Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
een ouder

een ouder

20-05-2014 om 16:01

Geen protocol voor absentie???

Onlangs tot 2 maal toe de situatie gehad dat één van mijn dochters ziek was en dat ik per ongeluk was vergeten om ze af te melden bij school. Echter, bij de eerste kwam ik daar tot mijn schrik aan het einde van de middag pas achter en de tweede keer, kwam ik daar pas anderhalf uur nadat de school was begonnen pas achter (heb snel alsnog gebeld).
De voorvallen triggerde mij. Nu was het mijn domme vergeetachtigheid (maar school heeft ook niet gebeld met de vraag waar dochter was), maar ik dacht meteen aan ernstiger situatie waarin een kind bijv. alleen naar school gaat en meegenomen/ontvoerd wordt of verongelukt. Als ouder ben je in de veronderstelling dat je kind op school zit, terwijl er iets ernstigs aan de hand is….en school belt niet of veels te laat. In mijn beide gevallen heeft school helemaal geen contact opgenomen.

Ik ben dus in de pen geklommen en heb een bericht naar de MR geschreven met het het hele verhaal en het verzoek aan school om hier actiever in te zijn (ondanks dat het mijn fout was).

Krijg ik bericht terug dat er geen vastgesteld protocol bestaat binnen de school voor absentie.

Voor leerlingen die absent gemeld worden door hun ouder, geldt dat er zo snel mogelijk melding wordt gedaan aan de betreffende leerkracht (binnen één uur).

Voor leerlingen waarvan ouders vergeten een melding te doen, behoort de betreffende leerkracht een melding te doen bij bijv. de conciërge. Ik kreeg vervolgens door dat de "Praktijk leert dat het melden van absentie vanwege de ochtenddrukte in de groep niet altijd uitkomt en dat een kind dus later gemeld wordt. De conciërge neemt dan contact op met de ouder.

Ik vind dit nogal afschuiven van de verantwoordelijkheid van de kant van school. Als ouder wordt je geacht binnen 1 uur melding te doen (heel begrijpelijk overigens), maar ik de andere gevallen ben je overgeleverd aan de leerkracht en ochtenddrukte in de groep of je tijdig of überhaupt wordt teruggebeld (wat bij mij het geval was).

Dus als je kind verongelukt onderweg, ontvoerd wordt…of wanneer je als ouder zelf onwel wordt onderweg dan
is het afhankelijk van de ochtenddrukte in de groep of e.e.a. wel op tijd gemeld wordt of überhaupt gemeld wordt?

Zie ik het nou verkeerd, of is dit een beetje krom gedacht van de school?!

Ilva

Ilva

20-05-2014 om 16:32

Dat is wat er fout ging..

Dat is ook wat er fout ging bij dat jongetje in Amsterdam (dacht ik). De leraar had het ook te druk en pas veel later werd het jongetje als vermist opgegeven. Dit is gelukkig goed afgelopen maar inderdaad, wat als een kind onder een auto komt. Ontvoering ben ik niet zo bang voor, dat komt in de praktijk maar heel weinig voor. Maar waarom zo'n kind er niet is, is natuurlijk niet belangrijk. Bij de school van mijn zoon weet ik het eigenlijk niet. Zo'n situatie is hier nog niet voorgekomen maar ik weet van een andere school dat ouders gelijk een sms-je kregen als kind te laat in de klas was. Niet alleen het eerste uur maar ook tijdens latere uren. Het zou dus toch mogelijk moeten zijn.
Dat het heel druk is begrijp ik ook wel maar een kort sms'je sturen naar de concierge moet toch mogelijk zijn. Door de leraar dus.

een ouder

een ouder

20-05-2014 om 16:49

Ilva...congierge

Ja, of laat desnoods de conciërge met een lijst langs gaan. Hoeft de docent ook niet uit de groep.

amk

amk

20-05-2014 om 19:01

congierge?

zijn die er dan op een lagere school? Wij hebben een (1) klusjesmeneer voor 4 locaties. En een halve fte administratieve kracht voor diezelfde 4 locaties.

een ouder

een ouder

20-05-2014 om 19:13

amk

ha,ha,…Ja, die hebben wij echt…ook een klusjesman etc..maar misschien heeft die conciërge dat nog niet door…ha,ha,ha.

