Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Taylor

Taylor

10-06-2015 om 10:53

Geen huiswerk willen maken in de brugklas

Helaas hebben we momenteel wat problemen met de mentor van onze oudste dochter die in de brugklas zit van het VWO. Dochter is een zeer goede leerlinge, op haar laatste rapport had ze 4 x een 10 en 4 x een 9 voor de leervakken. Voor gym en tekenen een 7 en een 8. Kortom een prachtig rapport. Haar gedrag kan echter beter. Ze doet niet goed mee met de lessen. Vooral de Franse leraar heeft hier problemen mee. De rest van de docenten volgens mij niet. Zo maakt ze haar maakhuiswerk zelden tot nooit. Tijdens de lessen maakt ze wat sommen/opgaven van een hoofdstuk en de rest laat ze zitten. Ze bladert het boek kriskras door en kan zo hoofdstuk 12 doorlezen terwijl de docent op dat moment in hoofdstuk 2 aan het lezen en uitleggen is. Dit stoort de docent Frans vooral. Hij kan er niet tegen en stuurt dochter de klas uit als hij ziet dat ze haar huiswerk weer niet heeft gemaakt. De rest van de docenten zien natuurlijk ook dat ze haar huiswerk niet heeft gemaakt maar glimlachen en lopen haar tafeltje voorbij. Een aantal "negeren" haar. Soms dan leert ze voor het volgende vak terwijl ze in een les zit. Ze heeft soms een geschiedenisboek voor zich terwijl ze bij Frans zit.

De mentor heeft nu gezegd dat ze mee moet doen met de lessen en ze moet haar huiswerk maken. En anders moet ze zich melden! Er zijn regels op school rondom het maken van huiswerk en hij kan en mag geen uitzondering (meer) maken voor onze dochter. In het begin van het schooljaar maakte ze haar huiswerk braaf elke dag maar dat is steeds minder geworden.

Dochter zet haar hakken in het zand en maakt dus geen huiswerk. Mijn man zegt dat onze dochter geen huiswerk hoeft te maken en ik ben dus bang dat ze geschorst wordt. Wat te doen?

Angela67

Angela67

10-06-2015 om 11:00

praten met haar

gewenst gedrag zal ze moeten gaan aanleren, dat wil zeggen: ook dit is iets wat nieuw is op de middelbare school, hoe werkt het systeem, wat is 'gewenst gedrag', in hoeverre moet je je wel conformeren en wanneer kun je je als uitzondering opstellen?

Dus om een vruchtbaar gesprek met school aan te gaan om te proberen toch uitzonderingen te maken, moet ze eerst zich realiseren dat sommige dingen 'moeten' en ook soms slim zijn om wel iets te doen zodat je later wat gedaan kan krijgen. Beetje strategisch/tactisch/diplomatiek worden .

Het kan ook een leuke uitdaging zijn voor haar om hier eens in te duiken, ze zal tijd over hebben . Ze kan dit soort skills maar beter nu een beetje gaan leren, daar kan ze veel profijt van hebben.

gr Angela

Moni

Moni

10-06-2015 om 11:02

Ik zou alleen Frans aanpassen

Het schooljaar is bijna voorbij. Als je dochter nou alleen het huiswerk van Frans gaat doen en braaf de goede pagina voor zich heeft, dan is de angel eruit. Het is maar voor een paar weken.
Schorsen zal zo snel niet gebeuren. En dan nog levert het school niets op. Verwijderen lijkt me niet mogelijk.

Volgend jaar kun je afwachten of er opnieuw problemen ontstaan. Zo ja, dan zou ik de formele weg behandelen van een brief naar de jaarcoördinator of wat jullie ook hebben waarin je uitlegt dat je dochter te weinig uitdaging krijgt en dat je verzoekt dat je dochter mag compacten.
Als je een fijne mentor hebt, kun je het ook via de mentor doen. Of via een zorgbegeleider, iemand waar leerlingen zelf heen kunnen bij problemen.

Mijn oudste haalde niet zulke punten als jouw dochter, maar in de tweede klas werd ze down van verveling. De mentor heeft toen geholpen met extra uitdaging voor sommige vakken en compacten. Dat laatste was alleen nodig bij de wiskundeleraar, de andere leraren waren niet zo streng op huiswerk bij goede cijfers.
Leren voor een vak tijdens de les van een ander vak, heeft ze veel gedaan.

els

els

10-06-2015 om 11:19

eens met Angela

Ik ben het eens met Angela, ik denk dat dit een uitstekend moment is om aan je dochter te leren dat sommige dingen in het leven nu eenmaal moeten. En dat hoe slim of goed je bent daar niets mee te maken heeft. Je hebt je nu eenmaal op een bepaalde manier te gedragen, in sommige situaties. Aan zo'n les heeft ze haar hele leven iets. Zo ook heb je met sommige mensen helemaal geen klik. Kan allerlei redenen hebben. Zo'n leraar Frans kan het misschien helemaal niet uitstaan dat ze met lanterfanten een 9 of 10 haalt. Of heeft het nodig om te laten zien dat hij de baas is in de klas. Voor dochter allemaal niet relevant. Ook dit gaat ze haar hele leven tegen komen. De kunst is vervolgens om erachter te komen welk gedrag of welke dingen je moet laten zien om te bereiken wat je wilt: geen gezeur bijvoorbeeld. Bespreek dit met je dochter. Ze is er slim genoeg voor. Ze gaat het misschien nog wel zien als een nieuwe uitdaging ook! Ze gaat dus niet doen wat de leraar wil maar ze kiest zelf wat ze doet om haar eigen doel te bereiken. Eerst moet je met haar het doel bepalen: wil zij eigenlijk wel iets veranderen? Of vindt zij het prima om de les uitgestuurd te worden? Dan kun jij haar 'helpen'. Want: eruit gestuurd worden is straf van mama! Ik vind niet (per se) dat het aan de school/mentor/leerkracht is om elke individuele leerling 'meer' te bieden omdat de leerling zich verveelt. De leerling heeft een probleem en de leerkracht moet gaan rennen? Nee, extra uitdaging kun je in je leven ook buiten de schoolbanken vinden en die uren in de klas moet je als slimmerik op een slimme manier uitzitten. En als het meezit steek je er ook nog wat van op!

Pieter

Pieter

10-06-2015 om 12:14

Pick your battles

Ze moet dus de battle Frans niet picken en gewoon even haar huiswerk maken en doen of ze mee doet. Niemand kan zien dat ze dagdroomt.

Verder zou je haar moeten kunnen uitleggen dat de docent Frans moeilijk Pietje straf kan geven omdat die zijn huiswerk niet heeft gedaan of zijn geschiedenisboek voor zich heeft liggen terwijl jouw dochter dat wel mag. Daarvoor moet ze echt een aparte status in de klas krijgen en die zal ze van hogerhand moeten krijgen.

Laat haar met haar cijfers naar het afdelingshoofd gaan en het daar regelen. Als het daar niet lukt zal ze gewoon mee moeten doen met de les of dus in ieder geval doen alsof! Ook zij!

mijk

mijk

10-06-2015 om 12:19

maar met school praten over wat uitdaging

Als dit zo blijft lijkt me wel zinnig..

Mijk

Cat

Cat

10-06-2015 om 22:29

andere school?

Dit ga je natuurlijk niet redden zo een paar jaar. Ze heeft overduidelijk meer nodig. Geen scholen met hb klassen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.