed meer zal hebben op wat ze koopt (snoep of zo), maar ik was toch niet van plan om haar meer geld aan lunches uit te geven dan ik zelf doe

Vera*

Vera*

05-12-2013 om 11:47

Hier

Het zakgeld op de middelbare school bedraagt 20 euro per maand. Daar moeten ze 'alles' van doen. Van beltegoed kopen tot iets lekkers kopen in de kantine (of supermarkt). Iets van thuis meenemen kost voor hun niets.

pooh bear

pooh bear

05-12-2013 om 11:55

Hier

De lunch voor school krijgt ze gewoon van thuis mee.
Verder hebben we sinds ze op de middelbare school zit haar zakgeld verhoogd naar 5 Euro als ze wat extra's wil kan ze het daar van kopen.
Toen ze net op school zat vond ze het wel bijzonder dat ze van alles op school kan kopen en maakte ze er flink gebruik van. Maar na een poosje was dat helemaal over.

Dochter verteld overigens dat er een paar kinderen uit de klas elke dag naar de Turkse bakker haan om daar een Turkse pizza of iets dergelijks te halen. En als ze een tussenuur hebben gaan ze naar de Mac. Ze vraagt zich dan wel af hoeveel zakgeld die kinderen wel niet moeten krijgen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-12-2013 om 11:55

Hier

Dochter gaat volgend schooljaar naar het VO en we zijn van plan haar dan 20 euro zakgeld te gaan geven. Waar ze dan alles van moet doen, dus ook een filmpje ed.
De school waar zij heen gaat heeft maar een kleine kantine, waar je iets van een kop thee en een gevulde koek kan kopen. Eens per maand verzorgt de feestcommisie (leerlingen) een wat uitgebreidere lunch. Ik kan me zo voorstellen dat dochter daar dan wel wat van meepakt.
Als ze verder na schooltijd haar geld wil uitgeven in de supermarkt, dan kan ik daar weinig aan doen. Moet ze zelf maar weten.

bibi63

bibi63

05-12-2013 om 13:15

en hier

Inmiddels 3e klaas. Maar toen ze naar het VO ging hebben we van te voren besproken dat het niet zo verstandig is om elke dag iets in de kantine/super/bakker te kopen (meestal wordt dan uiteraard voor ongezond gekozen én het kost geld). Zij was het daar wel mee eens en ik heb gezegd dat ik haar zakgeld met 2,50 per week zou verhogen (was 10 euro per maand, werd dus 20 euro per maand), waarvan ze van die extra 2,50 1x per week iets in kantine o.d. kon kopen. Een enkele keer koopt ze nog een keer in de week iets, meestal alleen op vrijdag. Los van de verhoging van het zakgeld, geef ik haar daar dus niets extra's voor, dat moet ze zelf regelen. Andere dagen krijgt ze gewoon brood mee.
Gr. Bibi

Dalarna

Dalarna

05-12-2013 om 13:29

Een zomer lang onderhandeld

We hebben in de zomer onderhandeld voor oudste naar de brugklas ging en we waren uitgekomen op 23 euro per maand. Daar zat toen 5 euro mobiel abonnement in, zijn zakgeld van de basisschool (10 euro) en de verhoging voor de brugklas inclusief iets kopen op school (en kadootjes voor ons gezin).

Ik wilde vooral gezeur voorkomen over 'een keer iets mogen kopen' en al helemaal niet 's ochtends en daarbij; ik heb nooit contant geld in huis.
Hij kan dus zelf zijn geld pinnen en zelf bepalen wat hij koopt of niet. Thuis kan hij alles gratis meenemen, hij wil 2 of 3 pakjes wicky mee naar school en dat koop ik dan ook.

In de afgelopen twee jaar is zijn mobiel abo iets verhoogd maar daar ben ik niet in mee gegaan. Wel krijgt hij nu 38 euro per maand waarvan dus 15 euro voor de kapper. Dat had ik veel eerder moeten bedenken want vanaf dat moment liet hij eindelijk zijn haar groeien en is hij van de stekeltjes af

Ik heb nog overwogen om ook busgeld in dat maandbedrag te doen zodat hij zelf kan bepalen of hij met de bus wil of niet maar ik heb al door dat dat (net als het eetgeld) helemaal niet aan eten of de bus wordt uitgegeven maar gewoon aan zakgeld. Hij spaart nu voor een mountainbike. Hij zeurt zelfs als hij van mij met de bus moet (wilde vandaag niet, met de vorige storm niet en wilde niet met de bus naar huis komen toen het eens ging ijzelen overdag).

