Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marieke

Marieke

10-06-2015 om 15:23

Gebrek aan doorstroom

He, he eindelijk. Voor mijn zoon die morgen de uitslag krijgt, waarschijnlijk te laat maar het probleem wordt eindelijke erkend.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/24140726/__Leerling_makkelijker_naar_hoger_niveau__.html

Pieter

Pieter

10-06-2015 om 16:23

Ja en dan meteen

Toelaten dat je na vmbo-basis nog in 1 jaar kader kan doen!

Evanlyn

Evanlyn

10-06-2015 om 16:27

ja, eindelijk

Jaren geleden was dat doorstromen volkomen normaal, nu wordt het opeens als iets nieuws gepresenteerd. Maar het was de politiek zelf die scholen is gaan afstraffen voor doorstromers die het toch niet redden! Laten we kinderen vooral zo weinig mogelijk kansen geven, dat is nu de heersende gedachte. Alleen degenen die op tijd rijpen, niet te hard puberen en netjes en ijverig zijn, verdienen een kans.

Hopelijk gaat het tij eindelijk keren.

MoederVan3

MoederVan3

10-06-2015 om 16:48

Dat kan al

Ik vind het voordeel t.o.v. de MBO-2 weg niet zo groot. Goede MBO-2 leerlingen kunnen vaak een verkort MBO-3 traject volgen, ten minste als de MBO-3 opleiding in de zelfde richting is. Netto is er dan geen tijdwinst als je de kader route zou volgen.
MBO's zijn tegenwoordig heel huiverig om kader leerlingen op MBO-4 aan te nemen en soms worden kaderleerlingen zelfs op MBO-2 geplaatst.
Ik zie meer in de mogelijkheid om net zoals vroeger in de ABCD-tijd het weer mogelijk te maken om op verschillende niveau's examen te doen, dus een deel van de vakken op basis-niveau en een ander deel op kader-niveau. Eventueel zou jij dan nog een 5e jaar er aan vast kunnen knopen, waarbij alle vakken een niveau hoger worden gedaan. Dus de vakken waar al op kader niveau examen is gedaan, nu op gemengd niveau. Dan mag zo'n leerling misschien op een hoger niveau (MBO-4) instromen op het MBO.

Marieke

Marieke

10-06-2015 om 17:19

Ik ben er ook blij om. Ik hoop dat dat hele afstroomgedoe ook weer een stuk minder dwingend. Mocht mijn zoon toch voor de havo willen gaan, dan neem ik zeker een copie van dit artikel mee bij het gesprek.

Pieter

Dat is precies wat mijn nichtje nu doet. Vorig jaar heeft zij haar diploma basisberoeps gehaald, is naar kader 4 gegaan, examen gedaan en krijgt daar morgen de uitslag van.

Doorstromen is hier op het mbo sinds kort een stuk moeilijker. Eerder kon je nog na het behalen van een bepaald niveau een jaar hoger instromen. Dat is afgeschaft. Iedereen begint op een volgend niveau weer in de 1e.

Pieter

Pieter

10-06-2015 om 22:03

Melleke

Precies daar ben ik ook bang voor dat tegen die tijd de overstap van 2 naar 3 lastiger wordt.

Moedervan3, het gaat mij helemaal niet om een mbo4 opleiding maar een mbo2 is een startkwalificatie en als ze die hebben weet ik niet of ze nog zo hard lopen met het toelaten voor een mbo3. Als je kader hebt heb je nog geen startkwalificatie en toelating op mbo4 ligt inderdaad wel aan je cijfers maar alleen om mbo2 toelaten vind ik belachelijk. Kader is toegang tot mbo4, dan moet je niet met 2 aankomen.

Dode mus

De kamer kan wel zoveel willen. Nou ja, de kamer wil zoveel. En bussemaker ook.
Doorstrom is lastig en wordt alleen maar lastiger. Het is niet in het belang van scholen om soepel te zijn, bovendien worden de exameneisen steeds zwaarder.
Bussemaker vindt bovendien al die hoger-op-willers maar lastig, liet ze afgelopen weekend nog uitgebreid optekenen in de Volkskrant.

Maak je dus vooral geen illusies.
Omhoog stromen wordt niet makkelijker.

Naar benenden stromen wel. Mbo1 wordt officieel eindonderwijs met een diploma.

Pieter

Pieter

11-06-2015 om 08:52

dan moet er nog wat veranderen want

mbo1 is nu geen startkwalificatie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.