Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Geen keuze in vervolgonderwijs.

Onze zoon gaat na de zomervakantie naar het voortgezet onderwijs. Hij zit nu op speciaal onderwijs en zal daar zometeen ook weer naar toe gaan. Helaas hebben wij hierdoor ook geen keuzevrijheid meer. In onze woonplaats zit een cluster 4 school. Onze oudste heeft daar 5 jaar gezeten en wij hebben zeer slechte ervaringen met deze school. Nu zijn we bij een andere school wezen kijken een eind verderop. Wij hebben een veel beter gevoel bij deze school en zouden onze school liever daar hebben. Hij kan er ook geplaatst worden. Het probleem is alleen het vervoer. Het dusdanig ver dat hij met een busje zou moeten gaan. Zelf brengen kan niet, te ver, geen auto. Zelf met openbaar vervoer gaan kan hij niet aan. De gemeente gaat ons waarschijnlijk geen toestemming geven voor het leerlingenvervoer, vanwege de school die in onze woonplaats is. We gaan het wel proberen, maar we weten dat de kans wel heel klein is en daar baal ik behoorlijk van. Jullie hebben natuurlijk geen oplossing hiervoor, maar ik wilde ook eigenlijk alleen even spuien. Zitten we weer aan die school vast, bah.

openbaar vervoer proberen

Kinderen groeien ook Melleke. Misschien kun je proberen of het OV wel gaat lukken. Ik kreeg zelf toen de tip om mijn kind 14 dagen zelf te begeleiden om het goed in te prenten. En bij ons is het wel gelukt.
Dat was een hele opluchting omdat men bij ons het groepsvervoer ook afraadde.
Je kunt ook nog even kijken welk vervoer het handigste is. Soms is dat een bus al doet die er wat langer over.
Bijkomend voordeel was dat ik direct zaken kon opdrogen die op school opgestart werden maar waar mijn kinderen niets van meegekregen hadden of snapten.
En we hadden zelfs pech. Er werd indertijd bij zoon aan de metrobuis gewerkt, dus moest hij overstappen op een gelegenheidsbus.
Met mobiel. In het begin belde zoon weleens en dan kon ik hem verder helpen.

Vogel

Vogel

15-12-2014 om 20:31

Passend Onderwijs

Ik wil je probleem niet groter maken dan het al is, maar weet je wel of je zoon op die andere school terecht kan?
In het kader van Passend Onderwijs zul je allereerst aangewezen zijn op het samenwerkingsverband waar je woonplaats onder valt. Binnen dat samenwerkingsverband zal passend onderwijs voor je kind gezocht moeten worden (regulier met ondersteuning, of speciaal).
Pas als in jullie eigen samenwerkingsverband geen passende school is (ik neem je 'slechte ervaringen' serieus, maar het samenwerkingverband vermoedelijk niet), kun je in een andere regio zoeken

Melleke75

Melleke75

15-12-2014 om 21:05 Topicstarter

Openbaar vervoer

De rechtstreekse buslijn is opgeheven. Het wordt dan fietsen, bus, trein, bus, lopen. Dit is echt geen optie. W.b. het samenwerkingsverband...dit zou nog geen probleem zijn zei de school. Maar misschien ook wel, blijft dus staan dat het echt balen is dat we waarschijnlijk aangewezen zijn op een school die wij nooit vrijwillig uit zouden kiezen voor ons kind. Hij zit hier om de hoek. Dat is dan ook het enige voordeel van de school.

Melleke75

Melleke75

15-12-2014 om 21:07 Topicstarter

Openbaar vervoer

De rechtstreekse buslijn is opgeheven. Het wordt dan fietsen, bus, trein, bus, lopen. Dit is echt geen optie. W.b. het samenwerkingsverband...dit zou nog geen probleem zijn zei de school. Maar misschien ook wel, blijft dus staan dat het echt balen is dat we waarschijnlijk aangewezen zijn op een school die wij nooit vrijwillig uit zouden kiezen voor ons kind. Hij zit hier om de hoek. Dat is dan ook het enige voordeel van de school.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-12-2014 om 21:15

Verhuizen?

Is zeker geen optie?

Bij ons wel gelukt

Zoon is van groep 8 regulier naar het vso gegaan, in onze stad is er een cluster 4 havo/vwo school maar wij hebben bewust gekozen voor een school 20 km hier vandaan. We hadden er geen idee van dat de gemeente moeilijk kon gaan doen over het vervoer, het werd dus afgewezen....rugzakbegeleidster heeft toen een mooie brief geschreven waarom deze school beter voor zoon was, ook nog een handtekening van de gz psycholoog (doet het altijd goed bij dit soort instanties) en voila het is gelukt! Zijn er verschillen tussen die scholen? Waarom deze school? Heb je argumenten? Zo ja dan zou ik het proberen
Succes

Melleke75

Melleke75

15-12-2014 om 21:54 Topicstarter

Verhuizen?

Nou nee. Dat zal niet gaan.

De verschillen zijn:
School hier geeft slechte begeleiding, is huiswerkvrij, maar niet elk kind is in staat om hele hoofdstukken in maar 10 minuten per dag in een klaslokaal te leren waar geroezemoes klinkt. Niet alle vakken worden aangeboden. Alleen bij TL kan een diploma gehad worden, andere niveaus alleen certificaten. Nauwelijks begeleiding bij stage. Keuze is er alleen uit techniek en consumptieve techniek. Er wordt veel gepest. Oudste werd er elke dag uitgelachen om zijn tourette. En nog belangrijker, mijn kind was er niet veilig. Kon slecht zwemmen en is op kamp door mededeleerlingen met een kano omgegooid, personeel was nergens te bekennen. Verder werden afspraken die op papier stonden niet nagekomen.

School ver weg biedt alle vakken, heeft ook mbo onderwijs, is niet huiswerkvrij. Is open in het bespreken van de beperkingen van de leerlingen met de klas op het moment dat leerlingen zich veilig genoeg voelen.Ze hebben meerdere profielen en verder is het afwachten.

goede argumenten

Dat zijn toch goed argumenten. Zet ze op papier en je hebt een goed verhaal. Er is echt meer mogelijk dan je denkt. Je zult er alleen zelf achteraan moeten gaan.

onderwijsconsulenten

Ook altijd goed om onderwijsconsulenten om advies te vragen.
En is regiotaxi een optie? Ik weet het niet hoor, maar ik zou alles proberen. School is zo belangrijk, de goede school dan.
http://regiotaxi.haaglanden.nl/tarief

http://www.onderwijsconsulenten.nl/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.