Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

03-02-2016 om 23:18

Gaan we weer...schooladvies :-(

Het is weer februari en dus weer een schooladvies vraagje. Sorry.

Even zo kort mogelijk. Kind in groep 8 en op korte termijn het adviesgesprek. Kind heeft een (net iets boven) gemiddelde intelligentie en door omstandigheden zeer wisselende schoolresultaten de afgelopen jaren. Scores voor begrijpend lezen en rekenen variëren van lage V tot hoge I en alles er tussen in. Een passend advies is wat dat betreft bijna onmogelijk.

School heeft al te kennen gegeven dat men voor het advies dan maar van een soort gemiddelde uit zal gaan en kind komt daardoor op kader of tl uit. Qua vervolgopleiding maakt dat later weinig uit en daar zit mijn probleem dan ook niet. Ik zie echter bij kind dat de interesses vooral bij de theoretische vakken liggen (wiskunde, ak, geschiedenis, biologie hebben de voorkeur). Persoonlijk zie ik kind daarom het liefst naar TL gaan. Ook omdat kind het best past op een kleine school.

Maarja, daar is ook een TL-advies voor nodig en ik betwijfel obv de laatste berichten van kind of school dat gaat geven, wat dat betreft heb ik ook slechte ervaringen. Nu wil ik goed voorbereid het adviesgesprek in gaan, vandaar wat vragen.

Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met het advies? Het adviesgesprek is met de leerkracht, daar kan ik als eerste benoemen waarom ik het eventueel niet eens ben. Leerkracht zal hier op dat moment echter nog weinig aan kunnen veranderen. Teken ik op dat moment het advies of mag ik daarmee wachten? Lijkt me dat ik vervolgens een gesprek met de directeur aan zou moeten kunnen vragen en uiteraard heb ik dan nog steeds mijn argumenten (oa: tl sluit beter aan bij interesse, kind past beter op kleine school, risico van te laag niveau op kader ivm de vele I-scores), maar dan loop je de kans dat het een welles-nietes spel ben en daar is niemand bij gebaat. Wat kan ik doen om de situatie op dat moment te doorbreken? In het verleden werd bij twijfel de NIO afgenomen volgens de procedure, nu zie ik dat niet meer terug in de procedure. Kan alsnog vragen om de afname van een dergelijke toets om iets onafhankelijks te krijgen waar een niveau uitkomt of past dat niet meer binnen de procedure? Is er eventueel iets anders onafhankelijks waar ik om kan vragen?

Uiteraard kan ik uiteindelijk een klacht indienen, maar wat kan ik voor die tijd doen?

Nogmaals het gaat me er niet om op kind op een zo hoog mogelijk niveau te krijgen, maar wil het kind gewoon gelukkig zien

Yvonne

Yvonne

04-02-2016 om 07:09

brugklas kader-tl

Vraag bij kader advies gewoon aan VO school je kind te plaatsen in een brugklas kader-tl. Dan kan kind zelf laten zien waar het thuis hoort.

Mijn kind is met basis advies naar VO gegaan. In een basis-kader klas gezet. Nu in de tweede in een kader-tl klas. En hopelijk volgend jaar in tl. Als hij zich in blijft zetten zal hem dat zeker lukken.

Juliëtte

Juliëtte

04-02-2016 om 07:31

Hier

Ik was het niet eens met het advies van de basisschool. Hoefde het trouwens niet te tekenen, moet dat bij jullie wel?
Heb een gesprek met de directeur gehad, daarna is het iets aangepast (maar niet voldoende in mijn ogen), en vervolgens hebben we met de school van onze keuze gesproken. Die plaatste hem, zonder het advies verder te bekijken zelfs, met één blik op zijn cito in het volgens ons passende niveau.
Ik had me eerder niet gerealiseerd hoe onafhankelijk VO-scholen kunnen opereren. Ze nemen zelf hun beslissing. Zullen daarbij heus wel koersen op de adviezen, maar blijkbaar (in ons geval, maar ik ken er meerdere) wordt er ook naar ouders geluisterd. In tegenstelling tot op de (onze) basisschool :-S

Moraal: praten met de vervolgschool kan helpen, en dan zou ik het wat eerder doen dan ik deed. Als onze VO-school het niet met mij eens was geweest, had ik niets meer kunnen doen. Ik zou dus nu gaan praten daar.

Jamie

Jamie

04-02-2016 om 07:41

vraagjes

Waarom heeft vmbo-t een kleinere school? Je weet dat kleine scholen ook veel nadelen hebben?

Verder: je weet ook dat de eerste twee jaar op kader (en ook basis) uit net zoveel theorievakken bestaan als vmbo-t? Pas dus op dat je dat niet meteen terug krijgt als je dat als argument gebruikt want daarmee sta je niet zo sterk. Als je kind namelijk wel weet wat het wil worden zal het geen enkel probleem hebben met in de derde 2 praktijkdelen te doen waar het in de derde van vmbot nog 2 extra theorievakken moet doen die jouw kind wellicht toevallig niet liggen. Ik zou dus nooit jouw theorie-argument gebruiken in groep 8, dat komt over als iemand die kind perse van kader wil weghouden en zoals je zelf zegt: het uitstroomniveau is gelijk (mits goede cijfers) tenzij kind naar havo wil.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

04-02-2016 om 08:49

Gelijk?

