Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ali

Ali

24-06-2016 om 13:40

Geen studiedag op vrijdag omdat...

Net gelezen in de nieuwsbrief van de basisschool:

'Het vakantie- en studiedagenrooster is besproken. De OMR pleit voor een vrije vrijdag voorafgaand aan de Krokusvakantie maar volgens de directie geeft de AWBR daar geen toestemming voor. Voornaamste reden hiervoor is dat de ervaring leert dat studiedagen op vrijdag minder effectief zijn dan op andere dagen.'

Wat een vreemde reden.

Triva

Triva

24-06-2016 om 13:43

hmm

zullen we dan ook maar stoppen met lesgeven op vrijdag op de basisschool, middelbare, beroepsonderwijs en universiteit?

nou...

op mijn werk is vrijdag een populaire dag om niet te werken, vooral als je rond de 60 bent of een jong gezin hebt, constateer ik.
Lekker lang weekend.

In onze vorige gemeente waren de ambtenaren ook op vrijdagmiddag vrij (dus niet alleen het gemeentehuis gesloten, maar ook echt iedereen naar huis!)

doel

Ik vind het niet zo raar, ik geloof best dat vrijdag niet de productiefste dag van de week is voor heel veel mensen op heel veel fronten. Dus waarom zou je daar dan geen rekening mee houden? Omdat het veel ouders beter uitkomt als de kinderen vrij zijn op vrijdag? Maar daar is zo'n studiedag niet voor bedoeld.

Ali

Ali

24-06-2016 om 14:03 Topicstarter

Functioneren

Er is ook weleens een studiedag op de vrijdag gepland, maar die zijn dan niet vóór een vakantie. Waarom niet tegemoet komen aan de wens van ouders?

En daarbij, ook maar stoppen met opereren op vrijdag, de lijnbus rijden op vrijdag, etc? Als werkende volwassenen moet je toch gewoon in staat zijn op vrijdag goed te kunnen functioneren?

Vogel

Vogel

24-06-2016 om 14:28

Huh?

Voor wie is die studiedag minder effectief, voor de docenten?! Wat een onzinreden!

Taruh

Taruh

24-06-2016 om 14:45

alleen voor AWBR

Dit geldt dan alleen voor deze scholen combi. Het is geen landelijke regeling.

mmm

Ik vraag me een klein beetje af of het niet is omdat het onderwijzend personeel graag op vrijdag voor een vakantie zelf graag vroeg naar huis gaat en ze met een studiedag meer tijd kwijt zijn.

Flauwekulargument, dit. En het wekt de indruk dat je je uiterste best doet om de last van studiedagen voor ouders te maximaliseren. Niet handig.

Wel een mooi argument om extra vrij te vragen op die dag "nou, jullie zeggen zelf dat gebleken is dat..." maar dat zal dan wel weer ineens niet kunnen.

Groeten,

Temet

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-06-2016 om 15:04

ik snap het wel

Ik snap het op zich wel. Ik organiseer bij ons ook wel eens 'studiedagen' (we noemen het alleen anders, zit niet in het onderwijs), en ik zou absoluut niet kiezen voor de vrijdag voor de vakantie. Dan zit de helft van het team al met z'n hoofd ergens anders en heeft iedereen na afloop haast om weg te gaan. En het belangrijkste: vervolgens is iedereen vervolgens een week of langer op vakantie. Je gaat dus niet op maandag vol inspiratie aan de slag met je nieuwe kennis, maar stopt het ver weg.

Dat gezegd hebbende.... Het bijzondere van studiedagen in het onderwijs is natuurlijk dat de school die dag gesloten is voor leerlingen. Wat voor de leerkrachten een ideale dag zou zijn voor bijscholing, is dat niet persé voor leerlingen. Maar de leerling mag toch bij de planning van een studiedag ook wel een keer centraal staan? Ik bedoel: het gaat in deze situatie toch maar om 1 studiedag voorafgaande aan een vakantie? Dat moet dan toch maar gewoon een keer kunnen?

Annemieke

Annemieke

24-06-2016 om 15:05

Op de middelbare scholen hier

is er altijd een studiedag op de maandag na de kerstvakantie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.