Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pirata

Pirata

04-02-2015 om 11:43

Frans, kwartje valt niet helemaal

Bij mijn brugger wil het niet echt lukken met zijn Franse resultaten. Liever gezegd, die resultaten vertonen een neergaande lijn..
Na urenlang ploeteren en hulp van mij haalt hij nog steeds net geen voldoende. Soms wel een goed cijfer op alleen de woordjes maar na 2 weken is hij de helft weer vergeten.
Nu wil ik hem hier (nog) beter bij helpen, eigenlijk is mijn idee om hem wat franstaliger te maken buiten de boekteksten om. Heeft iemand een leuke website, leuke filmpjes die ook nog "cool" zijn? Een app met Franse woordjes gaat het niet worden voor hem, dan heeft hij het idee dat hij extra huiswerk moet maken. Het moet echt Frans voor beginners zijn maar dan cool.
Ik kan ook wel elke dag een kwartiertje of half uurtje Frans tegen hem praten?

bieb63

bieb63

04-02-2015 om 11:52

Ik weet niet

Frans is natuurlijk een vrij 'technische' regelmatige taal. In tegenstelling tot Engels. In feite is het leren en stampen, en niet zozeer begrijpen en aanvoelen. Maar je moet het wel enigszins leuk vinden. Als het niet zijn 'ding' is, dan zo ik zeggen, zo snel mogelijk laten vallen.

Barvaux

Barvaux

04-02-2015 om 12:26

zonde van je tijd

Bespreek met je kind dat je dit allemaal kunt aanbieden maar dat het eigenlijk zonde van zijn tijd is tenzij hij naar Frankrijk wil emigreren of als hij perse vertaler Frans wil worden.

Ik zou het niet doen, gewoon stampen die woordjes en alle werkboekoefeningen herhalen samen, wrts gebruiken en het verder lekker laten zitten. Soms komt het nog wel goed.

Ik zou dus wel echt samen zijn huiswerk maken, daar leert hij nu het meest van.

Emmawee

Emmawee

04-02-2015 om 12:43

Le petit Nicolas

Ik sluit mensen bij bovenstaande, maar als je toch iets wilt... (En je zoon ook!)... De boeken (boekjes)van le petit Nicolas zijn erg lollig. Ik las ze in het Nederlands en dan in het Frans. Of Asterix? De films in het Frans kijken? Of met Franse ondertitels?groetjes, Maw.

Jasmijn

Jasmijn

04-02-2015 om 12:49

Stromae

Misschien vind hij het leuk om Stromae te luisteren met de tekst erbij? Gewoon om wat meer feeling met de klanken te krijgen.

Angela67

Angela67

04-02-2015 om 12:56

beetje dollen met Franse uitspraak

Als je alles wat je zegt op z'n Frans uitspreekt ('alles voor in de mond uitspreken' en dan je lippen zo naar voren doen) en een beetje daarmee gaat spelen, dan krijgt hij misschien die klanken een beetje onder de knie, dat scheelt wellicht al om de drempel wat lager te maken.
En dan de relatie leggen met hoe je iets schrijft in het Frans en hoe je het uitspreekt. Dat is lang niet zo dramatisch als bij Engels gelukkig, maar daar zitten ook wel rare dingen in. Bijv. de uitspraak van iets op -ent, -ant, -en, en hoe dat kan varieren.

als hij wat meer gevoel krijgt bij beeld (dus hoe je iets schrijft) en hoe je het uitspreekt kun je inderdaad liedje van Stromae op youtube zoeken en dan de lyrics-versie aanzetten en samen lezen.
vertalen is dan niet zo belangrijk, dat kun jij weer voor 'm doen.

ik merk dat oudste met Frans in de brugklas niet zo'n probleem had, maar nu met Duits in de 2e valt het kwartje nog niet. Wat blijkt: als ik het voorlees met juiste uitspraak en intonatie, dan kan hij wel 'vertalen' wat hij denkt te horen (en herkent dan ook woorden die hij geleerd heeft). Maar als hij het zelf moet lezen (hardop of in zijn hoofd) dan blokkeert hij op het feit dat hij geen idee heeft soms hoe iets uitgesproken moet worden. Misschien dat zoiets ook bij jouw zoon speelt?

gr Angela

Pirata

Pirata

04-02-2015 om 13:14

nog 1,5 jaar..