Deze zomer moet ik met jongste aan de gang, het zal natuurlijk wel op hetzelfde bedrag uit komen (ze moeten maar gaan werken als ze meer willen, oudste heeft drie maanden met kranten gelopen maar is daar mee gestopt, hij heeft het geld niet zo erg nodig). Ik denk dat ik bij hem wel het busgeld er in stop maar wellicht pas na de kerst volgend jaar zodat hij gewend is aan het fietsen.

Tango

Tango

05-12-2013 om 13:35

En hier

Krijgt dochter (12) 25 euro per maand. Ze moet hier dan wel een deel van haar kleding van kopen. Wij kopen de basis: jas, schoenen en wat broeken/truien. Zij betaalt de rest want pubermeiden hebben natuurlijk heel veel nodig.
Dochter krijgt eenmaal per week 1 euro mee naar school om een broodje te kopen. De rest van de week neemt ze eten/drinken van thuis mee. Dit compromis hebben we maar gesloten omdat ze het eigenlijk erg vervelend vindt om een trommeltje brood mee te nemen maar ook niet haar eigen geld eraan wil uitgeven. Soms neemt ze zelf geld mee om iets extra's te kopen. Het liefst gaat ze na schooltijd nog even flink eten: brood met gebakken ei, tosti's etc.

hier

Zoon (12, 2e klas VO) neemt alles mee van huis (brood, drinken, fruit). Hij krijgt 10 euro per maand zakgeld. Gelukkig is het zo'n Dagobert dat hij echt geen geld uit gaat geven aan zaken die niet strikt noodzakelijk zijn.
Zodra hij 13 is neemt hij een folderwijk over en kan hij zijn zakgeld aanvullen met zijn zelf verdiende geld. Daar kikt hij geloof ik al een jaar naar uit. In de praktijk zal dat betekenen dat hij nog meer kan sparen want hij geeft dus echt vrijwel nooit iets uit. Een enkele keer naar de film met een vriend en af en toe cadeautjes.
Zijn haar knippen doe ik zelf, dus geld voor een kapper heeft hij niet nodig, en hij is zo'n bescheiden mobiel gebruiker dat wij 2x per jaar het minimale bedrag aan beltegoed aanvullen.

Dalarna

Dalarna

05-12-2013 om 14:12

Tango

Ze wil dus wel jouw geld uitgeven aan iets kopen maar niet haar eigen geld. Juist daarom gaf ik dat geld dus in het zakgeld, dan kunnen ze zelf die beslissing maken. Ik vind het zo makkelijk om dan maar aan mij geld te vragen om wat te kopen. Ik zou in jouw geval dus gewoon met 4 euro verhogen (er zijn maar ongeveer 40 weken school in het jaar dus ze schiet er nog 8 euro mee op ook).

Jaina

Jaina

05-12-2013 om 16:30

Mijn dochters

Mijn twee oudste dochters (nu volwassen) namen beiden zelden eten van huis mee maar kochten elke dag broodjes bij de bakker. Geen enorme hoeveelheden maar ik schat in dat ze zo zeker wel rond de 5 a 7 euro in de week kwijt waren. Waar ze dat van deden? Zakgeld van ons, zakgeld van oma en geld wat ze kregen met babysitten. Al vrij jong deden ze dat. Daarmee heb je natuurlijk ook weer wat extra. Verder hebben mijn kinderen nooit echt veel bijbaantjes gehad maar informele zaken als oppassen en huiswerkbegeleiding zorgen ook voor redelijke inkomsten. Ze kregen van mij ook regelmatig wat extra omdat ze thuis ook vaak op de kleintjes moesten passen en ik betaal daar verder niet voor. Zeker mijn oudste dochter heeft echt veel opgepast op haar broertjes/zusjes dus uit dankbaarheid gaf ik haar regelmatig wat extra geld of ik kocht iets voor haar.

Omdat ze verder natuurlijk weinig uitgaven hebben die verplicht zijn kunnen ze met een relatief klein bedrag veel doen. Hoewel deze twee met een jaar of 13 vast al rond de 40 euro per maand zaten dus dan kan er wel een broodje vanaf.

Ik snap dat het fijner is om wat te kopen maar het is niet noodzakelijk. Mijn dochters vinden brood niet lekker als het ouder is dan een paar uur en dat snap ik want ik houd daar ook niet van maar er zijn natuurlijk ook alternatieven die je mee kan nemen. Het hoeft geen brood te zijn.

Dalarna

Dalarna

05-12-2013 om 16:54

Jaina

Of het komt door dat het meiden zijn of zo maar mijn zoon zou echt niet met 5-7 euro in de week de dag door kunnen komen hoor. Zeker niet bij een bakker! Op school denkt mijn zoon al 15 euro kwijt te zijn en dat is alleen voor de lunch, dan heeft hij nog niets om 10 uur.

