Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
creabea

creabea

07-11-2013 om 16:43

gebruik van liniaal moeilijk?

hallo allemaal,

Ik heb vandaag als ouder op de basisschool van mijn kinderen tekenles gegeven in een gastles. Het waren kinderen van groep 6-7-8 (niet een hele klas, maar een groepje). Voor het tekenen moesten de kinderen eerst een paar kadertjes tekenen met potlood en liniaal. Ik had al een voorbeeldje. Tot mijn verbazing konden de kinderen dat niet. Nouja, 'konden'....van een heel aantal had ik ook het idee dat ze niet eens zin hadden om het te proberen. Maar er waren serieus kinderen bij waarvan ik het idee kreeg dat ze nog bijna nooit een liniaal hadden vastgehouden.

Is dit normaal, maw leren kinderen op school niet meer met een liniaal omgaan, of zou dit meer iets van deze school zijn? De kinderen riepen zowiezo al heel snel "vind ik veel te moeilijk, dat kan ik niet hoor". Al voordat ze iets hadden gedaan. (en het was juist expres iets waar ze eigenlijk geen bijzondere vaardigheid voor nodig hadden!) Ik weet dat kinderen tegenwoordig minder handvaardig zijn dan vroeger, maar hier schrok ik wel van.

Katniss

Katniss

07-11-2013 om 17:09

Gut

Goede vraag Hier kwam pas een lineaal in huis toen ik spullen moest kopen voor de brugklas. Ik weet niet of ze op de basisschool met een lineaal leren omgaan. Zal toch haast wel, als ze centimeters gaan leren. Mijn jongste (groep 5) wil de laatste tijd wel van alles opmeten met een rolmaat, dus die vaardigheid wordt in ieder geval wel aangeleerd.

Dalarna

Dalarna

07-11-2013 om 18:47

hmmm

Ze meten wel maar inderdaad denk ik niet dat ze leren om rechte lijnen te trekken met een liniaal, mijn jongste keek me laatst verbaasd aan toen ik zei dat het handig is om eerst je potlood neer te zetten en dan pas de liniaal er tegenaan zodat de streep niet een fractie te hoog uitkomt

goh...

Kunnen ze het ook niet bij hun leerkracht?

Inanna

Inanna

07-11-2013 om 20:25

groep 4

Hier kregen ze in groep 4 een liniaal en zeker ook om rechte lijnen mee te trekken. Niet meteen aan het begin van het jaar, het jaar was al bijna om toen ze met de liniaal gingen werken.

Bakje

Bakje

07-11-2013 om 20:32

Magie

Ik herken het wel, dat sommige vaardigheden bij kinderen op magische wijze verdwijnen.
Bij mijn zoon in groep 8, bleek ineens dat de kinderen ineens niet meer wisten hoeveel dagen er in een week zitten en wat de volgorde is van de maanden van het jaar ?!?! Nu, dat hebben ze toch echt wel gehad, die dagen van de week, in de kleuterklas.

Dus die juf ging dat toch maar weer inoefenen, want er werden echt cito fouten mee gemaakt. Vreemd he?

bibi63

bibi63

07-11-2013 om 20:59

niet herkenbaar

Ik kan me nog goed heugen dat toen dochter naar groep 3 ging, de tafeltjes waren ingedeeld met een kleurplaat én een (houten) liniaal met hun naam erop. Daarbij heeft mijn dochter in de loopt der jaren (toen ze nog bs kind was) talloze liniaaltjes (en andere schrijfspulletjes) gekregen en gekocht met thema's als K3, Didle enz. Ik weet niet precies wat ze er op school wel of niet mee deden, maar thuis heeft ze dat heus wel gebruikt, en ik kan me er niets bij voorstellen dat ze niet met een liniaal kan omgaan. Verbazing dus.
Gr. Bibi

bertje1

bertje1

07-11-2013 om 23:12

computer

ik denk dat kinderen tegenwoordig van alles leren achter de computer, maar niet meer tekenen, knutselen, hutten bouwen en dus minder behendig zijn.

creabea

creabea

12-11-2013 om 11:23

ja, computer

dat argument gebruikte een van de kinderen (die het zelf moeilijk vond en er niet zoveel zin in had) ook. Vroeger was er geen computer dus daarom konden ze vroeger beter schrijven. Tja.

Mooi was ook dat hetzelfde kind vroeg: "waarom doen we dit eigenlijk?" Die zag er werkelijk het nut niet van in...

creabea

creabea

12-11-2013 om 11:27

bakje

ja nou! Hier een buurmeisje (van 12!) dat in de war was omdat ze bij iemand anders nu al een kerstboom in de zag staan. Wist niet meer wat er eerst kwam, sinterklaas of kerst. Echt raar toch.....
(maar de school waar zij naartoe gaat hadden wij niet gekozen, mede omdat de kleuterjuf heel trots vertelde over de dagen van de week die bij hun geen namen maar kleurtjes hadden. Noem die dingen toch gewoon bij hun naam zeg....).

amk

amk

12-11-2013 om 14:32

Dalarna (ot)

van de technisch tekenen docent is jouw techniek niet toegestaan. Je zet eerst je hulpstippen en dan leg je je lineaal en dan pas zet je je pen neer en trek je 1 vloeiende lijn. ☺

Ik zie 'm gelijk weer voor me terwijl hij dat vertelde.

Dalarna

Dalarna

13-11-2013 om 10:23

AMK

Ja maar dan moet je dus WEL zeggen dat je de liniaal niet OP die hulpstippen moet leggen

amk

amk

13-11-2013 om 22:08

dalarna

klopt! Maar dat onderdeel was niet zijn beste kant. Zowiezo kreeg je als meisje altijd een 6. Maakte niet uit wat je inleverde. Dus leverde een altijd 9ens scorende klasgenoot mijn werk in en ik het zijne......... Zo'n docent dus. Hij was er niet blij mee toen het uit kwam.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.