Hij moet nog 1,5 jaar doorkomen, laten vallen is dus nog geen optie. Die 1,5 jaar zie ik hem graag met een voldoende voor dit vak doen. In het begin ging hij als een speer met Frans maar ja, ze gaan steeds meer van hem eisen en als je dan de eerste lessen niet meer paraat hebt...
Zijn uitspraak is in elk geval wel beter dan die van de rest van de klas, maar die kinderen hebben misschien geen moeder die alle woorden net zo lang hardop laat uitspreken totdat het er enigszins op lijkt. :-S
Een Franse Asterix heb ik volgens mij nog ergens liggen, dat zal ik hem ipv de Donald Duck geven voor het slapen gaan.
Films in het Frans aanzetten is natuurlijk een leuk idee, zeker met de ondertitels erbij en moeder vind Stromae zelf ook cool. Ik kan ook België Frans opzoeken op tv, misschien hebben ze daar wel iets?
Erg talig is hij niet, Nederlands geschreven barst het bij hem ook nog steeds van de fouten. Dat helpt niet voor andere talen.. Duits heeft hij nog niet gelukkig.
Ik ga le petit Nicolas eens googelen.

Barvaux

Barvaux

04-02-2015 om 14:10

Pirata

Toch nog een waarschuwing: ik denk dat wat je wil gaan doen pas wat gaat opleveren over een jaar ofzo. Nu haal je daar absoluut zijn cijfers niet mee op. Bedenk dus of dat qua tijd slim is. Beter kun je nóg meer tijd besteden aan de woordjes en de grammaticainvuloefeningen in het werkboek.

bieb63

bieb63

04-02-2015 om 16:17

inderdaad

Op brugklas niveau is een Franstalige Astrix lezen echt te hoog gegrepen, daar snapt hij geen barst van, ook al is het een strip.
Ik denk dat op brugklasniveau er een paar dingen zijn, die hij goed onder de knie moet krijgen, zodat hij er verder mee kan. In mijn beleving is dat o.a.:
De werkwoorden avoir en être stampen, de persoonsvormen. De uitgangen van de regelmatige werkwoorden en de uitgangen van de onregelmatige werkwoorden (voor zover die behandeld worden in de brugklas, maar het zijn er uiteindelijk niet eens zoveel). De bijvoeglijke naamwoorden (plaats in de zin, maar dat is behoorlijk regelmatig, dus dat maakt het al makkelijk) en uiteraard de verschillen daarin bij vrouwelijke en mannelijke zelfstandignaamwoorden. Dat is de basis eigenlijk, die hij zou moeten weten en dan komt hij een heel eind. En uiteraard woordjes gewoon stampen.

Karen

Karen

04-02-2015 om 16:18

wrts

Bij mijn burger doen we het als volgt: hij heeft 3x per week les en 3x per week komt er 'dus' een les woordjes of grammatica bij. Grammatica is nog summier overigens. Elke middag voor de volgende Franse les voeren we de woordjes van die les toe in wits en oefenen we. Elke keer herhalen we dus de vorige les (tot aan het proefwerk). Verder heb ik uitgelegd dat je gewoon mee moet leren of het een le of la woord is (niet nadenken) en dat alle accenten belangrijk zijn.
Veel aandacht voor de vervoeging van être en avoir en bij het leren van korte zinnetjes (in elk hoofdstuk zijn dat er volgens mij een stuk of 10) leg ik uit waar de relatie zit met de geleerde woordjes. Nu bijvoorbeeld leert hij vervoegen van regelmatige werkwoorden op -er (mijn uitleg: dat zijn de zwakke werkwoorden in het Nederlands, gewoon leren die uitgangen!). Dus bij de zin j'adore chanter die hij moet leren, leer ik hem ook dat het nous aderons chanter is (bijvoorbeeld).
Ik herhaal dus veel en ik doe het samen. Wie weet heb ik er wat aan want ik spreek helemaal geen Frans!

