Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Miran

Miran

01-04-2016 om 21:55

Geëmigreerd: liefst kindje naar Nederland naar school

Hoi allemaal,

We wonen al een paar jaar in Duitsland net over de grens bij Nederland.
Sinds 2,5 trotse mama van een zoontje, wij willen hem het naar een Nederlandse school
Doen.
En nu is mijn vraag kan dat.
Ik hoop dat iemand dit weet.

40er

40er

01-04-2016 om 22:14

volgens mij

Kan dat wel, grensgebied van twente, lees ik wel eens iets over id krant. Anders gewoon eens informeren bij de school die jullie op het oog hebben, dan weet je het zeker.

Waarom geen Duitse school als ik mag vragen? Lijkt me ergens beter voor de integratie van je kind.

Jaina

Jaina

01-04-2016 om 22:24

Ja, kan

Ik weet niet de details over hoe je het precies moet regelen maar ik heb meerdere mensen ontmoet die dat doen. Ik denk eigenlijk dat je gewoon je kind kan inschrijven bij de school. Ik ken ook mensen die in Nederland wonen en die hun kinderen in België naar school sturen. Dus andersom kan ook.
Ik zou zelf overigens voor een Duitse school kiezen als jullie van plan zijn in Duitsland te blijven wonen. Beter voor de integratie. Als jullie van plan zijn om op termijn naar Nederland terug te komen is het handig.

Miran

Miran

01-04-2016 om 22:58

Hoi

Hoi 40e en Jaina

Het lijkt ons ook heel erg gek maar er is mij verteld dat dat niet meer zou mogen!!
Dus dan ga je weer twijfelen.

Waarom Dex naar een Nederlandse school doen omdat alle kindjes hier in de wijk naar een Nederlandse school gaan zelf een paar Duitse kindjes met Duitse ouders.

En willen we terug nee maar we willen ook niet verder in Duitsland gaan wonen
We wonen 10 min op de fiets van de Nederlandse school

Alle kindjes in de wijk gaan naar een Nederlandse school, zelfs Duitse kinderen, en jij vraagt je dan af of het mag? Hoe denk je dan dat die anderen dat doen??

Miran

Miran

02-04-2016 om 12:30

School

Die kindjes zijn allemaal ouder

Dex is in deze wijk de jongste en mijn buur zij dat tegen mij dat Dex niet meer naar een Nederlandse school zou mogen.

Ikke

Ikke

02-04-2016 om 12:54

Regels

Maar als dat nu niet meer mag dan is het omdat er of in Duitsland on in Nederland regels zijn veranderd. Zou het even ergens navragen.
Maar ik kan me haast niet voorstellen dat dit niet mag

Steeds minder vanzelfsprekend.

https://www.nationaleonderwijsgids.nl/basisonderwijs/nieuws/31104-duitse-of-nederlandse-schoolplicht-voor-kinderen-in-het-grensgebied.html

Na wat google gespeur vind ik een recent artikel hierover. Het is niet onmogelijk maar ook niet meer vanzelfsprekend dat je kind in Nederland naar school gaat.

En door nieuwe regels in de zorg bij gedrags-en leerproblemen.

4: Naar school in Nederland, woonachtig in Duitsland: waar terecht voor hulp?

Volledige vraag: Wij wonen in Duitsland net over de grens. Mijn man werkt in Nederland en hij is verzekerd voor de zorgkosten in Nederland. Mijn dochter en ik zijn meeverzekerd via het Zorginstituut, dus ook in Nederland. Onze dochter moet onderzocht worden door een kinderpsycholoog vanwege gedragsproblemen op school (in Nederland). Nu blijkt dat zij overal buiten de boot valt.
Aangezien per 1 januari deze zorg niet meer wordt vergoed via de zorgverzekering, maar via de Jeugdwet en de gemeente, krijgt onze dochter geen zorg, omdat wij niet in een Nederlandse gemeente wonen. Waar kan ik terecht voor hulp voor mijn dochter??

Antwoord: Het klopt inderdaad dat u geen aanspraak op de Jeugdwet kunt maken voor jeugdhulp aan uw dochter. Met ingang van de Jeugdwet zijn gemeenten verantwoordelijk geworden voor de jeugdhulp en u staat niet ingeschreven in een Nederlandse gemeente. Er zijn echter wel mogelijkheden binnen de Duitse zorg.

