Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-07-2017 om 23:37

Geen Frans in mavo-brugklas

De dochter van een familielid heeft dit jaar k/tl brugklas gedaan. Ze is een bespreekgeval voor wat betreft doorstromen naar tl. Cijfergemiddelde is voldoende (ruim 8) maar voor wiskunde staat ze een 6,5. Eigenlijk wil ze naar een andere school, maar ze loopt er nu tegenaan dat ze geen Frans heeft gehad. Kennelijk is dat (volgens school) niet verplicht in een kader/tl brugklas. Volgens school is de enige mogelijkheid om naar een andere school te kunnen om pas na de tweede over te stappen omdat ze dan Duits heeft.
Vaag verhaal? Klopt het wat school zegt?

Vragen aan de nieuwe school?

Ik zou dat navragen bij de school waar ze graag heen zou willen. Eerlijk gezegd zou ik dat weken geleden al gedaan hebben. Maar misschien is er nog plek in een 2e klas TL na de zomervakantie?
En misschien is ze erg taalgevoelig en kan ze Frans tijdens deze zomervakantie bijspijkeren?

Vragen wat de mogelijkheden nog voor haar zijn, vragen kost niets.

bieb63

bieb63

18-07-2017 om 07:25

VMBO onderbouw

In de onderbouw van het VMBO is het verplicht om naast Engels 1 andere vreemde taal te doceren (meestal Frans en/of Duits, maar mag ook Turks, Arabisch of Spaans zijn). Meestal wordt er 2 jaar Frans (meestal in 1e en 2e klas) en 2 jaar Duits (meestal in 2e en 3e klas) gegeven. Maar het mag er dus 1 zijn.

40er

40er

18-07-2017 om 07:26

Mijn nichtje op school, tl, geen frans. Bij mijn zoon op school wel. Het kan dus hel erg per school verschillen.
Ik zou ook bij de andere school navragen. En desnoods in de vakantie al beginnen met Frans.

Ja, dat mag

Ja, dat mag.
In theorie.

Het inrichtingsbesluit WVO beschrijft in art 11 en art 22 de inhoud van - de eerste twee jaar - van het vmbo
Dat betekent inderdaad dat vakken niet per se in het eerste jaar gegeven hoeven te worden.
Zie de PS.

Door dit soort beschrijvingen kunnen scholen zo van elkaar verschillen dat onderling overstappen inderdaad niet meer kan. Het is zelfs mogelijk dat scholen met elkaar die verschillen vastleggen met het doel overstappen te beletten.
Of dat mag vraag ik me af.

Wat wel aannemelijk moet zijn is dat de leerlingen in het tweede jaar zoveel Franse les krijgen dat het gelijk is aan wat in twee jaar zoal gegeven wordt.
Bovendien moet het ook echt de bedoeling zijn.

Hoeveel uur staat er ingeroosterd voor Frans in de 2e? Hoe is dat op die andere school? Is er in de 1e klas echt helemaal geen Frans ingeroosterd. Wat staat erover in de schoolgids van de school?

PS
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005946/2016-08-01

Artikel 11a. Algemene voorschriften eerste twee leerjaren

Het onderwijs in de eerste twee leerjaren wordt zodanig ingericht dat met behoud van keuzevrijheid de doorstroming van leerlingen wordt bevorderd naar een van de profielen, bedoeld in de artikelen 10, 10b of 10d of naar het derde leerjaar voorbereidend wetenschappelijk onderwijs en hoger algemeen voortgezet onderwijs en vervolgens naar de periode van voorbereidend hoger onderwijs, bedoeld in artikel 12.
Artikel 11b. Kerndoelen

Bij algemene maatregel van bestuur worden kerndoelen vastgesteld, waarbij aandacht wordt besteed aan aspecten van:

a. Nederlandse taal,

b. Engelse taal,

c. geschiedenis en staatsinrichting,

d. aardrijkskunde,

e. economie,

f. wiskunde,

g. natuur- en scheikunde,

h. biologie,

i. verzorging,

j. informatiekunde,

k. techniek,

l. lichamelijke opvoeding, en

m. beeldende vorming, muziek, drama en dans.

Artikel 22. Aanvullende bepalingen eerste twee leerjaren vmbo

1 Het onderwijsprogramma in de eerste twee leerjaren aan een school voor mavo en een school voor vbo omvat tevens onderwijs in Franse taal of Duitse taal. Deze verplichting geldt niet voor leerlingen voor wie naar de verwachting van het bevoegd gezag het onderwijs in de basisberoepsgerichte leerweg als bedoeld in artikel 10b, eerste lid, van de wet het meest geschikt is.

2 Het bevoegd gezag kan een leerling van een school als bedoeld in het eerste lid ontheffing verlenen van het volgen van onderwijs in Franse taal of Duitse taal:

a. indien de leerling onderwijs volgt in Spaanse taal, Arabische taal of Turkse taal, of

b. indien de leerling

1°. voor de eerste maal tot een school voor mavo of een school voor vbo is toegelaten,

2°. is geplaatst in een hoger leerjaar dan het eerste,

3°. voordien buiten Nederland vergelijkbaar onderwijs heeft gevolgd, en

4°. daarbij geen of te weinig onderwijs in de desbetreffende taal of talen heeft gevolgd.

3 De leerling die op basis van het eerste lid, geen onderwijs volgt in de Franse taal of Duitse taal, volgt in het profiel economie en ondernemen of het profiel horeca, bakkerij en recreatie van de basisberoepsgerichte leerweg in plaats hiervan, naar keuze van de leerling, het vak Arabische taal, Turkse taal, Spaanse taal, maatschappijkunde, geschiedenis en staatsinrichting of aardrijkskunde.

Triv

Triv

18-07-2017 om 09:42

Bieb

Nee dat is niet verplicht in de onderbouw VMBO, of heb je voor het gemak vergeten dat er ook VMBO-basis is?

braam

braam

18-07-2017 om 09:48

hier

Hier op een lokale mavo helemaal geen Frans, wel Duits vanaf de tweede. Kinderen die opstromen van mavo 1 naar havo 2 volgen een bijspijkerprogramma in het begin van de tweede. Dat gaat vziw prima.

Ik zou contact opnemen met de nieuwe school. Die hebben er vast ervaring mee.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-07-2017 om 11:34

Bedankt

Ik geef het door. Een en ander hangt wel af van de bevordering naar 2 tl anders valt er helemaal niets meer te kiezen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.