Barvaux

Barvaux

04-02-2015 om 16:28

karen

Mijn oudste haalde le en la uit elkaar door alle woordjes met le bij elkaar op een rood papier te printen en alle woordjes met la op een groen papier (of anders). Hij weet dan tussen welke woordjes en op welk kleur papier het stond. Werkte bij hem heel goed. Vaak staan er wel vrouwelijke woorden op het la-papier en zo koppelde hij ze aan elkaar.

Emmawee

Emmawee

04-02-2015 om 16:53

Willen

Let op mijn opmerking dat je zoon het wel moet willen. Een franstalige Asterix mee naar bed krijgen ipv een Donald Duck klinkt mij als een pesterij in de oren. En dat is sowieso ook alleen maar leuk met de NL versie ernaast. En inderdaad is het ook niet iets waarvan je snel resultaat moet verwachten.
Ik geloof ook dat het meer zin heeft om de aangeboden leerstof goed te behandelen. Wat doet de leerkracht? Gebruikt je zoon de lestijd effectief?
Groeten, Maw.

Karen

Karen

04-02-2015 om 18:10

Goed idee, Barvaux!

Dat is handig want vaak herinnert hij zich dan wel of het een 'groen' of een 'rood' woord was vermoed ik!
Ik weet van oudere broer nog dat être en avoir echt basisstof zijn. Elke keer zit er ook wel een ik heb of jullie zijn tussen. Ik gebruik daarvoor het ezelsbruggetje HA (Hebben = Avoir).

Mijntje

Mijntje

04-02-2015 om 18:17

en meedenken:

en franse chansons? Teksten uitpluizen en mee bleren? Zal vast wel info over te vinden zijn op internet. http://www.stephyprod.com/musiques-enfants/musique-gratuite-du-mois.htm
Volgend jaar maar naar Frankrijk op vakantie?
en deze site? http://lexiquefle.free.fr/index.htm

succes!

Barvaux

Barvaux

04-02-2015 om 18:18

Precies

Lastig uit te leggen maar inderdaad, hij herinnerde zich de kleur of eigenlijk nog meer: in welk rijtje, ook omdat er altijd wel een la-woord was met een hele duidelijke vrouwelijke vorm. De meeste pubers weten soms wel het woord wat er voor of na komt als ze netjes rijtjes leren

Katniss

Katniss

04-02-2015 om 19:27

Moeilijk

Frans is gewoon heel moeilijk Ik had vroeger altijd goede cijfers voor de talen en voor Frans een 7. Mijn oudste, die qua affiniteit met vakken wel op mij lijkt, stond ook voor alle talen een ruim boven de 8 en voor Frans bijna een 7 ofzo. Ze heeft het dus ook maar laten vallen.
De crux is hierboven al uitgebreid toegelicht, je moet gewoon alle regeltjes uit je hoofd leren.

Moni

Moni

04-02-2015 om 19:32

Lezen helpt ook

Mijn oudste had in de brugklas hetzelfde probleem. We zijn samen de teksten van het boek gaan lezen, hardop. Om de beurt een regel. En daarna de tekst vertalen. Zij bleek geen idee te hebben wat in de zin het onderwerp was, wat het werkwoord. Voorbeeld: Ze wist hoe ze moest zeggen hoe ze heet: je m'appelle. Maar ze wist niet dat appelle het werkwoord was, wat 'je ' betekende en waarom die m erbij stond.
Dit was rond kerst in de brugklas.
Met het lezen kreeg ze gevoel voor wat ze aan het doen was en viel alles op zijn plaats. Effect binnen twee weken (kerstvakantie).

