Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Foutloos rekenen in 12 weken

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/kan-je-echt-foutloos-leren-rekenen-in-twaalf-weken/

Het hele curriculum wordt met instructie -rekenrecepten- 8 stappen, aangeboden.
Er wordt gewerkt met de staartdeling.
Geleerd dat je bij optellen en aftrekken van rechts naar links werkt.
Twee keer in de week. En wie niet slaagt mag eindeloos blijven komen.
Er wordt in kleine groepjes aan het zelfvertrouwen gewerkt.

Leen13

Leen13

08-09-2019 om 11:53 Topicstarter

ja duur

Het wijst de kant op die je in veel -vooral Aziatische- landen al kunt zien. Bijles op de basisschool.
Logisch als je in een sterk competitieve samenleving, maar uiteraard ook - wereld, woont. En het publieke onderwijs steeds beetje beetje wordt afgeschaafd.
En ja, ik zou het doen, als ik niet tevreden zou zijn over de school of als mijn kinderen het met de betreffende school niet onder de knie gaan krijgen.
Gelukkig was de basisschool van mijn kinderen juist heel goed in het aanbieden van rekenen en taal. En mijn kinderen heel goed in rekenen.
Er werd alleen wel gestruikeld over die verhaaltjessommen, maar ik ga er vanuit dat dat op de bijles ook niet opgelost wordt.

@Emma

@Emma

08-09-2019 om 12:09

Trivia

Heb je enig idee hoeveel ik kwijt ben aan bijlessen voor mijn dochter omdat ze op de scholen domweg geen instructie geven en die kinderen alleen maar oefenen op de computer? Rekenen heeft een strakke, lineaire leerlijn: effectieve instructie en veel inslijpen (net als spelling overigens). Scholen doen dat niet goed.
1300 euro is niet extreem veel. Wat mij verontrust is de schreeuwerige tekst: Foutloos rekenen in 12 weken, en als je niet slaagt mag je eeuwig terugkomen (wie doet dat nou?)
Ik ben bang dat dit weer het zoveelste verdienmodel is, want scholen schieten tekort.

@Emma

@Emma

08-09-2019 om 12:16

AnneJ

Ik las je bericht te laat. Mijn dochter is geen sterke rekenaar en die was (niet de enige trouwens) echt de dupe van de chaos op basisschool en vo.
Bijles op de basisschool is hier ook al heel gewoon, helaas niet alleen in Aziatishe landen.

Leen13

Leen13

08-09-2019 om 12:24 Topicstarter

De website

https://www.foutloosrekenen.nl/
Eigenlijk zouden er een paar dingen moeten veranderen. De methode rekenles op de basisschool voor sommige scholen beter aanbieden. Uiteraard meer en beter opgeleidde leerkrachten erbij en dat komt alleen als de arbeidsomstandigheden verbeteren.
Kleinere klassen.
Driekwart van het geouweneel over kinderen en de bureaucratie afschaffen.
En dan kinderen die toch niet meekomen gratis naar het mathematisch instituut.

Leen13

Leen13

08-09-2019 om 13:04 Topicstarter

Toch stampen ipv verhaaltjessommen

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2271442-niks-nieuwe-lesmethoden-ouderwets-sommen-stampen-terug-van-weggeweest.html

Ook al bij Nieuwsuur geweest. Niks verhaaltjessommen, 'gewoon' stampen en rekenen.

Volgens onderzoek maakt de leerkracht het verschil in de prestaties van hun leerlingen.
Maar volgens een leerkracht in de film, is het ook de leerkracht die dan een goede keuze maakt. Deze leerkracht laat zien wat er verwarrend is aan de verhaaltjessommen. Het is onoverzichtelijk en je raakt de draad kwijt.
Hij houdt het liever bij ouderwets recht op en neer rekenen.
Op een PABO en bij de universitaire lerarenopleiding wordt het de aanstaande onderwijzers alweer op de 'ouderwetse' manier bijgebracht.

