Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mam

Mam

20-01-2018 om 18:44

Gebroken sleutelbeen en school

Mijn zoon heeft zijn sleutelbeen gebroken. Hij was met zijn vader in het ziekhuis en ze zijn met een mitella, paracetamol en verder nul uitleg naar huis gestuurd. Dus ik ben maar even aan het googelen gegaan om te kijken wat dit nu precies betekent. Het komt vanzelf goed, lees ik, met rust vooral.

Nu vraag ik me af hoe zoiets samen gaat met school. De eerste dagen laat ik hem lekker met rust, maar heeft iemand er ervaring mee hoe snel je met een gebroken sleutelbeen weer naar school kan? Het gaat om de middelbare school, tien kilometer verderop. We zullen in ieder geval een paar weken lang moeten chauffeuren, want fietsen mag voorlopig niet. Maar kan hij na een week bijvoorbeeld weer naar school? Met die drukke gangen en zware tassen lijkt mij dat nog best een onderneming. Heeft iemand hier ervaring mee?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-01-2018 om 19:01

Mentor

Even contact opnemen met school/mentor lijkt mij het beste. Er zal best een klasgenoot zijn die zijn tas kan dragen oid. En vrijstelling voor gym zal je ook moeten aanvragen.

Dees

Dees

20-01-2018 om 19:15

Gelijk maandag weer naar school

Of dinsdag want dan heb je met de mentor overlegd. Toen ik mijn arm brak ben ik ook gewoon weer naar school gegaan. Tas dragen kan met de andere arm en bij een hele zware tas heb je een klasgenoot.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-01-2018 om 19:24

Opereren

Van een collega begreep ik dat ze tegenwoordig meestal een plaatje op de breuk zetten zodat je binnen een paar dagen weer bijna alles kunt doen. Voor het chauffeuren naar school kun je zorgverlof krijgen. Dat heb ik ook gehad toen mijn dochter haar arm gebroken had. Zij is twee weken thuis geweest omdat ze er een hersenschudding bij had, maar alleen vanwege de arm had ze al eerder weer naar school gekund.

V@@s

V@@s

20-01-2018 om 19:33

hangt ervan af

Bij de bovenarmbreuk van mijn kind zijn we destijds heel voorzichtig geweest, omdat dat niet gegipst kan worden, dus is het heel belangrijk dat de arm geen nieuwe opdoffer krijgt. Als de enige ondersteuning die er is die mitella is, zo ik goed kijken hoe haalbaar naar school gaan is. Je wilt wel graag dat dat sleutelbeen goed heelt.

Is echt niet te vergelijking met een arm in het gips, die is goed beschermd, dus kun je bijna alles wel doen.

Bescherming

Wat V@@s zegt, er zit dus helemaal geen bescherming omheen. En dat komt ook niet. Zo'n plaatje is alleen bij een gecompliceerde breuk, dat is niet het geval. Het lijkt mij in de drukke gangen en op de trappen niet te doen. Er hoeft maar iemand tegenaan te stoten en het is weer kapot, lijkt me.

Het chauffeuren is lastig, maar meestal wel te regelen. Ik ben zzp'er en man kan vaak wel wat later beginnen of deels thuis werken, dus dat lossen we wel op

V@@s, hoe lang is jouw dochter thuis gebleven?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-01-2018 om 20:28

Geen gips

Mijn dochter had een breuk boven in haar bovenarm dus geen gips. Je moet dan inderdaad wel voorzichtig doen.

Lou

Lou

20-01-2018 om 20:30

Voorzichtig

Ik zou eerst overleggen met de arts, of de huisarts, wie je het makkelijkst kunt bereiken, wat het advies is. En dan met school: wat is er mogelijk binnen dit advies? Denk bijvoorbeeld ook aan een liftsleutel, dan hoeft hij niet over de drukke trappen.

Mam

Is het, los van het contact met school, een idee om contact met de huisarts op te nemen om te vragen wat hij wel en niet mag doen en waar hij op moet passen (bijvoorbeeld: hoe erg is het als iemand tegen hem opbotst in de gang)?
Of heeft internet je al alle info gegeven die het ziekenhuis niet had verstrekt?

