Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Geen respect? Niemand meer halfnaakt op straat

De zomer komt er weer aan en ik zie het alweer gebeuren. Niet dat het mij opwindt of ik er perse naar wil kijken, maar het valt gewoon op. De laatste jaren wordt het steeds erger en het stoort mij. Meisjes schaars gekleed met zo ongeveer alles te zien. Korte broeken kunnen niet korter, blote buiken en borsten hangen uit hun shirtjes. Het wordt ongemakkelijk om mijn leerlingen zo te zien en les te geven. Het lijkt wel of het zelfrespect en waardigheid ver te zoeken is. In veel landen hebben ze het antwoord op dit probleem allang gevonden, namelijk: schooluniformen.
Waarom we hier ooit van afgestapt zijn begrijp ik niet. Het neemt namelijk niet alleen dit probleem weg, maar ook de sociale ongelijkheid.

Meisjes gaan steeds jonger schaars gekleed over straat. Waar is die opvoeding van tegenwoordig?! Het lijkt mij dat ouders hier verantwoordelijk voor zijn en hen fatsoensnormen mee te geven. Ouders willen toch ook niet dat hun kinderen op straat nagefloten worden en afvragen wat er onder die korte rokjes zit? Laat je kinderen dan ook niet zo de deur uitgaan. Natuurlijk wil dit niet zeggen dat ondanks een meisje in haar blote kont op straat loopt, iemand het recht geeft om aan haar te zitten of haar seksueel te intimideren. Dat neemt nog niet weg dat dat wel prikkelend of aanstootgevend kan zijn. Ouders neem die verantwoordelijkheid! Daarnaast kan de overheid hier wat aan doen door uniformen weer verplicht te stellen, want ik neem aan dat zij ook dit probleem zien. Kinderen uit verschillende sociale klassen worden door het invoeren van uniformen als gelijk gezien. Pesterijen nemen af en buitensluiting wordt voorkomen. Dit zijn toch alleen maar voordelen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Halfnaakt.

De vrouwen die nu 50+ zijn herinneren zich vast de witte spijkerbroek die zo strak moest zitten dat je hem languit op bed, vochtig, aan moest trekken. Of de hotpants, super kort, dus ik schrik niet van een puber in zo'n kort broekje. En minirokjes, ook van alle tijden, ook de lange rok met split is eerder voorbijgekomen in de afgelopen jaren.
Borsten halfbloot vind ik dan weer minder mooi, beetje ordinair, maar ook die types zijn niet alleen van nu.

De meisjes zijn wel steeds jonger die mee doen aan de schaarse mode, dat idee heb ik ook. We kunnen wel zeggen dat ze nu jonger puberen, maar dat wordt wat gekweekt door deze tijd.

vlinder72

vlinder72

31-05-2016 om 12:21

opleiding

Beste Johannes,

Zou je misschien tegen jullie docent op jullie opleiding willen zeggen dat deze opdracht geen success is en dat al die "huisvrouwen" op fora zoals Ouders online en het viva forum er niet intrappen.

Misschien is het wel leuk om er eens over na te denken waarom deze vraag of de vraag over Naakt selfies of de vragen van gisteren niet succesvol waren en direct herkend werden vragen van studenten.

Succes met je opleiding.

Gesprekje

Gelukkig wijt ook de school van dochter er ook een gesprekje aan. Het is niet de bedoeling dat je met uitpuilende blote lichaamsdelen op school komt. Dat leidt gewoon teveel af van het leren. Ook niet met sexueel wervend gedrag overigens. Begrijpelijk allemaal met een hok vol pubers, maar op school maak je een klimaat waarin je kunt leren en niet afgeleid wordt door opspelende hormonen.
Het blijft een lastig onderwerp want precieze grenzen kun je niet aangeven, daarom is het goed dat er individueel met jongeren op school gesproken wordt. Wat bij de een nog uiterst fatsoenlijk lijkt kan bij een ander een heel ander beeld geven, zonder dat je daar altijd een vinger op kunt leggen.
Maar het gaat om het principe. En het is goed om de discussie aan te gaan.

Mijntje

Mijntje

31-05-2016 om 13:33

ander forum

Even googlen en hier is staat ie ook: http://www.quizlet.nl/forum/topic.php?tid=178055
Beste Johannes: daar krijg je meer respons

Jammer Vlinder.

Deze "huisvrouw" vindt het leuke onderwerpen. Ik heb de stofzuiger ervoor aan de kant gegooid en de koffie pruttelt

vlinder72

vlinder72

31-05-2016 om 13:53

wil40

Ik vind het ook een interessant onderwerp. Wij hebben het thuis ook over vrije tijdskleding en kleding waar je mee naar school gaat. Ik kijk ook regelmatig vol verbazing naar kleding van jonge meiden. Of oudere mannen zonder shirt.

