Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Barvaux

Barvaux

27-04-2015 om 23:18

Foutenanalyse rekentoets 3F en 2F

Op de site van het CITO kun je een foutenanalyse vinden van de rekentoets van 2013 en 2014 op 2f en 3f niveau. Wellicht interessant om met je zoon/dochter te bespreken of te oefenen?

http://www.cito.nl/onderwijs/voortgezet%20onderwijs/rekentoets_vo/antwoordenanalyse_2f_en_3f

Marjolein

Marjolein

03-05-2015 om 23:37

Dankjewel!

Fijn Barvaux

Kunnen we er een paar uitpikken om te oefenen!

Kren

Kren

04-05-2015 om 07:27

Ja, Dank!

Inderdaad Barvaux, dankjewel! Ik heb de link al eerder gebruikt om de analyse te downloaden. Zoon gaat (hopelijk) volgend jaar naar 5V en oefenen zal nodig zijn. Heel bruikbaar dit! En bij deze: dank voor de moeite die je hebt genomen om het op het forum te zetten!

Dank!

Heb al even gezocht maar staat op deze site dan ook de toets zelf? Dochter had een slecht cijfer en wil graag oefenen. Mooiste is dan ook als we de toets (zonder de antwoorden erbij) kunnen uitdraaien. Dan kan ze die eerst rustig maken en daarna bekijken wat er fout is gegaan

Barvaux

Barvaux

04-05-2015 om 08:39

nee

hier niet, dan moet je de vragen er uit halen want die staan er wel tussen en de antwoorden verwijderen of blaadje overheen plakken als je het uitprint.

Barvaux

Ja, dat bedacht ik me ook...maar is wel een hele klus. Vragen er tussenuit kopiëren kan niet want is een PDF bestand..
Moet je bij deze toets alles uit je hoofd doen of mag het met een rekenmachine? Dat zie ik er niet bij staan namelijk..

Barvaux

Barvaux

04-05-2015 om 08:52

tekentje

Volgens mij staat er een tekentje bij van een rekenmachine als dat mag en die zit dan ook IN het computerprogramma, je gebruikt niet je eigen exemplaar.

Maar...

Er staat dan niet (ergens) op internet de rekentoets waarvan we hier de antwoorden en berekeningen hebben?

gert

gert

04-05-2015 om 10:41

vragen

de voorbeeldtoetsen staan op die site toch ook apart aangegeven, dan kun je de antwoorden er gewoon naast leggen

Gert

Ach dat had ik nog niet eens gezien. Dank je wel! Dochter is er blij mee.

Barvaux

Barvaux

06-05-2015 om 20:10

Nog meer oefenen

http://www.bol.com/nl/p/startrekenen-3f-rekenen-deel-a-b-deel-leerwerkboek/9200000014954232/

Mijn dochter in havo 4 mocht de toets nog niet doen, daar had school een reden voor die ik niet helemaal precies meer weet. Ze heeft dus nog een jaar de tijd om te oefenen.

skik

Barvaux

Barvaux

06-05-2015 om 23:05

skik

Nou ik zou die reden graag nog even willen weten, je ontneemt een kind dus gewoon 1 of 2 kansen? Met andere woorden: je vergroot de kans dat ze een jaar over moeten doen vanwege de rekentoets? Juist zoveel mogelijk kansen geven lijkt mij en extra rekenlessen aanbieden zolang als ze het niet halen.

Hoezo Barvaux

Ze mogen toch in totaal twee keer die toets doen, of ze dat nou 1x in het voorexamenjaar en 1x in het examenjaar is of 2x in het voorexamenjaar?

skik

Barvaux

Barvaux

11-05-2015 om 22:19

nou

Ik begrijp dat ze nu dus nog maar 1 kans heeft? In havo 5?

Twee

Eén keer de toets en één keer een herkansing toch?

skik

Barvaux

Barvaux

12-05-2015 om 09:59

Ok, ik dacht dat er alleen maar getoetst werd in maart?

Volgend jaar

Volgend jaar telt hij natuurlijk mee voor het echie, volgens mij is er een herkansing voor als je hem niet in één keer haalt. Ik geloof dat de redenatie was, dat als je de toets nu doet en hem niet haalt en hem volgend jaar in maart weer niet haalt, dat examen doen in de andere vakken al geen zin meer lijkt te hebben omdat je toch geen diploma krijgt omdat je je twee kansen al verbruikt hebt. Klinkt vaag, ik weet het ook niet meer precies, maar zoiets was het. Voor dochter maakt het niet zoveel uit, zij is nu nog niet klaar voor de toets, er zijn veel rekenlessen uitgevallen wegens ziekte van de docent dus er is nog wel wat werk te doen. De goede rekenaars hebben wel de toets dit jaar gemaakt.

skik

Barvaux

Barvaux

12-05-2015 om 10:30

maar skik

wanneer is die herkansing dan want dan moet die dus in maart zijn en een extra mogelijkheid daarvoor?