Groeten,

Temet

Beetje creatief

Ik had begin dit jaar een (mentor) leerling met een gebroken schouder. Beetje zelfde probleem. Mitella, voorzichtig doen, niet tegenaan lopen of botsen, en geen tas dragen.

Oplossing: meekijken met klasgenoot met de boeken, en tijdens de leswissels alTijd 5 minuten voor of na de bel van lokaal verhuizen. Dan is t doodstil in de gangen. Probleem grotendeels opgelost. Al schrijf je niet mee ( geen idee of dat kan...schrijven) als je er gewoon bent loop je veel minder achterstand op dan wanneer je thuis zit....

Ingrid

Triva

Triva

20-01-2018 om 21:55

morgen

bel je even de hap voor advies of gewoon de seh waar hij geweest is. Wel apart dat je man niet even heeft doorgevraagd maar wees idd creatief voor wat betreft school en houd hem niet zomaar thuis. Zorgverlof voor brengen en halen idd en wat ingridt zegt.

V@@s

V@@s

20-01-2018 om 22:31

nog basisschool

Dus veel gemakkelijker te regelen, volgens mij een kleine week, ze had in het begin ook heel veel pijn, en sliep nauwelijks.

Toen ze weer begon ging ze van te voren naar binnen, niet buiten spelen en niet naar gym. Dus probleem met volle gangen speelde veel minder.

Breuk zat dicht bij groeischijf, dus we zijn echt heel voorzichtig geweest.

Mam

Mam

20-01-2018 om 22:49

Tips

Dank voor de tips. Ik ben inderdaad van plan maandag even mijn eigen huisarts te bellen om te vragen wat wel en niet mag. Morgen mailen we even de mentor en een docent van een grote opdracht die dit weekeinde af moet. Dat lukt nu even niet, hij zit als een dood vogeltje op de bank.

Hij kan inderdaad op school wel meekijken met een klasgenoot met de boeken en vijf minuten eerder de klas uit lijkt me ook handig.

Het lijkt me voor hem ook fijn om snel weer naar school te gaan, hij is geen kind om dagenlang thuis te zitten. Zeker nu hij niet kan gamen (de horror Op school gaat de tijd ook sneller voorbij en één vak kan hij eigenlijk niet goed missen. Maar de eerste week zie ik het nog niet gebeuren, eerlijk gezegd. Ik denk ook dat we zorgen dat er de eerste dagen iemand thuis werkt. Hij kan thuis natuurlijk wel gewoon zijn huiswerk maken, schrijven lukt, het is de andere arm. Dat scheelt een hoop. Maar goed, het is pas een paar uur geleden gebeurd, misschien staan we er over een paar dagen een stuk relaxter in.

Tja en gym, dat duurt wel even voordat hij daar weer aan mee kan doen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-01-2018 om 23:32

Gaat snel hoor

Zo'n bot heelt snel bij een kind en hij is nu gewoon nog een beetje van de kaart. Mijn dochter was de eerste dag ook een hoopje ellende (was ook best een ingrijpend ongeval), maar had de volgende dag alweer praatjes. De pijn was goed te doen met paracetamol en na een maand was alles ook alweer helemaal geheeld.

Teuntje

Teuntje

21-01-2018 om 08:11

Heeft kind hier ook gehad.

En idd alleen een mitella. Bewegen op geleide van de pijn, wel proberen de schouder los te houden. Tas dragen deden vrienden/klasgenoten, en verder wat Ingridt zegt de drukte op trappen en gangen vermijden door je net iets voor of na de leswissel daar te begeven. Dat spreek je dan af met de mentor.

mam

Als je de huisarts belt, vraag dan ook naar de beste manier van pijnstilling. Vziw is her verstandig om pijnnstillers in dit soort situaties op schema te slikken en niet af en toe, maar daar weet de dokter meer van.
Zo snel mogelijk weer naar school lijkt me zinnig, niet alleen ivm achterstand, maar ook omdat hij zich waarschijnlijk slechter voelt als hij alleen thuis zit zonder afleiding. Mijn zoon ging destijds ook na een dag alweer naar school, maar die was veel kleiner, en zijn arm was gegipst dus minder kwetsbaar.