Manja

Manja

20-05-2014 om 20:43

Ik weet niet hoe het op onze basisschool was

Maar op de middelbare school is het perfect geregeld. Als de leerling een half uur te laat is gaan ze bellen.
Maar goed, als alle ouders vergeten kinderen ziek te melden, is dat natuurlijk een hele vervelende tijdrovende klus elke dag.......
Dus kom op ouders, zorg zelf ook dat je de boel goed voor elkaar hebt.

bibi63

bibi63

20-05-2014 om 21:31

lastig

Zelf ooit 1x vergeten op tijd te melden dat kind ziek was, en werd toen om een uur of 9 gebeld. Verder nooit aan de hand gehad.
Lijk me ook belangrijk dat school zonder melding contact zoekt met de ouders. Maar.............. ik weet ook dat er scholen zijn waar een groot deel van de ouders alles aan hun laars lappen. Niet alleen het ziekmelden an sich, maar ook gewoon kind thuis houden zomaar, of later naar school laten gaan als kind niet op tijd uit bed komt enz enz. Echt, er zijn scholen in wijken waar dat blijkbaar volkomen normaal is. Ernstig, maar ik begrijp ook dat die betreffende school zich niet zo snel meer 'zorgen' maakt over ongeluk. Dus ja, ouders spelen hier een grote rol in. Maar als jij op een school zit waar ouders de kinderen normaliter netjes afmelden, dan vind ik het wel een kwalijke zaak.
Bibi

Maar bibi

De scholen waar ouders hun kind zo makkelijk laten verzuimen zal dan toch melding moeten doen bij de leerplichtambtenaar? Die zal wel verlangen dat school bij elk verzuim of te laat de ouders belt, of de leerplicht doet het zelf. En als de school dit verzuim al dan niet oogluikend toestaat en zich niet bekommert over de aanwezigheid van leerlingen dan blijft het wel erg in gebreke.

skik

Aiselle

Aiselle

21-05-2014 om 09:58

hier wel protocol in schoolgids

Voor het begin van de schooltijd ziekmelden, conciërge gaat vlak na de bel de klassen langs en krijgt de afwezigen door. Wie er dan niet is ziekgemeld, wordt gebeld.
Er zijn 8 klassen, dus het zal niet heel veel werk zijn.

Ilva

Ilva

21-05-2014 om 11:12

Ik begreep

Ik begreep dat het verhaal van 'een ouder' over een middelbare school ging. Het verhaal van het jongetje uit Amsterdam was wel een basisschool maar het principe is hetzelfde. Is er geen conciërge dan zelf even bellen. Zorg dat je de nummers in je klas hebt.

een ouder:

een ouder:

21-05-2014 om 11:20

Ilva en Aiselle

Ilva: het betreft een basisschool

Aiselle: Zo dacht ik het ook. Moet toch niet al te lastig zijn? Ik ging er vanuit dat er een protocol voor was, maar die schijnt er dus blijkbaar niet te zijn.

Ilva

Ilva

21-05-2014 om 12:54

Voor een basisschool zou het nog makkelijker moeten zijn. Daar zitten meestal veel minder kinderen op school. Een conciërge op de basisschool, dat ken ik ook niet dus ik ging er vanuit dat het een middelbare school was.

ixje

ixje

21-05-2014 om 13:42

hier op de middelbare

Ik heb mijn kind een keer ziekgemeld, maar degene die dat zou moeten afhandelen was er even niet. Die heeft me later teruggebeld om het na te gaan.
Blijkbaar mogen alleen bevoegde personen de ziekmelding aannemen.
Ik vind het wel goed om het centraal te houden. Het is een grote school met voor verschillende afdelingen verschillende nummers (personen voor onder en bovenbouw) waar je je kind moet ziekmelden.
Misschien vinden sommigen dat overdreven, maar het gaf mij wel een goed gevoel.
Op de basisschool ben ik nooit vergeten om ziek te melden, dus geen idee of het opgemerkt wordt. Wel neemt daar altijd een ander de telefoon op, maar het is een kleine school, dus ik denk dat dat wel ok zit.

Protocol

Een Ouder: als ik het zo lees, is er gewoon een protocol voor absentie op jullie school. Het probleem is dat dit niet (altijd) wordt nageleefd.

Wat op zich vreemd is, want volgens mij is het helemaal niet zo ingewikkeld. Hoezo ochtenddrukte in de klas? Je ziet toch zo wie er afwezig is? Als een leraar het voor elkaar krijgt om iedere dag een leerling te regelen die koffie voor hem haalt, is het ook niet zo'n gedoe om een rooster te maken waarin leerlingen bij toerbeurt met een briefje met namen van afwezigen naar de conciërge lopen. Kan de leerkracht zich verder storten op de ochtenddrukte...

Ik vind het getuigen van laksheid moet ik zeggen.

Monique D*

Monique D*

21-05-2014 om 15:12

Geen protocol?

Dat zal er wel snel komen als men na een hele dag achterkomt dat een kind vermist is!!

Ik weet dat op de basisschool en middelbare school van mijn kinderen snel werd gebeld als ze niet aanwezig waren. Dat heb ik meegemaakt, toen ik zelf een keer vergeten was om een van hen ziek te melden.

