Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Innocent

Innocent

19-06-2015 om 15:11

Fraude?

Mijn dochter heeft vandaag de laatste dag van de laatste proefwerkweek achter de rug. Gisteren kreeg zij via de groepschat van de klas van een klasgenoot het proefwerk van vorig jaar voor het vak dat ze vandaag had. Tot haar verbazing kreeg ze vandaag precies hetzelfde proefwerk als die ze toegestuurd heeft gekregen. Aangezien ze dat als oefening heeft gemaakt wist ze dus alle antwoorden.
Het risico lijkt me behoorlijk aanwezig dat dit als fraude wordt gezien en dat de klas het proefwerk nog moet overmaken. Juiste inschatting?
In dat geval zal het een behoorlijke domper zijn. Ze had (natuurlijk) goed geleerd en stond een stevige voldoende voorafgaand aan het proefwerk, dus dochter gaat er vanuit dat ze dit jaar niets meer hoeft te doen.

Innocent

Innocent

19-06-2015 om 16:12

Niemand met ervaring?

Ik ben heel benieuwd of dit muisje een staartje krijgt.

four

four

19-06-2015 om 16:57

luie leerkracht

Dit vind ik geen gevalletje van fraude, maar van een luie leerkracht. Fraude was het geweest als de toets van dit jaar gecirculeerd had. De toets van vorig jaar is prima geschikt als oefenmateriaal.

Angela67

Angela67

19-06-2015 om 19:12

four

het gaat erom dat het proefwerk van vorig jaar niet door de leerkracht als oefening is gegeven, maar waarschijnlijk vorig jaar illegaal gekopieerd/meegenomen is en nu circuleert.

Maar ik ben het wel eens met luiheidsconclusie, hoewel ik snap dat het veel werk kan zijn voor docenten. Maar aan de andere kant: een vak kan toch zoveel meer bevatten dan alleen die vragen die dat jaar gesteld werden?
gr Angela

Emma

Emma

19-06-2015 om 20:25

De leraar

De leraar moet ervoor zorgen dat toesten niet circuleren als hij ze opnieuw wil afnemen. Hier is hij (zij) duidelijk niet erg zorgvuldig geweest. Toetsinzages moeten erg goed worden georganiseerd, anders kun je echt niet zomaar een toets nog eens afnemen.

Geen fraude

Had de leraar maar niet het proefwerk van vorig jaar moeten gebruiken. Juist netjes dat ze alles geoefend hebben toch

Simke

Simke

19-06-2015 om 21:10

Nou

Kopiëren wat je niet mag kopiëren en dat delen met de klas... dat riekt voor mij toch wel 'n beetje naar fraude. Ook al had de docent misschien zorgvuldiger kunnen zijn, wat de leerlingen hebben gedaan kan en mag natuurlijk niet.

Hier op school wordt daar zeker tegen opgetreden... Zo zijn er verschillende leerlingen geschorst omdat ze een toets (van een andere klas, maar dezelfde als hun eigen klas zou doen) hadden gekregen en gedeeld via WhatsApp. Als de toets al gedaan zou zijn dan zou hij over moeten, voor de hele klas dus.

Juffie

Juffie

19-06-2015 om 21:12

Moeilijk

Waarom zou een docent een toets niet opnieuw mogen gebruiken? Docenten krijgen echt niet voldoende voorbereidingstijd om ieder jaar voor elke jaarlaag nieuwe toetsen te maken, ter illustratie: een schoolexamen kost me bijna een werkdag, meer dan de helft van de opslagtijd die ik krijg. Met herkansing en nakijken meegenomen, zouden de lessen dus niet meer voorbereid kunnen worden... Negatief om zo snel uit te gaan van luiheid. Hier mogen examens dus echt het lokaal niet verlaten. Als een leerling toch een dergelijke toets meeneemt en deze gaat verspreiden, is er sprake van fraude. Omdat alle leerlingen hier van op de hoogte zijn, zou een examen zoals in de OP beschreven, overgedaan moeten worden. Het hangt dus van de schoolregels af. En Emma, ik ga echt de tassen van mijn leerlingen niet controleren na een bespreking. Als een leerling ervoor kiest een examen mee te pikken, kun je moeilijk de docent daarop aankijken. Mij is het gelukkig nog nooit gebeurd; het zou een ernstige schending van vertrouwen zijn.

bieb63

bieb63

19-06-2015 om 21:29

maar

als je nou net dat proefwerk gedaan hebt. En nog voor groot deel weet wat er gevraagd werd, dan kan je dat toch voor jezelf opschrijven? En als je dat het jaar daarna aan deelt met de kinderen die dan dat jaar doen en een proefwerk hebben, simpel om hun aan te geven wat ze zouden kunnen verwachten voor vragen, dan lijkt mij dat niet echt illegaal. Het zou niet eens in me opgekomen zijn dat er dan een precies hetzelfde proefwerk wordt gegeven.....

Innocent

Innocent

19-06-2015 om 21:34

Valt mee

De meerderheid denkt dus dat het wel zal loslopen. Of zou zo'n leerkracht van leerlingen verwachten dat ze het melden als ze een identieke toets krijgen? Aan de andere kant, ik heb zelf vroeger ook wel meegemaakt dat vragen hergebruikt werden (dan weliswaar geen complete toets), en dan was het de normaalste zaak van de wereld.

Noet

Noet

19-06-2015 om 21:40

ook gehad

Gemeld, en de reactie van de docent: het is toch een HER-tentamen. Nu snapten we waarom onze medestudenten van de andere opleiding het lokaal de eerste keer zo snel verlaten hadden. Om vervolgens nog een onvoldoende te halen. Wat wij dan weer niet snapten omdat je er een A4 blad met aantekeningen bij mocht hebben.

Wij nog evennagevraagd maar hij bleek het altijd zo te doen. Bij het volgende vak deden wij het natuurlijk ook. Was wel goed voor je gemiddelde.

Selma

Selma

20-06-2015 om 11:16

Broer/zus

Hier een kind die vaak de pw van zijn broer of zus bekijkt van voorgaande jaren. Niet alles komt natuurlijk thuis, maar wat we hebben bekijkt hij. Is al heel vaak voorgekomen dat hij exact hetzelfde pw krijgt. Dan haalt hij dus een goed cijfer. Is m.i. Geen fraude.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.