Nou ja, hopelijk scheelt dat dan toch weer een huiswerkinstituut.

@Emma

@Emma

08-09-2019 om 14:30

Verhaaltjes en context

De narigheid met verhaaltjessommen is dat er vaak voor kinderen geen touw aan vast te knopen is. Het heet realistisch rekenen vanuit een context, maar die verhaaltjes vormen geen zinvolle context.
En als je dan eindelijk de context of het verhaaltje snapt begint het pas: stapsgewijs staartdelingen en andeee sommen maken. Dat gaat niet vanzelf, dat is een vaardigheid die gestructueerd moet worden aangeleerd en ingeslepen. En dat gebeurt te weinig. De leerkracht maakt het verschil, en die moet dus ook goed weten hoe je staartdelingen uitlegt. Ik ben er ook helemaal vóór!

Triva

Triva

08-09-2019 om 16:26

tja

Mijn zoon doet BBL op MBO2 niveau en voor het eerst zie ik goed rekenonderwijs met (jawel) de computer. Uitleg, oefensommen, toetsen en terug naar de uitleg als het niet goed gaat). Als er één vak is wat ideaal is voor adaptief onderwijs via de computer is dat rekenonderwijs. Elke basisschool zou dit zo moeten geven tot en met rekenen 3F op de middelbare school. Een leerkracht kan het klassikaal nooit zo goed uitleggen.
Dat kost geen 1300 euro

Tango

Tango

08-09-2019 om 23:20

rekenen en wiskunde

Voor rekenen en wiskunde telt eigenlijk hetzelfde. Het staat of valt met de uitleg. Dat weet ik uit eigen ervaring en zie ik bij mijn kinderen terug. Zoon hier kan best goed rekenen. Op de basisschool zagen ze dat nooit zo erg omdat hij door zijn dyslexie afhaakte bij de verhaaltjessommen. Maar rekenen met geld etc. kan hij heel goed. Herhaling is ook bij hem belangrijk en dat gebeurde soms op school te weinig. Ik heb hem bijvoorbeeld zeker 4 of 5 keer opnieuw moeten uitleggen hoe delen ook alweer moest. Dat werd dan te weinig herhaald. Optellen onder elkaar doet zoon overigens ook weer anders dan ik. Dat zal de nieuwe methode zijn.
Dochter had een beetje hetzelfde. Die zat op de basisschool gelukkig in de periode dat ze net weer teruggingen naar de staartdelingen. Dat ging haar prima af. Die andere methode snapte ik niet en zij ook niet. Maar ook die staartdelingen hebben we wel een paar keer opnieuw moeten oefenen.

Zelf had ik op het VO een aantal waardeloze wiskunde-docenten, zodat ik na de brugklas altijd onvoldoende stond en wiskunde liet vallen. Toen ik later voor een studie toch wiskunde nodig had heb ik een cursus gevolgd in de zomervakantie. 8-en en 9's haalde ik daar. Was een man die alles geweldig goed kon uitleggen.

Tamar

Tamar

09-09-2019 om 11:43

hier

kinderen die dreigden een veel te lage CITO score voor rekenen te halen. Zij hoorden bij de eerste lichtingen op het NMI. Je blijft terugkomen in kleine groepjes met goede begeleiding totdat je het foutloos kan en dat kost verder niets.

De rekenvaardigheden die ze daar opdeden werkten door op de middelbare school en ze zijn allemaal uitstekend in wiskunde geworden. En ja, het is duur, maar onze schoonmaakster stuurt haar kinderen er ook gewoon heen hoor. Ze vindt hun toekomst te belangrijk. Het zou niet zo moeten zijn, maar school (in elk geval onze school) doet de kinderen tekort.

Gelukkig is het NMI ook bereid om scholen te ondersteunen, als ze dat willen. En scholen kunnen natuurlijk ook zelf die stomme methodes in de vuilnisbak gooien, maar dat doen ze nog niet. Die lobby is te sterk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.