Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ff anders

ff anders

14-04-2015 om 19:07

Geen begeleiding door personeelstekort? Wat nu?

Voor mijn kind (op het VO) is een Ontwikkelplan opgesteld. Daarin wordt vermeld dat hij x aantal uren individuele begeleiding zal krijgen/nodig heeft.
Deze begeleiding komt echter niet van de grond omdat ze personeelstekort hebben.

Nu zit ik met een aantal vragen:
Hoe kan ik zorgen dat mijn zoon de begeleiding wel krijgt (want hij heeft dat hard nodig!)?
Hoe kaart ik dit het beste aan en bij wie.
Wat kan ik zeggen en wat beter niet.
Wat is eigenlijk de status van het ontwikkelplan, kan ik daarmee wapperen om de uren begeleiding te eisen? Of heb ik in dat kader niks te eisen? Moet ik maar afwachten?
Hoe zit het dan met die zorgplicht van scholen, of gaat dat heel ergens anders over?
Heeft het gevolgen mocht mijn zoon volgens school naar een andere (VSO) school moeten of moeten afstromen? (zij zijn immers tekortgeschoten in hun begeleiding? Of zie ik dat verkeerd?)

Er lopen hier een aantal onderwijsexperts rond op het forum, hopelijk kunnen zij hier hun licht over laten schijnen?? Mindere experts mogen natuurlijk ook reageren !

Zoveel vragen,

Voor zoveel vragen kan je misschien beter een gesprek aan gaan met een onderwijsconsulentenorganisatie bij jou in de buurt. Die kennen dergelijke problemen geduldig uitleggen zodat je je gehoord voelt.

Kennen is kunnen

----

Moni

Moni

14-04-2015 om 19:41

Wie heeft dat plan opgesteld?

Dat maakt veel verschil voor de uitvoering en de verwachtingen.

ff anders

ff anders

14-04-2015 om 22:04

plan

het plan is opgesteld door school in samenspraak met ons als ouders. Het is het OPP dat scholen volgens mij altijd moeten opstellen voor zorgleerlingen? Ben wel benieuwd welk verschil dit maakt?

Ik wist trouwens niet dat ik teveel vragen stelde. Het komt in feite neer op de titel van de topic: de toegezegde zorg/begeleiding wordt niet uitgevoerd. Wat nu.

Ff anders,

Ik bedoel niet teveel. Maar toen wij problemen hadden met school, gingen we naar een onderwijsconsulent. Het gericht bespreken werkt denk ik beter dat vele reacties op een forum waarbij de ene die ervaring heeft en de ander weer een andere ervaring. Soms zie je daardoor door de bomen het bos niet meer, wat je onrustiger kan maken.

Aan een onafhankelijk persoon vragen stellen geeft ook meer vertrouwen en ben je beter voorbereid als je daarna met een zorgcoordinator praat.

Ulla

Ulla

15-04-2015 om 21:31

Eerst op school

Ik zou het eerst op school aankaarten, of heb je dat al gedaan? Ik zou school vragen hoe zij dit dan samen met jullie op willen lossen. Ze hebben toch al erkend dat er extra hulp nodig is en dat het vast zit bij hen?

Ouders,

Zijn vaak niet volledig op de hoogte van de knelpunten in een plan van aanpak omdat dit niet hun dagelijkse werk is. Daarom kan je je het beste van te voren laten informeren zodat je na een bespreking met school niet met een OPPen een half handelingsplan naar huis gaat.

ff anders

ff anders

17-04-2015 om 12:24

OPP

Dat was dus ook een van mijn vragen: wat is de status van de OPP. Is de begeleiding die daarin wordt genoemd een afspraak waar je school aan kunt houden? Of is school vrij om te zeggen: nee, dat is begeleiding die hij/zij idealiter zou moeten krijgen, maar we geven die begeleiding toch maar niet?

Lkc,

Wat betreft opstellen van OPP en de uitvoering hiervan, verwijst de LKC geschillencommissie naar onderwijsconsulent.

http://www.onderwijsgeschillen.nl/fileadmin/bestanden/Passend_onderwijs/Folder_A5_Geschillencommissie__Ouders__Internet.pdf

Sowieso lijkt een onderzoeksperiode van 10 weken onwenselijk.

Hier waren we nog van voor de OPP-tijd. School wilde wel wat doen maar daar moest eerst iets tegenover staan. Die tijden zijn veranderd. Maar nog steeds sta je als ouder met 0-1 achter, vandaar het laten informeren bij officiele instantie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.