Maar Johannes is niet geinteresseerd in zijn Eigen onderwerp. Geen enkele student reageert op reacties. Ze zijn niet voor niets gisteren allemaal verwijderd. Ook op het Viva forum worden deze draadjes heel snel weer verwijderd.

Hortensia

Hortensia

31-05-2016 om 14:15

inderdaad, Wil40

Niet alleen witte spijkerbroeken trouwens, ook gewone.
En broeken die zo strak zitten dat je kon liplezen (die uitdrukking in dit verband werd ook in die tijd uitgevonden ), strakke tshirts, en géén padded bh's zoals nu want men keek niet op een tepel meer of minder.

In de bovenbouw liepen ook meisjes met doorkijkbloezen, herinner ik me.

Als tegenreactie kreeg je de Grease jaren vijftig mode, en daarna in de jaren tachtig de oversized laagjesmode.
In de jaren negentig kwamen de naveltruitjes. Jaren achter elkaar, naveltruitjes, al vroor het!

Hortensia.

Ooo, jaaaaa, whohooo Grease! Olijfje in haar zwarte leren broek en stoere jongens in strakke shirts met vetkuif
Summer loving!
Jeetje, de mini spijkerrok met witte legging ( ieuwkks) van nu is niets vergeleken met ons vroeger!
Het kan nog net even voordat onderwerp gesloten wordt

Marietje

Marietje

31-05-2016 om 14:55

Titel

Ik dacht dat over mannen ging, die met ontbloot bovenlijf over straat lopen.
Net zoals mijn oudere overbuurmannen. Ik vind het geen gezicht en meer iets van vroeger. Toen gingen ze ook zo fietsen.

Stickertje

Stickertje

31-05-2016 om 15:06

schoolkleding, campingkleding, naar de kerk kleding

Hier weten de kinderen wat er in bepaalde situaties van je verwacht wordt qua kleding. Het korte broekje dat ze op de camping draagt kan niet naar school. De bermuda die wel na as r school aan kan, kan niet in de kerk.
Gelukkig heeft school regels, omtrent kleding en de hoeveelheid bloot. Als de directeur vindt dat de broek te kort is of er anderszins teveel bloot is kan je naar huis om je om te kleden. Die uren worden geregistreerd als ongeoorloofd verzuim en leveren dus nog nablijfuren op. Ik heb met dochter de afspraak dat ze in geval van naar huis gestuurd worden niet op mij kan rekenen. Geen halen brengen ze fietst die 10 km enkele reis zelf maar. Volgend jaar gaat zoon naar dezelfde school nog even afwachten wat er voor hem voor regels komen. Meisjes niet in een broek met de lengte van een hardloopbroekje dan jongens ook niet is mijn idee. Maar om mij heen hoor ik dat sommige scholen voor jongens soepelere normen hebben.

Stenna

Stenna

31-05-2016 om 22:33

schaal

Dit is een opvoedschaal onderzoekje. Je poneert een opvoedprobleem met een wat extreme stellingname (een vignette) en telt vervolgens:

1. de reacties van ouders die hun kind dit (blote kleding) verbieden, bestraffen en ook een uniform goed vinden = autoritaire opvoedstijl
2. de reacties van ouders die het prima vinden, vrijheid blijheid en wij vroeger ook = permissieve opvoedstijl
3. de reacties van ouders die er met hun kind over zouden praten, in alle redelijkheid samen een oplossing zoeken = autoritatieve opvoedstijl
4 zou de verwaarlosende opvoedstijl zijn maar die zitten natuurlijk niet op een ouders forum

Beetje flauw, doe het dan openlijk, als onderzoeksoproepje

mijk

mijk

31-05-2016 om 23:09

we zijnin ieder geval

Van die veel te kleine jaren 80 zwem- en sportbroekjes voor mannen af. Daar hingen de ballen uit soms brrrrrt

Mijk

Alicia

Alicia

01-06-2016 om 06:53

brrr

Mogen dan ook meteen de bilspieren van te dikke mannen met afzakbroeken uit het straatbeeld verdwijnen!!

Marianne

Marianne

01-06-2016 om 09:03

Stenna

Da;'s dan een hele slechte onderzoeksopzet. Want je hebt hier ouders met kinderen van alle schoolgaande leeftijden door elkaar. Plus dat hier veschillende zaken door elkaar gegooid:
- blote kleding
- sociale klasse
- schooluniformen

Da;s vragen om foute conclusies.

Forumbeheer Ouders Online

Forumbeheer Ouders Online

01-06-2016 om 09:17

Draadje sluiten

Beste forummers,

Het ging hier weer niet om een echte vraag van een echte ouder, maar om een gefingeerde vraag van een student (van de Hanze Hogeschool Groningen).

Daarom sluiten we ook deze discussie.

Als jullie weer iets zien wat verdacht is ontvang ik graag een melding hiervan via 'contact forumbeheer'.

Forumbeheer Ouders Online

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.