Uw dochter heeft, net als andere jeugdige inwoners van Duitsland, voor jeugdhulp toegang tot de hulp en zorg die het Duitsland biedt. Volgens het Duitse verzekeringsstelsel heeft zij recht op de vormen van zorg die volgens de Duitse criteria op de behoefte van uw dochter van toepassing zijn. Het lokale ziekenfonds, de Krankenkasse waar uw dochter als verdragsgerechtigd gezinslid geregistreerd staat, is de instantie bij uitstek om gerichte informatie te kunnen geven. In Duitsland kan iedere Krankenkasse te maken krijgen met buitenlandse verzekerden. De Krankenkasse heeft net zozeer de plicht om de zorg voor u te faciliteren, als in Nederland de gemeente, zorgverzekeraar of het zorgkantoor heeft. Daarnaast is het voor de Krankenkasse misschien een mogelijkheid om een contract met een Nederlandse zorgaanbieder aan te gaan. Daarom raad ik u aan om met hen contact te zoeken en hopelijk samen tot een oplossing te komen. (Bron: Kennisnet NJi)

Renée

Renée

03-04-2016 om 08:30

Waarom zo ingewikkeld

Bel de Nederlandse school en vraag het.

mirreke

mirreke

03-04-2016 om 09:04

Hier mag het nog steeds hoor

Dit is in omgeving Nijmegen. Bel voor de zekerheid de Nederlandse school maar even.

Nederlandse scholen krijgen net als voor kinderen die in Nederland woonachtig zijn hetzelfde geld voor kinderen die in Duitsland woonachtig zijn. Je moet bij de Duitse gemeente een ontheffing van de Duitse leerplicht aanvragen. Die krijg je als je kind op een Nederlandse school staat ingeschreven.

Wel denk ik dat het me niets zou verbazen als Nl dat zou willen afschaffen in het kader van alle bezuinigingen. Iets wat lijnrecht tegen de hele Europa-gedachte indruist. Volgens mij is in principe de keuze van onderwijs in Europa vrij. Je kind mag bij wijze van spreken ook onderwijs in Spanje volgen, al woon je in DE.

Overigens zijn er ouders die hun kind op een adres in NL laten inschrijven om ggz-zorg in NL te kunnen krijgen.

mirreke

mirreke

03-04-2016 om 09:07

Ontheffing

Even naar aanleiding van de link hierboven.

Als jullie ahw in een Nldse enclave wonen, en gericht zijn op NL, dan krijg je nog steeds ontheffing van de Duitse leerplicht (mits dus die inschrijving op een Nldse school).

Ik ken inderdaad ook veel (half)Duitse kinderen die in Nld naar school gaan, zeker ook op de middelbare school.

Lynn

Lynn

03-04-2016 om 22:28

ander systeem

Net op OO gelezen dat het Duitse systeem heel anders is dan het Nederlandse, bijv. dat bij de Duitse basisschool de kinderen veel meer huiswerk krijgen dan in Nederland. Dan moeten de moeders (vaak de moeders, niet de vaders) dus veel tijd met hun kinderen aan huiswerk besteden.

In het artikel dat aanleiding gaf voor de discussie, stond (kort gezegd) dat huiswerk op de basisschool helemaal niet goed is voor kinderen (en ook niet voor de ouders). Dus indien mogelijk, kind maar lekker in Nederland naar de basisschool laten gaan .

Ik zou even bij de buurvrouw vragen hoe ze bij haar opmerking komt. En andere buren met kinderen in Nederland weten er misschien ook meer van.

Maar de Nederlandse school bellen, is misschien wel het simpelste?

mirreke

mirreke

04-04-2016 om 11:01

Los van het andere systeem

is het onderwijs in Duitsland echt niet zo in de gloria als je zou denken. Onze kinderen vonden het verschrikkelijk en ik ook. Veel Duitse ouders vinden het ook verschrikkelijk.

Blinde gehoorzaamheid wordt verlangd, eigen meningen worden niet gewaardeerd, docenten zijn vaak zonder enige kennis van pedagogiek en didactiek. Modern is het zeker niet. Inderdaad erg veel huiswerk meteen vanaf dag 1.

Ik heb al zo vaak gesproken met ouders die het zo vreemd vonden dat hun kind, dat zo toe was aan school (want school begint pas met 6 jaar) na enkele weken ineens nachtmerries kreeg, en hysterische buien, en niet meer naar school wilde.

Duits onderwijs: daar hadden wij ons zeer op verkeken...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.