Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
truusje

truusje

23-10-2014 om 11:14

gang van zaken op een mbo

Dochter hoopt volgend schooljaar naar een mbo 4 opleiding te gaan en nu zijn wij en zij erg benieuwd hoe het er eigenlijk aan toe gaat op een mbo.
Van internet worden we niet veel wijzer,ik vind echt de informatie erg karig. We gaan natuurlijk naar open dagen en gaan dan zoveel mogelijk vragen stellen,maar zijn er mensen hier die bv al een kind op een mbo hebben en ons iets wijzer kunnen maken?
Zoals welke vakken zijn er behalve natuurlijk de opleidingsvakken ook verplicht,moet je nog gymmen,hoe veel lesuren in een week,maar ook hoe ga je over en hoe doe je examen?
Examen ook in een gymzaal of werkt dat anders?
Als ik op internet op hbo opleidingen kijk,kan ik eigenlijk veel meer info vinden dan over mbo.
Wie helpt ons op weg?

bibi63

bibi63

23-10-2014 om 15:18

voor zover ik weet

zijn i.i.g. op MBO4 Nederlands, Engels en rekenen/wiskunde verplicht (ook voor het examen). Verder natuurlijk ook afhankelijk van de richting (toerisme zal ongetwijfeld nog wel een 2e verplichte taal hebben enz). Gym wordt door sommige MBO's aangeboden, maar niet standaard. Ik ga er even vanuit dat ze BOL gaat doen, en dan hoor je best vaak over dagen tot half 5.
Overgaan is eigenlijk net als op het VO: je moet een minimum aantal punten hebben, en de zwaartekracht ligt natuurlijk ook bij de specifieke vakken voor de betreffende opleiding.
De schriftelijke examens gewoon in een geschikte ruimte (aula, kantine, evt. gymzaal of buiten school). Volledig afhankelijk van het gebouw, capaciteiten en ook soort opleiding, niks standaard. Verder zijn er natuurlijk examens in praktijkvakken, maar dat is ook volkomen afhankelijk van wat voor vakken en wat voor opleidings categorie.
Bibi

Verschillend

Er zijn nogal wat richtingen, maar normaal gesproken komt een leerling gewoon in een klas en moet elke dag naar school. Verplicht op elk mbo is Engels, Nederlands en rekenen.
Bepaalde opleidingen zijn erg gericht op competenties en daar moeten vooral opdrachten gemaakt worden,
Andere opleidingen moet je gewoon toetsen leren.
Elke school heeft natuurlijk zijn beroepsgerichte vakken. En stages.
Vooral de eerste klas is gewoon een verlenging van de middelbare school.

Maar er is een enorm verschil in organisatie per mbo. Dat zou ik navragen bij leerlingen die er nu zitten, want als je het aan de school zelf vraagt, zul je waarschijnlijk alleen positieve verhalen horen,

REN

"Overgaan is eigenlijk net als op het VO: je moet een minimum aantal punten hebben, en de zwaartekracht ligt natuurlijk ook bij de specifieke vakken voor de betreffende opleiding."

Nee zwaartekracht richt zich op REN (rekenen. Engels NL) want als je niet aan de eisen voldoet op dit niveau ga je bijna automatisch naar een niveau lager.

Want zonder voldoende voor ren geen diploma mbo! Dus voor niv 4 3f voor en niv 3 2f ik voorzie een groot probleem voor alle studenten die komen gaan, goed in je vak maar niet goed in ren = geen diploma mbo! Jammer joh had je vroeger beter les gehad moeten hebben.......

Verder: afhankelijk van de organisatie: geen ouderavond, geen tien minuten gesprek, wel brieven dat je kind verzuimt, regelmatig wisselende roosters, boeken als naslagwerk werk en niet vaak in de klas, geen werkboeken, zelf stage zoeken, met een beetje geluk wel informatie hoe je die plek gaat vinden en wat je zelf moet doen, kortom grote verschillen per ROC.

Hier

Op het ROC waar dochter zit hebben we maandag ouderavond. Het schooljaar bestaat uit blokken van 10 weken met elke 10 weken een ander rooster.Ze zit elke dag in de klas, afgewisseld met praktijk. Ze heeft werboeken en de tekstboeken worden elke theorieles gebruikt en na elke periode getoetst. Stage krijgen ze door school toegewezen. Hier is het dus goed geregeld.

Rekenen en Nederlands zijn getoetst en er wordt veel aandacht geschonken aan de dingen die minder goed gaan. De mentor heeft regelmatig gesprekken met de leerlingen om te kijken of alles goed gaat en of de leerling zich nog goed op zijn/haar plek voelt op de opleiding.

truusje

truusje

24-10-2014 om 15:30

bedankt

Leuk,de reacties. Het maakt ons weer wat wijzer.
Ik wist wel dat je nl,eng en rek kreeg,maar niet dat het zo zwaar zou wegen.
Dochter vindt de voorlichting ook zo beperkt op haar huidige school,maar ze hoorde vandaag dat er binnenkort meeloopdagen zijn dus dat is leuk.
Als ze dan maar niet net als op de open dagen van het vo de leukste dingen laten zien en doen,dat geeft geen goed beeld.
Wat wij ons ook afvragen,op sommige site's staat dat je bv ipv 4 jaar er ook 3 jaar over kan doen,hoe werkt zoiets dan,er zal toch een vaste stofbehandeling zijn?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.