Annet

Annet

05-12-2013 om 17:07

Zeker geen lunch kopen van kleedgeld

Kleedgeld is hier alleen voor kleding bestemd. Dochter moet daarom verantwoorden waar ze het geld aan besteed heeft. Ze houdt een lijstje bij van alle aankopen. Dit helpt trouwens ook om te zien waar ze het meeste geld voor nodig heeft (broeken, shirts, vest, etc). Mij gaat het niet om welke kleding ze koopt, als het maar kleding is.

Zakgeld is vanaf de brugklas 25 euro per maand, inclusief 5 euro abonnement voor de telefoon (moest op mijn naam). Dit bedrag verandert niet meer. Heeft ze meer nodig, moet ze bijwerken.
Cadeautjes, lekkers op school, bioscoop, OV voor uitstapjes, dat moet er allemaal van betaald. De kapper betaal ik nog.

Jaina

Jaina

05-12-2013 om 17:12

Dalarna

Dat kan ik me voorstellen inderdaad. Mijn dochters aten meestal maar een broodje of iets dergelijks. Drinken en snacks namen ze wel van huis mee. Maar inderdaad ze aten niet veel op school.
Dat haalden ze overigens wel weer in als ze thuis kwamen want na schooltijd werd er veel gegeten.
Mijn zoon deed het eerst ook zo maar na een paar jaar werd het hem toch te duur vooral omdat hij toen opeens in een groeispurt kwam en er inderdaad veel meer eten door heen ging. Dus dan is het kiezen of delen.

wizzer

wizzer

05-12-2013 om 18:56

hier een all in bedrag

Waarbij de voorwaarde is dat ze voldoende kleding hebben (oftewel de eis is dat ze minimaal 2 weken met hun kleding moeten kunnen doen zonder dat ik hoef te wassen). Als ze dat met de helft van het geld voor elkaar krijgen dat ik denk dat ze nodig hebben houden ze geld over voor andere dingen.

(hier lukt dat bijvoorbeeld door regelmatig tweedehandskleding te dragen).

rapoensel

rapoensel

05-12-2013 om 22:13

2 weken??

Dat zijn 14 boxers, 14 paar sokken, 7 shirts, 7 broeken, 7 truien en 7 pyamas.....
Verder krijgen ze zakgeld naar leeftijd x 2 P/M. Mogen ze helemaal zelf weten wat ze ermee doen maar op is op.

wizzer

wizzer

05-12-2013 om 22:33

ja 2 weken

Ik wil namelijk in de vakantie niet hoeven wassen. (en ik wil ook geen moppers van pubers dat de doorlooptijd van de was te kort is, i.h.a. wordt hier natuurlijk veel vaker gewassen, maar dat is geen recht)

neteret mut

neteret mut

06-12-2013 om 00:19

eten van thuis

als ze iets willen kopen doen ze dat van hun zakgeld. Alleen een enkele keer als er een schoolreis/ uitstap is waarbij van te voren al gemeld is dat er een verplicht kantine bezoek aan vastzit (daar iets moeten kopen)

Dalarna

Dalarna

06-12-2013 om 08:16

rapoensel

Ga jij op vakantie met 7 truien en 7 shirts en 7 broeken en 7 pyjama's als je 2 wk weg gaat en niet wast?

Knurf

Knurf

06-12-2013 om 09:50

oke

Dus toch gewoon eten mee van thuis (net als ik), en extraatjes koop je van je zakgeld. Dat spreekt me wel aan, vooral omdat mijn dochter nogal een kniep is: zodra ze de dingen zelf moet betalen, is een stuk minder koopziek dan wanneer mijn portemonnaie geleegd mag worden

Dalarna

Dalarna

06-12-2013 om 12:25

Knurf

Precies dat is het! Vandaargeld voor de kapper, eten op school etc alles in het zakgeld. Geld voor kapper zeker als het om een meisje gaat die vaker wil. Als ik hem busgeld zou geven zou hij helemaal nooit meer met de bus gaan

Daarom krijgt mijn oudste dan ook juist weer geen kleedgeld, hij zou er dan echt alleen maar het hoognodige van kopen en alles verder opsparen. Sowieso vind ik het moeilijk om een bedrag te kiezen voor kleedgeld, ik geloof nooit dat ik er op vooruit ga als ik kleedgeld moet gaan betalen.

Als ze alleen nog maar merkkleding willen krijgen ze meteen kleedgeld

hier

Zoon wil geen maandgeld. Soms vraagt hij of ik een paar euro voor hem heb, dan krijgt hij dat.
Voor zover ik weet, zoon vind tegenwoordig chips en borrelnootjes ook heel erg lekker maar die krijgt hij thuis al, koopt hij dan weleens een Turkse pizza of broodje gezond.
Kinderen krijgen hier gewoon brood, fruit en drinken mee.
Maar zelf neem ik ook weleens een warm hapje op mijn werk.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-12-2013 om 16:09

Kapper?