Pirata

Pirata

04-02-2015 om 21:22

okeee

Eigenlijk hink ik stiekum op 2 benen, want ik zou diep in mijn hart willen dat hij heel goed Frans kan spreken. Mooie taal tenslotte en heel handig als je veel zomers daar doorbrengt.
Ik moet misschien meer op de korte termijn kijken dus. Wat Moni zegt klinkt heel toepasbaar, ga ik mee beginnen deze week! En... bij navraag blijken álle woordjes dus gewoon al k&k in quizlet te staan, maar dat had hij me even niet verteld grrrr.
Euh het lezen van Asterix kan toch nooit een straf zijn? Ga ik gewoon voorstellen aan hem. Wat hij niet wil lezen gaat hij echt niet lezen. Hebben ze in Frankrijk/België ook de DD?

Moni

Moni

04-02-2015 om 21:26

Zet ook zinnetjes in quizlet of werkwoordsvormen

Alle voorbeeldzinnen kun je invoeren. Door die uit het hoofd te leren (en de grammatica te snappen) leren ze soortgelijke zinnen te maken.
Werkwoordsvormen van ik-vorm tot/met zij-vorm kun je per versie invoeren. Laat die ook van Nederlands naar Frans leren.
Quizlet werkt heel prettig. De uitspraak is goed en je kunt zelf kiezen in welke richting je leert. Het is altijd het beste als ze NL-Frans ook leren, ook als dat niet gevraagd wordt.

Emmawee

Emmawee

04-02-2015 om 22:10

Asterix in het Arabisch?

Ik weet niet hoe goed jouw Arabisch is natuurlijk... maar gesteld dat dat minstens zo slecht is als zijn Frans...zou jij dat een leuk alternatief vinden voor jouw onspanningslectuur?

Maar kijk hier es:
http://www.marktplaats.nl/z/boeken/taal-frans/donald-duck.html?query=donald+duck&categoryId=231

en:
http://www.journaldemickey.com/Le-journal-de-mickey/Tous-les-magazines/PICSOU-MAGAZINE-Des-8-ans

Groeten, Maw.

Evanlyn

Evanlyn

04-02-2015 om 22:19

Indila

Indila is ook een heel mooie zangeres en de teksten zijn wat makkelijker dan die van Stromae, vind ik.

Die Duckjes lijken me ook prima, maar misschien nog te moeilijk voor een brugklasser!

Pirata

Pirata

08-02-2015 om 14:43

begonnen

We zijn begonnen met zinnetjes door te nemen. Want inderdaad had hij bij het laatste proefwerk ongeveer nul punten behaald bij het onderdeel "zinnetjes". Hij bleek geen idee (meer) te hebben wat überhaupt een werkwoord was. Leuk na al die jaren instructie daarover...
Bij Engels hetzelfde probleem, geen idee wat een woord eigenlijk voor een functie had in een zin. Dan kun je inderdaad flink nat gaan bij een SO!
Le journal de Mickey ziet er lollig uit. Misschien wat moeilijk. Ik ga eens verder speuren, wie weet een stapeltje 2e hands. Als het niet lukt kan ik het zelf lezen of samen met hem.

bieb63

bieb63

08-02-2015 om 14:54

ontleden

Hoe zit het dan met het Nederlands? Kan hij goed ontleden?

Pirata

Pirata

08-02-2015 om 15:42

euh

Vreemd genoeg had hij voor het Nederlandse proefwerk hierover een 8,7... maar daar hebben we toen ook flink aan gewerkt thuis. Om het daarna weer te vergeten en het niet toe te passen bij andere talen..
In elk geval, ik ga door met die teksten uit het boek door te nemen, het dwingt hem tot nadenken. Ook komen we dan vele woordjes uit eerdere hoofdstukken tegen (is ie ook vergeten dus).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.