Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ella2007

Ella2007

20-09-2013 om 11:04

gamen en concentratie schoolwerk

Het schooljaar is weer een maandje of wat bezig, zoon zit nu in 2 vwo. Vorig jaar best goed de brugklas doorgekomen, maar de start van het nieuwe schooljaar is niet echt florissant te noemen. De eerste onvoldoendes komen binnen. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het komt door een gebrek aan focus en concentratievermogen, wat volgens mij ook te maken heeft met gamen op de ipod.
Anders geformuleerd: op het moment dat hij niet met zijn ipod bezig is, zit hij wel al te denken tegen wie hij nog moet of wil spelen, welke scores hij dan moet behalen om bovenaan het lijstje te blijven staan, wanneer hij dan wel nog kan spelen, enzovoorts. Dit alles dateert pas van de laatste vier weken, daarvoor had hij er geen, deed hij wel spelletjes op zijn laptop, maar dat was op eennof andere manier overzichtelijker. Je doet het ding aan, je speelt een spel, en daarna doenje het ding uit.
Nu met de ipod is het ieder vrij moment dat er gespeeld wordt.

Toen hij nog geen ipod had liep het eigenlijk wel heel goed, we hoefden nauwelijks in te grijpen op laptopgebruik, we hadden best simpele goede afspraken en daar hield hij zich ook aan; het liep ook goed omdat de brugklas nog wel redelijk simpel was, en de schoolresultaten prima waren.. Nu ligt de lat hoog, school vereist best meer investering qua tijd en intensiteit, en ik vind het heel lastig om de balans ook te bewaken.
Ik wil nu eigenlijk in het weekend ervoor gaan zitten om met hem nieuwe afspraken te maken, maar zoek nog naar de vorm: ik zoek eigenlijk naar een manier waarop hij eraan kan werken om zijn focus en concentratie te vergroten, en minder afgeleid wordt door gamen of denken aan gamen. Ik heb het al bij hem in de week gelegd, hij vindt onvoldoendes ook niet leuk, zeker niet als het te voorkomen is en gewoon veroorzaakt wordt door gebrek aan concentratie. Hij doet wel zijn huiswerk, maar naar mijn idee niet grondig genoeg, niet die puntjes op de i. In de klas dito. En dat levert hem nu onvoldoendes op.

Herkenbaar, en wat doen jullie dan?
Ik ben niet een moeder die er bovenop wil zitten, of hem zijn pleziertjes niet gunt, en ik wil ook niet ouderwets zijn, en het gamen verbieden. Maar misschien is meer sturing en controle wel nodig.

-Flupke-

-Flupke-

20-09-2013 om 17:32

maak een keus en sta erachter

dus even kort:
hij besteedt niet voldoende aandacht aan zijn huiswerk
hij heeft onvoldoende zelfdiscipline (heel normaal want daar zijn de hersentjes nog niet op berekend)
zijn aandacht gaat te veel uit naar het gamen MAAR je wilt het niet verbieden.....
Dat is namelijk ouderwets.

Kom op. Wat wil je?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

20-09-2013 om 19:15

Regels

Het heeft niets met ouderwets zijn te maken of met hem zijn pleziertjes niet gunnen. Het is een puber met puberhersenen en die hebben sturing, grenzen, structuur en regels nodig. Klip en klaar. Hier (zoon in 3Gym) is het heel simpel: eerst huiswerk af en dan mag er pas gegamed worden. Geen uitzondering, geen smoesjes, geen excuses of geslijm. Want geef ze een vinger en ze rukken je hele arm eraf. Zoon is dol op gamen (wil oa ook gamedesigner worden) maar het is en blijft een hobby. Maar eerst doen wat er gedaan moet worden, dan pas iets leuks. Prioriteiten stellen. Dat moet je als ouder doen en bewaken want dat kunnen die pubers nog niet. Ze zien de consequenties van hun keuzes nog niet echt goed.
Kortom, maak hele duidelijke afspraken en zorg dat jullie je allebei daaraan strikt houden. Zo niet, wordt er dus helemaal net gegamed en pak je het ding af. Dan krijgt hij hem pas terug als hij overal een voldoende voor staat. Van zachte heelmeesters wordt niemand beter! En ik ben beslist geen strenge moeder; echter met mijn zorgenkind (ADHD) heb ik allang geleerd dat ieder kind gebaat is bij duidelijke regels en consequent zijn. Succes en hou je poot stijf want het is in het belang van je kind! Later zijn ze er ons dankbaar voor

Jillian

Jillian

20-09-2013 om 20:07

Zelfde

Hier is de regel ook: eerst huiswerk dan pas gamen (of iets anders doen)

Als zoon hier thuis komt dan begint hij vrijwel meteen aan zijn huiswerk. Hij heeft regelmatig in de middag activiteiten dus dan is hij uiteraard later thuis. Wanneer hij klaar is met huiswerk maken mag hij gamen/tekenen/televisie kijken of wat hij verder wil doen. Op de middagen dat hij laat thuis is blijft er uiteraard minder tijd over voor andere dingen. Als hij 's avonds weg wil dan moet hij ook eerst zijn huiswerk af hebben.

In het weekend maakt hij huiswerk op zaterdag ochtend samen met mijn man. De rest van het weekend is hij dan vrij.

Je kan afspreken dat na school je zoon zijn ipod inlevert en dat hij die vervolgens pas terugkrijgt wanneer zijn huiswerk af heeft.

Het is gewoon moeilijk om voldoende discipline te hebben om je spel (computer) opzij te leggen om iets te doen wat moeilijker is, minder interessant en meer doorzettingsvermogen vraagt.

overleggen

Ik houdt niet zo van dik hout zaagt men planken. Uiteindelijk is het hun eigen verantwoordelijkheid maar daar kun je ze wel bij helpen. En per slot ken je je eigen kind het beste. Misschien zijn er wel kinderen die zich op deze leeftijd door ouders laten disciplineren, maar dat zijn die van mij niet.
Ik zou er even rustig voor gaan zitten. Houdt het wat neutraal maar ga voor de inhoud. De onvoldoendes komen binnen. Wat vind je zoon daarvan? Heeft hij daar al over nagedacht? Heeft hij een idee wat daarvan de oorzaak is en wat hij er aan kan doen? Niet te snel naar het gamen wijzen. Hij moet leren om balans te brengen in zijn werk- en leertijd en zijn vrije tijd. Maar van gamen leren ze ook.
De eigen oplossing van een kind is het beste. Dan zijn ze ook beter in staat om zich er aan te houden. Leg de verantwoordelijkheid bij hem. Geef hem de tijd om die balans en die tijdverdeling goed in de vingers te krijgen. Daar heeft hij echt wat aan voor de rest van zijn studietijd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.