Groeten,

Temet

Mam

Mam

21-01-2018 om 12:02

Vandaag

Het gaat al iets beter. Hij is niet meer zo stil als gisteren. De pijn is ook al iets minder. Krijgt wel overal kramp van het zitten nu. Morgen gaat hij thuis aan de opdracht werken. Vandaag vooral veel ziekenbezoek, dat vindt ie gezellig. We kijken wel aan hoe het zich ontwikkelt. Hij wil niet langer dan een week thuis blijven.

Teuntje, na hoeveel dagen ging je kind weer naar school?

Ik heb de vragen voor de huisarts genoteerd

Triva

Triva

21-01-2018 om 14:13

paracetamol

Gewoon de maximale dosis paracetamol goed over de dag verdelen. Dit zeker een week aanhouden. Niet overslaan als het goed gaat.

Teuntje

Teuntje

21-01-2018 om 16:09

Oef

Na hoeveel dagen ging kind weer naar school, dat weet ik niet meer. Kind kennende was dat vrij snel . Maar nog wel een tijd de drukte vermeden want gestoot en gebots in het gedrang is nog wel even pijnlijk.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-01-2018 om 18:31

Vijf dagen

Mijn draadje van destijds stond nog in het archief. Kennelijk was ik wel wat dingen vergeten. Dochter was dus na vijf dagen weer naar school gegaan, maar vervolgens kreeg ze koorts en is nog een week thuis gebleven. Ze had best veel pijn, niet eens zozeer aan de arm maar meer spierpijn van de klap en de val.

Mam

Mam

25-01-2018 om 19:37

Operatie

Het werd toch een operatie, na een week van foto's en onderzoeken. Het bot zat te scheef om goed te helen. Nu zit de boel een stuk steviger op zijn plek. Waardoor het gevaar van stoten kleiner is ( doet nog wel veel pijn natuurlijk). Maar ja, van een operatie herstel je ook niet binnen een dag, dus het plannetje van zoon om maandag weer naar school te gaan, gaat niet door.

Triva

Triva

25-01-2018 om 20:08

maar

waarom kan hij maandag niet naar school?

Taxi

Waarom informeer je niet bij de gemeente of een tijdelijk vervoer met een taxi voor jullie leerplichtige kind mogelijk is?
Brutaalsten hebben de halve wereld.

Mam

Mam

25-01-2018 om 21:22

Maandag

Zo snel gaat dat herstel niet volgens de arts. Ze had het over twee weken en eventueel tussendoor een paar uur naar school. Wij hebben nul ervaring met operaties, dus we zien het wel.

Flanagan dat is een goed idee!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

25-01-2018 om 21:25

Oh echt

Mijn collega was na vier dagen weer aan het werk en zat na twee weken weer op de fiets (maar dat laatste heeft hij niet tegen de dokter gezegd).

Triva

Triva

26-01-2018 om 07:27

wanneer

Is hij geopereerd? Twee wk thuis vind ik best wat overdreven. Ik zou gewoon maandag met 2 uurtjes beginnen. Gaat het goed dan verder opbouwen.

Mam

Mam

26-01-2018 om 07:50

Gisteren geopereerd

In de middag. Het hangt er ook vanaf hoe het slapen gaat denk ik. Vannacht was prut, veel pijn en maar een paar uur geslapen. Twee weken lijkt me ook erg lang. Maandag misschien wat te snel. Ik zal eerst eens kijken hoe het gaat als hij thuis wat voor school doet. Het is ook wel een flinke wond, ik schat zo'n tien centimer.

Triva

Triva

26-01-2018 om 07:58

aha

Nou gewoon kijken hoe het gaat en niet vooraf je vastleggen denk ik zo. Hij kan verder niets op school maar de afleiding en het luisteren doet al heel veel. Met brengen en halen zou je een eind moeten komen en dat kan vaak ook met zorgverlof.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.