Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
betty

betty

06-01-2014 om 21:18

Foutloze Cito's

N.a.v. een andere discussie hier, vroeg ik me af of er ook kinderen zijn die de Cito's van het leerlingvolgsysteem foutloos maken. Dus echt 0 fouten.

Katniss

Katniss

06-01-2014 om 21:28

Natuurlijk

Er zijn toch ook leerlingen die (onderdelen van) de eindcito foutloos maken. Er zijn ook LVS-cito's waar je met 1 fout al op een B zit.

wel voor rekenen

zoon heeft voor rekenen wel eens (of vaker) 0 fouten gehaald. Nu weet ik eigenlijk of alle toetsen die hij maakt van het lvs zijn, maar in dat geval doet hij het vaker foutloos.

vroeger

had ik op de eindtoets (vergelijkbaar met huidige cito-eindtoets) ook op 3 van de 8 onderdelen 0 fouten. Werd ook nog uitgedrukt in cijfers, dus toen had ik zomaar drie tienen

betty

betty

06-01-2014 om 22:07

niet uitzonderlijk

Het is dus niet zo uitzonderlijk. Dat dacht ik al.
Mijn dochter zit in groep 7 en heeft in groep 6 rekenen, spelling en begrijpend lezen foutloos gemaakt. Woordenschat 2 fouten. De leraren deden hier vrij laconiek over. Ik begreep en begrijp dat het dus wel vaker voorkomt. Blijkbaar zijn die toetsen dus vrij makkelijk.

Marjolein

Marjolein

06-01-2014 om 22:18

Betty LOL

Geweldig, jouw conclusie
Makkelijk?
Ja voor heel goede VWO'ers in de dop wel, maar de LVS toetsen zijn zeker niet makkelijk.

Het komt zeker voor dat er toetsen foutloos worden gemaakt, maar dan meestal één onderdeel. Als jouw kind bijna alle onderdelen foutloos maakt hoort ze echt wel tot de bolleboosjes...

Hier echt nog nooit een foutloze LVS cito teruggekregen...

Knurf

Knurf

07-01-2014 om 07:34

geen hele cito

mijn dochter maakt wel onderdelen foutloos, maar (nog?) geen hele cito.
Landelijk zijn er elk jaar een stuk of 5 kinderen die de eindtoets foutloos maken, die worden altijd even genoemd (niet de naam van het kind maar de woonplaats of de school). Dus het kan wel

Annet

Annet

07-01-2014 om 07:46

Ja, zo weinig fouten is erg goed

Juist omdat het om meerdere cito's gaat die je dochter foutloos doet.

Krijgt je dochter extra werk op school, liefst ter vervanging van alle herhaling in de stof? Die herhaling heeft ze vast niet nodig.

Dalarna

Dalarna

07-01-2014 om 09:13

knurf

het zijn er meestal maar 2/3 en vorig jaar nul. ze.komen bijna altijd wel op het jeugdjournaal.

Wij hadden een versnelling van groep 5 naar groep 7 voorgesteld maar de school was er wat huiverig voor. Toen zoon echter de cito's van groep 6 (in het vooruit, dus) had gemaakt en een aantal foutloos bleek te hebben, was de beslissing opeens een stuk makkelijker

Maar inderdaad: als een kind cito's foutloos (of bijna foutloos) maakt, is dat wel een heel duidelijke indicatie dat een kind aan 'wat anders' toe is. Dat hoeft natuurlijk geen versnelling te zijn, maar toch op zijn minst wel aangepast werk. Wat biedt jullie school op dat gebied Betty?

Geen idee

De basisscholen waar mijn kinderen op zitten of gezeten hebben zetten twee keer per jaar de uitslag (A t/m E) van de gemaakte cito's op het rapport. Geen aanvullingen als 'een hoge B' of 'lage C', geen percentiel of hoeveelheid fouten. Ik denk dat als je dat persé wil weten dat je dat dan speciaal aan de leerkracht moet vragen. Ik heb dus geen idee of mijn kinderen al dan niet foutloze citotoetsen maken.

skik

skik

Hier krijgen ze altijd zo'n uitdraai waar ook op staat hoeveel opgaven het waren en hoe veel er daarvan goed waren.
Daar hoef je dus niet om te vragen.

betty

betty

07-01-2014 om 10:55

verwarring

Door het lezen op dit forum ben ik er achter gekomen, via wat topics, dat begrijpend lezen als moeilijk en lastig wordt ervaren. Dit heeft me wat in verwarring gebracht.
De dochter van mijn zus heeft vorig jaar op de eindcito een 550 score gehaald. Hier werd ook heel gewoon over gedaan. En ook bij mijn dochter doen ze er heel laconiek over.

Bij het rapport van mijn dochter krijgen we altijd een aparte uitdraai van de Cito's. Hier staan de volgende kolommen op: VS, DL, A-E, I-V, DLE, LA. En hierachter dus de cijfers.

Over een versnelling hebben ze het nooit gehad. Dit is echt nooit bij mij opgekomen.
Wel heeft de leraar laatst wel gezegd dat ze wat hem betreft gelijk al naar de brugklas kan. Hij zei dit echter op de gang als grapje hoor. We weten niet eens wat voor schooladvies ze krijgt. De school zegt daar pas iets over na de NIO in groep 8 volgend jaar.

Kortom de school doet er heel normaal over. Niks uitzonderlijk hoor. Ik nam aan dat die toetsen dus gewoon heel makkelijk waren.

inderdaad wel heel goed

....als je 0 fouten maakt op een citotoets. Dat begreep ik tenminste van de juf van vorig jaar. Toen kreeg zoon een uitmuntend op zijn rapport voor rekenen en dat gebeurt eigenlijk nooit, blijkbaar. En bij de resultaten van míjn eindtoets vroeger sprong je juf ook bijna een gat in de lucht. (en ik weet nog dat je zelf op de toets moest invullen naar welk middelbare schoolniveau je dacht te gaan. Ik vulde maar mavo/havo in, want van atheneum en gymnasium had ik nog nooit gehoord

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.