En ja, ook op de basisschool van mijn kinderen was er een conciërge aanwezig..

ongeluk

Als je kind alleen naar school loopt of fietst, zorg er dan voor dat hij/zij ergens naam en telefoonnummer hebben staan. Bijvoorbeeld op een label aan de fietssleutel. Dan kunnen omstanders/ ambulancemedewerkers je bellen. Ook handig als kind alleen naar een sport ofzo gaat.

Vera*

Vera*

21-05-2014 om 19:36

Hier

Op de middelbare school van mijn kinderen ben ik een keer gebeld dat mijn dochter er niet was.
Dochter mag als dat nodig is uitslapen en dan stuur ik een mailtje naar de leerlingcoördinator. Die ochtend had hij alleen zijn mail nog niet gelezen.

een ouder

een ouder

22-05-2014 om 14:01

N@nny en FayW

N@nny: De MR heeft gereageerd met het antwoord dat er eigenlijk geen protocol hiervoor is (in de MR zit ook de directie…dus..).

FayW: Natuurlijk is dat altijd handig, maar daar gaat het nu niet om.

Waar gaat het dan wel om?

De school heeft geen (goed) protocol voor absenties. Dat is niet best. En jij vindt dat het een probleem omdat je er als er wat met je kind gebeurd daar laat achter komt. Wat kan er aan de hand zijn als je kind niet op school komt? Meest waarschijnlijk in jouw geval: je kind is ziek thuis. Daarna is een ongeluk iets wat kan gebeuren, met mijn tip ben je daar nog eerder van op de hoogte dan wanneer een school met absentieprotocol je belt. En een ontvoering is zo onwaarschijnlijk.. Dat er op middelbare scholen betere absentieprotocollen zijn lijkt mij logisch. Een basisschool kind dat alleen naar school zal niet over verlaten weggetjes lopen denk ik. Meestal zijn er veel andere kinderen en ouders in de buurt op weg op dezelfde tijden naar dezelfde school.
Okee, het is beter als een basisschool wel een goed protocol heeft. Maar ik vind je wel streng doen voor iemand die zelf vergeet haar kinderen vergeet ziek te melden.

een ouder

een ouder

23-05-2014 om 09:56

FayW

"Okee, het is beter als een basisschool wel een goed protocol heeft. Maar ik vind je wel streng doen voor iemand die zelf vergeet haar kinderen vergeet ziek te melden."

Dat wat heel stom van mij en dat heb ik ook al eerder aangegeven.
Het triggerde mij alleen en dit gaat ook niet meer om mij.

Er kan met een andere ouder evengoed wat gebeuren als die de kinderen naar school breng en er gebeurt wat.
Ook kinderen waarvan de ouders door een vechtscheiding uit elkaar zijn en waarvan een van de twee het kind wil meenemen is denkbaar. Er zitten nog al wat buitenlandse kindjes op die school waarvan de ouders het niet zo nauw nemen met de schooltijden (lekker laten uitslagen en op hun eigen tijd de kinderen naar school laten gaan). De leerplicht ambtenaar zal toch ook willen weten wie er afwezig zijn en waarom.

Nou Fay

"Maar ik vind je wel streng doen voor iemand die zelf vergeet haar kinderen vergeet ziek te melden."

Vergeten je kind ziek te melden is wel slordig, maar soms lukt het even niet om te bellen. Omdat je denkt dat je man afbelt en hij denkt dat jij dat doet, omdat je kots aan het ruimen bent, of omdat er niet direct opgenomen wordt en je na twee keer proberen even wat anders gaat doen. Als ik mijn vo-kind ziek wil melden en ze om 8 uur niet opnemen moet ik daarna mijn bo-kinderen weg brengen. Dan ben ik pas weer thuis als de lessen op het vo al begonnen zijn waardoor ik haar sowieso niet voor het begin van de lessen kan afmelden. En heel soms is het me dan al weer ontschoten. Dan ben ik blij dat school na een half uur belt omdat de docent haar in Magister op afwezig zet en de conciërge die melding binnen krijgt. Dan ben je toch blij dat er een protocol is dat ook nog eens nagevolgd wordt. Kan natuurlijk ook wel eens mis gaan, maar ik heb als ouder niet zo veel vertrouwen in een school die er geen protocol voor heeft en het klaarblijkelijk ook niet zo belangrijk vindt.

skik

Relativeren

Een absentie protocol vind ik een goed idee. Maar als je basisschool dat niet heeft denk ik niet dat dat hele grote problemen geeft. Er gebeurd wat met de ouder: in huis; leer je kinderen dat ze iemand kunnen bellen of als het erg is 112. Buitenshuis zijn er op weg naar school altijd omstanders.
Vechtscheidingen; wie moet school bellen als een kind niet op school komt? Beide ouders of de ouder die op dat moment/die dag voor het kind zorgt? Voor het ophalen van kinderen en door wie is een absentieprotocol niet geschikt.
Tja, dan de leerplichtambtenaar. Die wordt misschien wel blij van scholen die melden. Misschien heeft dat voor kinderen die erg vaak thuis worden gehouden wel nut. Wie weet.
Ik zou het wel inbrengen bij de MR, maar meer ook niet.