Hier krijgt oudste (3 vwo) 25 euro per maand en daar heeft ie het ruim mee. Zeker nu ie twee baantjes erbij heeft.

Van die 25 euro moet ie alles betalen, behalve z'n schoolspullen, z'n beltegoed en de buskaartjes. Van die 25 euro moet hij van mij eenmaal per drie maanden naar de kapper. En hij heeft nu juist voor het eerst in jaren kort haar. Nog niet geen stekels.

Daar hoeft ie echt niet iedere maand voor naar de kapper, dus Dalarna: is het echt de bedoeling dat jouw oudste iedere maand naar de kapper gaat? Goh, wat zondegeld, vind ik dan....

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-12-2013 om 16:24

Oja

En behalve z'n kleding...

Dalarna

Dalarna

06-12-2013 om 22:22

Ginny

Nee dat is juist niet de bedoeling maar hij heeft echt heel lastig haar. Twee tegen elkaar in draaiende kruinen dus als zijn haar iets langer wordt staat het bovenop zijn hoofd rechtop (en nee niet zo mooi als een hanenkam). Met een week of 5 is het dus echt wel weer nodig.

Zijn kapper kost 16,50 dus als hij elke maand zou gaan draait hij er verlies op, hij gaat dus zo eens in de zes weken denk ik. Ik ben hem vooral geld gaan geven omdat hij het toch altijd voor moest schieten en ik dan weer over moest maken.

Dalarna (ot)

Mijn zoon heeft precies hetzelfde. Bij hem staat het nog wel schattig, zo'n mini-hanekammetje, hij is 8.

Zoon gaat eens in de drie maanden naar een Marokkaanse kapper die erg goedkoop is en het heel kort knipt (of tondeuzert), dan kan zoon er weer een tijdje tegen. Maar als je zoon het niet extreem kort wil en ook geen pluimpje op zijn hoofd zit er inderdaad weinig anders op dan om de haverklap naar de kapper te gaan. Als hij wel kan wennen aan een extreem kort kapsel kan hij ook zelf een tondeuse aanschaffen en vragen of jij het eens in de drie weken even onder handen neemt.

Of zou het helpen als hij het juist langer liet groeien? Op een gegeven moment wordt het haar dan te zwaar om overeind te staan, lijkt me.

Volgens mijn Turkse buurmeisje jaren geleden betekende twee kruinen op je hoofd (haar broertje had dat ook) dat je met twee vrouwen ging trouwen. Overigens niet tegelijk, voor zover ik begreep. Mijn Indonesische schoonmoeder daarentegen voorspelde op basis van zijn kruinen dat zoonlief of ondeugend of een dierenliefhebber zou worden. Ze heeft ongelijk gekregen, zoon is eigenlijk best een braverik, en van dieren houdt hij alleen als ze gebakken en in stukjes op zijn bord liggen

Groeten,

Temet

Thursday Next

Thursday Next

07-12-2013 om 21:27

hier

krijgt dochter zakgeld en kleedgeld gestort op haar rekening, 55 euro per maand. Niet zo veel omdat ze ook veel kleding krijgt. We staan wel open voor verhoging als het te weinig blijkt te zijn. Ze neemt gewoon brood mee naar school, en koopt af en toe wat. Ze volgt nu een paar weken een extra rekenles, op die dagen mag ze van mij een pizzabroodje kopen in de kantine.

Dalarna

Dalarna

07-12-2013 om 22:14

Temet

Ja volgens mij hebben we het eerder over die kruinen gehad. Ik heb het inderdaad een jaar of 14 zelf onder handen genomen maar ik vond het echt te kinderachtig geworden. Op deze leeftijd heeft geen enkele jongen meer zulk kort haar.

Hij is gisteren geweest en het is volgens mij weer korter dan anders, na een aantal keer vergeet hij weer duidelijk te zeggen dat het wat langer moet blijven blijkbaar

Ik moet zeggen dat heel wat mensen die maar enigszins iets verstand hebben van haar zich over het hoofd van mijn zoon hebben gebogen maar niemand kon met zekerheid voorspellen hoe het eruit ziet als het echt langer wordt. Hij kan zich dus nog steeds niet vertonen zonder pet of gel, ook niet als het wat langer is en de stap naar echt lang haar wil hij zelf ook niet.

Tango

Tango

08-12-2013 om 21:40

Kruinen

Hier ook een zoon (9) met kruinen. Mijn ervaring is dat het wel helpt het lang te laten groeien. Het gaat dan met hulp van wat water en/of gel makkelijk plat liggen. Zoon hier had zijn haar een tijdje behoorlijk lang en dat ging prima. Nu heeft hij het weer korter en heb ik weer heel wat meer moeite om het in toom te houden. Stekels zou makkelijk zijn maar dat wil hij dan weer niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.