Jamie, zeg je nu dat op kader en theoretisch op hetzelfde niveau wordt lesgegeven? Ik dacht dat het te vergelijken was met de vroegere mavo en lbo.

lisbeth

lisbeth

04-02-2016 om 08:59

eindtoets

volgens de regel moet een school het advies heroverwegen als de eindtoets hoger uitvalt dan het advies. Dus cito's oefenen en proberen met school te regelen dat ze het advies aanpassen als je zoon/dochter de eindtoets goed maakt.
Of gaan praten op het vo en kijken hoe zij er tegen aan kijken

lisbeth

lisbeth

04-02-2016 om 09:02

wij ook trouwens

school gaf vorig een pre advies wat naar ond idee te laag was. De deal met de basisschool gesloten dat het advies passend bij et niveau van de m8 zou zijn. Dat was veel hoger dan het pre advies. Toen nog eens op de vo school van onze keuze gaan praten, situatie en omstandigheden uitegelegd en de keuze van onze dochter. Vo school heeft dochter geplaatst op het door haar gewenste niveau. Zeker als het niveau hoger is hoeft een vo school zich niet aan het advies van de basisschool te houden.

Jamie

Jamie

04-02-2016 om 09:03

vesper

Nee, dat zeg ik niet zo precies maar je kúnt met kader ook naar een MBO4 niveau. Op T krijg je zes theorievakken tot op het einde en op kader krijg je vier theorievakken en twee praktijkvakken. Als die praktijkvakken keurig aansluiten op je MBO4 opleiding itt tot de twee theorievakken op T heb je zelfs een voorsprong.

Ik vind niet dat je LBO en Kader gelijk kunt zetten want waar laat je Basis dan?

Jamie

Jamie

04-02-2016 om 09:04

Het grootste verschil is dus

dat je met kader niet naar de havo kunt.

Moni

Moni

04-02-2016 om 09:30

Ik zou het argument van een kleine school niet gebruiken

Ik denk dat bijna elke ouder die nog geen kinderen op het VO heeft, denkt dat een kleine school beter is voor het kind.

De beste argumenten vmboT lijken mij:
- kind heeft geen interesse in de praktische vakken
- gezien de resultaten is de kans groot dat kind uiteindelijk Havo aankan. En dat kan alleen via vmboT.

Je kunt in een gesprek vragen of een NIO helpt bij de afwegingen van school.
Zelf zou ik dan liever een echte IQ-test doen. Kost wel meer. Of is die al gedaan?

Is het op de VO-school mogelijk om in of na de brugklas door te stromen naar Havo? Als kind beter in balans komt, kan het zomaar zijn dat de cijfers omhoog gaan.

Jamie

Jamie

04-02-2016 om 09:48

Moni

Ik zou dus, zoals ik al zei, ook absoluut dat van die praktijkvakken niet gebruiken. In de eerste twee klassen van kader krijg je helemaal niet meer praktijkvakken dan op de mavo.

Anoniem

Anoniem

04-02-2016 om 10:49

Bedankt voor zover

Bedankt voor alle reacties die jullie tot nu toe al hebben gegeven.

Kader-TL dakplanklas had inderdaad mijn voorkeur gehad, maar die hebben we hier niet in de regio. Enige school op bereisbare afstand die deze brugklas biedt, neemt geen leerlingen uit onze stad aan.

Verder heb ik de schoolgidsen van de diverse VMBO-scholen hier in de regio bekeken en de vakkenpakketten in de verschillende kader brugklassen variëren nogal, maar over het algemeen zie je toch echt dat vakken als aardrijkskunde, geschiedenis en biologie aanzienlijk minder aan bod komen in de kader-klassen dan in de TL-klassen, maar mogelijk is onze regio wat dat betreft een uitzondering.

Overigens heb ik al wel kinderen op het vo en juist daardoor weet ik zo zeker dat juist vakken als geschiedenis, aardrijkskunde en wiskunde dit kind beter liggen. Ouder kind zit namelijk op gymnasium en kind in groep 8 vindt die vakken maar al te interessant.

Dat ik kind het liefst naar een kleinere school wil laten gaan, is ook zeker geen onwetendheid. Bij de eerste keek ik daar namelijk heel anders tegen aan. Dat kind staat zijn mannetje en kan zich staande houden op zo'n grotere school, terwijl de jongste in zo'n geval juist verzuipt. Dit geeft de basisschool overigens zelf ook aan. Jongste heeft volgens school een vo-school nodig waar ze hem kennen en waar ze bij wijze van spreken aan hem vragen hoe het met hem gaat. De VMBO-scholengemeenschappen hier in de stad zijn echter fabrieken, terwijl er een aantal losse VMBO-TL scholen zijn die juist heel erg klein en overzichtelijk zijn.

Mocht jongste uiteindelijk toch kader moeten gaan doen, dan was hij het best af geweest in een LWOO-klas, juist vanwege de kleinere klassen en dergelijke die ze dan hebben, maarja, daar komt hij met zijn iq niet voor in aanmerking.

Praten met de VO-school van onze keuze is een goede. Hopelijk heeft dat nut, al ben ik daar wel een beetje bang voor. POVO-procedure in deze stad is nogal strikt.

Nogmaals bedankt voor zover. Alle tips blijven welkom.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.