Hier gaan ze er juist van uit dat je zo een jaar lang extra les kan aanbieden. Toevallig dat het bij jouw dochter goed uit komt maar hier kon je ook al vanaf nov extra lessen volgen.

Rechtsom of linksom: ik vind het echt een verkeerde keuze van school.

Marjolein

Marjolein

23-05-2015 om 19:51

Wie rekent mee?

Met donderdag de rekentoets in het vizier wordt er geoefend met toets 2014 3F.

Blijkbaar snappen wij een makkelijke vraag niet, want hij staat niet in de foutenanalyse. Wie wil/kan uitleggen hoe dit moet?

" De zilvervlootrekening was een spaarrekening voor jongeren waarbij er bovenop de rente van 3,5% per jaar aan het eind van de totale spaarperiode van minimaal 5 jaar nog een extra premie van 10% werd verstrekt.

Janneke had na 6 jaar sparen 430,43 euro op haar rekening staan. Ze wil nog 1 jaar doorsparen en dan al haar geld opnemen. Om in totaal 600 euro op te kunnen nemen moet ze aan het begin van het zevende jaar extra geld op haar rekening zetten.

Hoeveel geld moet ze extra op haar rekening zetten? "

Antwoord "Van 96,68 tot en met 96,69"

Wij komen op 98,31 euro. ?!?!

Marjolein

Marjolein

25-05-2015 om 20:05

Dankjewel Pieter

We waren blijkbaar toch niet de enigen met een probleem met deze vraag

Van havo 5 naar mbo 3?

Ik las in het examenbesluit over de rekentoets dat een leerling maximaal 4 kansen heeft om de rekentoets te halen. Stel dat een havo-leerling voldoendes haalt op de eindexamenvakken, maar ondanks vier kansen de rekentoets niet haalt. Dan krijgt die leerling geen diploma. De leerling kan dan niet naar het hbo. Aangezien havo zonder diploma geen startkwalificatie is, is de leerling nog leerplichtig. MBO zou dan een logische vervolgstap zijn. Maar op het MBO4 moet je ook 3F halen en de vier kansen zijn al opgebruikt. Het enige dat dan nog mogelijk is, is MBO3, begrijp ik dat goed?

skik

Barvaux

Barvaux

02-06-2015 om 15:19

Nee dat klopt niet

Je moet om je diploma te halen op MBO4 3F halen. Om toegelaten te worden heb je alleen maar 2F nodig en dat is ook het niveau van het hele VMBO examen.

Barvaux

Barvaux

02-06-2015 om 15:21

dus

Het lijkt me logisch dat je gewoon aangenomen wordt zonder F toets want dat kan ook als je de overgang naar havo 4 hebt gehaald.

Je kunt toch ook tien keer havo staatsexamen doen als je dat wil? Wat heeft dat met het aantal op het MBO te maken?

Barvaux

Omdat er staat dat je vier kansen krijgt om 3f te halen. Als je die allemaal op de havo opgebruikt hebt, zonder resultaat, dan heeft het geen zin om te proberen een mbo4 diploma te gaan halen, omdat je geen recht meer hebt op 3f-kansen. En omdat het toch de bedoeling dat je een startkwalificatie haalt en je je mbo4-diplomna ook niet haalt zonder 3f blijft dan volgens mij alleen mbo3 over als optie.

skik

Barvaux

Barvaux

02-06-2015 om 19:53

skik

Ik merk al overal dat veel scholen zelf nog niet weten hoe het allemaal zit en ik geloof niet dat deze regel waar jij het over hebt ook geldt voor mbo4. Ik zou daar in ieder geval niet van uit gaan.

olga

olga

02-06-2015 om 20:17

huh?

Daar zou ik al gaan hoor, ik snap de vraag van posting 21 echt niet. Er staat toch dat ze nog een jaar wil sparen? Dat betekent dat ze ook inlegt. Maar dat is weer een factor die je niet uit de som haalt. Je weet ook niet of haar inleg constant is of niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.