Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Evanlyn

Evanlyn

12-03-2015 om 14:53

Frans en Duits

Op onze school wordt veel met losse blaadjes gewerkt. Ik word daar gek van en zoon ook.

Ik wil hem nu zelf Frans en Duits gaan leren. Elk weekend een uurtje voor elk vak, uit een degelijk leerboek voor volwassenen (dus geen veredelde vakantiefolders).

Is er iemand die daar ervaring mee heeft en of dat een beetje aansluit bij de "methodes" op school? Ik wilde dan echt die methode gaan volgen en hoop dan over 5 1/2 jaar op ongeveer de zelfde plek uit te komen als school. Of raakt hij dan in de war?

nou ja

http://www.vandijk.nl/webshop/p/duitse-grammatica-kaart-gebracht-9789066756182

Ik was helaas te laat. Ik heb eerst geprobeerd mijn kinderen te interesseren met meekijken met youtubefilmpjes van duitse metallbands als Ramstein en dan de songtekst opzoeken. Nina Hagen uiteraard.
En toen ik zag dat het helemaal mis ging, ik werd notabene op het matje geroepen, terwijl er een probleem was met zieke en uitvallende leerkrachten heb ik de grammaticakaart in stelling gebracht. Zodat ze een overall overzicht hebben in het begrijpen van de Duitse taal.
Maar ja, toen was het al te laat. Zoon nam toch geen Duits in zijn profiel en dochter kwam thuis te zitten en nam later ook geen Duits in haar profiel. Jammer hoor. Maar in de war raken zou ik niet bang voor zijn.
Wat wel kan helpen is thuis gewoon de hoofdstukken doorwerken systematisch. Dat heeft mijn dochter in haar thuisperiode gedaan en daardoor had ze wel een goede voortgang uiteindelijk tot ze er mee stopte. De methode is soms beter dan de leerkracht.
Niet altijd, soms is de methode, hier bijvoorbeeld bij Frans, te chaotisch.
Maar bij Duits was het overzichtelijk. Met een hoofdstukje, een rijtje nieuwe woorden en wat vragen.

69er

69er

12-03-2015 om 15:10

welke methode

Is het probleem de losse bladen? (die raken hier zoek) of de gebruikte methode?

Evanlyn

Evanlyn

12-03-2015 om 16:27

Losse bladen idd

Er is geen methode (zucht). Mijn koninkrijk voor een methode!

En die losse blaadjes raken inderdaad zoek. Dochter heeft altijd meer blaadjes in haar map zitten dan zoon, maar ook voor haar vind ik dit niet ideaal. Je moet wel héél georganiseerd zijn om dit tot een goed einde te brengen. Bovendien is er te weinig oefenmateriaal.

Evanlyn

Evanlyn

12-03-2015 om 16:29

thuisonderwijs

Eigenlijk wordt het een soort thuisonderwijs, behalve dat hij wel gewoon naar school gaat. Ik hoop dat het gaat lukken.

Barvaux

Barvaux

12-03-2015 om 16:46

evanlyn

Gebruiken ze die Canadese methode wellicht voor Frans? Die waarbij ze beginnen met gebaren? Dat had mijn zoon wel en inderdaad geen boek, alleen maar losse blaadjes. Het heet AIM.

Karen

Karen

12-03-2015 om 16:53

Leraar

En gewoon de mentor of leraar mailen dat je de hele bups aan blaadjes compleet thuis wil hebben?

Evanlyn

Evanlyn

12-03-2015 om 20:24

Methode

Het is niet echt een methode, de meester vindt gewoon dat hij het beter weet.

Al die blaadjes van tevoren krijgen is eigenlijk wel een goed idee! Dan zorgen we dat we de klas steeds een klein beetje voor blijven. Hopen dat het lukt, ik ga het vragen.

Moni

Moni

12-03-2015 om 20:35

Vanuit de blaadjes/methode kun je verder

Als je weet wat ze moeten leren, dan kun je zelf de grammatica behandelen en oefeningen zoeken die daarbij passen. En natuurlijk de woordjes leren.
Helemaal een eigen methode lijkt me veel risico's te hebben. Dan is jouw kind niet op hetzelfde niveau als de rest, soms verder, soms minder ver. Aan het eind is dat niet erg, tussendoor wel ivm toetsen.

Karen

Karen

13-03-2015 om 07:26

Methode Frans

Op de school van mijn kinderen wordt d'Accord gebruikt. De hoofdstukken behandelen stapsgewijs een stukje grammatica. Achterin staat per hoofdstuk/per les een samenvatting. In elk hoofdstuk iets van 100-120 woordjes en een onderdeel grammatica. Zonder de hoofdstukken verder te bekijken is de samenvatting voor mij zeer leerzaam en goed te volgen (spreek zelf geen Frans), omdat het helder stapsgewijs is opgebouwd. Ook het oefenboek is zeer helder. Ik ken het boek t/m 3V.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.