Skik

Tja, ik snap het wel dat je ziekmelden kunt vergeten. Maar waarom dan het excuus van een juf met 30 kinderen die vergeet een absentie van een kind te melden dan niet accepteren?
Op een middelbare school is er speciaal personeel voor de absenties.Op een basisschool meestal niet.
Nogmaals vindt het niet netjes, maar ik vind het wel een gevalletje de pot verwijt de ketel.

mailen

Ik heb met mijn kinderen nogal eens met absentie te maken gehad. Ik moest ook naar mijn werk en een half uur aan de telefoon hangen om er tussen te komen of te wachten tot de centrale nou eindelijk eens bemand wordt, zat er voor mij ook niet in.
Ik belde en als ik op mijn werk was mailde ik, hoewel ze dat niet willen. Maar er zijn grenzen wat je kunt doen als er al een probleem is.

Fay

Nou, da's makkelijk. Omdat school een protocol heeft. Juf begint 's ochtends als de kinderen zitten met kijken wie er wel en niet is. Even een kwartiertje wachten tot de laatkomers ook binnen zijn en tot je van degene die de telefoon aanneemt hebt gehoord wie er afgemeld is kijken of er nog afwezigen zonder bericht zijn en die (laten) bellen. De meeste leerkrachten op een basisschool werken volgens een strakke planning en hebben elk kwartier ingevuld met vaste programmapunten dus da's best overzichtelijk.

Thuis heb je geen protocol. Als je kind ziek is kan het zijn dat je daar druk mee bezig bent: oppas regelen of iets met je werk regelen, voor je zieke kind zorgen, door oponthoud je andere kinderen nog gauw de deur uit werken of wegbrengen, de dokter bellen. Dan kan het (tijdig) bellen er wel eens tussendoor schieten, zeker als school slecht bereikbaar is.

skik

Verschil tussen niet lekker en echt ziek.

Dochter ooit vergeten af te melden voor haar peuterspeelzaalochtend. Ze was met spoed opgenomen in het ziekenhuis, nog een ander kind thuis, heen, weer, terug en nog een keer heen. Boze leidster, vergeten was geen excuus. Nou bij een spoedopname heb je wel wat anders te doen dan bellen.

Ilva

Ilva

23-05-2014 om 22:26

En ineens belde school

Ik schreef eerder dat het bij ons nog nooit was voorgekomen maar vanmiddag (zoonlief was al thuis) belde school waar hij het 6e uur was. Op dat uur heeft hij een vak waarvoor hij (sinds kort)vrijstelling heeft. Het vak was overgenomen door een invaller vandaag en die wist dus blijkbaar niet dat hij niet aanwezig hoefde te zijn. Het enige waar ik nu mee zit is: op de afwezigheidlijst op het magister staat 'geoorloofd verlof'. Maar dat klopt natuutlijk niet want dat uur zit hij altijd in de mediatheek extra werk te maken voor een ander vak in opdracht van die leraar. Hij was dus gewoon aanwezig. Zou ik daar nu nog achteraan moeten gaan of gewoon zo laten. Het kan toch geen kwaad?

Dalarna

Dalarna

24-05-2014 om 09:58

fay

Fay, het is een beetje naïef om te denken dat als je kind een ongeluk heeft gehad dat men dan op het idee komt om te kijken of er een telefoonnummer aan de fietssleutel hangt.

Dalarna

Ik heb die tip van ambulancemedewerkers.

Dalarna

Dalarna

24-05-2014 om 18:30

Fay

Dat wil nog steeds niet zeggen dat daarnaar gekeken wordt. Ik denk altijd maar zo: breng mijn kind zo snel mogelijk naar het ziekenhuis en zorg goed voor hem. Dat vind ik veel belangrijker dan dat ik in alle gevallen het eerder weet dan dat school hem mist.

Dalarna

Dalarna

24-05-2014 om 18:32

oja

Er zijn ook nog steeds mensen die denken dat het veilig is om een baby thuis te laten bij het halen van een ouder kind om dan een briefje in je zak te steken met dat er daar en daar een baby alleen thuis is. Het is natuurlijk veel veiliger om iemand in te seinen dat je die persoon appt als je thuis bent en anders moet die persoon actie ondernemen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.